Ga naar inhoud


Wat is een goede maar niet al te dure satelliet meter?


lujo

Aanbevolen berichten

Omdat het veel makkelijker is om een schotel uit te richten met een satelliet meter dan met een ontvanger ben ik op zoek naar een betaalbare satelliet meter.

 

Mijn eisen die aangepast kunnen worden:

 

- Prijs: +/- 100 euro. Liever 70 dan 150 euro.

Of kan ik volgens jullie beter een tweedehands metertje kopen die nieuw laten we zeggen 250 euro kost en tweedehands voor rond 100 te koop is.

 

- ondersteuning voor: diseqc 1,0 - 1,1 - 1,2 - usals

- SNR en BER weergave

- Spectrum Analyzer mocht dit voor deze prijs kunnen.

Zo nee, wat zijn de goedkoopste meters met Spectrum Analyzer?

Waarom is Spectrum Analyzer van belang?

 

 

Zijn er andere dingen die ik vergeten ben en die belangrijk zijn bij een satelliet meter?

 

Welke satelliet meters zouden jullie aanbevelen en waarom?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Omdat het veel makkelijker is om een schotel uit te richten met een satelliet meter dan met een ontvanger ben ik op zoek naar een betaalbare satelliet meter.

 

Mijn eisen die aangepast kunnen worden:

 

- Prijs: +/- 100 euro. Liever 70 dan 150 euro.

Of kan ik volgens jullie beter een tweedehands metertje kopen die nieuw laten we zeggen 250 euro kost en tweedehands voor rond 100 te koop is.

 

- ondersteuning voor: diseqc 1,0 - 1,1 - 1,2 - usals

- SNR en BER weergave

- Spectrum Analyzer mocht dit voor deze prijs kunnen.

Zo nee, wat zijn de goedkoopste meters met Spectrum Analyzer?

Waarom is Spectrum Analyzer van belang?

 

 

Zijn er andere dingen die ik vergeten ben en die belangrijk zijn bij een satelliet meter?

 

Welke satelliet meters zouden jullie aanbevelen en waarom?

 

Misschien zijn (deels) je vragen al beantwoord in dit draadje.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Alex1970: Bedankt, helaas gaat het daar over meters die heel wat duurder zijn.

 

@ Muppet: Welke type Xarius heb je en wat bedoel je met "alles"?

 

 

Ik hoor dus graag wat voor satelliet meter jullie zouden aanschaffen voor +/- 100 euro.

Dat zou ik ook graag van mensen horen die nu meters gebruiken die veel duurder zij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij jouw eisen gaat men al vlug over de 200 €, en meer.

 

Goedkoper kan, maar dan mis je al gouw enkele functies die je wenst

 

Denk dus dat je het kunt schudden,

aangepast door Tripleboy

GIGABLUE UHD QUAD 4K  :D  XTREND ET8500 / ET7500  ;)  VU+ Duo2 / VU+ Solo SE  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Tripleboy: Welke eis zorgt ervoor dat ik minimaal 200 euro voor een satelliet metertje moet betalen?

 

Ik zat te kijken naar Satlink WS-6906 SE, die heeft SNR, BER weergave en DiSEqC 1.0, 1.1, 1.2 en USALS.

 

Waar ik altijd benieuwd naar ben is in hoeverre is een schotel nauwkeuriger uit te richten dan met behulp van een ontvanger?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@lujo, het klinkt een beetje alsof je zelf niet weet wat je zoekt in een satelliet meter.  Is het om incidenteel een schotelje uit te richten. In dat geval kun je met de goedkoopste satlink meter al een heel eind komen denk ik.

 

Wil je ook DVB-S2 kunnen meten dan wordt het al snel wat duurder, wil je een spectrum analyser dan wordt het ook weer duurder. Maar ik krijg het idee dat je zelf niet helemaal weet waarom je die nodig zou hebben.  En dan heb je die ook niet nodig.

 

om je laatste vraag te beantwoorden, niet. Het is alleen handig om een meter op locatie te hebben

aangepast door Codx

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Codx: Het klopt inderdaad dat ik twijfel of ik een satelliet meter zal kopen voor incidenteel gebruik. Het liefst had ik ook een goed satelliet metertje van iemand geleend of gehuurd zodat ik over een tijdje mijn schotel kan installeren.

 

Aangezien ik niet gehoord heb dat zulke meters te huur zijn ben ik op zoek naar een goedkope variant. Vandaar dat ik deze vraag heb gesteld zodat ik van kenners hoor welke goedkope meters zij zouden aanraden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier een DIGISAT PRO Accu,  misschien is dat iets ?

Zie: ****** Ongewenste Reclame *********

 

Meet Signaalniveau van twee LNB's op hetzelfde moment.
De gemeten gegevens worden weergegeven op het LCD-scherm.
DiSEqC, 22 kHz, 13/18V en mA uitlezing.
Genereerd DiSEqC, 22 kHz en 13/18V naar LNB / schakelaar te bedienen.
Werkt ook als een 2-weg schakelaar (13/18V, 22 kHz of DiSEqC).
Werkt op DiSEqC 1.2 motoren (Oost / West en reset).
● Ingebouwde bieper, hogere toon - een beter signaal.
Zeer gevoelig, kan te zwakke en te sterke signalen optimaliseren.
950-2150 MHz ingang frequentie.
F-connectoren, CE-gekeurd.

