Ga naar inhoud


Opnameproblemen Topfield SRP-2401CI+


pel

Aanbevolen berichten

In theorie kan deze ontvanger max. 4 opnamen tegelijk maken, maar als bijv. 2 zenders op zelfde transponder zitten, kan hij slechts een van de 2 zenders opnemen. In zoverre duidelijk. Het probleem is echter:

 

Ik neem iets op van Veronica HD op 12188H 2/3 27500 en wil tegelijk (overlappende tijdvensters) ook iets opnemen van RTL 8 HD op 11856V 2/3 27500 Dat wil niet: normaal zegt ie: opname o.k. en dan staat de opname geprogrammeerd, maar nu moet ik kiezen: OF Veronica opnemen OF RTL 8 HD.

Dit begrijp ik niet: ze zitten toch op verschillende transponders? Of heb ik dit "te danken" aan die CI+ module?

Bij de SD-zenders heb ik geen problemen: tot max. 4 opnamen met overlappende tijdvensters kunnen gewoon gemaakt worden.

 

Wie heeft een idee wat de oorzaak is van dit probleem?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Een CI module decodeert maar één stream tegelijk. Er zijn wel CI's die meerdere streams kunnen decoderen, maar die kosten meteen 2 Dreamboxen... Overstappen op softcam is dan de betere optie (zolang het nog kan). Let erop dat je voor vrije opnames wel tunersbeschikbaar moet hebben! Heb je een single tuner dan kun je alleen meerdere opnames gelijktijdig maken als je zenders kiest die op dezelfde transponder zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een CI module decodeert maar één stream tegelijk. Er zijn wel CI's die meerdere streams kunnen decoderen, maar die kosten meteen 2 Dreamboxen... Overstappen op softcam is dan de betere optie (zolang het nog kan). Let erop dat je voor vrije opnames wel tunersbeschikbaar moet hebben! Heb je een single tuner dan kun je alleen meerdere opnames gelijktijdig maken als je zenders kiest die op dezelfde transponder zit.

 

Wat is een "stream"? Ja, reuze dom ik weet het... Over CI's die meerdere streams tegelijk kunnen decoderen: je bedoelt bijv. de Aston Crypt? Die zou dat kunnen, begreep ik uit eerdere berichten op dit forum, maar ik heb deze geprobeerd, maar dat werkt niet op de Topfield SRP-2401. (Geen instelmenu te vinden) Overigens wordt niets gedecodeerd, noch bij 1 opname, noch bij max. 4. Dat gebeurt pas later via het automatisch decodeerprogramma: dan decodeert hij de opnamen stuk voor stuk achter elkaar. Dat moet 's nachts als er geen tv gekeken wordt. De opnamen zijn dus in eerste instantie gecodeerd. Het is een ontvanger met 2 tuners en 2 coaxkabels aangesloten.  Wat softcam is weet ik niet precies: dan wordt de ontvanger via software wijsgemaakt (emulatie?) dat de juiste Common Interface er in zit?

Samengevat: het probleem is er al nog voordat er iets gedecodeerd hoeft te worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met 'stream' bedoel ik letterlijk de stroom aan ECM data die naar de CI wordt gestuurd. De CI verwerkt deze i.s.m. je snartcard. De CI levert uiteindelijk de CW terug aan de decoder zodat je beeld hebt.. Normale CI's kunnen slecht 1 zo'n stream aan. In dat geval dus OF opnemen OF kijken en dat uiteraard maar met 1 kanaal. Het maakt dan helaas niets uit of je 2 of meer gescheiden tuners hebt.. Als je NIET met een softcam kunt werken ben je dus erg beperkt in je mogelijkheden TENZIJ je een CI kunt bemachtigen die meerdere streams aankan! Aston levert deze o.a. maar die kost dus tussen de 800,- en 1000,- Euro!! Deze zijn bedoeld voor TV-Headend systemen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met 'stream' bedoel ik letterlijk de stroom aan ECM data die naar de CI wordt gestuurd. De CI verwerkt deze i.s.m. je snartcard. De CI levert uiteindelijk de CW terug aan de decoder zodat je beeld hebt.. Normale CI's kunnen slecht 1 zo'n stream aan. In dat geval dus OF opnemen OF kijken en dat uiteraard maar met 1 kanaal. Het maakt dan helaas niets uit of je 2 of meer gescheiden tuners hebt.. Als je NIET met een softcam kunt werken ben je dus erg beperkt in je mogelijkheden TENZIJ je een CI kunt bemachtigen die meerdere streams aankan! Aston levert deze o.a. maar die kost dus tussen de 800,- en 1000,- Euro!! Deze zijn bedoeld voor TV-Headend systemen..

