Ga naar inhoud


Multytenne vervangen door Triax 88


Timdeh

Aanbevolen berichten

Ik heb momenteel een Multytenne twin aan de gevel hangen, aangesloten op een VU+ Solo² (OpenATV) icm TVVlaanderen.

Er wordt hoofdzakelijk gekeken naar de Vlaamse zenders en alles doet het perfect bij mooi weer, maar zodra er een goede bui passeert heb ik last van blokjes/wegvallend beeld. Een gekend probleem.

 

Ik heb mijn opzoekingswerk op dit forum gedaan en heb besloten om de Multytenne te vervangen door een Triax 88, gemonteerd op een tegelvoet.

88cm vind ik te groot om omhoog te hangen. Dan zie ik de schotel liever wat discreter op een dakterras. Ik zou de bestaande coax kabels verlengen in een kabelgoot.
De LNB op de schotel zou ik voorzien van een 1 Inverto Black Ultra Twin gericht op Astra 3.

Zijn er opmerkingen of tips waarop ik moet letten als ik dit installeer? 

Voorlopig vermoed ik dat het enigste nadeel is, dat de kans groter wordt dat de schotel zich verplaatst bij hevig onweer.
En dat het ontbreken van astra 2/1/hotbird op zich geen probleem is als ik enkel de Vlaamse zenders bekijk.
Alle feedback welkom! :-)




 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Voor een Triax 88 moet je een tegelvoet nemen waar vier tegels van 40x60cm in liggen. Een tegelvoet van vier tegels van 30x30cm is veel te klein.
Ook moet je er voor zorgen dat de onderzijde van de schotel niet meer dan 20cm boven de tegels staat.
Maar waarom neem je Astra 19,2 er niet bij. Daar zit toch ook nog een deel van de zenders op die je met een TV Vlaanderen abonnement kunt ontvangen.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal de schotel zo laag mogelijk op de voet proberen te monteren.
En ik heb alvast een Duo Twin LNB monoblock besteld voor een 80cm schotel zodat ik het mij gemakkelijker maak om een goede afregeling te krijgen.
 

aangepast door Timdeh
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nu alles gemonteerd. 

De Triax 88 netjes gemonteerd op de tegelvoet. Met rubberen matten de schuine afloop van het plat dak gecompenseerd.  Eerst met een single LNB op Astra 3 uitgericht, daarna de LNB vervangen door de monoblock. Nu  17dB - 100% SNR op de Astra 3. Astra 1 heeft 16dB en 100% SNR.

Met de Multytenne had ik 65% SNR en 10,72dB op Astra 3. En nu wachten op de eerste regenbui en hopen dat er geen uitval meer is! :-)

(Foto in bijlage toont nog de LNB verkeerd gemonteerd ;-) )

post-67605-0-33757900-1441613557_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Timdeh

Dit ziet er mooi uit. Met 8 tegels van 30x30cm staat hij natuurlijk een stuk stabieler dan met 4 tegels.
Heb je de schotel afgesteld met een vochtige zeem over de lnb's want met 100% aanduiding kun je niet bepalen of hij echt optimaal staat uitgericht. Met een vochtige zeem breng te het percentage SNR ongeveer 20% omlaag zodat je de schotel wel 100% goed kunt afstellen.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog niet geprobeerd met de vochtige zeem. Zal ik zeker doen, 

De schotel/voet/single lnb heb ik overgenomen van iemand anders. Wat ik wel nog zou willen doen, is de Triax arm beter fixeren zodat hij minder gemakkelijk te liften valt. Nu rust de arm precies door zijn eigen gewicht naar beneden. Mijn coaxkabels moet ik wel nog met kabelbinders fixeren aan de arm.

En mijn indruk van het geheel is dat alles (schotel - arm) wel minder vast/stijf aanvoelt als de Multytenne. Het is afwachten hoe goed alles een windvlaag/regenbui doorstaat alvorens.

Over de tegelvoet maak ik me minder zorgen. Die is goed stabiel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

voor die windvlagen adviseer ik je toch 2 schoren erop te zetten dat maakt de triax een flink stuk stabieler

als het dan hard waait dan slingert je lnbarm een stuk minder

hier heb ik het dito gedaan en vind dat hij nu een stuk steviger inmekaar zit

vu duo//vuduo2//mutant hd51 4k // 65 inch lg4k

2 keer gibertini 100 // t90 // triax 88

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou dat is niet helemaal waar hoor Timdeh dat de arm door zijn eigen gewicht naar beneden hangt. Er zit een vergrendeling op, zie bijlage.
Die vier conische segmenten worden naar elkaar toegedrukt als je de arm omlaag drukt en klikken dan in de twee gaatjes die in schotelhouder zitten. Met enige kracht moet je die arm ook weer uit zijn vergrendeling trekken.

Heb je hem misschien niet goed in zijn vergrendeling gedrukt? Dan kun je de elevatie van de schotel gerust opnieuw gaan afstellen.
 

post-60869-0-42747500-1441617719.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje & Blackeyes,

De armvergrendeling zit er ingeklikt op de achterkant, maar het heeft al wat speling/slijtage aan de "4-delige zwarte segmenten". Ze klemmen niet echt stevig. De arm blijft beweegbaar

Ik overweeg wel om zo'n schoren te monteren, maar ben nog op zoek naar een manier om dit zonder te lassen te doen. Alsook zou dit ergens regelbaar moeten zijn zodat ik de elevatie nog lichtjes kan aanpassen. 

 

edit:

Via Google-search probeer ik te zoeken op 'schoren triax' en ik kom wel topics tegen waarin het advies gegeven wordt, maar zijn er topics die specifiek behandelen hoe je zoiets doet? (zonder te lassen... )?

aangepast door Timdeh
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Timdeh,

 

Ik heb op mijn TDS88 schoren zelf gemaakt van 12mm aluminiumbuis.

De uiteinden dichtgenkepen met een bankschroef.

post-59277-0-26007500-1441635736_thumb.jpg

 

Aan de LNB houder zitten de schoren bevestigd met een 4mm draadeind van ongeveer 70 á 80mm lang (omdat er geen 4mm bouten zijn langer dan 50mm).

Aan beide einden van de draadeind aangedraaid met zelfborgende moeren 4mm.

post-59277-0-63606000-1441635719_thumb.jpg

 

Aan de zijkanten van de schotel heb ik de schoren bevestigd met een boutje en een moertje, ook 4mm.

post-59277-0-55205900-1441635727_thumb.jpg

 

Draadeind, bouten, moeren en ringetjes zijn allemaal wel van RVS. Zo krijg ik geen last van roest.

 

Verdere ideeën en tips staan hier.

aangepast door arbe 76

Hybride VU+Duo2 met Dual DVB S2 en Dual DVB T2/T/C - OpenPLi 4.0 - Philips 43PUK7100/12 Ambilight, Android en Netflix - Onkyo TX-NR 646
Hybride Formuler F1 - OpenPLi 4.0 - Philips 37PFL9604H Ambilight
Triax TDS88, Multi Block met 4 Inverto Black Premium Quad LNB's op 13-19-23-28 oost - en Ziggo via de kabel
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...