Ga naar inhoud


CR-10, hot-end fan vervangen (howto).


Con

Aanbevolen berichten

Ik heb vandaag de voorste fan vervangen en wil graag delen wat mijn ervaring was.

Ik heb daar sowieso een zeer lang en rustig moment voor uitgekozen n.a.v. enige reviews.

Als eerste heb ik de Noktua NF-A4x10 gebruikt, 40x40x10mm. Deze fan wordt voor

dit doel overcompleet geleverd, alle attributen zijn overbodig.

 

Bij het losmaken van de twee voorste schroefjes was en weinig werkruimte, voor mij

een reden om ook de nozzle-fan las te maken (het is allemaal zeer fragiel). Om nog

meer ruimte te krijgen en niets te forceren heb ik het onderste tape-je doorgeknipt

en de draden van de bestaande fan tot op het bot afgeknipt. Reden? ik had gehoord

dat de koperdraadjes in de isolatiemantel zéér dun waren en wilde daarom reserve.

599351f5246c0_hot-end01.jpg.45a62402c587b335d9a9c38c2cff67ab.jpg

Ook daarom heb ik de complete kabel van de Noktua heel gelaten en de perslippjes zelfs

uit het stekkertje gehaald, Ik heb de meeste kabel in de behuizing om de fan gewikkeld.

Voorts heb ik de gele draad (niet nodig) omgebogen en afgewerkt met krimkous.

De bestaande bedrading heb ik niet conventioneel gestript maar met de aansteker

ontmanteld teneinde de fragiele kerntjes niet te beschadigen. Vervolgens wat krimkous

aangebracht die ik later om de verbindingen kon krimpen.

De bestaande bedrading gesoldeerd op de lipjes (dat was een thuiswedstrijd met die

lipjes) (met een 10Watt boutje) en de krimpkousjes aangebracht. Op de laatste foto

zie wat er aan kabel overbleef, beetje uitstekend.

599353c393b1f_hot-end02.jpg.1f09a9809c1cc5c9975d20c7be7def49.jpg

 

Daarna heb ik iets beschermend proberen te printen omdat ik geen isolatietape had.

Maar dat vervang ik nog, het is nèt niet flexibel genoeg. En het geluid... perfect!!!

Nu nog de voeding... En de benodigde tijd? Ik was ruim een uur bezig.

59935455d971d_Hot-end03.jpg.87f2f919242d1c2d5608ca37225c0e66.jpg

 

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...