Ga naar inhoud


Oude VHF antennes op zolder.


astro iris

Aanbevolen berichten

Hier in Ieper mag ik die Nederlandse zenders via DAB vergeten, gelukkig krijg ik de meesten via de Astra3 de Fransen krijg ik nu al loeihard binnen via FM en ook nog eens via  Astra1, de Engelse zullen hier ook wel niet met DAB te ontvangen zijn, maar die heb ik dan glashelder via de Astra2. Ja en dan schieten alleen de Belgische over. Oostvleteren ligt hier maar 10km vandaan, maar naar ik begrijp zit daar niets op en de Walen moeten van Comines komen met een flauw 0,2W zendvermogen.

Ja 't wordt puur uit hobby dat ik toch wat testen wil doen, zo blijf je bezig en leer je heel wat bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 34
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Op oostvleteren zouden dab en de ten ziele dvb-t2 zenders uitzenden.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe ze het doen weet ik niet, maar in Nederland zitten een paar DAB-only zenders bij met nagenoeg geen reclame, alleen muziek: Radio 10 Gold, Sky Hits en Q nonstop bijvoorbeeld.

Uiteindelijk is een DAB-netwerk veel goedkoper dan een FM-netwerk maar zit je voorlopig met een dubbel systeem.

Doen ze dat zelfstandig, of zit daar ook een commercieel bedrijf onder?

Als het hier via norkring gaat zal die betaald moeten worden met inkomsten van reclame en als ze er te kort hebben, nog een beetje meer reclame.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier in Ieper mag ik die Nederlandse zenders via DAB vergeten, gelukkig krijg ik de meesten via de Astra3 de Fransen krijg ik nu al loeihard binnen via FM en ook nog eens via  Astra1, de Engelse zullen hier ook wel niet met DAB te ontvangen zijn, maar die heb ik dan glashelder via de Astra2. Ja en dan schieten alleen de Belgische over. Oostvleteren ligt hier maar 10km vandaan, maar naar ik begrijp zit daar niets op en de Walen moeten van Comines komen met een flauw 0,2W zendvermogen.

Ja 't wordt puur uit hobby dat ik toch wat testen wil doen, zo blijf je bezig en leer je heel wat bij.

 

Voor Comines zal je 0,2 kW bedoelen.

 

Volgens fmscan in Ieper de VRT vanuit Oost-Vleteren (12A), de RTBF (12B) inderdaad vanuit Comines (ev. Doornik: 1,3 kW / 42 km).

De rest is best ver weg maar wordt (bij gebruik van dakantenne) wel vermeld:

Vlaamse commerciële DAB+ mux (11A) vanuit St. Pieters-Leeuw: 6 kW / 95 km

Nederlandse commerciële DAB+ mux (11C) vanuit Biervliet: 1,6 kW / 77 km

Nederlandse regionale mux Zuid-West (9D) vanuit Goes: 12 kW / 101 km. 

Op Goes zit ook het publieke pakket, maar met slechts 0,7 kW wordt dat dan echt onmogelijk.

 

E.e.a. is natuurlijk ook afhankelijk van wat voor VHF-antennes je hebt, hoeveelheid elementen bijv. (versterking, voor/achterverhouding, openingshoek) en dan de hoogte van waarop je deze kan gaan opstellen.

Ze zijn ongetwijfeld gemaakt voor horizontale polarisatie, maar nu verticaal opstellen natuurlijk (denk aan waterdichtheid van de aansluitdoos!).

 

Doen ze dat zelfstandig, of zit daar ook een commercieel bedrijf onder?

Als het hier via norkring gaat zal die betaald moeten worden met inkomsten van reclame en als ze er te kort hebben, nog een beetje meer reclame.

 

Het beheer in Nederland doet grotendeels Broadcast Partners, de locaties zijn voor veel Alticom torens. Aan beide partijen zal wel betaald moeten worden en tevens voor de uitzendlicentie.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eens getest met een dab+ stick getest, en ik ontvang met het inbegrepen antennetje de dab+ zenders.

postcode 8900 niet zo ver van ieper 9 km.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eens getest met een dab+ stick getest, en ik ontvang met het inbegrepen antennetje de dab+ zenders.

postcode 8900 niet zo ver van ieper 9 km.

 

De VRT en RTBF bedoel je neem ik aan? Niet zo verwonderlijk op 15 resp. 12 km afstand.

