Ga naar inhoud


Loadbalancing


Aanbevolen berichten

Ik ben al enige tijd aan het stoeien met de loadbalancer config.

 

Wat ik voor elkaar wil krijgen is het volgende:

 

In mijn interne carsharing server heb ik twee kaarten.

Ik zou graag willen dat bij elke ECM request een andere kaart word aangesproken.
bv. ECM 1 > kaart 1.... ECM 2 > kaart 2.....ECM 3 > kaart 1......ECM 4 > kaart 2

Constant switchen tussen kaarten dus.

 

Welke opties in mijn oscam.conf moet ik aan zetten om dit te bereiken ? 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Je kunt dit niet echt zo bepalen.

Maar je kunt deze modes proberen:

lb_mode = 1 fastest reader first, after 5 ECMs the reader with the fastest response time will be selected
lb_mode = 2 oldest reader first, reader with the longest no answer
lb_mode = 3 lowest usage level, the usage level will be calculated by the sum of 5 ECMS response times, the higher a reader is busy, the higher is usage level

Ad lb_mode = 1

Een reader die al een ECM geeft zal iets trager reageren om een 2de ECM te geven.  En dus trager worden.  De voorkeur zal dan aan de 2de kaart gegeven worden

 

De andere 2 opties zijn zelf explaining.

 

Ik gebruik  lb_mode = 1 en uit ervaring (heb ook 2 kaarten) blijkt dat er goed afgewisseld wordt, alhoewel niet perfect zoals in Uw gevraagd schema.

 

Misschien dat één van de andere modes net iets beter is in dit verband.

 

Willy

 

PS: ik heb lb_stat_cleanup op 24 uur staan.  Geen enkele verdere LB optie is gezet

aangepast door Kabeltje87

~~Rytec Team~~
Mutant HD-2400 /  OpenPli en Maxytec-Multibox SE / OpenPli (mediaspeler)
VU+ Duo / OpenPli en Synology NAS
*All Rytec EPG POWERED*

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben al enige tijd aan het stoeien met de loadbalancer config.

 

Wat ik voor elkaar wil krijgen is het volgende:

 

In mijn interne carsharing server heb ik twee kaarten.

Ik zou graag willen dat bij elke ECM request een andere kaart word aangesproken.

bv. ECM 1 > kaart 1.... ECM 2 > kaart 2.....ECM 3 > kaart 1......ECM 4 > kaart 2

Constant switchen tussen kaarten dus.

 

Welke opties in mijn oscam.conf moet ik aan zetten om dit te bereiken ? 

Gewoon  lb_mode = 1 (oscam.conf) en bij je beide readers de regel srvidholdtime   = 12000

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dit loadbalance verhaal al een tijdje terug bij theparasol aan gekaart om een extra loadbalance mode 1 by 1 te creëren zodat het net zo simpel werkt als CCcam en die gewoon 1 reader aanspreekt en als die niet reageert, druk is of nok geeft de volgende. Want ook als je er meerdere server lijnen er in zet wordt de boel op alle lijnen aangesproken wat helemaal niet wenselijk is. Bovendien je mag toch verwachten dat zo'n geavanceerde softcam zo iets simpels kan. Juist in een thuis omgeving heb je vaak 2-3 kaarten en geen sids toegewezen. Dan is het een beetje zonde om een sid slot te vergooien omdat oscam zo nodig de ecm voor 1 zender naar 2 kaarten wil sturen. Uiteraard zijn er wel trucjes maar het is het allemaal net niet.

 

@toppers, krijg je dan geen problemen met het vrij geven van een sid slot als er een ecm voor een andere sid komt?  Want je locked 'm voor 12 sec bovenop de standaard 10 of 11 seconde na de ecm aanvraag. Als je dat standaard doet is je kaart telkens vol.

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dit loadbalance verhaal al een tijdje terug bij theparasol aan gekaart om een extra loadbalance mode 1 by 1 te creëren zodat het net zo simpel werkt als CCcam en die gewoon 1 reader aanspreekt en als die niet reageert, druk is of nok geeft de volgende. Want ook als je er meerdere server lijnen er in zet wordt de boel op alle lijnen aangesproken wat helemaal niet wenselijk is. Bovendien je mag toch verwachten dat zo'n geavanceerde softcam zo iets simpels kan. Juist in een thuis omgeving heb je vaak 2-3 kaarten en geen sids toegewezen. Dan is het een beetje zonde om een sid slot te vergooien omdat oscam zo nodig de ecm voor 1 zender naar 2 kaarten wil sturen. Uiteraard zijn er wel trucjes maar het is het allemaal net niet.

 

@toppers, krijg je dan geen problemen met het vrij geven van een sid slot als er een ecm voor een andere sid komt?  Want je locked 'm voor 12 sec bovenop de standaard 10 of 11 seconde na de ecm aanvraag. Als je dat standaard doet is je kaart telkens vol.

Denk niet dat we veel meer kunnen verwachten van @theparasol, sinds hem zo'n 1,5jaar terug een soort van develop-halt is toegeroepen. Ondertussen is M-7 uit kosten overweging druk bezig om Seca3 nog een poosje te kunnen behouden, afgelopen zaterdag (middag en avond) werd er druk geexperimenteerd door CDS om specifiek de dvbapi van oscam het "bos in te sturen" voor NPO1HD. Juist de dvbapi waar @theparasol zo'n belangrijk aandeel (lees verbetering) in heeft gehad binnen de Oscam-Devs. Afijn, mijn verwachting voor hulp uit de develop hoek van @theparasol voor een extra LB mode 1 voor 1 kun je vervolgens wel op je buik schrijven.

 

Zoals ik de vraag begreep van de TS is het doel om bij elke ECM request een andere kaart aan te spreken, dus om en om. Oscam kan in deze situatie dus met 2 kaarten maar 4 slots tegelijk bezetten. Wel doodzonde, daar je op deze wijze (dus ECM 1 > kaart 1.... ECM 2 > kaart 2.....ECM 3 > kaart 1......ECM 4 > kaart 2 zoals TS wil) niet teveel moet zappen. Ik ben meer voorstander van - heb hiermee prima ervaring inmiddels - de loadbalancer vertellen dat er meerdere kaarten beschikbaar zijn middels lb_nbest_readers  = 2  (of meer) en  een slot ietsjes langer bezet houden middels;

ratelimitecm                  = 4

ratelimittime                 = 9000

srvidholdtime                 = 2000

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...