Ga naar inhoud


Weet iemand welke TV-bandbreedte Telenet & Proximus gebruiken?


riji
Ga naar oplossing Opgelost door zzzzzz,

Aanbevolen berichten

Ik moet weldra kiezen tussen Telenet & Proximus TV.

Ik neem aan dat de gebruikte bandbreedte (Mbps) per zender (HD/SD) een belangrijk element is mbt de beeldkwaliteit. Ik vind daar nergens (actuele) gegevens over.

Weet iemand meer?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Zeker nog geen H265 gezien zeker?

Kijk eens naar een 4k UHD uitzending.

 

Met deze compressie kan je bij gewone HD uitzendingen de bitrate bijna halveren en hebt dan nog steeds een beteer beeld als bij de MPEG 4 compressie.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Daar kan ik geen antwoord op geven.

 

Wat ik wel weet, is dat de bitrate niet alleen bepaalt of een beeld acceptabel is.

Puur getallen vergelijken is geen maatstaf.

 

De encoders kunnen tegenwoordig steeds efficiënter met bandbreedte omgaan.

Een oude encoder met 10 Mb bitrate kan een slechter beeld geven als een moderne encoder met 7 Mb

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hou toch eens op met die onzin, net als CD beweerd men dat, maar met 4a5mbit/s gemiddeld voor HD kom je echt niet ver.

Het is u die met onzin komt hoor, met een goede variabele bitrate voor H.264 komt men al een heel eind, en, er zijn ook nog enkele andere zaken die meespelen.

GIGABLUE UHD QUAD 4K  :D  XTREND ET8500 / ET7500  ;)  VU+ Duo2 / VU+ Solo SE  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op http://bgctv.skynetblogs.be/ heb ik dit kunnen vinden:

SD-TV stream = ~3 Mbps @ 576i

HD-TV stream = ~6,5 Mbps @ 720p(Als HD-standaard heeft Europa immers gekozen voor 720p)

 

Maar ook dit:

Opwaardering SD en HD Streams -# 01/02/15

Proximus is bezig met het opwaarderen van de streams:
Proximus schakelt over op nieuwe encoders met betere beeldkwaliteit voor dezelfde bitrate.
Eerst de SD kanalen omdat de winst in beeldkwaliteit daar het grootst is.

 

Het is ook belangrijk te weten wat de internetsnelheid bij Proximus is op je adres, want je hebt een bepaalde snelheid nodig om HD te kunnen streamen. Dat kan je via deze link testen:http://www.proximus.be/nl/id_cr_tvcheck/particulieren/producten/televisie/beschikbaarheid-van-proximus-tv.html

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Oplossing

H.265 wordt inderdaad nog niet gebruikt hier, de decoders die ingezet worden zijn daar sowieso niet compatible mee.

Het spijtige is dat je geen 1:1 vergelijking kunt doen.

Jaren geleden, een van de eerste jaren dat BelgacomTV er was, heb ik toen de vergelijking gedaan.

Ze zonden nog uit in MPEG2, en de streams waren nog niet versleuteld.

Iemand had gevonden welke IP adressen en poorten overeenkwamen met welke zenders, en het was toen mogelijk via je PC die aan de router hing, de stream met VLC op te vangen, en dus zonder verlies te bewaren.

De beeldkwaliteit lag toen een pak lager dan bij de kabel, veel zenders werden zelfs niet eens in 576i uitgezonden, maar zaten nog lager qua resolutie.

Helaas, kort daarna werden de zenders naar MPEG4 omgezet, maar ook versleuteld, en het werd niet meer mogelijk om zo'n stream op je PC op te slaan.

Spijtig, want je zou die vergelijking opnieuw kunnen doen.

één HD bijv. is niet gecodeerd op de kabel, mocht dat ook zo zijn met één HD van Proximus TV, dan zou je een gelijktijdige opname kunnen doen op beiden, en dan frame per frame naast elkaar zetten en vergelijken.

Nu kun je dat alleen doen als je TV van die split screen mogelijkheden heeft, en dan nog zal het moeilijk zijn om je decoder op exact het juiste frame te pauzeren.

En je moet dan nog zien dat je TV voor je video ingangen gelijk is ingesteld qua beeldverbeteraars, enz.

 

In elk geval, vergelijken is zeer moeilijk.