 

post-40400-0-45472700-1439279836_thumb.jpg

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

DC 18 volt voeding voor de mastversterkers

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

De koppelfilter op foto werd hier in West Vlaanderen gebruikt in het analoge tijdperk jaren 70 en 80

 

+ - was de afkoppeling voor de mastversterkers die werden gebruikt voor Nederland en RTB

 Deze mastversterkers werden zo dicht mogelijk tegen de antennes geplaatst.

 

TV was de afkoppeling naar het TV Toestel  daar zat ook beneden de voeding voor de versterkers.

 

VHF werd gebruikt voor band III signaal of band II

Band III signaal werd gebruikt voor de antenne van Frankrijk 1  kanaal 12 horzontaal

Band II voor het oude BRT signaal van de zender Ruiselede (toen nog in zwart wit) kanaal 2 horizontaal

 

K21-24 werd gebruikt voor de zenders Frankrijk 1 - Antenne 2  en FR3 horizontaal in secam

 

K57 was voor de waalse RTB  verticaal uitgezonden via Doornik dit meestal met mastversterker.

 

K 43-49 was voor de Vlaamse BRT en BRT2  die werd uitgezonden via Egem. horzontaal in pal

Je kon dit ook gebruiken voor het zendstation Oost-Vleteren. horizontaal in pal

 

K 29-32 werd gebruikt voor de Nederland 1 en 2. uitgezonden via Goes. Daarvoor had je zeker een Mastversterker nodig en grote antenne. horizontaal in pal

 

Let wel al deze analoge zenders zijn bestaan niet meer en zijn overgestapt naar DVB-T

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De koppelfilter op foto werd hier in West Vlaanderen gebruikt in het analoge tijdperk jaren 70 en 80

VHF werd gebruikt voor band III signaal of band II

Band III signaal werd gebruikt voor de antenne van Frankrijk 1  kanaal 12 horzontaal

Band II voor het oude BRT signaal van de zender Ruiselede (toen nog in zwart wit) kanaal 2 horizontaal

 

Je bedoelt band 1 voor de kanalen 2,3 en 4.

Band 3 waren de kanalen 5-12

 

Band 2 is de FM band.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar wel leuke tijden toen, dit alles semi gratis uit de lucht plukken. Ons eerste zwart wit tv met 3 knoppen.

De jeugd van tegenwoordig zou nu zoiets moeten meemaken. En toen was het 1 tv per gezin ipv 1 tv per gezinslid. Maar ja die ( goeie??) tijd is helaas voorbij. Toen praten we als kind nog met elkaar als we elkaar zagen en nu?

Was soms wel vloeken als een storm de antenne verdroei en er op bepaalde zenders geen beeld was, of er een versterker ermee ophield.

Hier waren er zelf die de bbc kon ontvangen, met een antenne rotor en een mast van 26 meter hoog, waar antenne op was geplaatst.

Heb nog een tv had, die deze nicam aankon.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je bedoelt band 1 voor de kanalen 2,3 en 4.

Band 3 waren de kanalen 5-12

 

Band 2 is de FM band.

 

Inderdaad.

 

Maar wel leuke tijden toen, dit alles semi gratis uit de lucht plukken. Ons eerste zwart wit tv met 3 knoppen.

De jeugd van tegenwoordig zou nu zoiets moeten meemaken. En toen was het 1 tv per gezin ipv 1 tv per gezinslid. Maar ja die ( goeie??) tijd is helaas voorbij. Toen praten we als kind nog met elkaar als we elkaar zagen en nu?

Was soms wel vloeken als een storm de antenne verdroei en er op bepaalde zenders geen beeld was, of er een versterker ermee ophield.

Hier waren er zelf die de bbc kon ontvangen, met een antenne rotor en een mast van 26 meter hoog, waar antenne op was geplaatst.

Heb nog een tv had, die deze nicam aankon.

 

Behalve de Nederlandse commerciële zenders is toch nog steeds alles in die regio gratis uit de lucht te plukken?

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja satharry, dat waren nog eens tijden. Ik heb het ook meegemaakt toen de UHF-band nog helemaal niet bestond en er alleen op Band I en III werd uitgezonden. Een keuze schakelaar met kanaal 2-3-4 en 5t/m12.

Mensen in de randstad konden ook kijken naar de uitzendingen van het REM-eiland dat voor de kunst in zee lag.

Eerst bandkabel, toen schuimkabel en daarna coax.
 

post-60869-0-78612500-1441491480_thumb.jpg

post-60869-0-28563700-1441491495_thumb.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er bestaat een mooi filmpje over plaatsen van een antenne, gespeeld door laurel en hardy of in de volksmond de dikke en de dun. Maar smaken verschillen.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...