Ga naar inhoud


Grote schotel nog interessant voor Ku-band?


Zilverhippie

Aanbevolen berichten

Ja, zou de term "F/D equivalent" juiste term om te gebruiken voor offset antennes.Ik zal strannik deze kwestie benaderen en vragen ter vervanging van bestaande F/D met "F/D equivalent".Maar het is aan hem om te beslissen het doen of niet.Ik denk dat er neiging om minder en minder gebruik van de oorspronkelijke feedhorns en ga voor klaar LNBF oplossingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dat Rima NTSS er toch echt naast zit wat de brandpuntafstand bij een offsetschotel is gemeten naar de onderzijde van de offsetschotel, blijkt wel uit het feit dat ik al jaren berekeningen maak op welke afstanden de lnb's afgesteld moeten worden op een rail van een schotel.


Ik heb inmiddels al zo'n 2000 mensen naar alle tevredenheid geholpen hoe ze de lnb's moeten afstellen.
Hierbij speelt de brandpuntafstand natuurlijk een belangrijke rol. Zou ik uit gaan van een verkeerd brandpuntafstand, dan klopt er niets van mijn berekeningen.
De brandpuntafstand is de maat van het focuspunt van de lnb tot aan de schotel waar de hartlijn van de lnb naar kijkt. Die ligt op ongeveer 40% van de schotelhoogte. Hier kan een kleine afwijking in zitten als offsethoek van de schotel groter of kleiner is dan 26°. Trust weet dit punt prima te vinden met zijn draaiende laserstraal.
Uit ervaring blijkt dat er maar weinig schotelfabrikanten zijn die de lnb op het juiste punt van de schotel richten, dus op 40% van de hoogte. Het betreft meestal de schotels kleiner dan 1 meter. Meestal kijken de lnb wat hoger tegen de schotel. Ik wijd dit aan onkunde van de fabrikanten.
Feit is wel dat als de lnb hoger op de schotel kijkt, de brandpuntafstand waarmee gerekend moet worden ook groter wordt. Daar hou ik standaard al rekening mee in mijn berekeningen.
Als de lnb te hoog op de schotel gericht is, kijkt de lnb te veel over de schotel heen en ontvangt dan meer ruis. Dit verslechtert de signaalkwaliteit en is natuurlijk niet goed.

 

juiste richting van de lnb.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sprietje

Jij weet ongetwijfeld , hoe dat bij de schotelfabrikant Gibertini ligt.

Kijkt daar de lnb ook hoger op de schotel in dit geval  de Gibertini OP 85 SE, of is de lnb daar toch op het juiste punt gericht ( 40% van de hoogte ).

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uur geleden zei RimaNTSS:

Ik zal strannik deze kwestie benaderen en vragen ter vervanging van bestaande F/D met "F/D equivalent".Maar het is aan hem om te beslissen het doen of niet.

 

Ik kan zijn russisch niet lezen/begrijpen, maar hij benoemt zijn waarde in ieder geval correct als FB/CD, zodat transparant is wat hij berekend heeft. Benoemt hij het daadwerkelijk ook als f/D-verhouding? Dan ligt een aanpassing wel een beetje voor de hand.

 

Als hij Parabola6_2 toch gaat aanpassen, laat hem dat ook even kijken naar de lengte van CF en DF. Die aangegeven lengte is in feite de lengte EF op de foto (waarde 733, voor antenne CA902), en dus niet de lengte van de 'side strings' CF en DF! Gebruik jij die waarde ooit? Ik denk het niet, anders was dat jou vast ook al opgevallen dat dat niet klopte...

 

Overigens heb ik in mijn schotelcalculator zijn Parabola6-methodiek (maten van midden van de schotel), de methodiek van Parabola2 (maten van diepste punt van de schotel, maar dan met de juiste berekeningen!), en de methodiek met de maten van de LNB-positie naast elkaar staan.

Handig om alle specs van een schotel uit te laten rekenen, al naar gelang welke inputdata ter beschikking staan.

En, inderdaad, de f/D-ratio-equivalent staat bij de berekende specs... :)

 

Groet,

A33

 

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

TBH, ik zelden gebruik van CF en DF lezingen. Maar ging gewoon buiten waar ik heb CM 1.2m geïnstalleerd voor metingen.Gecontroleerde DF en het is precies zoals Parabola6 berekent = 970mm, dus ik zie niet in probleem hier.Nee, hij nooit genoemd DAT FB/CD is F/D.

IMG_20180513_212904 (Large).jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is inmiddels wel een hele discussie geworden wat betreft de reken methode,s. 

Ik heb vandaag de schotel opnieuw afgesteld met de  opgegeven stand van A33 dus op 12,27 cm achterover.

Feit is dat ik nauwelijks of geen signaal verbetering heb. En feit blijft ook dat ik op 54,9 oost met lnb afstelling voor maximale ontvangst op alle andere satellieten hier geen signaal op krijg.

Kantel ik de LNB iets voorover dan heb ik wel signaal maar wordt de signaalkwaliteit minder voor alle andere sats.

Zoals geschreven kijk ik op een extrend 9500. Ik heb ook de 2e tuner geprobeerd maar ook dat maakt geen verschil.

Bij gelegenheid zal ik de schotel ook nog even aansluiten op een VUduo 2.  

Anders nog even andere lnb proberen. Wordt vervolgd en tips zijn uiteraard welkom.