TV is een complex proces. Een film is iets heel anders dan een sportwedstrijd bijv.
Er is heel de keten nog vóór het bij de provider (Telenet, Proximus, ...) terechtkomt.

Als de zender het dus in een lage kwaliteit aanlevert, zal het daarna niet plots verbeteren.

Dus kun je maar beter zenders nemen waarvan je mag verwachten dat de aangeleverde kwaliteit goed is.

Ik denk dat je dan best naar HD sport- of filmzenders kijkt.

Mijn voorkeur gaat dan nog uit naar sport, hoewel ik geen sportfan ben.

Bij sport heb je veel bewegingen, er zit dus relatief veel informatie in het beeld, en hier ga je het meest kwaliteitsverlies zien als er beknibbeld wordt op bandbreedte.

Als je dan toch liever films wilt vergeljiken, zorg er dan voor dat het films met veel actie zijn, want een film met lange close ups van gezichten en weinig beweging heeft niet zoveel bandbreedte nodig.

 

Maar persoonlijk ben ik van het principe, of het nu over een glas wijn gaat, een etentje, of TV : als je het verschil zelf niet smaakt, voelt, proeft, ruikt, ziet, etc. dan zou je wel gek zijn om ergens op cijfertjes van meetresultaten voort te gaan.

Dan moet je een ander criterium kiezen waar je wel het verschil merkt, zoals in dit geval prijs, of zenderaanbod of ...

aangepast door zzzzzz
  • Like 1

VU+ Duo 4K (originele versie, niet SE!) met VTI v. 15.0.0.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat t.s., kan meenemen, is ook de gebruikte hardware.

Ik onderhoud links en rechts wel eens een installatie, en ik ga ook wel regelmatig een proximus of telenet winkel binnen.

Merkwaardig genoeg, zie ik meer uitval van defecte decoders bij telenet dan bij proximus (scarlet kan je ook aan denken).

Ikzelf raad mensen bedraad aan om proximus te zien, of via een hd ruckus systeem.

Bij tn, kan je dan als je tv dit heeft, en je geen nood heeft aan al dit interactief gedoe, weg met een ci+ module, en bepaalde tv's, laten toe op te nemen en te bekijken op diezelfde tv.

Nadeel bij dit tv met een kaartje is als je meer tv's gebruikt met extra paketten.

  • Like 1

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of dat wel correct is, maar als het al zo zou zijn lijkt mij daar wel een verklaring voor te zijn :

 

* bij Proximus verbruikt elke bijkomende stream extra bandbreedte, er wordt immers maar doorgestuurd wat bekeken wordt, en de totale bandbreedte ligt niet zo hoog.

* bij Telenet werken ze met het broadcasting prinicipe (zoals bij satelliet : alle zenders worden tegelijk doorgestuurd, en via je tuner selecteer je welke mux je wilt op instellen).

 

Bij het systeem van Proximus voelde men algauw de beperking van het aantal gelijktijdige streams, als oplossing is dan "network PVR" gebruikt.

Hierbij ga je opnames niet meer locaal op je decoder doen, maar bij servers van Proximus zelf.

Je kunt dan live naar iets kijken, dat bandbreedte verbruikt, maar andere opnames gebeuren daar in hun datacentra, en veroorzaken geen traffiek meer.

Pas op het moment dat je ze bekijkt veroorzaken ze weer traffiek.

Nadeel is hier wel dat de streams daar maar een beperkte tijd blijven staan, terwijl je met je eigen decoder zelf beslist wanneer je iets wist.

 

Dit systeem van "network PVR" is enkel interessant voor IPTV, maar niet voor kabel, waar je geen extra bandbreedte nodig hebt, omdat er een decoder bijgezet wordt (alles zit toch al op de kabel, je tunet gewoon maar in op een bepaalde frekwentie).

Bij kabel kan men meer mogelijkheden bieden door extra tuners in te stoppen, in combinatie met grotere harddisken.

Maar het gevolg is natuurlijk dat als je veel network PVR gebruikt, de harddisk van je decoder niet veel meer moet draaien, en dat is het enige onderdeel dat nog uit bewegende delen bestaat, en dus meest onderhevig is aan slijtage.

Bij een PC is het ook meestal de harddisk die het eerst de geest geeft.

