Ga naar inhoud


GSO aansluiting - wel signaal in slaapkamer maar niet in de woonkamer


rivella1985

Aanbevolen berichten

OK, het is duidelijk hoe de situatie in elkaar zit.

De groene coaxkabel gaat naar het UPC VQ601R Abonnee Overname Punt. Hier wordt het kabelsignaal galvanisch gescheiden. Dit is om aardlussen te voorkomen en om bij eventuele blikseminslag in de straat overspanning in je huis te voorkomen.

Van daar uit gaat het signaal naar de Tratec FDU-44. Dit is een versterker/splitter met vier uitgangen waarbij het signaal 4dB wordt versterkt op alle vier de uitgangen.

Aan de rechter zijde op deze versterker/splitter zit een coaxkabel met gele markering welke naar een signaalsplitter gaat ook met gele markering, de Astro HFT2. Deze geeft een verlies van 3,8dB aan signaal.
Waarom deze splitter gebruikt wordt is me een raadsel want de versterker heeft vier aansluitpunten waarvan er maar twee gebruikt worden.
In plaats van het signaal te splitsen kan dus beter gewoon een vrije aansluiting gebruikt worden op de versterker.

Waar de linker coaxkabel met rode band naar toe gaat weet ik niet maar dit is dus alleen het kabelsignaal van UPC (zie opmerking)

De coaxkabel op de rechter aansluiting gaat naar de bovenste diplexer Alcad ME-214.
Vanaf de versterker is er ook een aansluiting die naar de onderste diplexer Alcad ME-214. Deze krijgt dus 3,8dB meer kabelsignaal omdat daar geen splitter gebruikt wordt.

Uit de grijze kabelgoot komen twee coaxkabels waar het satellietsignaal op staat. Deze gaan beide naar de linker aansluitingen van de diplexers.
De middelste aansluiting van de diplexers is dus het gecombineerde signaal waar zowel het kabelsignaal als het satellietsignaal op zit.

Vanaf beide diplexers gaat een coaxkabel naar een pijp die voor de grijze kabelgoot zit. Deze pijp bestaat uit twee delen die een paar cm van elkaar af zitten. Hier zie je dat één coaxkabel omhoog gaat en één coaxkabel omlaag gaat. Deze gaan dus waarschijnlijk naar de woonkamer en naar de slaapkamer.

Zowel in de woonkamer als in de slaapkamer zit dus een doos met drie aansluitingen, radio, tv en satelliet, zie bijlage.

Als je in de woonkamer geen satelliet signaal hebt, dan lijkt het er op dat je daar dan ook geen kabelsignaal hebt. Klopt dat?

Als je daar wel kabelsignaal hebt, dan zou het wel eens kunnen dat de coaxkabel (zie hier boven beschreven bij opmerking) naar de woonkamer loopt. In dit geval heb je inderdaad daar dan alleen kabelsignaal en geen satellietsignaal.
Als dit het geval is vraag ik me wel af waar dan de coaxkabel naar toe gaat van de tweede diplexer. Misschien naar een andere slaapkamer?
 

post-60869-0-25667800-1476834347.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 46
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ja je hebt het goed beschreven. Wat ik dus uit je verhaal opmaak is dat de Astro HFT2 overbodig is.

Dit geeft dus alleen maar een signaalverlies.

 

Als ik de twee satellietkabels omdraai heb ik nog altijd signaal in de slaapkamer maar niet in de woonkamer.

Hetzelfde geldt voor de middelste twee kabels.

 

Ik heb inderdaad zowel in de slaapkamer als in de woonkamer een doos met de 3 aansluitingen en inderdaad in de woonkamer heb ik wel gewoon kabelsignaal. Het is dus een raadsel waarom satellietsignaal daar dus niet werkt.

 

Helemaal omdat ik van de vve heb begrepen is dat iedereen een signaal naar de woonkamer heeft gekregen en de vorige bewoner dus zelf een extra kabel heeft laten trekken (voor dat de oplevering was van zijn woning) voor de aansluiting in de slaapkamer.

 

De rode band (kabel) is overigens de internetkabel vanuit de ziggo modem kastje komt.

aangepast door rivella1985
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja die Astro HFT2 splitter is overbodig want er zitten vier uitgangen op de versterker die allemaal even veer signaal geven.

Bij de modernere versterkers is het uitgangssignaal op de vier uitgangen verschillend zodat je voor een aansluiting met een kort stuk coaxkabel een aansluiting neemt die weinig versterking geeft en voor een aansluiting van bijv. 12-15meter een aansluiting die meer versterking geeft.

Maar ja, als je nog steeds prima kabelsignaal hebt, mag je het ook zo laten zitten. Het is toch een chaos.

Heb je enig idee welke kabel van die van de twee diplexers komt naar de woonkamer gaat? Die omhoog in de pijp gaat of die omlaag gaat? Als je dat weet zou ik de middelste coaxkabel van de diplexer Alcad ME-214 eens los maken en daar een stuk coaxkabel aanzetten die je op je satellietontvanger aan sluit. Dan weet je in ieder geval of de coaxkabel die naar de woonkamer gaat of de aansluitdoos in de woonkamer de boosdoener is.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals ik het zie, komen er niet 1 maar 2 satelliet coaxen uit de grijze buis, >> zie 1ste foto bericht 1.

