Ga naar inhoud


Grote schotel nog interessant voor Ku-band?


Zilverhippie

Aanbevolen berichten


Met welke schotel en grootte? Is leuk voor ons om te weten en zie het zo snel niet staan?

 

https://www.sat4all.com/forums/topic/358234-grote-schotel-nog-interessant-voor-ku-band/page-1?do=findComment&comment=2438652

 

 

 

Bewerking,  Lees dit onderwerp maar eens op je gemak(niet zo haastig) door dan kom je alle gegevens te weet.

aangepast door satkijker

 

Van horen zeggen of zelf uitgeprobeerd? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zie screenshot van mbc action. Channel master 180 cm en ontvanger is een Vu Duo2

post-30773-0-50506000-1494870001.png

Channel master 180 cm draaibaar 31,5 west tot 76,5 oost met lnb revolver met Circ ku band lnb, 1 keer Ku band lnb, Inverto Ka Ku en  lnb voor 26 oost amateur band

T90 schotel  sat posities 42, 39, 28, 23,5, 19,2 16, 13, 9, 4,8 en 0,8. Unimesh 3,10 m met 2 keer C band lnb

Ontvangers Octagon sf8008, Extrend 9500, Edision Mio 4k, Zgemma H9 twin TBS 5927 USB

Alles tijdelijk buiten gebruik.i.v.m verhuizing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Vraagje van mijn kant: Waar vinden jullie die prachtige tweedehands Channel Masters? Op Marktplaats, Speurders, enz. kom ik ze eigenlijk nooit tegen.

Bij een_of_andere_veiling_site e.d. altijd ver weg.

Staat er momenteel eentje te koop in Heilbronn. Inderdaad niet bij de deur.

LINK VERWIJDERD!

aangepast door Michel
reclame regels!
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Afgelopen week een tweede 180 cm schotel geplaatst die in de toekomst bedoeld is voor c band ontvangst.

Enkele feiten over de schotel:

Hoogte 199 cm

Breedte 181 cm

Diepte op diepste punt 20,8 cm. Diepste punt op 87 cm vanaf de onderkant.

Vanaf diepste punt schotel naar hart bevestiging lnb is 119,8 cm.

Als ik vanaf de onderkant met behulp van een badding waterpas omhoog ga dan staat de schotel maar 3,5 cm naar achteren gekanteld.

Lengte feedstang onderkant schotel is 93 cm naar hart lnb.

Een hele cijferbrij maar volgens mij noodzakelijk om aan te geven wat de juiste afstelling voor deze schotel moet zijn.

Schotel was in gebruik in de buurt van Doetinchem dus ga er maar vanuit dat de instellingen niet zoveel anders zijn in Holten.

Ervaringen tot nu toe:

Schotel afgesteld op zuid en daarna 7 oost ingesteld.

daarna satellieten gezocht richting westen tot Hispasat en alle satellieten geven goede ontvangst Daarna richting oost to 31,5 oost ook goed.

Ben nog niet verder geweest i.v.m de actuator.

Wat echter vreemd is dat als ik de lnb afstel op het focus punt dan heb ik geen enkel signaal en als ik deze lager zet dan wel signaal.

Verder is het zo dat ik met de channel master 180 ook goed signaal heb op 7 west en dat wil met deze schotel (nog ) niet lukken.

Waar ik nu benieuwd naar ben is wat de juiste instellingen moeten zijn en hoe dat te bereiken.

Nog even een toevoeging van de gegevens via  de parabola offset berekeningen maar daar kom ik niet helemaal uit.

 

Frequency       11700 MHz
Large Diameter  1990 mm.
Small Diameter  1810 mm.
Depth           208 mm.
Distance of deepest point from bottom edge along large axis 870 mm.
-------------------------
The Focal Length is 810,34 mm.
This offset reflector is a section of a full parabola with a diameter of 3501,77 mm whose vertex is at the bottom edge of the offset reflector. The full parabola has an f/D = 0,23, which determines criticality of focal length.
The focal point of the dish is 810,34 mm from the bottom edge of the reflector and 1756,12 mm from the top edge of the reflector.
For operation with the main beam on the horizon with the feed at the bottom, the dish must be tilted forward so that the large axis is 61,62 degrees above horizontal.
Illumination angle for feed = 94,42 degrees on the large axis and 100,17 degrees on the small axis. A feedhorn with a 3 dB beamwidth of 60,28 degrees is needed, equivalent to the feed for a conventional dish with f/D = 0,53.
Gain at 50% efficiency = 43,91 dBi.If you do really well, you might get 60% efficiency for a gain = 44,71 dBi.
 