 

 

mvg,

VU+Duo + HDD 1TB met OpenPli 4.0 - Philips PFL9704 - Onkyo TX - SR674E - Sony RDR-HX900

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is misschien klungelen, of wat wij zeggen bricoleren/brielen prutsen of wat je het ook mag noemen.

Als je een linux ontvanger heb, bestaan er app's voor op een smart/i- phone te zetten, waar je het signaal dan kan aflezen. Eigenlijk niet zo heel nauwkeurig. probleem is dat het hier nogal scheelt tussen welke app en welke ontvanger en firmware deze draait.

Maar voor de sporadische keren dat ik het doe, doe ik het met een ontvanger. Niet perfect, en niet de juiste methode volgens bepaalden, maar voor die 3 die ik zo heb uitgericht, klaagt er toch niemand dat ze blokvorming hebben als het regent. Het gaat hier dan wel om een simpele astra 19,2 en 23° set.

Mocht je toch uitkijken voor een occasie model, dan is het vooral uitkijken, dat ze ook mpeg4 en ook dvb-s2 kunnen ontvangen en meten. ik heb er al diversen gezien voor een spotprijsje totdat je goed leest dat die enkel sd kan ontvangen en meten.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb reeds verschillende malen mijn Triax 88 met een multifeed met de 4 gebruikelijke satellieten uitgericht - het is een hobby om te zien of er toch iets meer uit te halen is ! -, eerst met een "pieper" van om en bij de 10€ daarna met een Android app en tenslotte met een satellietmeter Satlink WS-6926HD.

Komt het omdat ik er meer bedreven in werd of ligt het effectief aan het meettoestel  maar telkens na het uitrichten steeg de SNR waarde die ik op de VU+Duo kreeg, bijvoorbeeld voor éénHD van 85% na uitrichten met de app naar 88% na uitrichten met de WS-6926HD, en die trend geldt voor alle satellieten.

Ik heb de indruk dat vooral de Q-meting (kwaliteit) van de WS-6926HD toelaat om nauwkeurig uit te richten. Het viel mij ook op dat bij de Vlaamse SD zenders op 19.2E, 12722 H, de kwaliteit beduidend lager was dan bij vele andere zenders op die satelliet,  terwijl de SNR waarden op de VU+Duo nauwelijks verschilden.

 

Groetjes,

Roman

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Tripleboy: Welke eis zorgt ervoor dat ik minimaal 200 euro voor een satelliet metertje moet betalen?

 

Ik zat te kijken naar Satlink WS-6906 SE, die heeft SNR, BER weergave en DiSEqC 1.0, 1.1, 1.2 en USALS.

 

Waar ik altijd benieuwd naar ben is in hoeverre is een schotel nauwkeuriger uit te richten dan met behulp van een ontvanger?

Niet toekomst geschikt, want kan geen HD zenders uitlezen, meters voor DVB-S2 kosten wel wat (al is het relatief), maar ik heb er 2 in bezit, en zijn hun geld waard, heb je het budget ervoor, niet lang twijfelen.

 

Als je goed rondsurft zijn er wel koopjes te doen voor net boven de 200 €.

aangepast door Tripleboy

GIGABLUE UHD QUAD 4K  :D  XTREND ET8500 / ET7500  ;)  VU+ Duo2 / VU+ Solo SE  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb reeds verschillende malen mijn Triax 88 met een multifeed met de 4 gebruikelijke satellieten uitgericht - het is een hobby om te zien of er toch iets meer uit te halen is ! -, eerst met een "pieper" van om en bij de 10€ daarna met een Android app en tenslotte met een satellietmeter Satlink WS-6926HD.

Komt het omdat ik er meer bedreven in werd of ligt het effectief aan het meettoestel  maar telkens na het uitrichten steeg de SNR waarde die ik op de VU+Duo kreeg, bijvoorbeeld voor éénHD van 85% na uitrichten met de app naar 88% na uitrichten met de WS-6926HD, en die trend geldt voor alle satellieten.

Ik heb de indruk dat vooral de Q-meting (kwaliteit) van de WS-6926HD toelaat om nauwkeurig uit te richten. Het viel mij ook op dat bij de Vlaamse SD zenders op 19.2E, 12722 H, de kwaliteit beduidend lager was dan bij vele andere zenders op die satelliet,  terwijl de SNR waarden op de VU+Duo nauwelijks verschilden.

 

Groetjes,

Roman

Een dergelijke meter laat toe het echte afstelwerk perfect te doen, ik wil er dan ook niet meer vanaf, ook bij pokkeweer kan ik nu lekker blijven kijken.

Satlink WS-6932 + Xfinder.

GIGABLUE UHD QUAD 4K  :D  XTREND ET8500 / ET7500  ;)  VU+ Duo2 / VU+ Solo SE  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Normaal ene die H en V (13-17 V) apart kan afstellen. Een nat vodje op lnb kop voor verzwakken  signaal en zo staat die meter niet steeds max en is dan gevoelig voor afregeling. En zo kun je de lnb skew ook afregelen voor H en V Transponders.

Zachtjes aan arm of schotel naar omhoog/omlaag en L /R wat wringen kan een hint zijn hoe je moet regelen.

En dan liefst nog de hoogste frequenties. Je ziet dat signaal wel up en down gaan maar dat is de reciever die probeert te stabiliseren .

Dat moet voldoende zijn .Die duurdere meters  die lnb/schotel perfect afstellen is meer voor de vaklui.

aangepast door de mon

1*187;2*110;3*70 schotels-11*twin lnb;2*quad lnb;Sab Sky 4900

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...