Ga naar inhoud


Soep over een Macbook pro


Con

Aanbevolen berichten

Een kennis van mij heeft soep over een Macbook pro laten vloeien.

Mijn vraag is, is een toetsenbord van zo'n Macbook eenvoudig

inwendig te reinigen?

 

Het resultaat van de soep is in ieder geval dat er nauwelijks meer

beeld is op het scherm en volstrekt onwerkbaar.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Uit elkaar halen (heb je wel de juiste schroevendraaiers voor nodig!), en dan het logic board (dus het moederbord) er helemaal uithalen. Zoek maar eens op youtube op videos van iFixit, en dan even zoeken naar de speaker vervanging. Daarvoor moet namelijk de hele laptop uit elkaar...

Schoonmaken met gedistileerd water, en de aansluitingen met zo puur mogelijke alcohol... Geen aceton o.i.d. gebruiken!

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 21-5-2020 om 20:21, Big fellow zei:

Uit elkaar halen (heb je wel de juiste schroevendraaiers voor nodig!), en dan het logic board (dus het moederbord) er helemaal uithalen. Zoek maar eens op youtube op videos van iFixit, en dan even zoeken naar de speaker vervanging. Daarvoor moet namelijk de hele laptop uit elkaar...

Schoonmaken met gedistileerd water, en de aansluitingen met zo puur mogelijke alcohol... Geen aceton o.i.d. gebruiken!

 

Ik heb een paar filmpjes inmiddels gezien maar daar ga ik

maar niet aan beginnen. Ik denk mijn grenzen te kennen.

 

Dus is mijn volgende vraag, kun je de HD uitlezen via een

USB kabel naar een Windows PC?

 

Er staat een groot bestand op die nodig is voor een

eindexamen anders moet ik deze op een sticky zetten.

(in het donker met een lamp op het scherm is nog wel

iets te zien)

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Externe monitor aansluiten, met een USB keyboard / muis. Dan het bestand kopiëren.

Als de laptop jonger is dan een jaar of 5 dan zit de SSD op het moederbord vastgesoldeerd. Uitlezen met USB oid is dan niet mogelijk...

Geef anders voor de zekerheid even het model nummer. Dat is meestal in de vorm van een letter + 4 nummers. Staat onderop de laptop...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 23-5-2020 om 09:23, Big fellow zei:

Externe monitor aansluiten, met een USB keyboard / muis. Dan het bestand kopiëren.

Als de laptop jonger is dan een jaar of 5 dan zit de SSD op het moederbord vastgesoldeerd. Uitlezen met USB oid is dan niet mogelijk...

Geef anders voor de zekerheid even het model nummer. Dat is meestal in de vorm van een letter + 4 nummers. Staat onderop de laptop...

 

Ik was abuis, het is een Macbook air. Toch de stoute schoenen aangedaan

en geopend, dat viel zat mee. Er zit een M.2 ssd in. Ben van plan een

adaptertje aan te schaffen naar USB of sata. Weet alleen niet welke type

M2 erin zit.

De ssd zat gelukkig helemaal bovenaan. En die soep, die kwam ik overal

tegen compleet met inmiddels groene uitslag. En denk dat er wel wat

sluiting is ontstaan.

Het is trouwens model A1465

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Let op. Het is geen M2 SSD. De connector is anders. Ik stuur je wel een PM met een goedkope adapter naar M2...

Zorg ervoor dat je wel een Mac beschikbaar hebt om hem aan te sluiten, want Microsoft producten kunnen apfs niet lezen.

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hem er even uitgehaald;

image.png.cc5d94ee2a7d9521662e02faed1f3759.png

 

Ik heb een 2.5" sata dockingstation op mijn PC en daar wil ik gebruik

van maken. En voor ik zover heb gelezen zou je met UFS explorer de

ssd (apfs) moeten kunnen lezen op een Windows PC?

 

Het lijkt dat de (door jouw) getoonde adapter bedoeld is om SATA

n het Appleslot toe te passen.

 

Maar wellicht zie ik dat niet goed. 

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Con said:

Het lijkt dat de (door jouw) getoonde adapter bedoeld is om SATA in het Appleslot toe te passen

Oeps. Je hebt gelijk. Ik heb hier wel een behuizing liggen waar de Apple SSD in kan en dan een usb3 aansluiting heeft. Die kan je van mij lenen... Laat maar weten.

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed plan, zie PM.

 

Daarnaast, naar USB is nét wat eenvoudiger.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tanden op elkaar en rustig blijven... :)

 

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessant zo’n adapter om een normale M.2 schijf in een macbook te plaatsen! 
Weer wat geleerd. 😊😊

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...