Ga naar inhoud


Hulp nodig bij vergelijken snelheid datatransfer


Aanbevolen berichten

Ik ben aan het overwegen of ik de wekelijkse backup van mijn MacBook Pro eventueel op mijn NAS MyBookLive uit ga voeren i.p.v. op mijn losse USB drive.

Omdat ik mijn MacBook via WLA ia aangesloten was ik aan het bekijken wat ik voor maximale datatransfer via WLA en LAN mogelijk was

 

Om te testen gebruik ik een datafile van 5,22 Gb.

 

De MacBook Pro is via WLAN met een Asus RT-AC68U op 5Ghz verbonden.

Via deze verbinding kopieer ik deze datafile in circa 90 sec dus haal ik het gemiddelde (5x getest) van 58 MiB/s (Mebibyte per sec = 1.048.576 bytes per sec)

 

Als ik nu tijdelijk een Cat 6 kabel van de 1Gb LAN poort op de Asus router naar mijn MacBook leg dan kopieer ik die datafile in circa 50 sec dus een gemiddelde van 104 MiB/s.

 

Dit laatste verbaasd mij eigenlijk want ik had bij een datatransfer met een UTP Cat 6 kabel toch wel een hogere datatransfer verwacht of zie ik dit nu verkeerd?

 

N.B. De kopieerslag voerde ik trouwens via FTP (FileZilla) uit.

aangepast door Jürgen
  • Like 1

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


Leg uit waarom je dat verwacht?

 

Een Gigabit netwerk kan pakweg 110 MB/s verwerken. Als je NAS dat niet kan verwerken wordt dat vanzelf minder.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn NAS wordt geacht om 1Gb te kunnen verwerken.

 

Tja uitleggen, daar heb ik weinig uit te leggen want dit is zeker niet mijn sterke punt.

Het was puur een gevoel maar ik begrijp nu dat ik begrijp nu dat ik met de opgegeven datatransfer van 104 MiB/s feitelijk al bijna aan het maximum zit?

Dus dan zal 58 MiB/s via WLAN dus zeker ook niet verkeerd zijn?

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

juergen,

je kunt dat zeer zeker vergelijken maar dat maakt geen enkele zin daar de snelheid telkenmale als je iets in de toekomst kopieert wisselend is

dat hangt namelijk mede van de filesize en het protocol af welke je voor de NAS hebt gekozen...

 

dus elke keer een andere groep bestanden en dus filesize en je snelheid wordt daarmee variabel

 

p.s. catw, daar staat onzin op die site die je linkte (NFS)

ciao ciao

Eternal Alexander

Vangelis

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

p.s. catw, daar staat onzin op die site die je linkte (NFS)

ciao ciao

Ok. maar dat is dus mogelijk op te lossen, was even zoeken maar ik wilde je het niet onthouden zodat je er iets mee kunt doen in de toekomst.

En ik heb geen Mac, behalve de keren dat ik de MACBOOK van mijn neefje jat als hij hier met zijn zus op visite is, mijn broer laten ze dan thuis.

--------------------------------------------------

Deze persoon weet alle oplossingen. ;)

--------------------------------------------------

author-shane-photo-small.png
Shane Rainville
I.T. professional with over a decade of experience, ranging from application development to system & infrastructure administration. He's worked with small startups to large corporate companies, using unique and creative solutions to solve problems.
-------------------------
En hier dus het overzicht voor de oplossing.

Overview

Although SMB is the prefered protocol for connecting Macs to shares, in multi-operating system environments, there are times when you need to connect to an NFS share instead. This tutorial covers guiding you through it on network that does not have central user identity infrastructure, like NIS or LDAP.

 

Prepare the NFS Share on the Server

We need to create an account for you on the NFS server and then map your OS X user and group ids to it’s. Without this, and unless you have NIS or some other central user database, you will not be able to access the share.

  1. Log onto the NFS server.
  2. Create your user account. We’re going set the User and Group IDs to 5000. useradd -u 5000 macusers
  3. Set a password for our NFS user account. Make sure it’s complex. passwd macuser
  4. Open the exports file into a text editor, like VI or Nano. nano /etc/exports
  5. Add the following line, replacing the highlighted values to match your environment.
    /srv/exports/dept 192.168.1.0/255.255.255.0(rw,all_squash,insecure,anonuid=6000,anongid=6000)
  6. Save your changes and exit the text editor.
  7. Make sure your export has the appropriate permissions. In our example, we need to make macuser the owner and group for it. chown -R macuser:macuser /srv/exports/dept

Enable NFS on OS X

Before we can connect to our NFS server we need to enable the NFS service on OS X. Oddly enough, the service doesn’t automatically start when you attempt to make a connection.

  1. Open a Terminal window.
  2. Start the NFS service. sudo nfs start
  3. When prompted, enter your password.
  4. Close the Terminal window.

 

 

Launch Connect to Server

  1. From the Finder menu, click Go
  2. Click Connect to Server from Go’s drop down menu.
  3. Alternatively, you can also press Command+K to launch Connect to Server.finder-connect-to-server.png

Connect an NFS Share

  1. In the Server Address field, enter nfs:// to define the network protocol for CIFS, and then enter either the IP address or the hostname of the file server with the export path.

    48-figure-01.png

  2. To add the server to your Favorite Servers list, click the ‘+’ button.
  3. Click Connect to connect to the share.

--------------------------------

Aanvulling;

Als je er niets mee kan.......

post-51681-0-75635300-1499362805.jpg

aangepast door catw
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn NAS wordt geacht om 1Gb te kunnen verwerken.

Nou nee hoor. Je netwerk kaartje moet 1Gb aankunnen maar afhankelijk van protocollen en snelheid van de schijven wordt dat in de praktijk lager.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is en blijft toch wel een moeilijke materie maar ik weet in elk geval dat ik via de UTP kabel rechtstreeks dubbel zo snel kopieer als via WLAN en daar houd ik het maar bij.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...