Channel master 180 cm draaibaar 31,5 west tot 76,5 oost met lnb revolver met Circ ku band lnb, 1 keer Ku band lnb, Inverto Ka Ku en  lnb voor 26 oost amateur band

T90 schotel  sat posities 42, 39, 28, 23,5, 19,2 16, 13, 9, 4,8 en 0,8. Unimesh 3,10 m met 2 keer C band lnb

Ontvangers Octagon sf8008, Extrend 9500, Edision Mio 4k, Zgemma H9 twin TBS 5927 USB

Alles tijdelijk buiten gebruik.i.v.m verhuizing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uur geleden zei Plepkeshenkie:

Nu is het zo dat ik de schotel op dit moment draaibaar heb van 60 oost tot 31,5 west. Kan verder maar daar zit volgens mij geen KU ontvangst meer.

 

Niet?
Intelsat 17, 66.0°E, Europe & Middle East beam
Intelsat 20, 68.5°E, Russia beam
Eutelsat 70B, 70.5°E, Wide beam
ABS 2/2A, 75.0°E, Russia beam
Apstar 7, 76.5°E, MENA beam

En verder nog feeds en gecodeerd spul.

 

En dan veel C-band zowel oost als west.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei RimaNTSS:

TBH, ik zelden gebruik van CF en DF lezingen. Maar ging gewoon buiten waar ik heb CM 1.2m geïnstalleerd voor metingen.Gecontroleerde DF en het is precies zoals Parabola6 berekent = 970mm, dus ik zie niet in probleem hier.

 

Ach ja, hier heb ik dan een denkfout gemaakt!

Ik dacht: In het voorbeeld van de CA902 schotel is AF 906 en BF 561; gemiddeld is dat 733,5.

Het kwam mij voor dat dat gemiddelde 733 dan precies de afstand was van F tot E(midden van de schotel, ter hoogte van de schotelvoorkant).

 

Maar ik zie nu dat dat niet opgaat bij deze hoeken; alleen als de focus op een heel andere plek zou zitten. Sorrie! :(

 

groet,

A33

 

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met de CM draai ik ook tot 70,5 oost maar ik bedoelde naar West. Na 31,5 west zit er volgens mij niet veel KU ontvangst.

Channel master 180 cm draaibaar 31,5 west tot 76,5 oost met lnb revolver met Circ ku band lnb, 1 keer Ku band lnb, Inverto Ka Ku en  lnb voor 26 oost amateur band

T90 schotel  sat posities 42, 39, 28, 23,5, 19,2 16, 13, 9, 4,8 en 0,8. Unimesh 3,10 m met 2 keer C band lnb

Ontvangers Octagon sf8008, Extrend 9500, Edision Mio 4k, Zgemma H9 twin TBS 5927 USB

Alles tijdelijk buiten gebruik.i.v.m verhuizing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste paaltjens

 

Over Gibertini hoef je je geen zorgen te maken. Daar klopt alles perfect. Een super degelijke lnb-arm en aluminium lnb-houder waar niets aan te verbuigen is. Het is een van de merken met het hoogste rendement.
Ook bij de OP 85 staat de lnb precies goed gericht.
Trust mag hier gerust zijn draaiende laserstraal op monteren, die volgt exact de buitenrand van de schotel.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Plepkeshenkie:

Het is inmiddels wel een hele discussie geworden wat betreft de reken methode,s. 

Ik heb vandaag de schotel opnieuw afgesteld met de  opgegeven stand van A33 dus op 12,27 cm achterover.

Feit is dat ik nauwelijks of geen signaal verbetering heb. En feit blijft ook dat ik op 54,9 oost met lnb afstelling voor maximale ontvangst op alle andere satellieten hier geen signaal op krijg.

 

Ja, dit kwam er even tussendoor..

 

Als de offsethoek van de schotel klopt (en daar ga ik van uit), dan zou die 12,27 cm achterover echt moeten kloppen.

Is er ook op 7 oost geen signaalverbetering, maar zelfs signaalverslechtering? Dan is de schotelstand due south niet goed in lijn met de mount, en/of de LNBpositie klopt niet helemaal.

 

Voor de rest past je probleembeschrijving bij de verschillende satellietposities nog steeds bij een niet goed afgestelde mount.

Dan zijn er twee opties:

a. Helemaal vanaf nul opnieuw afstellen, stap voor stap.

b. Op grond van het bekende schema met afwijkingen van de Clarke Belt, proberen in meerdere herhaalde stappen de mount beter af te stellen.

Wat jij beschrijft lijkt me geen LNB- of ontvanger-probleem.

 

groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uur geleden zei Plepkeshenkie:

Met de CM draai ik ook tot 70,5 oost maar ik bedoelde naar West. Na 31,5 west zit er volgens mij niet veel KU ontvangst.

 

Een paar satellieten hebben nog wel beams op Europa waarop nog wel eens wat te zien is:

34.5W, 37.5W, 45W, 63W

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je ook transpondergegevens waar nog wat te vinden is.

Channel master 180 cm draaibaar 31,5 west tot 76,5 oost met lnb revolver met Circ ku band lnb, 1 keer Ku band lnb, Inverto Ka Ku en  lnb voor 26 oost amateur band

T90 schotel  sat posities 42, 39, 28, 23,5, 19,2 16, 13, 9, 4,8 en 0,8. Unimesh 3,10 m met 2 keer C band lnb

Ontvangers Octagon sf8008, Extrend 9500, Edision Mio 4k, Zgemma H9 twin TBS 5927 USB

Alles tijdelijk buiten gebruik.i.v.m verhuizing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je daarvoor het beste terecht kan op Lyngsat of Flysat.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...