Ga naar inhoud


power on lnb via Technisat Bs4 Pro


TheSatMan

Aanbevolen berichten

Iemand suggereerde al om een HL van een andere satelliet te pakken

 

Op 23East zitten op HL alleen feeds dacht ik. Knoop dus de je Hotbird HL LNB uitgang aan die switch ingang.

 

Vervolgens manual scan op de 23 doen met de hotbird frequentie. Hoef je verder weinig te veranderen

ET10000 + Wavefrontier T90 + OpenATV + DNS323

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hallo iedereen

 

Bedankt voor de vele antwoorden. Het is wat druk geweest dit weekend, waardoor ik nu pas kan antwoorden.

Ondertussen werkt de Hotbird dankzij de tips. 

Bedankt A33. Door de frequentie aan te passen heb ik het kunnen fixen. Bedankt ook voor de goede uitleg. Hierdoor heb ik weer wat meer begrip van satellieten. 

 

Nu probeer ik nog rechtstreeks op de kaart aan te sluiten, maar zal toch een power inserter moeten kopen.

Waar kopen jullie vooral materiaal? Graag een webshop als dat kan.

 

Ik had ook al wat zitten zoeken en had een Triax model gevonden: http://www.hirschmann-multimedia.nl/Portals/0/Productdatabase/100300308/Attachments/Productsheet%20TMS%2055%20PSI.pdf

Is dit model vergelijkbaar met de De Fracarro PSU511? Of toch beter de Fracarro?

 

Groeten en bedankt !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of deze schakelvoorziening problemen op levert. Zie de laatste zin van dit pdf-document: http://www.fracarro.com/index.php/en/dj-list?format=raw&task=download&fid=193

When the SAT receiver is OFF, the PSU511 powers the  MAP401 with 12V (VDC=12V).
When the SAT receiver is ON, the PSU511 enables the  DC voltage (14 or 18V, 0/22KHz, possible DiSEqC commands) coming from the receiver to pass through to power the LNB and the MAP401 (VDC=V LNB).
 

De prijs valt zeker mee. Ik zie hem al voor €13,- in Italië staan.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt A33. Door de frequentie aan te passen heb ik het kunnen fixen. Bedankt ook voor de goede uitleg. Hierdoor heb ik weer wat meer begrip van satellieten. 

 

Nu probeer ik nog rechtstreeks op de kaart aan te sluiten, maar zal toch een power inserter moeten kopen.

 

Hij kan nu toch gewoon op je interne Technisat Multiswitch? Met de instellingen 13 Volt en 22kHz?

 

Volgens mij gaat dat gewoon werken. Geen power inserter nodig.

 

Toevoeging: Het enkele feit dat iemand van Technisat heeft aangegeven dat dat zou moeten, betekent nog niet dat dat echt zo is? Ze gingen er immers van uit dat er nog sprake was van een toegevoegde externe multiswitch, en dat is immers niet nodig. Er kan vaak meer dan men denkt, beetje logisch nadenken en dan uitproberen......

 

 

Hoe heb je trouwens gecheckt dat het met de nieuwe frekwentie werkt? Zou fijn zijn om dat ook nog even te horen..

 

groet,

A33

 

Edit: twee toevoegingen.

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Hallo iedereen

 

 Nu probeer ik nog rechtstreeks op de kaart aan te sluiten, maar zal toch een power inserter moeten kopen.

Waar kopen jullie vooral materiaal? Graag een webshop als dat kan.

Groeten en bedankt !

Onze huisregels staan het noemen van (web) shops niet toe.

Reclame maken voor winkels is eveneens niet toegestaan.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of deze schakelvoorziening problemen op levert. Zie de laatste zin van dit pdf-document: http://www.fracarro.com/index.php/en/dj-list?format=raw&task=download&fid=193

 

When the SAT receiver is OFF, the PSU511 powers the  MAP401 with 12V (VDC=12V).

When the SAT receiver is ON, the PSU511 enables the  DC voltage (14 or 18V, 0/22KHz, possible DiSEqC commands) coming from the receiver to pass through to power the LNB and the MAP401 (VDC=V LNB).

 

Dat lijkt me geen probleem, Sprietje.

Ik vermoed dat de insteekkaarten van de Technisat  via het signaalkabeltje géén stuurspanning en 22kHz afgeven, omdat die stuursignalen via insteekcontacten aan de inwendige multischakelaar van Technisat worden doorgegeven. De signaalkabeltjes zijn daarmee 'pure' input-poorten geworden.

Daardoor ontstaat dan het probleem met de externe multiswitch, die wel de stuursignalen via de signaalkabels wil ontvangen.

