Ga naar inhoud


Welke (Xtrend ?) receiver nu na een Topfield SRP-2401CI+ en TF-4000/5500PVR ?


LEM

Aanbevolen berichten

Beste hobbyisten of gewone sat TV kijkers,

 

Na ruim 14 jaar redelijk tevreden satelliet te hebben gekeken met de receivers van Topfield (eerst de TF-4000PVR, dan de TF-5500PVR in SD en uiteindelijk de SRP-2401CI+ voor HD), ben ik toe aan een nieuwe stap in de vorm van een nieuw soort receiver.

 

De tijd (en Canal Digitaal vooral) hebben mijn installatie ingehaald waardoor ik mijn hele installatie (schotel, standaard, kabels, switches, CAM's, LNB's, etcetera) opnieuw opgebouwd heb. Of althans, hij staat nu, maar de 'finishing touches', daar zal ik deze herfst nog wel even mee bezig blijven.

 

Ik ben van 4 satellieten (Astra 2, Astra 1, Hotbird & Thor) naar 8 gegaan (Astra 3, Eurobird 9, Astra 4/Sirius, Hispasat en en dit zal nog wel oplopen naar 10 (Hellas sat 2, Eutelsat 5 of 7 West), het huidige maximum van mijn diseqc switches.

 

Ik gebruik nog steeds 2 Topfield SRP-2401CI+ HD ontvangers, maar ik merk dat er toch wat probleempjes zijn. De hoeveelheid kanalen die ingelezen en gesorteerd kunnen worden natuurlijk, problemen met de aansturing van de 10-1 diseqc switchen en bepaalde instellingen in LNB setup zoals FEC en frequenties (voor circulaire LNB bijvoorbeeld) die op de Topfields niet gemaakt kunnen worden.

 

Dus ik wil een echte hobby ontvanger hebben. Niet persé met meer dan 2 tuners (hoewel de optie misschien altijd nuttig kan zijn), maar wel met een oneindig groot kanalen geheugen en alle mogelijke instellingen om lekker mee te spelen. PVR ja, diseqc aansturingen, Conax en SECA 3 decodering (ik heb CAMS daarvoor: Technisat Conax 4.0 en Canal Digitaal v.1.3), maar het moet wel een betrouwbare machine zijn, snel zappen en minstens de beeldkwaliteit en geluidskwaliteit van de Topfields hebben. Oh en de de mogelijkheid om met behulp van de mobiele telefoon of de laptop data te kunnen uitwisselen. Al waren het maar de transponders en zenderlijsten.

 

Nou zie ik door de bomen het bos even niet meer. Ik zie diverse XTrend modellen, en VU+ modellen en Mutant modellen, sommigen al geschikt voor 4K, maar mijn Philips 21:9 TV is nog gewoon Full HD. En zal dat voorlopig ook wel zo blijven, want ik ben veel te veel gecharmeerd van dat niet meer geproduceerde, rare beestje aan de muur ! Ik las over voedingen die kapot gaan en slechte condensatoren die bol gaan staan, insteek tuners die oververhitten en de geest geven, transcoderingen (?) die alleen met bepaalde processorsnelheden lekker gaan, enzovoorts, enzovoorts.

 

Ik kom daarom nu terug naar jullie om om raad te vragen, suggesties te vragen. Ook omdat alles zelf nalezen en opzoeken me nu gewoon even teveel tijd kost met jonge kinderen in huis en zo. Ik moet serieus tijd vrijmaken om alleen maar even een forum te bezoeken. Dat was 10 jaar geleden wel anders.

 

Ik heb nu al een lichte voorkeur voor een Clark Tech XTrend model, maar welke ???

 

Is de ET-10000 een goed idee, of is de ET-8500 nieuwer en capabeler ? Of is dat de ET-9500 of de 7500 of de 9200. Het duizelt me even, ik geef het toe.

 

Of toch naar de concurrentie van VU+, onbdanks dat ik las dat die hun software updates een beetje verzaken en dan waren er die condensatoren nog.

 

Mutant, dat is dan weer een onbekend merk. Dat is vast om die reden niet zo verstandig.

 

Topfield, tja, die lijkt niet meer zoveel te doen. Geen nieuw model in elk geval.

 

Voorbereid op de toekomst is misschien maar deels noodzakelijk en haalbaar, ik zie wel in dat 4K niet zinvol is waarschijnlijk, maar extra geheugen en extra processorkracht ? Of een eSATA poort, tja, wie kan en wil me daar specifiek iets wijzer over maken hier ?