Die CI is niet voor consumenten en qua prijs ook geen optie. Maar deze dan?

 

De Aston Crypt module van 85 euro met software 2.26. Het heet:

 

Deze vernieuwde astoncrypt module kan met 1 smartcard 2 kanalen binnen de zelfde transponder tegelijkertijd decoderen. Deze extra functie is handig als u een TwinTuner heeft. Beperking (volgens andere websites: 1 PID)

Verder heeft deze module ook nog eens een verbeterde meertalig menu, PPV problemen zijn opgelost, geen problemen meer met Nederlandse CanalDigitaal kaarten en Common Interface receivers en een minder warmteontwikkeling.

 

Dit heb ik geprobeerd, maar in een (sub) menu zie ik nergens dat ik deze kan instellen op "dual-decoding"of hoe dat dan maar mag heten. M.a.w.: dit lijkt op de Topfield SRP-2401 CI+ niet te werken.

 

Overigens heeft het probleem betrekking op het soms niet GECODEERD kunnen opnemen van 2 HD-zenders. Ik moet dan kiezen: of de ene of de andere opnemen. Soms staat dan in het menu: Code 54. Een lijst van codes is nergens te vinden. Decoderen moet NA de opnamen: 's Nachts als de ontvanger verder niet wordt gebruikt. Hij decodeert de opnamen dan 1 voor 1 achter elkaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begrijp je nu waarom ik nooit zo'n decoder zou willen hebben.. Raw stream opnemen is zooooo 2007.. Zonder gebruik van een softcam gaat die beperking nooit weg! Een CI meerdere vrije streams laten decoderen gaat gewoon qua design nooit werken! Mijn optie zou zijn: dumpen die bak en een Enigma2 gebaseerde ontvanger kopen.

 

Overigens zijn de CI+ modules van M7 al klaar, dus de langste tijd van kijken via softcam kon wel eens snel voorbij zijn...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begrijp je nu waarom ik nooit zo'n decoder zou willen hebben.. Raw stream opnemen is zooooo 2007.. Zonder gebruik van een softcam gaat die beperking nooit weg! Een CI meerdere vrije streams laten decoderen gaat gewoon qua design nooit werken! Mijn optie zou zijn: dumpen die bak en een Enigma2 gebaseerde ontvanger kopen.

 

Overigens zijn de CI+ modules van M7 al klaar, dus de langste tijd van kijken via softcam kon wel eens snel voorbij zijn...

 

De uitkomst van deze thead is zoals zo vaak: koop maar een Dreambox... Of een Dreambox clone. Prima voor de hobbyist, maar mij te moeilijk. Ik wil ook nog wel eens tv kijken... :) Net zoiets als een auto kopen waarbij je zelf 7 soorten banden mag kiezen en ze er zelf onder zetten, de motor mag ik ook zelf kiezen en er zelf inzetten, Er zijn 5 typen sturen enz. Kortom: gewoon te moeilijk... Deze ontvanger is al lastig genoeg om uit te vinden als er iets mis is, WAT er mis is... En dan die softcam die door CI+ zijn einde zou naderen? Wellicht komt ook daarvoor toch weer nieuwe software? Overigens snap ik CD niet: als zij hun kaartjes (abo's) maar kunnen verkopen en als kaartjes lastig gehackt kunnen worden en als card-sharing via internet bestreden wordt, wat is dan hun probleem en waar bemoeien ze zich verder dan nog mee?

 

Overigens denk ik wel eens met heimwee terug aan bak waarmee ik ooit startte: de Pace Puma. Bezweek na 7 jaar trouwe dienst, had evengoed weg gemoeten vanwege einde SD-zenders, had ook zijn kuren (werd beter na paar OTA-updates) maar had 1 ding: tuner 1 kijken en zappen, tuner 2 volkomen gescheiden opnemen. Tuner 2 liep op kaartemulatie van kaart in tuner 1. Soort binnenhuis card-sharing. Je kon maar 1 programma opnemen, wel van meer zenders, maar dan achter elkaar, kon je vantevoren klaarzetten. Geen harde schijf, maar DVD-recorder met harde schijf zelfde tijden meegeven en alles kwam op harde schijf DVD-recorder. (Op tuner 2 kon je ook een tweede tv aansluiten als je dat wilde.) Dan reclame knippen en even splitsen als 2 programma's achter elkaar werden opgenomen. Daarna eventueel op DVD branden. Kortom: alles WAS meteen al gedecodeerd. Jammer dat ze nooit een nieuwe versie hebben uitgebracht voor HD-zenders. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