Jouw PSU511 geeft dus waarschijnlijk gewoon continu 12 volt DC voor een toepassing als deze.

 

Overigens kan een power inserter waarschijnlijk ook gemaakt worden met een laptopvoeding of zo (12 a 18 volt), en dan een 'splitter' met een condensator en spoeltje. Dat was wat @Trust in gedachten had en aanbood?

Zo'n ding is ook te koop bij bijv Spaun, zij noemen dat dan een 'Line power injection Filter' (FSW30F of FSW40F) (Zie spaun catalogus editie 18, pag 140).

 

 

Maar, zoals ik al schreef: Ik denk dat externe power helemaal niet nodig is, met de goede instellingen in de Technisat!

 

Groet,

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij kan nu toch gewoon op je interne Technisat Multiswitch? Met de instellingen 13 Volt en 22kHz?

 

Ik ben benieuwd:

Heb je het al geprobeerd, gewoon met de koppeling van je insteekkaart naar de interne multischakelaar,

met de instellingen 13 volt en 22kHz; en dan met frekwentie 10930 en LOF 9750, ofwel met frekwentie 11780 en LOF 10600?

 

Ben benieuwd of dat dan inderdaad werkt, zoals ik denk.

 

 

Mocht dat niet werken, dan kan je het wellicht ook nog proberen op een manier dat je helemaal geen externe power en geen powerinserter nodig hebt, bedacht ik me.

Ik ga ervan uit dat je de andere kabels van je quattro LNB van Hotbird (13 oost) niet in gebruik hebt, maar dat wel alle kabels naar de multischakelaar hebt lopen?

Voor zover ik weet, maakt het een quattro LNB meestal niet uit, via welke poort hij voeding krijgt (al heb ik dat nooit getest).

Dat betekent, dat je een ongebruikte poort van de quattro LNB op de VertHigh poort van de multiswitch kan aansluiten, en dat de LNB dan daarmee zijn voeding krijgt.

De ingang van de insteekkaart kan je dan direct met de HorLow kabel van de quattro LNB verbinden (dus niet meer via de multiswitch); die LNB-uitgang geeft dan gewoon signaal.

Instelling van je insteekkaart blijft dan: 13 volt en 22kHz; frekwentie 10930 en LOF 9750.

 

 

Als je niet alle kabels naar de quattro LNB hebt lopen, kan je met een vergelijkbare setup eventueel een 12volt= voeding op een ongebruikte aansluiting van de quattro LNB aansluiten. Een 'inserter' aan de gebruikte HorLow kabel is dan dus ook niet nodig.

 

 

Groet,

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben benieuwd:

Heb je het al geprobeerd, gewoon met de koppeling van je insteekkaart naar de interne multischakelaar,

met de instellingen 13 volt en 22kHz; en dan met frekwentie 10930 en LOF 9750, ofwel met frekwentie 11780 en LOF 10600?

 

Ben benieuwd of dat dan inderdaad werkt, zoals ik denk.

 

 

Mocht dat niet werken, dan kan je het wellicht ook nog proberen op een manier dat je helemaal geen externe power en geen powerinserter nodig hebt, bedacht ik me.

Ik ga ervan uit dat je de andere kabels van je quattro LNB van Hotbird (13 oost) niet in gebruik hebt, maar dat wel alle kabels naar de multischakelaar hebt lopen?

 

Voor zover ik weet, maakt het een quattro LNB meestal niet uit, via welke poort hij voeding krijgt (al heb ik dat nooit getest).

 

Dat betekent, dat je een ongebruikte poort van de quattro LNB op de VertHigh poort van de multiswitch kan aansluiten, en dat de LNB dan daarmee zijn voeding krijgt.

De ingang van de insteekkaart kan je dan direct met de HorLow kabel van de quattro LNB verbinden (dus niet meer via de multiswitch); die LNB-uitgang geeft dan gewoon signaal.

Instelling van je insteekkaart blijft dan: 13 volt en 22kHz; frekwentie 10930 en LOF 9750.

 

 

Als je niet alle kabels naar de quattro LNB hebt lopen, kan je met een vergelijkbare setup eventueel een 12volt= voeding op een ongebruikte aansluiting van de quattro LNB aansluiten. Een 'inserter' aan de gebruikte HorLow kabel is dan dus ook niet nodig.

 

 

Groet,

A33

citaat  Voor zover ik weet, maakt het een quattro LNB meestal niet uit, via welke poort hij voeding krijgt (al heb ik dat nooit getest).