 

Is 200 euro voor een ET-10000 een goed idee, of toch beter iets meer voor iets anders ?

 

Kun je ook internetradio op bepaalde modellen krijgen ? En wifi ? Bluetooth ? Is het wel zinvol ?

 

Bij voorbaat dank aan een ieder die wil reageren.

 

Ik zal een andere keer in Schotelpark wat over mijn oude en huidige schotel installatie gaan schrijven. Dat zal dan wel een beetje 'showing off' worden, want dat klungelen vind ik grotendeels leuk om zelf uit te zoeken. ;-)

aangepast door LEM

I burn not shine

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 47
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Als ik het zo lees denk ik dat je er beter zelf een kunt gaan bouwen :) . Ik ben tevreden over de ET8500, maar heb slechts  een simpele 3 sat opstelling met 2 sat tuners  en 2 DVB tuners (T en C) . Hij kan geloof ik niet met CI+ overweg, maar dat heb ik gelukkig niet. BT en WIFI heb je toch niet noig? Kan er anders altijd alsnog aanhangen toch.

VU+ Ultimo 4K BT (Pli) 2xDVBs,1xDVB-T2,  VU+duo4kse (DVB-s FBC,DVB-C FBC, USB turbo se DVB-C/T2),,Panasonic TH 42PY-700 FullHD plasma, Triax 78, Astra 19-23-28

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Of toch naar de concurrentie van VU+, onbdanks dat ik las dat die hun software updates een beetje verzaken en dan waren er die condensatoren nog.

waar je dat soort zaken leest en wie dat dan geschreven heeft is natuurlijk wel net zo gekleurd als in het xtrend subforum vragen of je een xtrend moet kopen.

Space Cowboy

Jamiroquai

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik het zo lees denk ik dat je er beter zelf een kunt gaan bouwen :) . Ik ben tevreden over de ET8500, maar heb slechts  een simpele 3 sat opstelling met 2 sat tuners  en 2 DVB tuners (T en C) . Hij kan geloof ik niet met CI+ overweg, maar dat heb ik gelukkig niet. BT en WIFI heb je toch niet noig? Kan er anders altijd alsnog aanhangen toch.

 

Hartelijk dank voor je reactie. De ET8500 ziet er aantrekkelijk uit. Dat je er zelf nog geen problemen mee hebt gehad (hoe lang gebruik je 'm al ?) is in ieder geval een goed teken. De modulaire opbouw is best doordacht. Wat me tegen houd is de relatief kleine hoeveelheden geheugen. Er zijn XTrend ontvangers (en andere merken uiteraard) die daar meer van hebben en dit heeft, voor zover ik het tot dusverre begrepen heb, invloed op welke eventuele "apps" of decoderingen je later nog kunt toevoegen aan het besturingssysteem. 

 

Gezien het feit dat ik tot op heden met Topfield ontvangers heb gewerkt, zou je kunnen afleiden dat het met mijn vermeende veeleisendheid toch wel meevalt, maar ik begrijp, mijn tekst teruglezend, dat het wel erg overkomt alsof ik het spreekwoordelijke "schaap met vijf poten" zoek.

 

Aan de andere kant, als je toch iets nieuws wilt gaan kopen, waarom zou je jezelf dan tekort doen en bepaalde functies of extra's laten liggen die met een beetje langer zoeken (en misschien niet nu, maar voor wat later) toch handig kunnen zijn.

 

Wat CI+ betreft, dat heeft de Topfield inderdaad. Ik heb het nu ook niet nodig, maar wat als Canal Digitaal overstapt op CI+ ? dan heb ik het misschien wel nodig. Als ik dan nu kan voorkomen dat ik straks weer een andere receiver moet kopen ? Maar goed, als de beste, leukste, meest geschikste ontvanger dat nou niet blijkt te hebben, zal ik natuurlijk die functie laten schieten, voor nu. Maar ik wil het wel graag eerst zo goed mogelijk weten en uitvinden. Met hulp van die en gene.

 

Wifi en Bluetooth. Dit is omdat ik ergens de klok heb horen luiden dat er ontvangers schijnen te zijn die daar iets mee doen danwel kunnen. Als je je android telefoon met een app kunt gebruiken als afstandbediening voor de ontvanger, heb je natuurlijk Wifi of bluetooth nodig. En als je van je telefoon naar de tv wilt streamen, zijn daar natuurlijk allerlei oplossingen voor, maar wat als je nou geen losse doosjes en kabeltjes en adaptertjes overal wilt hebben en het gewoon in je meest gebruikte apparaat (de sat ontvanger) hebt zitten ? Dat zou toch mooi zijn...

