Ga naar inhoud


Fairline generator storing


Kamh

Aanbevolen berichten

Hallo,

Zijn er hier ook techneuten die iets van generatoren afweten?

Heb een Fairline jeg2600 generator (2600Watt) die kuren heeft. Hij loopt erg onregelmatig, bougie vervangen en brandstof filter schoongemaakt maar niets helpt. Nu blijkt hij ook maar 76volt af te geven ipv 220volt. soms geeft hij 220 volt maar belast je die zakt hij ineen tot 76 volt. De meter op het bord geeft overigens 100Volt aan. als ik hem belast met een verfbrander van 1500Watt begint hij ook vanuit de generator kant een beetje te "gillen/piepen" . Weet iemand hier een techn.handleiding van om de aansluitingen van de generator goed na te meten? Wat moet ik waar meten op de generator??

Er zit ook een zwarte box onder de afschermkap met elektronica met een lang serie nummer waar de koolborstels op aangesloten zijn. Is dit een omvormer oid ??

Alle info is welkom.

Vr.grtz

Kees

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Die zwarte doos die is aangesloten op de koolborstels is de AVR. Deze zorgt ervoor dat de spanning uit de generator wordt geregeld. Echter zal deze pas goed werken als de generator in de buurt van de nominale snelheid draait. Dus als hij (veel) te traag loopt, dan zal de spanning ook niet goed wezen. Pas erg op met een belasting erop zetten, je kan namelijk de rotor verbranden door een te hoge bekrachtigingsstroom. 

Als de motor niet op snelheid komt dan kan dat verschillende oorzaken hebben. Wat je kan proberen is of de snelheidsregelaar (governor) goed werkt. Dat kan je uitproberen door het "hendeltje" wat van de motor/generator gaat naar de carburateur. Start de motor, en beweeg het hendeltje eens. Gaat het toerental dan wel omhoog naar de juiste snelheid dan weet je dat je moet zoeken in het regulateur mechanisme. (Even de veertjes etc controleren!)

Verandert het toerental niet, dan even het luchtfilter open maken en controleren of het niet vol vuil zit. Filter element kan je er wel even uitlaten voor een test.

 

Laat even weten wat de uitkomst is van deze testen en dan kunnen we verder zoeken.

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

Toerental is erg schommelende, ook zonder belasting. Spanning is ca 75 volt ook als ik het toerental omhoog zet met het hendeltje. AVR geeft geen bruikbare spanning af maar ook op de koolborstels komt amper spanning.

Hele AVR eruit gehaald en gestart. De stator winding geeft 0 Volt , de rotor geeft ca 9Volt wisselspanning.

Dat laatste zou betekenen dat de rotor goed is, hij genereert immers spanning. De stator is één spoel, geen andere draden uit de stator wikkeling, en die geeft 0 volt af. Belast ik die 75Volt zakt die als een baksteen in elkaar tot een bibberende meter in het hoekje. volgens  de meting die de guru opgaf zou dan de stator wikkeling defect zijn. Ik vermoed dat de generator zwaar overbelast is geweest, heeft een grote zaagmachine op aangesloten gestaan. 2600 Watt op plaatje is geen echt vermogen maar hooguit  2200 Watt bruikbaar.

Hij is van een kennis dus ik weet niet precies wat er gebeurd is.

 

Elk geval vast bedankt voor je advies,

vr.grtz

Kees

aangepast door Kamh
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het toerental goed is, dan kan je de regulateur dus uitsluiten.

Wat er veel gebeurt bij overbelasting is dat de AVR kapot gaat. De stator winding overleeft meestal wel.

Iets wat je kan proberen is om met een regelbare gelijkspannings voeding voorzichtig spanning op de rotor zetten via de koolborstels. Gaat de generator dan wel de juiste spanning leveren (na juiste instelling van de voeding) dan weet je dat de AVR kapot is. Ik heb geen idee hoeveel een nieuwe AVR kost..

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zonder AVR loopt de generator een stabiel toerental, de AVR schijnt hem te belasten dus. De stator winding is overigens oneindig ohm dus open verbinding. Zal dat met die spanning op de borstels even proberen maar eb weinig hoop.  Een AVR kost ca € 75 ,-- excl verzendkosten, wordt dan ca €90 in totaal.  Zag gisteravond op de veiling een generator van 5KW voor €200 staan, denk dat hij beter die kan kopen/bieden op. 5KW geeft in elkgeval 4KW bruikbaar vermogen, het dubbele van wat hij nu heeft.

 

Grtz

Kees

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die dingen staan regelmatig op veiling sites. Lijkt me dat je daar wel een leuke nieuwe kunt scoren.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...