Ga naar inhoud


schotel maken in het zand?


Tonskidutch

Aanbevolen berichten

Hoi,

al tijden loop ik met de idee een schotel in de bodem te maken, bijvoorbeeld in Zee Zand op het strand voor die ene dag kijk en of luisterplezier.

 

Men maakt een negatieve mal van de doorsnede van die parabool antenne met lange een stift eraan onder de juiste elevatie en

drukt die in het Zand en draait enkele malen om de As van de stift.

Al schrapende krijg je de vorm van de Parabool schotel in het zand.

Spuitnevelt voorzichtig met een goede Plantenspuit een mengseltje / Oplossing Bakmeel en Norit de gevormde kuil.

Steekt een LNB mount met LNB en Coax eraan in het zand en sluit je Laptop met een DVB-S2 usb stick aan.

 

wat denken jullie gaat dat lukken?

 

Mocht iemand het al ooit geprobeerd hebben graag ook de foto documentatie in de commentaren laten zien.

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Hier zie je de oplossing hoe je de "schotel"  kunt richten op een satelliet.

 

 

https://de.wikipedia.org/wiki/Arecibo-Observatorium

 

1280px-Arecibo_Observatory_Aerial_View.j

 

Bron Wikipedia

https://de.wikipedia.org/wiki/Arecibo-Observatorium#/media/File:Arecibo_Observatory_Aerial_View.jpg

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat denken jullie gaat dat lukken?

 

Leuk idee!

Ik denk dat het uitrichten van je mal in het zand inderdaad wel erg lastig zal zijn.

Bij een paraboloide schotel luistert de positie van de LNB in het exacte brandpunt erg nauw; een bol-vorm van de schotel is dan denk ik prettiger omdat die ook een brandpunt heeft voor niet loodrecht op de schotel-hoofdas binnenvallende stralen. Dat geeft je meer marge voor als je een paar graadjes verkeerd hebt uitgericht.

 

Voor de rest: Je moet misschien wel heel veel spullen meeslepen naar het strand, om dit te kunnen realiseren. Het meeslepen van een losse schotel lijkt me makkelijker. ;)

 

Maar als idee: ben benieuwd naar je resultaten!

 

groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja Tonskidutch, daarom had ik die afbeelding er juist bij gedaan want ik zag al wel aankomen dat daar een reactie op zou komen.
Het verschil is echter dat die globe er op het zicht maar een beetje rond uit hoeft te zien. Om Ku-signalen te kunnen bundelen naar de lnb, moet het oppervlak wel heel veel zuiverder zijn. Ik heb een tabel toegevoegd waarin te zien is hoeveel het parabolische oppervlak van een schotel af mag wijken voor zowel de C-band, de Ku-band en de Ka-band en welke verliezen dat geeft.
Daar wordt je denk ik niet vrolijk van als jij zo'n schotel uit zand wil maken.
 

post-60869-0-25498200-1502003252.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Bij een ruw oppervlak van de schotel zal je nog wel genoeg HF aan de LNB krijgen, maar door de looptijd verschillen zal de BER slecht zijn.

Vergelijk het met de oude hark op het dak met reflecties van gebouwen in de omgeving van je locatie.

Je zag dan meerdere keren hetzelfde beeld, verschoven t.o.v. elkaar.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...