2 HD zenders opnemen gaat niet, maar 4 sd zenders wel.

 

Ik denk dat het probleem is, dat je opname apparaat niet snel genoeg is, dat er meer data weggeschreven moet worden als de throughput toestaat.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee Pel. Zeg nergens dat je een Dreambox moet kopen. Geef alleen aan dat je zonder het gebruik van een softcam deze problemen gewoon niet kunt oplissen. Dat kan met iedere Enigma2 twin-tuner. Hoeft zeker geen dure Dreambox te zijn.

 

Overigens is het onzin dat deze bakjes niet door een gewone gebruiker zou kunnen worden gebruikt! Eenmaal ingesteld werken deze boxen minstens net zo gebruikersvriendelijk als een kuch kuch gecertificeerde M7 ontvanger. Je hoeft immers niet iedere dag te updaten!! Middels de Fast-Scan optie kun je net zo makkelijk je zenderlijst up to date houden. Je vergelijking met een auto is een beetje te ver gegrepen. Voor een auto heb je immers een rijbewijs nodig (of ga je nu zeggen dat je dat ook belachelijk vind dat je die hebt moeten halen?).

Dan heb je nog alle behulpzame leden (ik incluis) die je met plezier helpen. Betere klantenservice kun je je niet wensen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 HD zenders opnemen gaat niet, maar 4 sd zenders wel.

 

Ik denk dat het probleem is, dat je opname apparaat niet snel genoeg is, dat er meer data weggeschreven moet worden als de throughput toestaat.

 

Ik denk dat ik een tig aantal combinaties moet proberen met allemaal gelijke tijd-opname vensters. En letten op welke transponder, H of V, HB en/of SD enz. Totdat ik hier enig systeem in zie. Trial and error... Want bij een test met uitsluitend de HD-zenders RTL8 en Veronica lieten de opnamen zich probleemloos weer klaarzetten voor de start...

En opsporen wat Code 54 betekent als een opname zich niet laat klaarzetten. (Ik moet dan kiezen: of de nieuw ingestelde opname klaarzetten of de eerder geprogrammeerde opname laten staan)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee Pel. Zeg nergens dat je een Dreambox moet kopen. Geef alleen aan dat je zonder het gebruik van een softcam deze problemen gewoon niet kunt oplissen. Dat kan met iedere Enigma2 twin-tuner. Hoeft zeker geen dure Dreambox te zijn.

 

Overigens is het onzin dat deze bakjes niet door een gewone gebruiker zou kunnen worden gebruikt! Eenmaal ingesteld werken deze boxen minstens net zo gebruikersvriendelijk als een kuch kuch gecertificeerde M7 ontvanger. Je hoeft immers niet iedere dag te updaten!! Middels de Fast-Scan optie kun je net zo makkelijk je zenderlijst up to date houden. Je vergelijking met een auto is een beetje te ver gegrepen. Voor een auto heb je immers een rijbewijs nodig (of ga je nu zeggen dat je dat ook belachelijk vind dat je die hebt moeten halen?).

Dan heb je nog alle behulpzame leden (ik incluis) die je met plezier helpen. Betere klantenservice kun je je niet wensen...

 

Ik zou niet weten wat ik iedere dag zou moeten updaten bij de Topfield SRP2401. Fastscan heb ik uitgezet. Ook als er zgn. een nieuwe zenderlijst zou moeten zijn kwam er niets binnen. Om de paar maanden laat ik 'm de Astra 1 en 3 helemaal doorzoeken, nadat ik de zenderlijst gedelete heb. Alleen moet ik dan wel de favourieten-lijsten terugzetten van de harde schijf, anders kan ik ze handmatig opnieuw gaan maken. De bakjes waar je het over hebt werken "eenmaal ingesteld" minstens zo gebruiksvriendelijk, ze je. Daar zit nu juist het lastige punt: eenmal GOED ingesteld... Voor die bakjes waar je het over hebt: eigenlijk heb je daar ook een soort rijbewijs voor nodig, voordat je die goed kunt instellen, maar daarvoor bestaat geen opleiding... Dat moet je door veel geploeter zelf maar aanleren...Ik heb wel eens gekeken bij dat "Open PLI" en dan zinkt mij de moed al in de schoenen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Zit er eigenlijk een ingebouwde harddisk in of gebruik je een externe opslag?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...