Ga naar inhoud


DM800HD PVR signaal/tuner probleem


winfriend

Aanbevolen berichten

Beste mensen,

 

Probleem: Toenemende 'Tuner failed' meldingen sinds een paar maanden, eerst alleen op enkele zenders (Astra 23,5), sinds een paar dagen op alle LNB's.

 

Apparatuur: DM 800HD PVR (sinds 2011), Triax 78 cm schotel, 4 LNB's met Diseq (Hotbird/Eutelsat, Astra 19.2, Astra 23,5 en Astra 28,?)

 

Wat heb ik (de laatste weken gedaan?

  • Dreambox opnieuw geflasht met de laatste OpenPLi-2.1-beta-dm800-20140510.nfi: Hielp niets.
  • In eerste instantie hielp het wel om de schotel en LNB's steeds eenietsie pietsie bij te stellen. Dat werkte steeds minder. Het signaal op diverse zenders (NPO 1,3 en Veronica) bleef steeds maar wegvallen en weer terugkomen.
  • Afgelopen donderdag kreeg ik een nieuwe voeding voor de box: 12V 4 amp. Probleem bleef.
  • Afgelopen vrijdag viel ALLES weg. Alle kabel-uiteinden (buiten)afgeknipt en opnieuw verbonden met de F-connectoren - hielp niet.
  • Gisteren opnieuw met een Satlink Satfinder de schotel opnieuw uitgericht. Satfinder gaf een 80% signaal (SNR) en ca 60% (AGC) Ber was 0 op 23,5 en zelfs een SNR van 95% op 19,2.
  • Maar de Satfinder in de DM800 gaf voor Astra 23,5: 59% SNR en een AGC van ruim 89%.
  • Gedurende een paar uur had ik beeld op alle zenders. In de avond viel alles langzaam maar zeker weer weg. De Dreambox Satfinder ging als een wilde op en neer van 0% naar 80% (AGC) en soms een paar minuten een LOCK op 57% SNR.
     

Wat denk ik nu?
Na wat lezen op forums kom ik tot de conclusie dat het probleem in de Dreambox zelf moet zitten.
Waar ik niet aan had gedacht is dat de Tuner het langzaamaan zou kunnen begeven, of dat er transistors of elco's LANGZAAMAAN er de brui konden geven. Dat kan dus kennelijk wel.....

Ik kan nu dus vervolgens daaraan gaan zitten friemelen, maar ik weet niet of ik daar nog zin in heb. Met kerst willen we hier in Noorwegen gewoon TV kunnen kijken.

De vragen voor de ervaringsdeskundigen:

  1. Hoe kan ik visueel controleren of deze box nog te repareren valt? (Zie foto)
  2. Ga ik nog tijd en geld in deze box steken door er een vervangende tuner in te zetten? Elco's en transistors vervangen is niet mijn ding....
  3. Heb ik nog iets over het hoofd gezien?
  4. Ga ik een nieuwe sateliettuner kopen? Zo ja: welke is dan het beste?

Hartelijke groet uit Noorwegen,

 

Winfried

 

post-39867-0-55971000-1481716679_thumb.jpg

Dreambox 800 HD PVR (+ Wavefrontier T55) + Triax 78 + Open-Pli 2.0 + Henksat settings.

Link naar reactie
Delen op andere sites


anders zou je hem eens bij je buur kunnen aansluiten of die het daar ook zo doet dat het signaal wegvalt

of...ik zou er geen tijd meer aan verspillen en een nieuwe dream 900 kopen 

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

En als eens een andere diseq geprobeerd!?

 

Dat was een goede tip HJS. Dat had ik nog niet geprobeerd. Heb de LNB rechtstreeks aangesloten op de dreambox en nu werkt de box alweer een halfuur zonder uitval. Ik laat morgen weten of dit het probleem was.....

Dreambox 800 HD PVR (+ Wavefrontier T55) + Triax 78 + Open-Pli 2.0 + Henksat settings.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste mensen,

 

Probleem: Toenemende 'Tuner failed' meldingen sinds een paar maanden, eerst alleen op enkele zenders (Astra 23,5), sinds een paar dagen op alle LNB's.

 

Apparatuur: DM 800HD PVR (sinds 2011), Triax 78 cm schotel, 4 LNB's met Diseq (Hotbird/Eutelsat, Astra 19.2, Astra 23,5 en Astra 28,?)

 

Wat heb ik (de laatste weken gedaan?