 

 

waar je dat soort zaken leest en wie dat dan geschreven heeft is natuurlijk wel net zo gekleurd als in het xtrend subforum vragen of je een xtrend moet kopen.

 

Ook u hartelijk dank voor uw inhoudelijke reactie, maar waar had ik dit nieuwe topic dan beter kunnen neerzetten ? In ieder subforum van ieder merk ontvanger tegelijk ? Ik dacht toch geen algemeen, merk overstijgend ontvanger subforum te zien ? Ik kom hier terug na een groot aantal jaren, dus ik fris mijn forumregels even op (van ceesv, naar ik meen) en krijg daaruit de indruk dat mijn vraag hier nou niet echt bedoeld is voor "Algemeen" (want net weer te specifiek) en een vreemde eend in de bijt van "Schotelpark" zou zijn, tussen alle schotel instelproblemen en diseqc schakelaartjes.

 

Dus vergeef me alstublieft mijn lichte frustratie dat ik het inderdaad uiteindelijk hier neergezet heb bij gebrek aan beter en dan te horen krijg dat dat geen goede keuze was. Met alle respect overigens.

 

 

Rondkijkend, heb ik persoonlijk van Xtrend wel de meeste modellen gezien en ga ik er van uit dat de meeste Xtrend gebruikers ook wel voorgaande ervaringen met andere merken zullen hebben waar ze misschien dan iets eerlijk over zeggen zullen, als ze de geest even hebben. Sommigen hebben meerdere merken thuis staan. Vu+ naast Xtrend naast Dreambox naast Formuler 1, ik noem maar wat. Natuurlijk begrijp ik dat meningen gekleurd worden door persoonlijke ervaringen en bezittingen. Een Audi rijder zal zich, bijvoorbeeld, niet kunnen voorstellen, misschien, dat een Opel ook een goede auto kan zijn, maar laat ik nou niet afdwalen naar die zandbak. En ik heb een Opel trouwens, voor de goede orde ;-)

Maar als ergens een verhaal opduikt over kapotte condensatoren is dat dusdanig concreet en symptomatisch, dat je het toch nauwelijk gekleurd kunt noemen. Niemand zuigt zoiets toch uit de duim  ?

 

Ja, ik zou ook graag de meningen van andere merkgebruikers horen, maar naar mijn idee zou het 'spammen' zijn als ik de exact zelfde tekst plaats in alle merk subfora tegelijk. Of niet ?

 

 

P.S. Excuses voor de boekvorm van mijn reacties. Het is even lezen (of moedeloos afhaken, kan ook), maar het is beslist geen opzet, het is onvermogen om het korter te zeggen en waarde hechten aan elk detail. Het drijft mijn vrouw tot wanhoop en nu ben ik hier...

aangepast door LEM

I burn not shine

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is ook een algemeen subforum.

Maar mij gaat het over dat citaat, een ouder VU+ DUO model dat niet meer geproduceerd wordt en er dus ook niet met de haren erbij gesleept moet worden.

Daar je een nieuwe receiver wilt aanschaffen top of the Bill en met alle voordelen die nieuwe modellen nu eenmaal hebben.

 

2 CI slots

2 kaartslots

twee of drie tuner insteek modulen voor dvb-s2 en/of dvb-c-t2

UHD 4K televisie voor de komende jaren

heel veel werkgeheugen

en perfecte ondersteuning voor alle gebruiksmogelijkheden door addons en plugins

 

overigens als Kanaal Digitaal stopt met kaart en of CI+ kun je enkel nog hun eigen receivers gebruiken en dat geld voor elke merk als alternatief

bovendien verkoop je dan de nieuwe receiver met bijna geen verlies aan een Duitser

 

De VU+ Ultimo die rondom Kertsmis op de markt komt.

 

als je een vergelijkbare kunt vinden t.z.t. mag je in de handen klappen

kerst is het zo

Space Cowboy

Jamiroquai

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tonskidutch, ik zie toch echt geen algemeen satellietontvangers subforum ?!?

Je bedoelt toch niet het "overige ontvangers" subforum, want ik denk dat daar weinig mensen naar kijken die één van de bekendere merken beztten en dan mis ik hun input. Lijkt mij.