  • Like 1

VU+ Duo 4K (originele versie, niet SE!) met VTI v. 15.0.0.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel erg bedankt; ik heb heel wat bijgeleerd.

Ik kan een netwerkkabel tussen modem en TV gebruiken en ik voel wel voor netwerk-PVR (je kunt je opnames op harddisk toch niet exporteren).

Ik ga binnenkort een high-end oled-tv kopen en ben daarom extra bezorgd om de beeldkwaliteit.

Ik heb nu een kuro-plasma en vermoed dat je op zo'n uhd-oled nog beter beeldtekorten gaat zien.

Uit jullie informatie leid ik af dat het er toch vooral zal op aankomen om zelf in een winkel de beeldkwaliteit te vergelijken.

Ik heb dit al in een paar winkels gedaan, maar kreeg daar tegenstrijdige informatie van de medewerkers: beiden zijn goed tegenover kies vooral geen Proximus. Zelf heb ik niet echt belangrijke verschillen gezien, maar het blijft moeilijk vergelijken omdat het niet op  eenzelfde toestel kon.

Stel dat ik besluit op basis van mijn vergelijkingen dat beiden OK zijn, kan ik dat dan veralgemenen: kan in aannemen dat mits een goede VDSL-lijn (die ik heb) dit bij mij thuis dan ook zo zal zijn?

aangepast door riji
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Je zal al verschil zien tussen de LG UHD oled en de Panasonic UHD oled.

Ze hebben hetzelfde scherm, maar verschillende video bewerkings hardware.

De video engine van de Panasonic maakt al een groot verschil t.o.v. de LG.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel erg bedankt; ik heb heel wat bijgeleerd.

Ik kan een netwerkkabel tussen modem en TV gebruiken en ik voel wel voor netwerk-PVR (je kunt je opnames op harddisk toch niet exporteren).

Ik ga binnenkort een high-end oled-tv kopen en ben daarom extra bezorgd om de beeldkwaliteit.

Ik heb nu een kuro-plasma en vermoed dat je op zo'n uhd-oled nog beter beeldtekorten gaat zien.

Uit jullie informatie leid ik af dat het er toch vooral zal op aankomen om zelf in een winkel de beeldkwaliteit te vergelijken.

Ik heb dit al in een paar winkels gedaan, maar kreeg daar tegenstrijdige informatie van de medewerkers: beiden zijn goed tegenover kies vooral geen Proximus. Zelf heb ik niet echt belangrijke verschillen gezien, maar het blijft moeilijk vergelijken omdat het niet op  eenzelfde toestel kon.

Stel dat ik besluit op basis van mijn vergelijkingen dat beiden OK zijn, kan ik dat dan veralgemenen: kan in aannemen dat mits een goede VDSL-lijn (die ik heb) dit bij mij thuis dan ook zo zal zijn?

Voor alle duidelijkheid : network PVR zit enkel bij Proximus TV, dus je kunt niet bij Telenet zitten en network PVR gebruiken.

Het is bedoeld als manier om een zwakte van IPTV (de maximale bandbreedte) wat te compenseren.

Het is inderdaad niet zo dat je anders je locale opnames kunt exporteren, maar ik heb persoonlijk toch liever dat mijn opnames bij mij staan, en niet ergens op een server bij de provider.

Je hebt dan alle tijd om je opnames te bekijken, in plaats van de tijd die ze door hen bewaard worden.

Ik denk trouwens dat network PVR enkel voor de meest bekeken zenders beschikbaar is, dus het werkt niet met om het even welke zender.

 

Wat dat vergelijken betreft : ik was zelf ontgoocheld toen ik onlangs bij een familielid TV met een kaartje aanraadde, ik heb veel winkels in de streek gedaan, en slechts in één kon men het ook daadwerkelijk tonen.

Misschien is dat in grotere steden anders, maar hier doen ze precies nog niet teveel moeite, en is vergelijken moeilijk.

 

Ik zou zeggen : vraag dat je eens mag zappen, en bekijk zeker ook eventjes de zenders die je meest bekijkt.

Je bent er niet veel mee dat zender XYZ het beste beeld geeft bij A of B, als je die zender toch nooit gaat bekijken.

En vergeet ook het zenderaanbod niet, dat is zeker niet gelijk tussen Proximus en Telenet.

VU+ Duo 4K (originele versie, niet SE!) met VTI v. 15.0.0.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...