Ga naar inhoud


De skew van een lnb


Sprietje

Aanbevolen berichten


Sprietje...als je zo´n verhaal verteld is dat leuk voor de gemiddelde lezer die er weinig verstand van heeft maar je moet het wel op juistheid controleren.

 

Ja, er is horizontale en vertikale polarisatie. Dit heet lineare (planaire) polarisatie. Maar er wordt niet in kruispolarisatie uitgezonden. Kruispolarisatie is de overspraak tussen horizontale en vertikale polarisatie.

Circulaire polarisatie is er ook en heeft een belangrijk voordeel: de kruispolarisatie onderdrukking tussen links en rechts draaiende polarisatie is duidelijk beter. Daarom wordt het over het algemeen bij C-band overdracht toegepast. Omdat bij C-band frequenties de kruispolarisatie bij lineare polarisatie stukken minder is dan bij circulaire polarisatie.

 

Er zijn LNC´s voor uitsluitend circulaire polarisatie en de skew is niet belangrijk.

De skew is wel belangrijk als je circulair op een lineaire LNC wil ontvangen. Maar deze skew is niet opgegeven omdat je nooit weet in welke hoek de antenne in de LNC getroffen wordt.

Over het algemeen wordt een lineaire LNC gebruikt bij circulaire polarisatie d.m.v. een converter. Dit is een klein mica plaatje in de LNC na de feedhoorntrechter. Hierbij speelt de stand van dit mica plaatje, dus de skew een grote rol bij de conversie.

 

Verder kan de skew bij lineaire polarisatie ook veranderen door de toestand van de atmosfeer.

Bij onze uplink´s naar de satellieten wordt dit automatisch geoptimeerd met een high precision servo motor.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Goh, ben ik toch helemaal vergeten uit te leggen waaraan ik kan zien dat zelfs bekende calculators helemaal geen rekening houden dat Eutelsat zijn polarisatie 3,5° gedraaid uitzendt.

 

Kijk naar bijlage 1. Daar heb ik de calculator Dishpointer.com.
Ik heb de Eutelsat 9 oost ingevoerd waar Joyne op zit. Die satelliet hangt dus op 9 graden oost. Op elke locatie die zich ook op 9 graden oost bevindt, moet de skew dus nul graden zijn als Eutelsat geen aangepaste skew zou gebruiken.
En wat zien we? De calculator geeft precies 0,0 graden skew aan. Hiermee is aangetoond dat Dishpointer dus geen rekening houdt dat Eutelsat de skew +3,5° gedraaid uitzendt.
Had de calculator er wel rekening mee gehouden, dan had er moeten staan dat de skew +3,5° moet zijn.

 

59c7535868acf_Dishpointergeenrekeningmet35gradenskewaanpassing.png.9d42fa5932b39484612e287b96a7afab.png


In bijlage 2 heb ik calculator Satlex gebruikt.
Ook hier weer de Eutelsat 9B ingevuld op 9 graden oost en een ontvangstpositie gekozen op 9 oost.
Ook hier zie je dat er aangegeven wordt dat de skew 0,00 graden moet zijn. Ook deze calculator houdt dus geen rekening met de aangepaste skew van de Eutelsat satellieten.

 

59c753bc8f1ef_Satlexgeen35gradenskewEutelsat.png.73930ecbb7ff36cda77545edf133c788.png


Voor de drie Astra satellieten, 19,2 - 23,5 - 28,2 oost wordt wél rekening gehouden met de aangepaste skew  van +7,5 graden.
Bekijk bijlage 3 waar ik met Dishpointer gekozen heb voor de Astra 23,5 en een plek op de kaart gekozen heb ook op 23,5 oost.
Je ziet dat de calculator nu wel keurig +7,5 graden aan geeft.

 

59c753fce00df_DishpointerA3wel75gradenaangepast.png.edf06a524e021916f655ecabfdf1d7e7.png

 

In de vierde bijlage zien we de Satlex calculator waarbij ik ook weer gekozen heb voor de Astra 23,5 en een plek op de kaart van 23,5 oost.
Satlex geeft twee waardes voor de skew.
Eerste zien we skew 0,00 graden staan.
Daaronder zien we uitzonderingsgeval +7,00 graden staan.
Hieruit blijkt dus dat Satlex ook rekening houdt met de aangepaste skew van de drie Astra satellieten echter geen 7,5° maar 7°. Nu lig ik van die halve graad niet wakker alleen begrijp ik het niet omdat SES Astra toch duidelijk aan geeft dat het om een aangepaste polarisatie van 7,5° gaat en niet om 7°.

 

59c7542cdae17_SatlexAstra235inorde.png.e222e82353cd9914818b2f2e4091b4ff.png

 

Gebruikt U bijvoorbeeld calculators op Uw mobile telefoon, dan kan op deze manier eenvoudig gecontroleerd worden of de calculator rekening houdt met de aangepaste polarisaties van de Astra en Eutelsat satellieten.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

:) Lijkt meer op een apparaat voor een buigtest van coaxkabels

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Staat die schotel op een schip?

Automatische skew/deining compensator.:D

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Interessant onderwerp over die skew. Erg technisch voor een ouwe lul als ik, maar ik had daar toch een vraagje over. Ik zie dat de skew van de LNB dus in de LNB houder moet worden afgesteld. Nou heb ik net een LNB vervangen omdat de vorige rot was. Op die vorige kop zat een draaibaar gedeelte met aan 2 zijden een driehoekje met links en rechts een schaalverdeling. Dat gedeelte van de LNB kun je dus verdraaien. Maar waar dient het precies voor?

Het probleem is dat ik bij het signaal van de satelliet veel ruis heb. Dat drukt zich uit in Db. wat gemiddeld op 10 staat. Dat wil ook zeggen dat ik het signaal niet hoger krijg dan 60 62 procent. Zit hier allemaal verband tussen of zit het hem helemaal in de skew?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De instelling van de skew voor een LNB moet wel juist zijn, maar zit je er wat naast dan is er geen man over boord. Je zult nooit een messcherp maximum vinden. In de LNC zit een dipooltje en dat heeft ook een openingshoek. 

Er kan geen ruis ontstaan bij ontvangst van een digitaal signaal. Het is alles of niets.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is wel een vreemde positionering van de Europese satellieten, de meeste hangen niet eens voor hun doelgebied. Als voorbeeld even de U.K. aanhalen, logisch gezien zou men deze satellieten ergens rond de 2 WEST verwachten. Terwijl ze nu 30 graden oostelijker hangen, dat heeft toch een invloed op de ontvangst, daar de afstand groter wordt. Is dat zo gegroeid of zit daar toch een reden achter.

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee beste mebo, er zit geen reden achter. Het is gewoon een wereldwijde organisatie die beslist waar een satelliet geplaatst mag worden. Eutelsat die als eerste geostationaire satellieten voor tv-uitzendingen in Europa aan vroeg, had de beste posities te beginnen met de Hotbird op 13 oost.
Verder wordt er natuurlijk wel gekeken dat de satelliet op een positie komt te hangen die redelijkerwijs ook goed op het doelgebied gericht kan worden.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste HarryJohan

 

Een ouwe lul, ik ben ook al over de 70 hoor maar voel me nog niet oud.

Wil je het hele verhaal over de skew nog eens lezen, zoek dan eens op Google met de term: de skew van een lnb sprietje

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...