 

De naam Vu+ Ultimo komt me toch bekend voor ergens. Hebben ze die naam al niet eerder gebruikt voor een ontvanger ? Is dit dan een hernieuwde uitgave ? Natuurlijk kan ik wachten tot kerst. Hoewel, het is toch wel irritant dat de Topfield SRP-2401CI+ zo goochelt met de 10 diseqc ingangen die ik nu heb.

 

Ik lees natuurlijk in de tussentijd her en der door en wat ik nu tegenkom is dat een op papier zeer aanlokkelijke ontvanger als de Xtrend ET-9500 (qua functies, mogelijkheden, veel geheugen inderdaad ja ;-)  ) om te beginnen al niet meer goed leverbaar lijkt in Nederland en op het Duitse Amazon als "Nog niet leverbaar" staat. Net alsof hij daar pas uitkomt als hij op de nederlandse markt uitgerangeert lijkt. Of zie ik dat verkeerd ?

 

Dan is er de kwestie van de "security boards" en hun vaak moeilijk te vervangen backup batterij. Zoals iemand schreef: "als je geluk hebt, gaat hij 10 jaar mee en dan kun je 'm weggooien. Als-je-geluk-hebt..." Dat klinkt niet erg vertrouwenwekkend, vind ik.

Dan is mijn vraag: welke uitgebreide sat ontvangers hebben GEEN security board tegenwoordig ? Of valt het toch wel mee.

 

Je kunt je de vraag stellen of je 10 jaar met één ontvanger wilt doen, maar met mijn drie Topfields heb ik door de jaren heen niet het soort problemen gehad (voeding, elco's, securityboard, niet meer functionerende kaartlezer of CI sloten, niet meer opstarten, etcetera) die ik nu veel tegenkom bij gebruikerservaringen met Xtrend en Vu+, ja eigenlijk bij alle enigma linux ontvangers. Waarom is dat nou ?

 

Wat ik wil is aan het begin alle instellingen goed maken en eventueel gewenste applicaties voor mijn gebruik erop zetten en dan als het eenmaal goed werkt, wil ik er geen omkijken meer naar hebben. Voor een paar jaar. Kan dat met de huidige apparaten eigenlijk wel ??? 

I burn not shine

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, mijn Dreamboxen leven maar door. Onverslijtbaar, zo lijkt het.

Kijk maar eens op de verkoopsites tweedehandsspullen.

Ik weet vrijwel niets van Dreambox, anders dan dat het de eerste Linux (enigma 2 ?) ontvanger was. Als ik je goed denk te begrijpen, zeg je nu dat ik misschien wat meer zou moeten uitgeven door een originele Dreambox te zoeken die waarschijnlijk over de gehele produkt linie degelijker ("onverwoestbaar") zal blijken te zijn.

 

dat is geen slecht idee natuurlijk, maar waarom staan er in je signature dan alleen VU+ machines vermeld ? ;-)

 

Is het nu zo dat op dit moment er nauwelijks meer hardware problemen zijn met de VU+ modellen, zoals ik een beetje van Tonskidutch de indruk krijg ?

En welke Dreammachine zou op dit moment het interessants zijn om hetzij nieuw of tweedehands te kopen ?

Ja, ik weet het, verkeerde subforum...

 

In principe staat of valt voor mij elke nieuwe machine met de vraag of hij degelijk is en blijft werken en of ik er al mijn kanalen netjes in kwijt kan en tot slot dat ik er probleemloos een Finse conax smartcard type Canal Digital EN een Nederlandse Canal Digitaal v1.3 smartcard danwel originele CAM in kan gebruiken. En bijna vergeten: ingebouwde harddisk. De rest van mijn eerder genoemde wensen is secundair maar mooi meegenomen als die ook kunnen.

I burn not shine

Link naar reactie
Delen op andere sites

... en bepaalde instellingen in LNB setup zoals FEC en frequenties (voor circulaire LNB bijvoorbeeld) die op de Topfields niet gemaakt kunnen worden.

 

Waar ga je een LNB met circulaire polarisatie voor nodig hebben dan?

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar ga je een LNB met circulaire polarisatie voor nodig hebben dan?

