Ga naar inhoud


Grote schotel nog interessant voor Ku-band?


Zilverhippie

Aanbevolen berichten

Staat de schotel in Holten, ongeveer 52.284N, 6.404E?

Dan snap ik die 4.5 graden niet.

Due south elevation is daar 30,21*, met offsethoek 26.7* moet de schotel dan 3,5 graden achterover (rekenfoutje van Rima?).

 

201cm x sin(3.5*) = 12.27 cm

 

BTW modified (polar axis with forward tilt) motor angles zijn daar: motor axis elevation 37.09*, schotel declination offset angle 6.87*.

Edit:   7oost is dan een draaiing van 0.66 graden tov due south.

 

Groet,

A33

aangepast door a33
twee aanvullingen

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


ik ken deze schotel niet die u heeft dus daar kan ik niets over zeggen.
Zelf heb ik een 180cm laminas en op 7Gr. West kan ik de MBC zenders heel goed ontvangen,11559 V
ik vraag mij dan  ook af of u deze zenders kan ontvangen, de mbc zenders op 7west zijn volgens mij de zwakste die op deze locatie zitten geloof ik.
Bij mij komen de mbc zenders binnen op signaal van tussen 25en35%.
Uw schotel zou dergelijke waarden dan ook moeten kunnen opleveren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naast genoemde schotel heb ik ook een Channel master 180cm en met die schotel ontvang ik ook moeiteloos  de MBC kanalen. Signaal sterkte 51% op een Vuduo2.

A33 schotel staat in Holten en schotel moet dus meer achterover volgens jou.

Zal ik morgen mits goed weer proberen.

Verklaard voor mij nog niet waarom ik op 54,9 oost geen signaal heb.

Channel master 180 cm draaibaar 31,5 west tot 76,5 oost met lnb revolver met Circ ku band lnb, 1 keer Ku band lnb, Inverto Ka Ku en  lnb voor 26 oost amateur band

T90 schotel  sat posities 42, 39, 28, 23,5, 19,2 16, 13, 9, 4,8 en 0,8. Unimesh 3,10 m met 2 keer C band lnb

Ontvangers Octagon sf8008, Extrend 9500, Edision Mio 4k, Zgemma H9 twin TBS 5927 USB

Alles tijdelijk buiten gebruik.i.v.m verhuizing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden zei Plepkeshenkie:

Verklaard voor mij nog niet waarom ik op 54,9 oost geen signaal heb.

 

Heb je met je huidige 94 mm achterover maximaal ontvangst op 7 oost? Dat is dan inderdaad vreemd.

Edit: staat dan je LNB wel goed in het brandpunt?

 

Je eerdere beschrijving leek me een mismatch tussen motoras-hoek en declinatiehoek.

Heb je de modified motor angles gebruikt?

 

groet,

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

A33 klingt een beetje stom maar wat bedoel je exact met de modified motor angles gebruikt.

Kun je dat in Jip en Janneke taal uitleggen voor mijn lokatie of kan ik dat ergens vinden op het forum.

Channel master 180 cm draaibaar 31,5 west tot 76,5 oost met lnb revolver met Circ ku band lnb, 1 keer Ku band lnb, Inverto Ka Ku en  lnb voor 26 oost amateur band

T90 schotel  sat posities 42, 39, 28, 23,5, 19,2 16, 13, 9, 4,8 en 0,8. Unimesh 3,10 m met 2 keer C band lnb

Ontvangers Octagon sf8008, Extrend 9500, Edision Mio 4k, Zgemma H9 twin TBS 5927 USB

Alles tijdelijk buiten gebruik.i.v.m verhuizing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de modified motor angles voor jouw locatie in mijn post hierboven al gegeven (berekend met mijn calculator).

 

Daarmee volg je de clarkebelt nagenoeg perfect (en dus veel beter dan met de "standaard" instellingen, voor motoras parallel met poolas).

Achtergrond, zie bijv hier: https://www.satellites.co.uk/forums/threads/traditional-vs-modified-elevation-declination-angles.122466/

Tabel, bijv hier: https://www.satelliteguys.us/xen/threads/elevation-declination-chart.366673/

 

Als je de modified angles aanhoudt, heb je alleen nog het probleem dat 7 oost niet perfect due south is voor jouw locatie.

Daarom had ik ook die 0.66 graden al aangegeven; je kan met hoekberekeningen de daarvoor benodigde schotelverplaatsing berekenen: Zijkant van je schotel (180 breed, dus straal=90 cm) verplaatst, bij 0.66 graden draaiing, precies 1.04 cm in het schoteldraaivlak ( = 90cm x sin(0.66*) ).

 

Sorrie, misschien niet echt jip en janneke taal, maar ik heb geen idee van wat je al weet.

