Ga naar inhoud


Netwerkinstellingen ET8000


Pluizebol

Aanbevolen berichten

Hoe stel ik het netwerk van mijn ET8000 zodanig in dat ik de HDD kan sharen met mijn Windows 10 desktop en laptops op mijn local netwerk

Ik wil dit doen zonder gebruik te maken van SMB 1.0 op die desktop en laptops. 

Mijn ET8000 is met een ethernetkabel verbonden op mijn Livebox 4 router van Orange.

Windows 10 Home 64bits / VU+Duo4KSE / OpenPLi 8.3 /  TVVlaanderen / Fiber Optics Internet / Citroën C5 II BlueHDi 180PK Hydractive III+ / Samsung Galaxy S21+

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 91
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Hey Sjaak

Ik heb weinig kaas gegeten van netwerken, daarom eerst deze (waarschijnlijk zeer domme vraag) :

Kan het dat de naam van mijn netwerk = de naam van mijn Livebox van Orange ?

 

Ik heb nog OpenPli 4 omdat ik voor de ET8000 nog steeds een waarschuwing krijg om OpenPli 6 nog niet installeren.

 

Op die Livebox van Orange heb ik in mijn netwerk het volgende:

- Desktop : Ethernet

- ET8000 : Ehernet

- WiFi Extender CPL Life plug : Ethernet

- Printer : WiFi

- Laptop : WiFi

- Notebook : Wifi

- 2 Samsung phones Galaxy 7 en Galaxy 7 Edge : WiFi

 

En wat ik eigenlijk wil is de volgende disks mappen in Windows 10 File Explorer

De gesharede Data disks van mijn desktop, laptop, notebook alsook de HDD van mijn ET8000

Nu gebruik ik daartoe op mijn Windows 10 machines SMB 1.0/CIFS File Sharing Support.

Maar die is blijkbaar gevaarlijk en zal er naar verluid door MS uit gekegeld worden waardoor ik mijn ET8000 niet meer zie.

 

Dan een tweede domme vraag : 

Wat is smb.cfg en waar vind ik die in mijn ET8000 ?

 

Sorry voor de vele domme vragen.

Windows 10 Home 64bits / VU+Duo4KSE / OpenPLi 8.3 /  TVVlaanderen / Fiber Optics Internet / Citroën C5 II BlueHDi 180PK Hydractive III+ / Samsung Galaxy S21+

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uur geleden zei Pluizebol:

Wat is smb.cfg en waar vind ik die in mijn ET8000 ?

 

/etc/samba/smb.cfg

 

De bovenstaande config is voor samba4  (zoals die in OpenPLi 6 zit).

Jij hebt nog OpenPLi 4 en de bovenstaande config werkt niet onder de samba3 die in OpenPLi4 zit.

Dus je bent gewaarschuwd.

 

Willy

~~Rytec Team~~
Mutant HD-2400 /  OpenPli en Maxytec-Multibox SE / OpenPli (mediaspeler)
VU+ Duo / OpenPli en Synology NAS
*All Rytec EPG POWERED*

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden zei Kabeltje87:

 

/etc/samba/smb.cfg

 

De bovenstaande config is voor samba4  (zoals die in OpenPLi 6 zit).

Jij hebt nog OpenPLi 4 en de bovenstaande config werkt niet onder de samba3 die in OpenPLi4 zit.

Dus je bent gewaarschuwd.

 

Willy

 

Thanks Willy !!!

Windows 10 Home 64bits / VU+Duo4KSE / OpenPLi 8.3 /  TVVlaanderen / Fiber Optics Internet / Citroën C5 II BlueHDi 180PK Hydractive III+ / Samsung Galaxy S21+

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uur geleden zei Tonskidutch:

[~] # smb2status

smbd (samba daemon) Version 4.4.9
smbd (samba daemon) is running.
max protocol SMB 3.0 enabled.
[~] # smb 

helpt als telnet bevel om eens te kijken welke versie actief is

 

Hi Tonskidutch

Ik ben een simpele Windows 10 gebruiker die een OpenPli satbox heeft maar die echt onvoldoende op de hoogte is van OpenPli om dat soort dingen te begrijpen hoor :-))

Windows 10 Home 64bits / VU+Duo4KSE / OpenPLi 8.3 /  TVVlaanderen / Fiber Optics Internet / Citroën C5 II BlueHDi 180PK Hydractive III+ / Samsung Galaxy S21+

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 11/24/2017 om 20:36 zei Pluizebol:

Hoe stel ik het netwerk van mijn ET8000 zodanig in dat ik de HDD kan sharen met mijn Windows 10 desktop en laptops op mijn local netwerk

Ik wil dit doen zonder gebruik te maken van SMB 1.0 op die desktop en laptops. 

Mijn ET8000 is met een ethernetkabel verbonden op mijn Livebox 4 router van Orange.

Ik weet niet of ik een zinvolle bijdrage kan geven, want ik heb geen ET8000. Ik heb wel een Pi/OpenElec/Kodi. En ik neem aan dat je met Windows 10 toegang wilt hebben tot de HDD bij de ET8000. En niet vanuit de ET8000 toegang wilt hebben tot je PC.