 

Dat heb ik net even gedaan , prima idee !  want dat werkt gewoon , i.i.g. met een Invacom QTF031 lnb

De sat ontvanger op de VL aansluiting van de quad via een condensator in een omgebouwde splitter zodat die poort van de lnb geen spanning krijgt .

En de 12 V van een accu blok op een willekeurig andere poort van die quad , maakt niet uit welke , werkt op alle anderen .

 

Goed gevonden A33 !

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

citaat  Voor zover ik weet, maakt het een quattro LNB meestal niet uit, via welke poort hij voeding krijgt (al heb ik dat nooit getest).

 

Dat heb ik net even gedaan , prima idee !  want dat werkt gewoon , i.i.g. met een Invacom QTF031 lnb

De sat ontvanger op de VL aansluiting van de quad via een condensator in een omgebouwde splitter zodat die poort van de lnb geen spanning krijgt .

En de 12 V van een accu blok op een willekeurig andere poort van die quad , maakt niet uit welke , werkt op alle anderen .

 

Ha Wim!

Leuk dat je het even getest hebt!

(De Invacom is een quattro, toch, en geen quad? Anders heeft-ie geen VL, zoals je schrijft...)

 

Dan weten we nu, dat @TheSatMan plenty mogelijkheden heeft om meteen toe te kunnen passen in zijn situatie. :)

 

 

Ik meen ooit gelezen te hebben, dat multiswitches van bepaalde merken soms op maar één van de vier poorten spanning geven. Het is ook niet nodig, om 4 keer dezelfde spanning naar een quattro LNB te sturen. Maar de LNB zelf (tenminste jouw Invacom) kan de spanning dus inderdaad op ieder van zijn poorten ontvangen voor de gehele LNB, maakt niet uit welke, blijkt uit jouw test.

 

De interne multiswitch van Technisat van @TheSatMan geeft echter op elke poort spanning, omdat die multiswitch gemaakt is voor gebruik met quad LNBs, en dus op de vier poorten de 13/18 volt en 0/22kHz verdeeld worden.

 

Groet,

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vannacht in bed realiseerde ik me dat ik inderdaad een paar maal quad geschreven had .

Maar het is echt een QTF031 van Invacom

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

@TheSatMan:

 

Meld je nog even terug, of het gelukt is, en op welke manier?

 

Ik ben benieuwd:

Heb je het al geprobeerd, gewoon met de koppeling van je insteekkaart naar de interne multischakelaar,

met de instellingen 13 volt en 22kHz; en dan met frekwentie 10930 en LOF 9750, ofwel met frekwentie 11780 en LOF 10600?

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Hallo iedereen

 

Bedankt voor de vele antwoorden. Ik was even niet beschikbaar voor de voorbije weken, maar kom vandaag even terug op jullie reply.

Ik heb enkel juist moeten schakelen tussen de 13v/22kHz en ik kreeg signaal.

Nu, het probleem is nog steeds niet van de baan.

Op bepaalde dagen heb ik signaal, andere dagen beperkt tot geen. Ik vermoed dat de Hotbird niet goed uitgelijnd is. 

 

A33, je maakte de opmerking dat dit ook gekund had met Quad lnb's. 

Dat zou willen zeggen dat ik boven op het dak, de huidige quattro's kan vervangen door quad's. Op elke Quad met 1 kabel naar beneden lopen, rechtstreeks op de Technisat multiswitch en zo een volledige satelliet kunnen benutten per poort van technisat multiswitch?

 

Zoals eerder vermeld, hebben op het dak 5 satellieten. Als ik alle vijf de satellieten gebruik, heb ik geen plaats op de 4/16 multiswitch van Technisat. Hierdoor moet ik toch rechtstreeks aansluiten op de kaarten en zal ik wel een power inserter nodig hebben. Ik heb bij Technisat zelf volgend product gevonden: https://www.technisat.com/de_DE/FERNSPEISEWEICHE-FW1/352-1698-11247/

Bij de accessoires kan je ook een voeding kopen. Deze is 12v. Als ik dan 18v nodig heb, zal dat dan ook lukken? (ik ben echt een leek :) )

 

Wat een verhaal :)

 

Nogmaals, al bedankt voor jullie antwoorden. Leuk te zien, hoe gepassioneerd jullie zijn !

 

Groet !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op bepaalde dagen heb ik signaal, andere dagen beperkt tot geen. Ik vermoed dat de Hotbird niet goed uitgelijnd is.

We wachten de resultaten van een andere uitlijning wel af..

 

 

A33, je maakte de opmerking dat dit ook gekund had met Quad lnb's. 

