Ga naar inhoud


Gibertini 85 SE plus Gibertini XP-MFP14 Sat Multifeedhalter


Erwinnaar

Aanbevolen berichten

Vaak lees ik over Triax en multifeedhouders, nu heb ik echter ook elders verdiept in andere merken en kom dan ineens deze Italiaanse schotel tegen, ziet er degelijk uit allemaal. Mooie aan de multifeedhouder is dat het van staal is, dus degelijker dan plastic van Triax bijvoorbeeld.

 

Als ik het goed gezien hebt, hoop dat jullie het ook zien, is dat de multifeedhouder per houder afstelbaar is. Dat zou dan inhouden dat de schotel niet gekanteld hoeft te worden. De centrale lnb staat dan ook echt centraal in de schotel (welke van de vier bekende satellieten moet dan centraal staan????? vroeg ik me af).

 

Het geheel is van staal, komt geen plastic bij kijken. Wie heeft ervaring met dit merk en is het wat? De 100 cm is misschien een optie voor slechtweer reserve.Momenteel draai ik een BigBisat en kijk eigenlijk alleen de bekende 3 satellieten en hotbird feitelijk nooit (is leuk voor de fastscanlijst zodat alles het wel doet) maar soms ook bij hele harde buien uitval. De sport voor mij is om alles tegen de 100 precent te otvangen. VOoral de astra 1,2 en 2. (eerder al beschreven de Fuba110 met monoblock...)

 

gr.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ja het klopt dat je bij deze rail de lnb-houders in hoogte kunt verstellen maar die hoogteverstelling is onvoldoende om daarmee de lnb's op de juiste schuinte te krijgen. Gelukkig is de rail in slobgaten bevestigd en kun je de rail ook schuin zetten.
Als je bij vier satellieten de Astra 23,5 in het midden wilt hebben, dan blijft er voor de Hotbird niet veel signaal meer over. Een zender als Supertennis zul je dan waarschijnlijk amper ontvangen.
Voor de drie Astra's kan het natuurlijk prima.

Maar in diezelfde serie heeft Gibertini ook een hele mooie klem voor een enkele lnb ter vervanging van die slappe plastic klem van Triax, zie de bijlages.
En daar kun je ook die metalen rail op monteren of een triple-lnb waar je maar heel weinig ruimte hebt tussen de pijpjes.

 

Het voordeel van een Gibertini 85 is dat die een f/D-verhouding heeft van 0,67. Hierdoor krijg je 11,6% meer ruimte voor de lnb's en kun je op deze schotel met een spiegelmaat van 81.5 x 87.0 cm toch gewone lnb's plaatsen ondanks dat hij wat kleiner is dan een Triax 88.


 

post-60869-0-93828200-1466496074.jpg

post-60869-0-02756000-1466496081.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus voor Astra 1,2 en 3 is deze 85 Gibertini geschikt. Is het met het 1 meter exemplaar wel te realiseren vwb de 4 bekende satellieten? 

 

Moraal van het verhaal: met welke niet Triax schotel, het liefst een Duits degelijk merk of deze Italiaan, kan je zeer goed Astra 1,2,3 en Hotbird ontvangen? Schotels tot 1 meter mogelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt met die Gibertini 85 prima de Astra 1-2-3 en Hotbird ontvangen maar dan moet je de buitenste lnb's wel mooi gelijkmatig verdelen t.o.v. het midden.
Uiteraard kun je ook de Gibertini 100 met een spiegelmaat van 94.0 x 101.0 cm nemen maar die extra regenreserve dat moet je zelf maar bepalen.
 

post-60869-0-43584800-1466501903.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt met die Gibertini 85 prima de Astra 1-2-3 en Hotbird ontvangen maar dan moet je de buitenste lnb's wel mooi gelijkmatig verdelen t.o.v. het midden.

Uiteraard kun je ook de Gibertini 100 met een spiegelmaat van 94.0 x 101.0 cm nemen maar die extra regenreserve dat moet je zelf maar bepalen.

 

Sprietje,

 

Maar eerder gaf je aan dat Hotbird, SuptertennisHD, niet goed te ontvangen is met deze combinatie? Je had het over slobgaten.

 

Zal die 100 Gibertini , de SE-A Antenne (profi) de Astra's zo goed al perfect doorgeven tov bigbisat?

aangepast door erwinnaar
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja de Hotbird zal je minder goed ontvangen als je de lnb van de Astra 23,5 in het midden zet zoals je aan gaf in bericht 1 maar verdeel je ze mooi over de rail dan wordt de Hotbird een stuk beter zoals ook bij een Triax 88.

