Ga naar inhoud


Domotica software: Home Assiatant (discussie)


Michel

Aanbevolen berichten

Net voordat ik de handdoek in de ring wilde gooien werkte dit:

  - platform: template
    sensors:
      batterij_iphone:
        friendly_name: iPhone batterij
        unit_of_measurement: '%'
        value_template: '{{ states.device_tracker.mosquitto_iphone.attributes.battery | round(0) }}'

Bedankt voor het meedenken en je hulp 👍

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 3 weken later...

Dit ziet er mooi uit. Kan je wat meer details geven op de plaatjes. Dus kan aangeven welke hardware je gebruikt, en hoe je de intergratie tot stand hebt gekregen, wat valkuilen zijn, als je zelf zoiets wilt realiseren

 

Een paar voorbeeld vragen

- welke boxen/boxen heb je gebruikt 

- hoe krijg je die iphone info

- welke camera’s en wat zijn die events met line

- de intergratie met de cv ketel hoe is die tot stand gekomen, wT als je een andere cv of stadsverwarming hebt

 

Kan dit allemaal zonder afhankelijkheid van een leverancier, die sonof switchEs zien er goed uit, maar gebruiken een cloud...

kan je die switches inbouwen?

 

 

aangepast door jeanj
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Ik draai Home Assistant (HA) als Hass.io distributie op een virtuele Ubuntu 18.04 installatie.

 

De iPhone info krijg je via de ios component in HA zelf. Die legt een verbinding met icloud.

Voor de locatie gebruik je dus gewoon de component, voor de reistijd berekening gebruikt ik de google travel time API.

 

De camera's die ik gebruik zijn van HikVision en daarin kan je een lijn tekenen en aangeven in welke richting over de lijn je beweging wilt registreren. Teken je een lijn voor de voordeur, kan je dus instellen dat er alleen een event komt als je naar binnen loopt en niet als je naar buiten loopt. Dat is erg handig. HA heeft een component voor HikVision en kan dus op alle events uit een HikVision camera reageren (denk aan vandalisme detectie, motion, line crossing, I/O inputs etc.).

 

Voor de CV gebruik ik nu nog een Nefit Easy, maar die kan ik niemand aanraden voor dit doel. Er is geen officiële component voor HA (wel een werkende onofficiële), de Nefit Easy is onveilig (gevoelig voor de Wifi Krack hack) en werkt naar mijn mening ook niet betrouwbaar genoeg. Ik ben nog op zoek naar een alternatief die ik wel kan besturen met HA, maar kan werken zonder cloud functionaliteit. Voor nu zit de Nefit Easy in mijn zwaar beveiligde gasten WIfi netwerk en kan alleen naar het internet en ook alleen naar de server van nefit.

 

Iedere verwarmingsinstallatie die met een normale of modulerende thermostaat werkt kan je automatiseren. Nefit Easy, Anna, Nest, is voldoende over te vinden

 

De Sonoff switches draaien niet de originele Chinese firmware, maar een open source project (Tasmota) en zijn veilig.

 

Er is tegenwoordig ook een uitstekende inbouw optie waar een aangepaste versie van Tasmota in kan, maar je ook met de originele firmware in HA kunt gebruiken.. Zoek in google op Shelly.

Zie ook: 

 

Sonoff, of eventueel de shelly's zijn wel DE optimale low budget oplossing om te schakelen in je huis als je de bekabeling niet kunt wijzigen. Als jouw huis nog moet (ver)bouwen, zou ik altijd voor een KNX oplossing gaan, aangezien je dat ook weer aan HA kunt hangen en KNX bekabeld natuurlijk wel betrouwbaarder is.

 

Persoonlijk vind ik de optimale combinatie voor mijn huis:

 

- Controller: Home Assistant

- Router: Miroktik HEX (v3)

- Wifi: Ubiqity UAP Pro (tevens presence detection in combinatie met icloud)

- Licht en bewegingsdetectie: Philips Hue (met originele gateway), MijA plafondlampen en enkele Ikea Tradfri (GU10 in combinatie met zigbee2mqtt) 

- Schakelen van overige 230V apparatuur en lampen :  Sonoff basic, Sonoff POW, Sonoff TH16, Sonoff 4channel (buitenverlichting)

- Overige schakelingen: Wemos D1 Mini (ESP8266) en ESP32 (o.a. voor zelfbouw deurbel, uitlezen van BLE plant sensoren)

- Camera's: HikVision (2MP)

