Ga naar inhoud


herbenoemen van batch files


boudeman

Aanbevolen berichten

In de loop der jaren heb ik zo'n 50 000 foto's verzameld. Deze staan netjes in mappen en sub-mappen. Naamgeving heb ik gedaan met de rename opdracht in Windows. Deze nummert de foto's sequentieel, zoals bijvoorbeeld foto 1, foto 2,......foto 127. Windows sorteert ook op deze manier, dus tot zover alles in orde.

Problemen ontstaan als je de foto's wilt afspelen met een mediaplayer. Deze laten de foto's zien in een andere volgorde: foto 1, foto 127......., foto 2 etc.

Kortom, ik moet batchgewijs de namen foto 1, foto 2,...foto 127 gaan omzetten in foto 001, foto 002,...foto 127.

Er zijn vele rename programma's te vinden. Deze bieden veel opties, die voor mij niet interessant zijn. Bovendien, de eerste die ik uitprobeerde zette voor het renamen mijn batch al meteen in de verkeerde volgorde (foto 1, foto 127......., foto 2), dus dat schiet niet op. Kortom, wie herkent dit en heeft een goede suggestie. Bij voorbaat dank.

aangepast door boudeman
Link naar reactie
Delen op andere sites


Ga je denk ik niet vinden. Heb hetzelfde probleem gehad. Ik heb het opgelost door de creatiedatum als sorteer criterium te gebruiken. Gaat natuurlijk alleen als dit ook echt klopt: dus foto 2 later gemaakt dan foto 1 en foto 3 weer later dan foto 2. Anders probeer je RenameIt. Die kun je in batch vertellen dat foto1 foto+00+1 etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ken het probleem en hen het op de volgende manier opgelost.

 

Verplaats de foto's in gespecificeerde delen in verschillende mappen,

In map 1-9 zet je de foto's 1 t/m 9

In map 10-99 de foto's 10 t/m 99

In map 100-999 de foto's 100 t/m 999

In map 1000-9999 de foto's 1000 t/m 9999

In map 10000-99999 de foto's 10000 t/m 99999

etc.

 

Gebruik een batch renamer en hernoem in map 1-9 de foto's naar 00001 t/m 00009

De foto's in map 10-99 in 00010 t/m 00099

etc.

 

Op deze manier voorkwam ik dat de renamer de bestanden niet in de goede volgorde inlas voor het hernoemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

-vreemd dat je digitale camera er gewoon raad mee weet

bekijk het maar eens?

-er is geen een die hetzelfde naampje krijgt

uniek toch?

 

gewoon logisch verder tellen

bovendien wijzigt ook de datum  en uur tijdstip niet van het bestand

als je de metadata bekijkt kun je zelfs het toegepaste diafragma nog uitlezen

 

m.a.w. het hernoemen is stom of het lijkt stom als je archiveert

Lonesome Zorro

Arno, Sofiane Pamart

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

irfanview kan afbeeldingen in batch hernoemen, en je kan een filemask meegeven in de vorm van van "########" waarbij je wel het '#' dient te laten beginnen bij 0 en niet zoals standaard voorzien is met 1.

 

als je zelf de range groot genoeg maakt, lukt het in de spreekwoordelijke handomdraai.

[Vu+ Solo4K] - [VTi 13.x]

[TVV Basic+] - [CD TopHD]
Ik vind het nieuwe overzicht met ongelezen topics in een tijdslijn maar niks...

Link naar reactie
Delen op andere sites

-vreemd dat je digitale camera er gewoon raad mee weet

bekijk het maar eens?

-er is geen een die hetzelfde naampje krijgt

uniek toch?

 

gewoon logisch verder tellen

bovendien wijzigt ook de datum  en uur tijdstip niet van het bestand

als je de metadata bekijkt kun je zelfs het toegepaste diafragma nog uitlezen

 

m.a.w. het hernoemen is stom of het lijkt stom als je archiveert

 

Mijn hoofdmappen zijn het jaar; de submappen de gebeurtenissen in dat jaar (bepaalde vacantie bijv).

Zo'n submap / gebeurtenis is een samenstel van foto's uit 3 digitale camera's, ingescande foto's en later aangebrachte teksten (in jpg formaat).