Dan is er de coax van de kabel aansluiting, die is aangesloten op de tratec fdu44 versterker, met 4 uitgangen, waarvan er slechts 2 benut zijn.

Hiervan gaat uitgang 1 rechtstreeks naar diplexer 1 (ME 214)

Hiervan gaat uitgang 2 onrechtstreeks (via coax splitter HFT2) naar diplexer 2 (ME 214)

Zoals sprietje al opmerkte waarom die coax splitter HFT2 ?? Terwijl er op de tratec fdu44 versterker nog 3 vrije uitgangen zijn, als die overbodige splitter weg is.

Waren er vroeger nog aansluitingen, die verwijderd zijn bij de verhuis, in elk geval die coax splitter is overbodig en mag weg.

Nu, het zou best kunnen dat er een diplexer of einddoos defect is aangezien de topicstarter coax kabel 1 en 4 al heeft omgewisseld, d.w.z er is wel degelijk GSO signaal op beide coaxen.

Probeer eerst eens met de diplexers (ME 214) om te wisselen.

Lukt het dan nog niet, dan mogen we er vanuit gaan dat de 2de coax (op de coax splitter HFT2) naar de einddoos van de woonkamer loopt en daar zit geen diplexer voor.

Die moet dan op een van de diplexer gezet worden.

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Je kan kabel 1 of 4 los trekken en kijken wanneer het beeld in de slaapkamer verdwijnt.

Dan heb je alvast 1 kabel geidentificeerd.

 

De andere kabel zou dan theoretisch naar de woonkamer moeten gaan.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb op jullie advies de twee rechtse kabels die in de me214 zitten direct aangesloten op de versterker.

Coax splitter is er dus tussenuit gehaald.

 

Ik heb kabel 3 en 6 meerdere keren omgedraaid (uitgang woonkamer en slaapkamer) ook meerdere keren omgedraaid. Hierbij wel signaal dus in de slaapkamer maar niet in de woonkamer.

 

Overigens lijkt inderdaad het signaal nu sterker te zijn door het weghalen van de splitter en het direct aan te sluiten op de versterker.

 

Het lijkt er dus op dat de wandcontactdoos in de woonkamer (aansluiting daar) de boosdoener is.

 

 

 

 

 

 

 

Zoals ik het zie, komen er niet 1 maar 2 satelliet coaxen uit de grijze buis, >> zie 1ste foto bericht 1.

Dan is er de coax van de kabel aansluiting, die is aangesloten op de tratec fdu44 versterker, met 4 uitgangen, waarvan er slechts 2 benut zijn.

Hiervan gaat uitgang 1 rechtstreeks naar diplexer 1 (ME 214)

Hiervan gaat uitgang 2 onrechtstreeks (via coax splitter HFT2) naar diplexer 2 (ME 214)

Zoals sprietje al opmerkte waarom die coax splitter HFT2 ?? Terwijl er op de tratec fdu44 versterker nog 3 vrije uitgangen zijn, als die overbodige splitter weg is.

Waren er vroeger nog aansluitingen, die verwijderd zijn bij de verhuis, in elk geval die coax splitter is overbodig en mag weg.

Nu, het zou best kunnen dat er een diplexer of einddoos defect is aangezien de topicstarter coax kabel 1 en 4 al heeft omgewisseld, d.w.z er is wel degelijk GSO signaal op beide coaxen.

Probeer eerst eens met de diplexers (ME 214) om te wisselen.

Lukt het dan nog niet, dan mogen we er vanuit gaan dat de 2de coax (op de coax splitter HFT2) naar de einddoos van de woonkamer loopt en daar zit geen diplexer voor.

Die moet dan op een van de diplexer gezet worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou de aansluitdozen van de woonkamer en de slaapkamer eens om kunnen wisselen, dan weet je of het probleem in de aansluitdoos zit.

Zet je wel eerst de versterker uit voordat je kabels los gaat maken.

 

Ik krijg m niet los. Ik heb m opengemaakt en ik zie dat er twee ingangen zijn waar de coaxkabel in kan.

Hij is aangesloten op de rechteringang. Ik zie ook een pijltje omhoog en omlaag staan.

Wat betekent dit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Doorgaans steek je de kabel in de ingang, die met het pijltje omhoog.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ontzettend blij.

 

Ik heb de wandcontactdoos uiteindelijk losgekregen en weer opnieuw aangesloten en het werkt!

 

Iedereen ontzettend bedankt voor de hulp.

 

Nederland 1 en 3 werken alleen niet goed. Maar ik denk dat dit aan mijn tuner ligt.

Ik heb nog een oude DM-800 hd pvr en draait nog op pli 2, dus denk dat het daar aan ligt.

 

Ik zit er aan te denken om een zgemma h2h te gaan halen, is dit een goede keus?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...