- Sensoren voor deuren en ramen: Xiaomi Aqara in combinatie met zigbee2mqtt

- Waterlek sensoren: Xiaomi (zigbee2mqtt)

- Buttons voor specifieke acties: Hue remote en Xiaomi buttons (zigbee2mqtt)

- Voiceassistants: Google Home / Amazon Alexa

- Alarm: Diverse eerder genoemde sensoren in combinatie met een 'klassiek' alarmsysteem (NO contact)

 

Mvg,

 

Michel

  • Bedankt 1

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Als je een beetje handig bent met computers en niet bang bent je op een berg documentatie in te lezen, kan ik je HA alleen maar aanraden.

 

Begin met HA en alles dat je al in huis hebt en wat HA aan componenten biedt (waarvoor je geen hardware nodig hebt).. Koop er voor 2 tientjes een aantal Sonoffs bij en koop een USB-RS232 adapter om te te kunnen programmeren en ga eerst daar eens een paar maanden mee hobbyen. Ga pas als je dat helemaal onder de knie hebt kijken naar uitbreidingen. Je zult zien dat je voor een paar honderd euro heel erg ver kunt komen.

  • Bedankt 1

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ben er nu uit om met de - P1 kabel de Slimme meter gegeven in Hassio te presenteren

hier de instelling :

# Example configuration.yaml entry for USB/serial connected Smartmeter
sensor:
  - platform: dsmr
    port: /dev/ttyUSB0
    dsmr_version: 2.2

group:
  meter_readings:
    name: Meter readings
    entities:
      - sensor.power_consumption_low
      - sensor.power_consumption_normal
      - sensor.gas_consumption

 

Bij werkt het alleen met default  instelling dsmr_version 2.2

Clarke Tech 2100 (maxplus 2100)Philips 7141

Humax 5400, Venton 200HD

Amiko 8900HD

lnb astra1,astra3,astra2,hotbirt

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Je doet er de volgende keer handiger aan om je vraag even in een eigen topic te plaatsen, betere vind kansen en een overzichtelijker forum. 😉

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...
  • Beheerder

Update hoe het e.e.a. er nu uitziet:

 

image.pngspacer.png

 

image.png

 

image.png

 

image.png

 

image.png

 

image.png

 

image.png

 

image.png

 

image.png

 

image.png

 

image.png

 

image.png

 

image.png

 

image.png

 

 

Inmiddels zijn in beide wc's de schakelaars ook vervangen door een zigbee bewegingsmelder en gaat die verlichting automatisch aan uit en de hardheid van het licht veranderd met de dag mee. 's nachts geeft het toilet boven net voldoende 'warm' licht om iets te kunnen zien. Fijn als je met je slaperige kop naar de WC gaat en niet 'bamm!' 1000 lumen daglicht voor je snufferd krijgt.

 

Verder zijn de hal en overloop en lampen geautomatiseerd en ook de trapverlichting gaat alleen aan als het nodig is.

 

Alle schakelaars in de woonkamer zijn vervangen door esphome dimmers (rotary encoders) waarmee ik van alles (niet alleen licht) kan besturen. Zo zet ik met een lange klik de radio aan en met een dubbele klik wissel ik de alle hue lampen in de woonkamer van scene met links of rechts draaien dim je en een enkele korte klik is aan/uit.

 

Het meest geavanceerde is eigenlijk de domotica die je niet ziet. De honderden automatiseringen die van alles voor ons regelen.

 

Volgende maand heb ik een paar dagen vrij en zal ik eens een video maken.

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben wel nieuwsgierig waar jouw "slimheid" zit.

Bij hardware info hadden ze het over een lui huis in plaats van een slim huis. Bijvoorbeeld: Voor mij hoeft het licht in de WC echt niet automatisch aan te gaan.

 

Kan je een opsomming geven van je aangesloten sensoren, schakelaars etc?

