Ga naar inhoud


F-Ouick connector Hirschmann QFC 5 ervaringen


Jürgen

Aanbevolen berichten

Nou...ik heb vandaag de proef op de som genomen. De aansluiting van de coax kabel op de connector lijkt voortreffelijk te zijn. De aansluiting van de klemveer van de massa/afscherming van de connector op de schroefdraad van de male tegenhanger is slecht en onbetrouwbaar. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Nee, dat heb ik niet geprobeerd. Op zich ging het schuiven van de  Hirschmann connector over de male connector met enige weerstand gepaard, maar er was meer "geen contact" dan wel contact. Vervolgens als er wel contact was de coax kabel mishandeld - maar de aansluiting Hirschmann-coax leek niet het probleem te zijn.

 

The killer question: is het de centrale draad of de ringvormige, verende bus die slecht contact maakt?  Folie om de male connector bleek ook geen oplossing (strubt op). 

Dus ik heb een old school connector aangebracht, et voilá!  een hufterproof verbinding.  Nu dus maar een haakse verloopconnector gehaald die ik in de zojuist aangebrachte old school connector vastschroef.  Eind goed - al goed

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 hours ago, Sprietje said:

En al je er 1 of enkele draadjes tussen steekt zoals ik eerder heb aangegeven?

 

Ja, met die draadjes is het misschien op te lossen, maar dergelijke kunstgrepen zouden bij een Hirschmann connector toch niet nodig moeten zijn. Bovendien moet je maar afwachten hoe die draadjes op z'n plaats blijven als je regelmatig wilt wisselen, waar zo'n connector toch voor bedoeld is.

 

Een andere keuze lijkt er echter niet te zijn, want van een andere fabrikant ben ik een dergelijke connector nog niet tegen gekomen. Wel de adapter uitvoering die henkvd1 liet zien. Maar bij het gebruik van adapters ben ik altijd een beetje bang voor signaalverlies. Of is dat te verwaarlozen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om voor mezelf ook even te weten waar ik aan toe ben met de adapter heb ik die direct gemeten. Mijn enthousiasme voor deze push on (push up😀) adapter is er groter op geworden want ik meet tot 1,3 GHz een return loss van 20 dB en demping < 0.1 dB, gewoon in de ruis van de meting.

 

Maar: Ik gebruik de push on van Technetix, dat zijn de materialen die Ziggo inkoopt. Mijn oude ervaring met adapters is dat er ook fabrikanten zijn die het niet zo nauw nemen met impedantie nauwkeurigheid. Als de return loss keldert krijg je rimpel op de frequentiekarakteristiek. Dus een sinus golfvorm waardoor sommige frequenties in een dal vallen en verlies laten zien, andere frequenties nauwelijks of minder. Die spullen wil ik niet hebben maar je komt er pas achter als je een specificatie hebt of na kunt meten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, Sprietje zei:

Jij bedoeld waarschijnlijk deze.

Maar die zijn Ziggo gecertificeerd en dus niet bedoeld voor satellietsignalen. Passen die dan op de schroefdraad van een F-connector?

Nee, ik heb het model zoals henkvd1 heeft afgebeeld. Een recht type F- female naar F male push on.

 

Die haakse zoals jij laat zien ken ik alleen als IEC female en is oorspronkelijk van Televes. Ik gok dat deze qua impedantie niet tot 2150 MHz mooi aanpast omdat er intern een duidelijk stootpunt zit met mechanische afwijking i.p.v. zuiver doorlopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

43 minuten geleden, Sprietje zei:

Wat ik vreemd vind is dat dit er bij staat:

Technetix F-CON-A+S SHOP 2 x F-con. push-on Ziggo Geschikt

Ziggo gebruikt toch geen F-connectors.

Denk ik wel; Op de wandcontactdozen voor de data poort en volgens mij ook bij home amplifiers.

 

Uiteraard zit het netwerk helemaal vol met F connectoren maar dat is niet de consument zijde.

aangepast door OFDM
Correctie
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, OFDM said:

Om voor mezelf ook even te weten waar ik aan toe ben met de adapter heb ik die direct gemeten. Mijn enthousiasme voor deze push on (push up😀) adapter is er groter op geworden want ik meet tot 1,3 GHz een return loss van 20 dB en demping < 0.1 dB, gewoon in de ruis van de meting.

 

Maar: Ik gebruik de push on van Technetix, dat zijn de materialen die Ziggo inkoopt. Mijn oude ervaring met adapters is dat er ook fabrikanten zijn die het niet zo nauw nemen met impedantie nauwkeurigheid. Als de return loss keldert krijg je rimpel op de frequentiekarakteristiek. Dus een sinus golfvorm waardoor sommige frequenties in een dal vallen en verlies laten zien, andere frequenties nauwelijks of minder. Die spullen wil ik niet hebben maar je komt er pas achter als je een specificatie hebt of na kunt meten.

 

Dan moet ik er daar misschien dan toch maar een paar van aanschaffen.

 

Het is overigens lastig zoeken, omdat de term 'push-on' wordt gebruikt voor zowel de verbinding met de kabel als met de ontvanger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de kuisvrouw afstoft verschuift die van alles. Die dinges gaan dan spoken door scheef zitten of half los waardoor storing en er evtl wat stukgaat. Wie doet nu voor zoiets veel moeite?

aangepast door de mon
  • Like 1

1*187;2*110;3*70 schotels-11*twin lnb;2*quad lnb;Sab Sky 4900

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...