Maar getalmatig heb ik je volgens mij alle benodigde info gegeven.

 

groet,

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In een eerder bericht in dit topic schrijft Rimants dat deze schotel een F/d verhouding heeft van  0.51 .

standaard lnb's hebben 0.60 , misschien dat hier het verschil in signaal sterkte in zit .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mmm, met de gegevens van de eerdergeplaatste tekening (alfa=87.6, dat is dus de LNB-kijkhoek), is de f/D-equivalent 0.62. Dat lijkt me dus geen probleem.

(Parabola6 geeft die waarde niet, helaas!)

 

Geen idee waar RimaNTSS die waarde van 0.51 vandaar haalde?

Of klopt de bovengeplaatste tekening van Plepkeshenkie niet?

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

f/D = 0,51 is het brandpunt van de oorspronkelijke primefocusschotel waar deze offsetschotel uit berekend is. De f/D-verhouding van deze offsetschotel is toch echt 0,60.

Wie gaat er nu een offsetschotel ontwerpen met een f/D van 0,51 als de afspraak is gemaakt dat offsetschotels een f/D moeten hebben van 0,6.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tijd voor wat achtergrond denk ik.

 

Bij een (vlakke, ronde) primefocusschotel wordt de kijkhoek van een LNB ook wel aangeduid met de f/D-verhouding oftewel f/D-ratio.

Het mooie is dat die makkelijk te berekenen valt uit Diameter D van de schotel, en de focale lengte f van die schotel. De f valt weer makkelijk te berekenen uit de diameter D en de diepte d in het midden van de schotel. Met andere woorden, de f/D valt direct te berekenen uit de D en de d van de primefocus schotel.

 

Er is zodoende een directe relatie tussen de LNB-kijkhoek, en die f/D-ratio. En de bedoeling van de f/D-ratio is ook om de kijkhoek van de LNB aan te geven, dunkt me.

 

Bij een offsetschotel ligt dit helaas wat ingewikkelder.

Er is dan ook een kijkhoek van de LNB. (En trouwens geen twee kijkhoeken, waar Parabola calculator 2 met de Wade-berekeningen vanuit gaat, dat is onzin. De laser-ronddraaitest van @trust liet dat ook zien. Niet de enige fout van dat programma, helaas! Gevalletje prullenbak, heb ik al eens eerder geschreven.)

 

Kunnen we nu ook uit de bovengenoemde schotelmaten van een offsetschotel de met de kijkhoek corresponderende f/D ratio uitrekenen? Nee, het is mij niet gelukt. Want welke focale lengte moeten we nemen, die van de moeder-PF schotel? Of de "effectieve focal lengte", zoals die heet, van de offsetschotel? Of een andere meetwaarde?

En welke diameter? Die op het breedste punt? Of die in het vlak van de lijn van focus naar G-spot? Of ergens anders?

Ik heb verschillende combinaties geprobeerd, ook nog met verrekening van verschillende factoren van de offset-hoek; ik kwam nooit uit op de 1-op-1 relatie tussen kijkhoek en f/D-ratio zoals bij de prime focus schotel.

 

De enige manier is volgens mij, om de berekening te doen via de kijkhoek van de LNB. Dan is, naar analogie met de prime focus schotel-formule, de relatie immers duidelijk.

 

En zo kwam ik hierboven uit op de waarde 0.62 voor de f/D-ratio-equivalent, die hoort bij de kijkhoek van 87.6 graden. QED. :)

 

Ik noem het echter niet voor niks f/D-equivalent. Het is immers niet herleidbaar met eenduidige f en D van de offset-schotel.

(Net zoals een offset schotel in wezen geen gewone brandpuntsafstand heeft, maar een "effectieve brandpuntsafstand". Met "de" brandpuntsafstand van een offsetschotel wordt in officiëlere documenten meestal de brandpuntsafstand van de moeder-PF-schotel aangeduid.)

 

Groet,

A33

 

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden zei RimaNTSS:

Dat is waarom ik ook graag gebruik van antenne openen (LNB bezoeker) hoek.

 

Volgens mij vooral omdat strannik de waarde voor de f/D-equivalent niet in Parabola6 heeft opgenomen?  ;)

 

Ikzelf vind die f/D-equivalent juist wel handig, als je 'm maar berekent via de kijkhoek. En de meeste feedhorns hanteren f/D-waarden als kenmerkend gegeven, volgens mij, en niet kijkhoek...

 

Maar sprietjes manier van berekenen hierboven klopt dus ook niet, geeft geen eenduidige kijkhoek bij verschillende offsethoeken en verschillende vertex-posities van een offsetschotel.

 

groet,

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...