 

Ik zie dat Homey nog wel wat heeft in te halen. Zo werkt geofencing voor geen meter. Sommige lossen dat dan weer op met IFTTT maar zo ver wil ik nog niet gaan.

aangepast door Psychosammie
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

De slimheid zit m onder andere in:

  1. Verlichting wc's, hal en overloop, carport, portaal, tuin en schuur (hue op mqtt) schakelt automatisch aan/uit alleen als de lichtopbrengst daar te laag is. Daarnaast wordt de kleurtemperatuur en helderheid van de verlichting afgestemd op de tijd van de dag. 's morgens 'kouder', 's avonds ‘warmer en ’s nachts donkerder.
  2. Bij inschakelen van het alarm wordt alle overbodige verlichting en andere overbodige stroomverbruikers uitgeschakeld. Bovendien wordt de 'deadbolt' van de voordeur en achterdeur afgesloten.
  3. Als we vergeten het alarm in te schakelen, ontvangt de persoon die het huis het laatst verlaten heeft een pushbericht. Vanuit dit bericht kan het alarm ook direct ingeschakeld worden. Uiteraard komen alarm en brandmeldingen ook via een pushbericht.
  4. Bij een terechte alarmmelding (en ik vertel niet hoe en waarom) krijgt de inbreker de schrik van zijn leven.
  5. Camera woonkamer en keuken zijn alleen zichtbaar in HA als het alarm aan staat (voor de hond/Boxer)
  6. Pirs in woonkamer en keuken blijven uit als de hond thuis is (BLE sensor aan de halsband)
  7. Als ik naar huis rijd schakelt binnen werktijden bij thuiskomst (geolocatie) mijn werknummer over naar de telefoon op mijn thuis kantoor.
  8. Als ik naar huis rijd en ik sta in de file, ontvangt mijn vrouw (mits ze thuis is) een pushbericht dat ik vertraagd ben met een prognose.
  9. Als mijn auto (te) leeg s, begint deze 's avonds na 22.00uur automatisch de ingestelde hoeveelheid KM's bij te laden (nachtstroom).
  10. Als iemand iets in de brievenbus gooit, krijgt de persoon die thuis is een pushbericht, is er niemand thuis, krijgen we m allebei. Ik kan ik de betreffende sensor met spraak of in de HA app weer uitzetten.
  11. Alles in het huis dat zinvol is (verlichting, tuinsproeier, TV, Radio, stofzuiger, deadbolts, licht-scenes etc.) kan met spraak in- en uitgeschakeld worden.
  12. Sproei installatie (grondwater) voor en achtertuin gaat volledig automatisch aan/uit, op basis van regenval, temperatuur, luchtvochtigheid.
  13. Het huis gedraagt zich volledig als bewoond als we niet thuis zijn.
  14. Bij aanbellen (deurbel) maakt en bewaart de beveiligingscamera een snapshot van de beller en stuurt een pushbericht met daarin de snapshot.
  15. Spotify is gekoppeld aan mijn Yamaha multiroom systeem en kan stembestuurd in ruimte(s) naar keuze ingeschakeld worden.
  16. Als er file is op de route naar mijn werk of huis krijg ik op vooraf ingestelde tijden de informatie als pushbericht. Dit geheel afhankelijk van mijn locatie op dat moment.
  17. Als er batterijen van sensoren leeg dreigen te raken, krijg ik een pushbericht welke sensor, welk type batterij ik moet vervangen.
  18. De stofzuiger begint automatisch als we beide het huis verlaten hebben en verder dan 30minuten reisafstand zijn. Als ie bezig is wordt het deel van het alarm waar de stofzuiger actief is tijdelijk uitgeschakeld. Als de stofzuiger klaar is, stuurt hij een pushbericht en schakelt het alarm weer 100% scherp.
  19. Als mijn SSL certificaten dreigen te verlopen, krijg ik een pushbericht.
  20. Als we uit bed opstaan, gaat er onder het bed aan de zijde waar je opstaat een schemerlicht aan.
  21. Als de backup van sat4all mislukt of als de server down is, krijg ik een pushbericht.
  22. Als de load van het systeem oploopt krijg ik een pushbericht.
  23. Tuinverlichting wordt op basis van sunrise/sunset en (offset)tijd geschakeld.
  24. Als de planten water nodig hebben en een van ons thuis is, krijgt die persoon een pushbericht (binnen vastgestelde tijden).
  25. Als de temperatuur thuis enorm stijgt of daalt krijgen we een pushbericht.
  26. Als we naar bed gaan en het alarm gaat op scherp wordt er een nacht-routine geactiveerd, waarbij ik aan een paar zaken via de speaker herinnerd word (beetje vergeetachtig af en toe) en lampen, computers, TV's e.d. worden uitgeschakeld.
  27. ........ talloze andere automatiseringen die ik nu vergeet en pas weer weet als ze niet meer werken, want het goede van automatiseringen is dat het werk moet wegnemen en vooral zo onzichtbaar mogelijk moet zijn.

