Ga naar inhoud


iPad - welke File Manager gebruiken?


Jürgen

Aanbevolen berichten

Vandaag heb ik weer eens de diversen recent gemaakte foto's vanuit de diversen apparaten (Smartphone en fototoestel) verzameld, bewerkt en op mijn MacBook in de juiste fotomappen geplaatst.

Daarna dezelfde foto's via de Photo Transfer App naar de iPad gekopieerd.

 

Ik dacht dit eerst d.m.v. iTunes te synchroniseren maar dan worden alle vorige foto's (mappen) op de iPad overschreven en dat is niet de bedoeling.

Ik heb op de iPad mappen staan met jaartallen waarin de bijbehorende foto's staan en die wil ik steeds aanvullen.

 

Nu heb ik de foto's via de Photo Transfer App naar de Filmrol gekopieerd en kan daar de foto's op datum opvragen.

Ik wil de foto's echter in een nieuwe nog aan te maken map verplaatsen maar daar zijn geen standaard voorzieningen in IOS, inmiddels al 9.2 Beta.

 

Ik ben nu op zoek naar een File Manager voor IOS waarmee ik o.a. mappen kan aanmaken en foto's kan verplaatsen.

Iemand een idee?

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


Catw, dat weet ik maar zoals ik al schreef wil ik nieuwe foto's die op de MacBook staan naar de iPad kopiëren.

Op de iPad staan al mappen met totaal circa 10.000 foto's welke over mappen met jaartallen zijn verdeeld.

Nu wil ik de nieuwe foto's vanuit de MacBook naar een nieuwe nog aan te maken map (2015) op de iPad kopiëren.

 

Daarvoor heb je naar mijn mening een passende File Manager nodig, als dat al mogelijk is.

 

Ik kan natuurlijk ook de mappen vanaf de MacBook via iTunes opnieuw incl. de nieuwe mappen met foto's synchroniseren maar dat duurt best lang gezien de totale dataomvang, circa 14 Gb.

 

Het is jammer dat je met de optie synchroniseren niet een of meerdere mappen aan de al bestaande mappen op de iPad kan toevoegen.

Als ik een map kies wordt alleen die map gesynchroniseerd en alle vorige mappen verwijderd.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry ik dacht dat het een foutje van mij was omdat ik per photo of per map alles kan overslepen maar dat zal komen door DSphoto.

Die goede beste Puch zal wel een duidelijkere oplossing hebben om in deze te gebruiken.

post-51681-0-49479800-1446399589_thumb.png

post-51681-0-47094700-1446399606.jpg

aangepast door catw
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nadat ik het synchroniseren nogmaals heb opgestart blijkt het wel mogelijk te zijn om op de MacBook toegevoegde of verwijderde mappen - files naar de iPad te synchroniseren zonder dat daar alle vorige mappen - files worden weggehaald.

Dan heb ik de vorige keer vast iets fout gedaan.

Ik zie nu wel dat op de MacBook een map iPod Photo Cache is toegevoegd, deze map heb ik voordien nog niet gezien, althans is die mij niet opgevallen.

Wellicht zorgt die voor een correcte synchronisatie.

 

Blijft toch de wens om een File Manager toe te kunnen passen.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die goede beste Puch zal wel een duidelijkere oplossing hebben om in deze te gebruiken.

DS Photo kan je enkel gebruiken icm een Synology NAS-server met  Photo Station.

 

Geen ervaring met Filebrowser omdat ik mijn iPad niet gebruik om foto's op te plaatsen.

aangepast door Puch

iMac 27" macOS Sierra
iPhone 5s iOS 10

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de gratis versie even gedownload maar over de wijze van gebruik wordt je er daar niet vrolijk van.

Je moet of wachten op de een of andere teller of reclame.

 

Tevens constateer ik bij deze app ook dat je alleen foto's kunt verwijderen die op de iPad zelf zijn gemaakt.

Foto's die via synchronisatie zijn op de iPad terecht zijn gekomen kunnen niet verwijderd worden.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de betaalversie.. Ik kan gewoon om het even wat wissen of juist bijplaatsen. Geen restricties gevonden. Juist de opties voor NAS e.d. werkt prima.

 

Ben met je eens dat de GUI best wat handiger gemaakt zou kunnen worden (heb dat ook als feedback meegegeven). De basics werken echter prima...

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK helder en ik geloof je op jouw woord maar voor de zekerheid toch nog even een aanvullende vraag.

 

Heb jij van het ene of andere Apple apparaat foto's naar de iPad via iTunes gesynchroniseerd?

Zo ja, kun jij deze gesynchroniseerde foto's dan wel van jouw iPad verwijderen.

 

Andere foto's zoals b.v. de met de iPad opgenomen foto's uit de Filmrol en documenten kan ik wel verwijderen.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Synchronisatie gaat via iCloud. Deze foto's worden bijgehouden.. Ik kan ze ook gewoon verwijderen alleen komen ze bij een synchronisatie weer terug. Als ik ze permanent wis blijven ze uiteraard weg..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien moet je hier eens naar kijken. Je denkt nog een beetje op de "Windows manier"

 

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met de opmerking 'Windows manier' ben ik het toch niet helemaal eens, ik ben er toch best al aan de werkwijze van Apple gewend.

Het probleem zit in het feit dat wij naast de MacBook en iPad ook nog 2 Samsung Smartphones en een fototoestel gebruiken waarmee foto's / videos worden gemaakt.

Al die foto's / videos worden deels naar de MacBook geëxporteerd, daar al dan niet bewerkt, in verschillende mappen opgeslagen en deze mappen worden grotendeels op de iPad opgeslagen.

Foto's / videos die op de iPad zijn gemaakt worden in de Filmrol op datum opgeslagen.

Op zich niets mis mee maar wij vinden het lastig om dan bepaalde foto's terug te vinden, daarom wil ik mappen aan kunnen maken waarin ik de verschillende fotosessies kan bewaren.

Deze wijze van werken heeft niets met 'Windows manier' te maken maar met mijn eigen keuze hoe met de foto's om te gaan en dit is voor zo ver ik weet met de software van Apple niet te realiseren.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is prima te doen, je moet dus met albums werken en dat is beschreven in het filmpje

 

De "Windows manier" is overal mapjes voor maken en daar de boel in pleuren. Bij Apple maak je meer gebruik van metadata. Je geeft dan aan een bestand tags mee. Dit moet je zien als een bepaald onderwerp dat je meegeeft aan een bestand (dit kunnen er meer zijn).

 

In het geval van Foto's is dat bijvoorbeeld een jaartal, bepaald onderwerp (bijv. vakantie), personen die erop voorkomen, plaats waar foto gemaakt is enzovoorts

 

Een album is ook zo'n soort tag. Geef een album bijvoorbeeld de naam vakantie2015 dan komt er een tag met die naam bij te staan. Zo'n album verzameld niet anders alle foto's waar zo'n tag in staat.

 

EDIT

 

Nog even ter aanvulling. Je hebt dus metadata die in de foto zelf staat (exif) en je kunt metadata in het bestandssysteem hebben.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...