Mijn foto's breng ik in een logische volgorde en noem er bijvoorbeeld eeen: 03 Amsterdam (x), waarbij 03 dan vacantiedag 03 van een vacantie in Amsterdam was. (x) is dan het volgnummer toegekend door de rename opdracht in Windows.

Op die manier zijn zo'n 50 000 foto's (stom? :angry: ) gearchiveerd.

Het lijkt erop dat ik inmiddels een rename programma gevonden heb, dat de betreffende taak kan uitvoeren, maar ik moet er nog wat verder mee spelen.

Ik meld me weer als dit programma echt de oplossing biedt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn hoofdmappen zijn...

 

Op die manier zijn zo'n 50 000 foto's (stom? :angry: ) gearchiveerd.

of het lijkt stom :grin:

kom niet overgevoelig worden...

 

ik gebruikte al jAAAAren ACDSee voor meerdere doeleinden thuis en op bureau, maar toch wel duur elke zoveelste upgrade.

Op bureau gaat het overigens om terrabytes aan afbeeldingen en foto's.

Met één heel belangrijk criterium dat daar nodig is : is die foto door jou en/of je medewerkers gemaakt !? { bronvermelding auteursrecht dus de metadata van jOU camera}

 

Momenteel gebruik ik puur DigiKam + Gwenview Gratis Linux foto en image beheer, prachtig en enkel het contactsheet afdrukken als optie van ACDSee mis ik.

 

Ik heb even de eigenaar van de foto eruit geknipt maar zie afbeelding

aangepast door Tonskidutch

Lonesome Zorro

Arno, Sofiane Pamart

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jullie maken allemaal een denkfout. Je moet je documenten (of dat nu foto's, tekst of muziek is) niet sorteren op bestandsnaam, bestandsdatum of nog erger, op mappen.

 

Dit gaat per definitie fout. Zoals jullie zelf ook hebben gemerkt.

 

Wat je moet doen is een goed foto beheer programma gebruiken (het zelfde geldt voor muziek). Zo'n programma gebruikt de meta-data in zo'n bestand. Als je dat goed organiseert dan is het volstrekt onbelangrijk wat de bestandsnaam is en en in welke map het bestand staat. In je beheer programma maak je dan virtuele fotoalbums en kan je verschillende tags toevoegen om foto's snel terug te vinden. De afspeelvolgorde is dan meestal de datum/tijdstip  waarop de foto gemaakt is. Heel logisch dus.

 

NB: Voor de liefhebbers noemen we dit document management. IT'ers zullen dit herkennen in tools als EDMS en SharePoint.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga mee met Psychosammie. Hoewel ik ook alles opsla in mapjes per jaartal en grotere gebeurtenissen beheer ik de verzamelingen zelf in Lightroom. Daar kun je werken met TAGS en kun je virtuele verzamelingen aanmaken en vergeet niet de sublieme foto editor (zelfde raw engine als photoshop)

 

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoiets ja. Helaas hinken veel van deze programma's op 2 gedachten. Foto's beheren en foto's bewerken. Het komt zelden voor dat ze in beiden uitblinken. Doordat ze alles kunnen worden deze programma's vaak ook weer te complex. Ik zou zelf al heel blij zijn met een goed beheer programma.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meet Lightroom best of both worlds..  Voor het weghalen van wratten op de neus van tante Mien of het weg editten van reclameborden moet je overstappen op Photoshop ofzo, maar voor belichting/kleur correctie, uitsnedes en elke edit op het globale vlak is dit perfect (en dat is 99% van de edits die de meeste mensen nodig hebben) en alles is non destructive

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het goede freeware programma gevonden: Advanced Renamer.

Na invoeren van batch eerst in programma sorteren: dan pakt hij de Windows sortering. Bij de te vervangen tekst aangeven (*) waarbij * de wildcard is voor het door Windows toegekende volgnummer; dan hernummering uitvoeren. Hij bedenkt zelf het aantal noodzakelijke nullen in de hernummering. Dus bijv: 05 USA (23) wordt dan 05 USA 0023; precies wat nodig is voor een alfabethische sortering. Een effectieve en snelle oplossing voor mij, waarbij de juiste volgorde van de foto's onaangetast blijft. Een map met meer dan 1000 foto's ging razendsnel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt natuurlijk ook gewoon alle goede adviezen naast je neerleggen en lekker stug blijven doormodderen!

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...