Nu zullen er vast weer mensen zijn die denken dat de boel overgeautomatiseerd is, maar wij ervaren het als enorm prettig. Het e.e.a. is exact op onze wensen afgestemd en zorgt er voor dat we ons niet meer druk hoeven maken om onbelangrijke zaken zodat we tijd overhouden voor de zaken die we wel wel leuk en zinvol vinden.

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Je mening over de wc deel ik overigens niet. Waarom zou je daar een schakelaar willen hebben als dit een typische ruimte is waar je alleen licht wilt hebben als het (te) donker is en wanneer er iemand beweegt. Net zoals een hal, carport en een overloop.

 

Als er nu langer dan 2 minuten geen enkele beweging geregistreerd wordt gaat het licht uit. Prima toch?

 

Als we er wel (fel) licht willen hebben, is er daarvoor een ‘schoonmaakstand’ die als deze aan staat de lichten heel fel en in daglicht modus inschakelt. In de praktijk gaat het licht nooit onterecht uit.

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Een overzicht van alle sensoren gaat t m niet worden want ik heb er veel. Heeeel veel.

 

Grofweg:

 

- Verlichting:

  1. Zigbee: Voornamelijk Hue en een paar Ikea Tradfri (die vallen wat tegen) via Zigbee2Mqtt en deels nog via Hue bridge (die gaat er uit)
  2. Wifi: Een aantal zelfbouw dimbare led (RGB en CW/WW) lampen met ESPhome firmware.
  3. Wifi een paar Yeelight daglicht/warmlicht plafonnières van 36watt voor het kantoor.

- Schakelaars:

  1. Wifi: Sonoff basic, dual, POW en 4chan, allemaal met ESPhome firmware
  2. Wifi: ESP32 en ESP8266 zelfbouw rotary encoders als schakelaars voor verlichting, alles op ESPhome firmware
  3. Zigbee: een paar zigbee 3.0 schakelaars, Hue dimmers en Xiaomi Cube en switch remotes

- Sensoren:

  1. Zigbee Xiaomi door/window, motion, vibration, waterleak, smoke, temperature/humidity, Philips Hue motion indoor/outdoor
  2. Wifi, zelfbouw voor o.a. temperatuur, luchtvochtigheid, CO2, radar, deurcontacten en diversen. Alles op basis van ESP8266 en ESP32 met ESPhome firmware
  3. Een paar bedrade sensoren (networked) voor radar e.d. als backup voor alarm.
  4. Diversen: ring doorbell, snmp, camera's (motion, line en pir detection) en diverse cloud diensten.

 

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...
  • Beheerder

Dat kan op verschillende manieren:

 

Google Maps Travel Time - Home Assistant (home-assistant.io)

Waze Travel Time - Home Assistant (home-assistant.io)

HERE Travel Time - Home Assistant (home-assistant.io)

 

Zelf gebruik ik google travel time.

De plattegrond zit gewoon in HA:

Dit is mijn hele kaart:

cards:
  - entities:
      - entity: person.michel
    show_header_toggle: false
    title: iPhone Michel
    type: entities
  - align: center
    entities:
      - entity: sensor.iphone_van_michel_battery_level
        severity:
          - color: green
            from: 21
            to: 100
          - color: orange
            from: 11
            to: 20
          - color: red
            from: 0
            to: 10
    type: 'custom:bar-card'
  - entities:
      - entity: sensor.reistijd_michel
      - entity: sensor.iphone_van_michel_battery_state
      - entity: sensor.iphone_van_michel_sim_1
      - entity: sensor.iphone_van_michel_storage
      - entity: sensor.iphone_van_michel_distance
      - entity: sensor.iphone_van_michel_geocoded_location
      - entity: sensor.iphone_van_michel_last_update_trigger
    show_header_toggle: false
    type: entities
  - default_zoom: 17
    entities:
      - entity: person.michel
    geo_location_sources: []
    hours_to_show: 0
    type: map
type: vertical-stack
 
 

Het gaat dan uiteraard om die laatste:

  - default_zoom: 17
    entities:
      - entity: person.michel
    geo_location_sources: []
    hours_to_show: 0
    type: map

    Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

    Link naar reactie
    Delen op andere sites

    Maak een account aan of log in om te reageren

    Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

    Account aanmaken

    Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

    Registreer een nieuwe account

    Inloggen

    Heb je reeds een account? Log hier in.

    Nu inloggen
    ×
    ×
    • Nieuwe aanmaken...