  • Dreambox opnieuw geflasht met de laatste OpenPLi-2.1-beta-dm800-20140510.nfi: Hielp niets.
  • In eerste instantie hielp het wel om de schotel en LNB's steeds eenietsie pietsie bij te stellen. Dat werkte steeds minder. Het signaal op diverse zenders (NPO 1,3 en Veronica) bleef steeds maar wegvallen en weer terugkomen.
  • Afgelopen donderdag kreeg ik een nieuwe voeding voor de box: 12V 4 amp. Probleem bleef.
  • Afgelopen vrijdag viel ALLES weg. Alle kabel-uiteinden (buiten)afgeknipt en opnieuw verbonden met de F-connectoren - hielp niet.
  • Gisteren opnieuw met een Satlink Satfinder de schotel opnieuw uitgericht. Satfinder gaf een 80% signaal (SNR) en ca 60% (AGC) Ber was 0 op 23,5 en zelfs een SNR van 95% op 19,2.
  • Maar de Satfinder in de DM800 gaf voor Astra 23,5: 59% SNR en een AGC van ruim 89%.
  • Gedurende een paar uur had ik beeld op alle zenders. In de avond viel alles langzaam maar zeker weer weg. De Dreambox Satfinder ging als een wilde op en neer van 0% naar 80% (AGC) en soms een paar minuten een LOCK op 57% SNR.

     

Wat denk ik nu?

Na wat lezen op forums kom ik tot de conclusie dat het probleem in de Dreambox zelf moet zitten.

Waar ik niet aan had gedacht is dat de Tuner het langzaamaan zou kunnen begeven, of dat er transistors of elco's LANGZAAMAAN er de brui konden geven. Dat kan dus kennelijk wel.....

Ik kan nu dus vervolgens daaraan gaan zitten friemelen, maar ik weet niet of ik daar nog zin in heb. Met kerst willen we hier in Noorwegen gewoon TV kunnen kijken.

 

De vragen voor de ervaringsdeskundigen:

  1. Hoe kan ik visueel controleren of deze box nog te repareren valt? (Zie foto)
  2. Ga ik nog tijd en geld in deze box steken door er een vervangende tuner in te zetten? Elco's en transistors vervangen is niet mijn ding....
  3. Heb ik nog iets over het hoofd gezien?
  4. Ga ik een nieuwe sateliettuner kopen? Zo ja: welke is dan het beste?

Hartelijke groet uit Noorwegen,

 

Winfried

Klinkt als een defecte elco op de tuner. Aan de onderkant zit een elco gesoldeerd. Vervang die maar eens en je zal zien dat het probleem verholpen is.

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

tja de diseqc kon het natuurlijk ook nog zijn ..enz

maar ik ging in de veronderstelling dat die wel werkte op zijn Satlink Satfinder 

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Ga ik een nieuwe sateliettuner kopen? Zo ja: welke is dan het beste?

 

Ben er praktisch zeker van , tuner defect. Is een typische terugkerend probleem bij de DM800HD , in vele gevallen door de constante hoge temeratuur. Heb er hier reeds drie gerepareerd met een tweedehandse tuner.

Gewoon een andere erin.

  • Like 1

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben er praktisch zeker van , tuner defect. Is een typische terugkerend probleem bij de DM800HD , in vele gevallen door de constante hoge temeratuur. Heb er hier reeds drie gerepareerd met een tweedehandse tuner.

Gewoon een andere erin.

Dat zijn dan dure reparaties geweest. Je hoeft maar 1 Elco te vervangen.

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan evengoed de diseqc switch zijn.

 

Bij Dream komt het nogal nauw als het gaat om diseqc switchen.

 

de vraagsteller heeft er al goed aangedaan om de ontvanger rechtstreeks aan te sluiten op een LNB.

Als dit goed blijft werken zou ik toch een andere switch proberen van een goed merk.

Want die goedkope switchen geven vaak problemen.

 

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Dat zijn dan dure reparaties geweest. Je hoeft maar 1 Elco te vervangen.

 

Heus niet hoor , max. 10 euro . Heb zelf ooit een vraag geplaatst op het forum hier , heb er zelfs van een lid twee gratis erbij gekregen die nog prima werkten.

Zoek dus niet op tweedehandse sites , maar stel je vraag hier op het forum. Ja , er bestaan nog toffe leden op ons forum die elkaar kosteloos willen helpen.

 

 

Je hoeft maar 1 Elco te vervangen.

Ja , soms klopt dit. Maar sommigen hebben niet die "ene" elco aan de onderkant. Het zijn niet allemaal Rev 1.3's , er bestaan ook andere versies Rev:K's o.a. en die hebben dan een  negental (kleine) elco's aan de onderhand.