 

Voor het scannen en uitproberen van bepaalde circulair gepolariseerde uitzendingen. Er zitten er veel op de 40.5 West en daar rond om zitten er nog een aantal. Helaas zijn de Ierse FTA zenders niet te pakken hier, daarvoor is hun spotbeam footprint te ver weg. Zitten op 9 graden Oost op Ka-sat maar ja, spotbeam komt niet verder dan stukjes van oostelijk Brittannië, misschien Schotland en de Orkney's ook.

 

Ik hoef het niet te zien, die circulair gepolariseerde zenders, maar ik kan het waarschijnlijk wel (toch een schotel of twee over) en dat is een beetje de uitdaging straks. Ik wacht nog op de LNB daarvoor, een Invacom hybride Ka+Ku exemplaar.

 

Maar wat is voor jou de betere ontvanger, de ET 10000 of de ET9500 en waarom ?

 

EDIT: even de Ka- en de C-band verwisseld. C is natuurlijk niet circulair gepolariseerd zoals ik eventjes dacht. My bad...

aangepast door LEM

I burn not shine

Link naar reactie
Delen op andere sites

de VU+ Ultimo (eigenlijk versie 1 is in 2011 op de markt gekomen) die lopen prima

 

maar deze wordt einde 2016 door de heel veel modernere VU+ Ultimo 4K (dus versie 2 ) vervangen in de modellenreeks van VU+

de receiver met 3 tuner slots

 

p.s. de nieuwe VU+ UNO 4K komt einde november op de markt

de receiver met 1 tuner slot

 

ik wil je helemaal niet van de wijs brengen, dat doe je zelf wel

maar waarom koop je niet nu meteen een xtrend 9500?

test hem met folie op het apparaat en als het niets is voor jou, stuur je hem retour binnen twee weken.

Space Cowboy

Jamiroquai

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik wil je helemaal niet van de wijs brengen, dat doe je zelf wel

maar waarom koop je niet nu meteen een xtrend 9500?

test hem met folie op het apparaat en als het niets is voor jou, stuur je hem retour binnen twee weken.

 

Het is waar, daar heb ik een handje van. ;-)

 

4K is nog niet direct nodig en ik zie dat er geen eSATA op de Ultimo 4K zit. Hij zal ook wel prijzig zijn (alles boven 500 euro). Ik zie dat Dreambox niet eens zo duur is in vergelijking. Dat is verrassend eigenlijk.

 

Heeft zo'n VU+ ook een securityboard met moeilijk te vervangen batterijtje ?

 

Ik was bijna klaar een ET-9500 voor in de tussentijd te kopen tot ik die berichten over dat securityboard, mindere cardreaders dan in de ET-9200 en ouder en een slecht ontworpen voedingsdeel tegenkwam. Voor de rest klinkt hij echt als iets dat ik zou zoeken.

 

Maar goed, ik zou de gok wel wagen nu, en wat je voorstelt is een devious plan, my lord, ware het niet dat ik niet zou weten wie 'm nog verkoopt voor een leuke prijs. Ik zag 159,- en 177,- euro prijzen met 2x S2 tuner, maar allen uitverkocht (zelfs de importeur) en Amazon.de zegt dat hij nog niet geleverd is. Totally crazy. 

aangepast door LEM

I burn not shine

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja natuurlijk is die Ultimo 4K duurder dan een vergelijkbare Dreambox 900 4K

in de dm900HD 4K zit maar een CI+ slot in en maar een tunersteekplaats dus die is vergelijkbaar met de UNO 4K

en zo gezien is de UNO 4K goedkoper dan die Dreambox

 

als je een moderne box wilt die je weer jaren zoet houdt is het een moderne 4K met veel werkgeheugen

aangepast door Tonskidutch

Space Cowboy

Jamiroquai

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat is geen slecht idee natuurlijk, maar waarom staan er in je signature dan alleen VU+ machines vermeld ? ;-)

 

 

Omdat ik een Dreambox heb uitgeleend, en een tweede standby als reserve heb staan doordat ik slechts 2 aansluitingen heb.

Maar de Dreamboxen gaan bij mij de deur nooit uit. Ze zijn daar veel te betrouwbaar voor.  

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat ik een Dreambox heb uitgeleend, en een tweede standby als reserve heb staan doordat ik slechts 2 aansluitingen heb.

Maar de Dreamboxen gaan bij mij de deur nooit uit. Ze zijn daar veel te betrouwbaar voor.

 

Maar het echte "werk" laat ik over aan twee prima functionerende werkende Vu's !!!

 

PS: Denk dat je bovengenoemde zin was vergeten te plaatsen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...