Bij de Pi is het simpel: geef de Pi een statisch adres, bijv. 192.168.1.99 of zoiets. Bij de Pi staat Samba standaard ingeschakeld (de HDD daar is ext4 geformatteerd). Maak een shortcut op je desktop:   \\192.168.1.99\naam HDD.

Bij de Pi werkt dat: volledige toegang tot je HDD en probleemloos copieren van en naar je PC.

o

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pluizenbol maakt zich zorgen dat Windows Samba 1 gaat uitschakelen en dat ie dan geen verbinding kan maken met zijn receiver.

 

Geen probleem eigenlijk, Windows ondersteund wel nog SMB2 en SMB3.  Zodat e.e.a zal blijven werken.

 

Ik heb SMB1 gedisabled op mijn WIN8.1 PC (via powershell - als administrator) en heb nog steeds toegang tot mijn boxen en NAS (die ook via SMB moet benadertd worden onder Windows)

 

OpenPLi 4.0 gebruikt Samba 3.  OpenPLi 6.0 gebruikt Samba 4, maar is backwards compatibel met Samba 2 en 3.

 

Willy

 

~~Rytec Team~~
Mutant HD-2400 /  OpenPli en Maxytec-Multibox SE / OpenPli (mediaspeler)
VU+ Duo / OpenPli en Synology NAS
*All Rytec EPG POWERED*

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uur geleden zei Pluizebol:

 

Hi Tonskidutch

Ik ben een simpele Windows 10 gebruiker die een OpenPli satbox heeft maar die echt onvoldoende op de hoogte is van OpenPli om dat soort dingen te begrijpen hoor :-))

 

Hi Tonskidutch

Begrijp mij svp niet verkeerd, maar als je me voorstelt om effe het volgende te doen dan weet ik echt niet waar en hoe ik dat moet doen:

In Windows 10 Home ? 

Op mijn ET8000 ? met wat ? met DCC ? 

M.a.w. ik ben een complete leek hieromtrent terwijl dat voor jou waarschijnlijk de normaalste zaak van de wereld is.

 

[~] # smb2status

smbd (samba daemon) Version 4.4.9
smbd (samba daemon) is running.
max protocol SMB 3.0 enabled.
[~] # smb 

Windows 10 Home 64bits / VU+Duo4KSE / OpenPLi 8.3 /  TVVlaanderen / Fiber Optics Internet / Citroën C5 II BlueHDi 180PK Hydractive III+ / Samsung Galaxy S21+

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb regelmatig problemen dat een gesharede disk verdwijnt uit Windows Explorer.

Heb mijn toevlucht gezocht tot een batch file welke ik laat runnen 1 minuut na het opstarten van Windows.


 

net use R: /Delete
net use U: /Delete
net use T: /Delete
net use V: /Delete
net use W: /Delete
net use X: /Delete
net use Y: /Delete
net use Z: /Delete

net use U: \\HD2400\Root
net use W: \\ET6X00\Root
net use Y: \\VUDUO\Root

 

De missende drive letters, zijn mounts van mijn NAS, voor dewelke ik een paswoord moet opgegeven.  En ik ga natuurlijk niet hier mijn paswoorden publiceren.

 

 

~~Rytec Team~~
Mutant HD-2400 /  OpenPli en Maxytec-Multibox SE / OpenPli (mediaspeler)
VU+ Duo / OpenPli en Synology NAS
*All Rytec EPG POWERED*

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pluizebol,

hetgeen ik aangaf was een telnet bevel dat je in een cnsole kunt opstarten indien je per telnet aangemeld hebt aan de receiver

how to use telnet Client in Windows  een engeltalige uitleg voor de geinteresseerden

smb2status

met een enter dat bevel geeft dan welke versie cq de status van samba

in de gelimiteerde busybox / enigma2 is niet alles van telnet bruikbaar

in he subforum Dreambox staat een leuke samenvatting over de meest gebruikte telnet commando's in je receiver

 

ook in het Telnet venster van DCC_E2.exe kun je telnet commando's laten uitvoeren

Cherry Blossom Girl

Air

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

41 minuten geleden zei Tonskidutch:

Pluizebol,

hetgeen ik aangaf was een telnet bevel dat je in een cnsole kunt opstarten indien je per telnet aangemeld hebt aan de receiver

how to use telnet Client in Windows  een engeltalige uitleg voor de geinteresseerden


smb2status

met een enter dat bevel geeft dan welke versie cq de status van samba

in de gelimiteerde busybox / enigma2 is niet alles van telnet bruikbaar

in he subforum Dreambox staat een leuke samenvatting over de meest gebruikte telnet commando's in je receiver

 

ook in het Telnet venster van DCC_E2.exe kun je telnet commando's laten uitvoeren

 

Dit is wat ik krijg in DCC_E2

image.png.1d8e0307a89a01a23c8b8dc07f017e57.png

Windows 10 Home 64bits / VU+Duo4KSE / OpenPLi 8.3 /  TVVlaanderen / Fiber Optics Internet / Citroën C5 II BlueHDi 180PK Hydractive III+ / Samsung Galaxy S21+

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...