 

Soms kan het ook gebeuren dat nadat je de tuner eruit heb gehaald en je de contacten van de tuner die in de sleuf van de printplaat zitten even reinigt en proper maakt en deze terug netjes erin plaatst.

 

aangepast door Crazy Sat
  • Like 1

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan nu met zekerheid vaststellen dat het probleem inderdaad in de DiseqC zit/zat. Al 24 uur perfect beeld. Probleem in dit geval dus opgelost en mijzelf €80,00 voor een tuner -of een nieuwe Dreambox van X € bespaard. Ik moet daarbij vermelden dat de DiseqC al sinds 2006 erin zat en dus zijn werk uitstekend heeft gedaan. De Alps LNB's zijn ca 5 jaar oud.

 

Ik bedank iedereen voor zijn bijdrage aan de oplossing van dit probleem.

 

Als ik dit signaal/tuner probleem nu zou aanpakken -met alle wijsheid die ik nu heb zou ik het zo aanpakken:
Symptomen: over en periode van een paar weken een toenemende, onregelmatige verslechtering van het signaal. Een beetje 'pielen' aan de aansluitingen naar de disqC en de lnb(s) helpt tijdelijk. Nieuwe image flashen helpt niet. Op een gegeven ogenblik is het signaal helemaal weg en in de Satfinder zie je dat het signaal vorrtdurend komt en verdwijnt. (Bij mij was de SNR volledig weg en het AGC signaal fluctueerde tussen 0 en 89%.)

 

Aanpak:

  1. Zet de dreambox helemaal uit - standby is niet genoeg want er loopt 12 tot 18 Volt door de antennekabels. Niet gevaarlijk voor jou maar wel voor de Dreambox.
  2. Blijf van de schotel zelf af maar begin bij de kabelaansluitingen. Alle F-connectoren checken op oxidatie en vocht. Eventueel kabel afknippen en schone verbingen maken.
  3. Alle LNB's om de beurt zonder Diseqc switch op de box aansluiten en met de ingebouwde Dreambox Satfinder de sterkte en het signaal van de betreffende LNB controleren en of je beeld hebt. Zijn de signalen goed dan is de DiseqC het probleem en/of een LNB.
  4. Indien nodig vervolgens de betreffende LNB en/of de schotel optimaal bijstellen.

 

Als het probleem dan nog bestaat is de Dreambox pas aan de beurt:

 

  1. F-connector van de antennekabel controleren.
  2. Voeding controleren en -indien mogelijk- een andere, sterkere voeding er op los laten.
  3. Indien mogelijk een andere dreambox aansluiten. Probleem weg? Dan zit het probleem in de eigen dreambox.
  4. Dreambox open maken en met een borsteltje van stof ontdoen - indien nodig.
  5. Op het oog kijken of er schroei- of oxidatie plekken zijn waar te nemen. (nog niks mee doen)
  6. Met een zoekmachine een Youtube video vinden die laat zien hoe je de Tunerkaart uit de dreambox verwijdert.
  7. Tuner losmaken, onderkant checken op bolle elco of elco's.
  8. Tuner terugplaatsen en kijken of het probleem nog steeds bestaat. 
  9. Pas dan ga je overwegen of en wat je (nieuw) moet aanschaffen en of de dreambox dat nog waard is. 
  10. Vóórdat je tot aanschaf van onderdelen over gaat overtuig jezelf of je een originele dreambox hebt - of dat je een clone dreambox hebt!

Succes!

 

Nog een extra tip: Iedereen heeft tegenwoordig wel een mobieltje of een tablet met een camera er in en een laptop. 
Ik vond een handig gratis appje 'EpocCam' in de AppStore die live video binnen je eigen wiFinetwerk kan sturen naar bijvoorbeeld je laptop. Camera van de tablet op je TV scherm richten en buiten op je laptop kijken wat er gebeurt.  :cool: 
 

Ben ik nog iets vergeten?

aangepast door winfriend

Dreambox 800 HD PVR (+ Wavefrontier T55) + Triax 78 + Open-Pli 2.0 + Henksat settings.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

 

er zijn ook apps, die je box bedienen en die de signaalsterkte, AGC en BER zichtbaar maken op je smartphone.

 

Dit is handig zo kan je van bij je schotel de verschillende satellieten selecteren en elke LNB afzonderlijk afstellen.

Tenminste als je wifi ontvangst heb bij je schotel.

 

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...