Dat zou willen zeggen dat ik boven op het dak, de huidige quattro's kan vervangen door quad's. Op elke Quad met 1 kabel naar beneden lopen, rechtstreeks op de Technisat multiswitch en zo een volledige satelliet kunnen benutten per poort van technisat multiswitch?

Nee, dat wil het niet zeggen.

Integendeel, in jouw situatie is het feit dat je quatro LNBs hebt enigszins een voordeel, omdat je niet gebonden bent aan de stuursignalen die je interne multiswitch richting LNBs geeft.

Met quad-LNBs zou je veel ingewikkeldere maatregelen moeten nemen en minder gebruik kunnen maken van je bestaande middelen.

Lees mijn tekst nog maar eens over; wat jij nu vraagt heb ik daarin niet gesuggereerd:

Omdat je (zoals je schrijft) quattro LNBs hebt, kan je de uitgangen daarvan aan willekeurig welke ingang van je multiswitch aansluiten.

Weliswaar is het bij deze multiswitch kennelijk zo, dat die geschikt gemaakt is voor quad LNBs (Hij geeft verschillende spanningen en 0/22kHz op de vier verschillende ingangen); maar een quattro LNB doet 't op al die spanningen en ongeacht 0/22kHz (al is hij gemaakt voor 13 volt).

Had je een Quad LNB gehad, dan had het niet gekund op de manier zoals ik schrijf; dan had het anders gemoeten. :)

In jouw geval zou ik dus alleen quatro LNBs gebruiken; anders moet je je installatie onnodig ingewikkelder maken.

Een volledige satelliet benutten via één kabel kun je met jouw installatie vergeten. Met unicable en JESS is dat wel mogelijk voor meerdere gebruikers, maar ik weet niet hoeveel gebruikers jij hebt, en als ik het goed begrijp staat het aansturen van méér dan twee schotels/LNBs daarbij nog in de kinderschoenen. Maar ik ben niet helemaal op de hoogte, hoe ver die ontwikkelingen inmiddels zijn.

 

 

Twee vragen van mijn kant, over je huidige installatie:

1. Hoeveel kabels in totaal heb je van je schotels lopen richting je Technisat kopstation?

2. En heb je inderdaad op allevijf de schotels een quatro LNB?

 

 

Zoals eerder vermeld, hebben op het dak 5 satellieten. Als ik alle vijf de satellieten gebruik, heb ik geen plaats op de 4/16 multiswitch van Technisat. Hierdoor moet ik toch rechtstreeks aansluiten op de kaarten en zal ik wel een power inserter nodig hebben. Ik heb bij Technisat zelf volgend product gevonden: https://www.technisat.com/de_DE/FERNSPEISEWEICHE-FW1/352-1698-11247/

Volgens mij zit het zo:

Je kunt vier LNBs via je Technisat MultiSwitch van voedingsspanning voorzien, en dus gewoon de vier ingangen van je Technisat MS blijven gebruiken (ongeacht welke band- en polariteit-uitgang je kiest bij die LNBs).

Desgewenst kan je ook andere uitgangen van die vier LNBs direct op je insteekkaarten aansluiten. Die LNB-uitgangen worden dan gevoed via de andere uitgang van de LNB, die naar de MS gaat; dus een extra power inserter is dan niet nodig.

 

De vijfde LNB kun je, als je voldoende kabels hebt lopen, ook via een andere LNB-uitgang voeden dan de gebruikte signaal-uitgang, zoals we in de posts hierboven hebben uiteengezet. In dat geval heb je dus helemaal geen power inserter nodig.

 

Snap je inmiddels hoe dit kan werken?

 

Maar overigens is de gelinkte Fernspeiseweiche helemaal OK.

 

Bij de accessoires kan je ook een voeding kopen. Deze is 12v. Als ik dan 18v nodig heb, zal dat dan ook lukken? (ik ben echt een leek :) )

Voor een quatro LNB is 12 a 13 volt genoeg.

 

 

Overigens, als je inderdaad sommige insteekkaarten direct met LNBs gaat verbinden, zonder tussenkomst van je MS, dan zou ik wel aandacht besteden aan een PotentialAusgleichSchiene (ik weet niet zo gauw wat het Nederlandse woord daarvoor is), en afsluiting van ongebruikte F-poorten met afsluitweerstanden (zoals ze ook in de manual aangeven); om ongewenste effecten in je installatie te voorkomen, en 'better safe than sorry'.

In Duitsland zijn er ook uitgebreide regels voor bliksem-bescherming; Ik weet niet of dat ook hier geldt bij grotere installaties.

Maar wellicht is dat allemaal al prima geregeld bij je.

 

 

Zo, da's een mooie 1000e post van me, hier op dit forum! :)

 

groet,

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...