Vooral de middelste lnb's waaronder de Astra 23,5 zal op een Gibertini 85 meer signaal geven dan op een Visiosat Big Bisat. De Gibertini 85 is 87cm hoog, de Big Bisat slechts 70cm.
Maar wil je maximale regenreserve, dan neem je een Gibertini  100.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja de Hotbird zal je minder goed ontvangen als je de lnb van de Astra 23,5 in het midden zet zoals je aan gaf in bericht 1 maar verdeel je ze mooi over de rail dan wordt de Hotbird een stuk beter zoals ook bij een Triax 88.

 

Vooral de middelste lnb's waaronder de Astra 23,5 zal op een Gibertini 85 meer signaal geven dan op een Visiosat Big Bisat. De Gibertini 85 is 87cm hoog, de Big Bisat slechts 70cm.

Maar wil je maximale regenreserve, dan neem je een Gibertini  100.

 

http://www.gibertini.it/index.php/de/antennas-de/se-series-de

 

Dit zijn behoorlijke waardes zie ik. De duurdere Fuba 110 is iets beter alsmede de Triax 110. Die is weer voordeliger. Benieuwd of de Gibertini het 6 graden monoblock aankan, in de Triax wel en 100 procent signaal / kwaliteit.....

aangepast door erwinnaar
Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels in bezit van de Gibertini SE-100. Gehaald in Wesel, net over de grens.

 

Geweldige schotel wat constructie betreft, het is net een Fuba/Kathrein. Ik had ooit een Fuba DAA 110, ik geloof dat deze minimaal hetzelfde zal presteren, constructie is denk ik beter aangezien er geen kunststof delen gebruikt worden (bij Fuba in principe niet erg aangezien deze aan de achterkant zitten uit de zon).

 

Hele constructie van staal en roestvrij.(hoop ik) 

 

Sprietje, ik ga de 6 graden monoblock, black pro single van Inverto met 6 graden verschil erin gebruiken voor Astra1 en Astra3.

Welke satellieten moet ik primair uitrichten en welke zenders gebruiken om af te stellen? Moet de paal perfect waterpas staan bijvoorbeeld? Eerst de azimuth of elevatie?

 

Later is deze schotel eenvoudig aan te passen met een rail en een aparte lnb houder die in hoogte verstelbaar is voor de Astra 2. Dan komt er een Spaun tussen. Eerst maar een tijdje de meest gebruikte Astra's gebruiken.

 

Gr.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De paal hoeft niet perfect waterpas te staan.
De schotel uitrichten op de Astra 23,5.

De kop van de Astra 19,2 moet in de klem staan en die van de Hotbird er schuin omlaag bijhangen.
De berekende afstand is 64mm. Daar past een 6 graden monoblock dus prima op.
Je moet het monoblock 10 graden schuin zetten.
Om de Astra 23,5 te vinden gebruik je de zender TA3
Daarna de schotel fijntunen op de zender TV Oranje

De diseqc-volgorde is hetzelfde als bij een duo-lnb.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De paal hoeft niet perfect waterpas te staan.

De schotel uitrichten op de Astra 23,5.

 

De kop van de Astra 19,2 moet in de klem staan en die van de Hotbird er schuin omlaag bijhangen.

De berekende afstand is 64mm. Daar past een 6 graden monoblock dus prima op.

Je moet het monoblock 10 graden schuin zetten.

Om de Astra 23,5 te vinden gebruik je de zender TA3

Daarna de schotel fijntunen op de zender TV Oranje

 

De diseqc-volgorde is hetzelfde als bij een duo-lnb.

Hotbird schuin omlaag?

 

Astra 1 bedoel je er bij laten hangen en de 23.5 centraal in de schotel bedoel je denk ik?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sprietje,

 

Ben nu dus in het bezit van een Gibertini SE 100 schotel. Daar monteer ik morgen het monoblock in van Inverto. Dat is het 6 graden exemplaar (voor Astra 1 en Hotbird) die ik kan toepassen voor Astra 1 en Astra 3. Mijn vraag is: welk monoblock is er in de handel, of weet jij het hoofd, die perfect zou passen voor genoemde satellieten? Is dat dus het huidige monoblock of is er een ander die perfect geschikt is voor deze Gibertini?

 

Uiteraard, ik weet dat losse lnb's beter zijn op een railsysteem, maar dat is project 2017 (als de vrouw ITV BE gaat missen).

 

gr.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga er van uit dat je deze Inverto bedoeld waar de koppen 63mm van uit elkaar staan h.o.h. http://www.inverto.tv/products/product.php?section=1&id=95&cat=36

 

Nee, niet deze exact. Wel dat er 6 graden verschil in zit en het een single uitvoering betreft. Dus in die zin is het wel deze. Daarbij blijft de vraag: welke lnb is perfect geschikt voor de Gibertini SE 100 cm? (Astra 1 en Astra 3)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...