Inmiddels een heel verhaal geworden maar ben er zeker van dat ook deze schotel met behulp van jullie ook goed is af te stellen.
Nog enkele foto,s van de opstelling en waarschijnlijk kunnen jullie daarmee ook aangeven wat ik aan moet passen voor een optimaal resultaat

 

20171007_155849.jpg

20171007_155915.jpg

20171007_155830.jpg

Channel master 180 cm draaibaar 31,5 west tot 76,5 oost met lnb revolver met Circ ku band lnb, 1 keer Ku band lnb, Inverto Ka Ku en  lnb voor 26 oost amateur band

T90 schotel  sat posities 42, 39, 28, 23,5, 19,2 16, 13, 9, 4,8 en 0,8. Unimesh 3,10 m met 2 keer C band lnb

Ontvangers Octagon sf8008, Extrend 9500, Edision Mio 4k, Zgemma H9 twin TBS 5927 USB

Alles tijdelijk buiten gebruik.i.v.m verhuizing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Henk , welk punt neem je als focuspunt ? 

Als je de lnb hoger of lager in de schotel richt , moet je declinatie ook verstellen . 

Dat doe je niet met de vertikale draadstang achter de paal maar bij die twee bouten die dwars door de vierkant buis vlakbij de schotel .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Henk! Eerst en vooral, hebt Gefeliciteerd, je mooie polar gemonteerde antenne! Dit is NSC 1,8 m antenne met afmetingen van het gebied 1800x2015mm, offset hoek 26.7* werken, F/D verhouding 0.51. Afstand vanaf het laagste punt van het werkgebied van de antenne aan contactpunt is 924 mm. openingshoek (lichtinvalshoek is de parameter van de LNB) is 88 *. Ten tweede niet Voeg bedieningssleutel aan de plastic... dat klopt niet! U moet een ander stuk metaal aan de mount koppelen. Ten derde, ik heb precies de zelfde antenne.

NSC180.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag als eerste de schotel  d.m.v de bouten exact waterpas afgesteld. Dat viel nog niet mee om een vierkant kokerprofiel goed te zetten op een ronde buis.

De aanwijzingen van Rimantss en Trust ook opgevolgd.Daarna met hulp van de Satlink ws6933 satellieten gezocht en ben nu zover dat ik de schotel redelijk goed heb  staan. 

Ook op 7 west beeld maar nog niet op de MBC kanalen dus er is nog werk aan de winkel.

Richting oost ook goed signaal tot 31,5 oost.

Volgend weekeind maar eens aan de gang met de actuator bevestiging.

Ik hou jullie op de hoogte en als jullie goede tips hebben dan hoor ik het graag

 

Channel master 180 cm draaibaar 31,5 west tot 76,5 oost met lnb revolver met Circ ku band lnb, 1 keer Ku band lnb, Inverto Ka Ku en  lnb voor 26 oost amateur band

T90 schotel  sat posities 42, 39, 28, 23,5, 19,2 16, 13, 9, 4,8 en 0,8. Unimesh 3,10 m met 2 keer C band lnb

Ontvangers Octagon sf8008, Extrend 9500, Edision Mio 4k, Zgemma H9 twin TBS 5927 USB

Alles tijdelijk buiten gebruik.i.v.m verhuizing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zag nu pas de bout voor de fijnafstelling van de declinatie  , mooi systeem .

decl fijnafst.jpg

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb reeds enkele weken mijn Deltastar 120 cm vervangen door een Channel Master 180 cm . Deze schotel is bedoeld voor ontvangst van C-Band maar niets houd me tegen om ook de Ku-Band te gebruiken. Ik heb namelijk een combo lnb voor zowel C-band als Ku-band. Pas volgende week ergens zal ik de tijd hebben om wat te testen met deze combo lnb op de 7°W positie voor de Ku-band.

Intussen is de CM volledig en perfect uitgericht op alle satellieten van 30°E tot 60°W die de C-band aanleveren. Alle posities zijn opgeslagen in de Moteck V-Box 2 . Als ik op de 5°W sta (P05) draait die netjes naar de 55,5°W (P55) volgt perfect de Clark Belt. Voor bvb. de 40,5°W druk ik op positie (P40) en de schotel draait prima erna toe.

Ben er heel tevreden over. Is een enorm verschil in vergelijking met een 120 cm of 150 cm schotel. Je hebt overal dat tikje overschot om de zenders binnen te krijgen.

Ben nog in testmodus . Ik geef je enkele foto's mee , de schotel zelf moet nog een stevige wasbeurt krijgen maar dit is voor ergens in het weekend.

De mount vertoonde bij aankoop wat roestsporen en moest wat opgeknapt worden. Daarom werd de mount uit elkaar gehaald , alle stukken gezandstraald en daarna gepoedecoated , ziet eruit als nieuw. Hij gaat dus zeker mij overleven. ;)

Vervolg is voor volgende week met hopelijk wat resultaten van de 7°W op de Ku Band.

 

 

 

 

 

 

   

DSC_0174.JPG

DSC_0175.JPG

DSC_0176.JPG

DSC_0173.JPG

DSC_0178.JPG

aangepast door Crazy Sat

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...