Ga naar inhoud


Quattro schotel (project Clover)


trust

Aanbevolen berichten


Maar als @trust 4 gelijke, normale feedhorns gebruikt, waar treedt dan die impedantie mismatch op volgens jou?

 

Ik heb even wat doorgelezen over die impedantie naar aanleiding van je links, onder andere ook doorgeklikt naar hier: https://en.wikipedia.org/wiki/Horn_antenna#How_it_works  , maar ik zie nog niet wat jij bedoelt.

De impedantie mismatch zou dan plaats moeten vinden in de hoorns? Want daarachter is het medium voor alle vier feedhorns dan hetzelfde; dus een mismatch zie ik daar dan niet meer. Maar als de 4 hoorns gelijk zijn, is er daar toch ook geen mismatch?

 

Dus: Kan je wat concreter uitleggen, waar het dan volgens jou misgaat met die impedantie mismatch?

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb bijna niets meer gedaan aan dit project , donderdag was Satkijker hier met een paar draaibank klusjes .

Hij had een site gevonden met heel veel antenne info en tekeningen .  http://antennadesigner.org/

De griep heeft hier toegeslagen , zal nog wel even duren voor et iets nieuws te melden is .

 

tja @DeltaFM  impedantie mismatch ? niet iets wat me weerhoud om verder te gaan , zou best kunnen maar wil dat ook zeggen dat het helemaal niet werkt ?

 

Misschien niet te vergelijken maar hier lijkt me ook sprake van een behoorlijke mismatch .

5 mtr UTP met F connectors , zojuist inline gezet met m'n Hd ontvanger , perfect beeld hoor zonder artifacts .

 

post-30993-0-60452800-1487443577.jpg

 

 

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

@a33: De mismatch zal optreden daar waar de 4 horns bij elkaar komen, zie bijvoorbeeld ook https://www.google.com/patents/US6411174 Daar zie je dat ze allerlei 'schotjes' geplaatst hebben om het signaal netjes over de 4 poorten te verdelen.

 

@Trust: Het laatste wat ik zou willen is je tegenhouden, integendeel! Ik vind het een uitermate interessant project en vind het prachtig dat je dit zo deelt. Ik zag en zie alleen een barrière die je mogelijk afhoudt van de (bijna) +6dB signaalsterkte (t.o.v. een enkele schotel).

 

Maar ja, aan de andere kant wanneer je UTP kabel gebruikt en je nog goed beeld hebt, heb je die +6dB ook nog niet nodig. ;):)

aangepast door DeltaFM

Delta-FM


Vu+ Duo 4k SE & Gigablue Quad+
(Kathrein UFS910si & Humax IR-CI5400)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de goede orde , die UTP kabel zat even tussen de triple quad en een ET 9000 .

Wel bedankt voor de link !

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Vorige week heb ik alle schotels met een lnb in de standaard klem maximaal uitgericht op 19.2º door het kruis te draaien met  de schotel in de bovenste positie . Alle schotels staan daar 3º achterover .


Ik heb dezelfde signaal waarde op alle schotels of ze nu op 12 , 3 , 6 of 9 uur staat mits ik voor 3 en 9 uur de lnb een kwart slag draai .


Hierna de gemaakte piramide in de adapter geplaatst , welke op de M10 draadstang stond  met de vier feedhoorns eraan .


post-30993-0-03459100-1488205081_thumb.jpgpost-30993-0-82708200-1488205132_thumb.jpg


Dit gaf wel iets meer signaal maar lang niet wat ik gehoopt had .


DeltaFM had me om maten van Q-adapter gevraagd en heeft er een berekening op los gelaten .


Deze berekening gaf aan dat het signaal van schotel 12 en 6 uur theoretisch bij elkaar opgeteld zou worden maar die van 9 en 3 uur veel minder , iets wat ik ook al geconstateerd had maar niet zeker wist omdat het ook aan de mis aanpassing kon liggen .


Omdat de flanken van de piramide erg klein waren besloot ik deze te verwijderen en de lnb op de plaats te zetten waar de adapter aan de M10 draadstang zat .


Hier een gat gedraaid voor de Octogon PLL lnb en het oude lnb gat gedicht met een massieve ronde prop als reflector .


post-30993-0-94672600-1488205278.jpg


Om de Q-adapter te dragen moest ik nu weer de feedarmen met de lnb klemmen gebruiken , er is maar net genoeg ruimte voor de lnb .


Frappant om te zien dat de lnb flink geskewd moet staan om het meeste signaal te krijgen .


post-30993-0-48662000-1488205315_thumb.jpg


Door de feedhorns van 9 en 3 uur met metalen plaatjes af te sluiten heb ik het meeste signaal op een HOR tp en VERT het meest met 12 en 6 uur afgesloten .


Helaas nog steeds geen beter signaal als met één TDS64 in standaard opstelling .


 


Vrijdag is het nieuwe tuinstel afgeleverd , staat nu nog ingepakt .


Ik weet niet wanneer ik het plekje vrij moet maken van de directrice , ik zou ook nog graag een poging willen doen met een hulpreflector i.p.v. die Q-adapter .


Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 jaren later...

Heb dit topic gevonden en met de grootste interesse gelezen

mijn respect met de feedhorn combiner die 4 feedhorns die 90 graden verschoven zijn combineert naar 1.

Wat ik niet onder mijn pet krijg je hebt 4 offset schotels die ieder 45 graden gekanteld zijn.

Ik ging er altijd van uit dat een offset schotel altijd in de richting kijkt van de lnbarm.

Jij hebt de schotels 45 graden gekanteld en laat de schotel naar boven kijken en de beam gaat 45 graden

uit de richting naar de feedhorns.

Hoe heb je dit voor elkaar gekregen ?

 

 

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een offset schotel kan in alle standen dezelfde satelliet ontvangen mits de elevatie klopt en de skew van de lnb .

 

 

aangepast door trust
  • Like 1

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

AAuE7mAmeeZYuyWWwOF8YDaJph0Yyry9bf33XiIm

Gepubliceerd op 13 mei 2010

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het schoteltje staat nog steeds hier op zolder , maar wel met een beter synchroon lopende skew .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Er is ook een versie waar de LNB vervangen is door een laser pointer, toch?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden zei ceesv:

Er is ook een versie waar de LNB vervangen is door een laser pointer, toch?

meerdere , kijk maar verder op mijn youtube kanaal bij video's

aangepast door trust

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Gevonden!

 

  • Like 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...