Ga naar inhoud


Domotica software: Home Assiatant (discussie)


Michel

Aanbevolen berichten

  • Beheerder

Home Assistant (Hass) is een open source software voor huisautomatisering, geschreven door de Nederlander Paulus Schoutsen. Het kan erg veel verschillende soorten en merken devices in huis tracken én besturen. De software is geschreven in Python, een programmeertaal die begin jaren 90 ontworpen en ontwikkeld werd door Guido van Rossum uit Amsterdam. Installatie van Home Assistant kan onder Windows, MacOS, diverse Linux distributies, maar ook op een aantal NAS devices. Er is zelfs een speciale Raspberry PI distributie zodat iedereen er snel en eenvoudig mee aan de slag kan. Er is tevens een gratis app beschikbaar voor Android en iOS.

 

Zelf gebruik ik Home Assistant nu sinds ruim een jaar. De jaren daarvoor heb ik voornamelijk gebruik gemaakt van Domoticz. Zelf vind ik Home Assistant flexibeler, al is het voor een leek wel wat lastiger in te stellen. Er is echter een sterk groeiende community waardoor er talloze voorbeeldconfiguraties te vinden zijn, die je aan je eigen wensen aan kunt passen.

 

De configuratie van Home Assistant gescheid vrijwel uitsluitend in YAML bestanden. Het lijkt erg op xml en is net als redelijk gevoelig voor syntax. Je mag bijvoorbeeld geen spaties op de verkeerde plek zetten, anders werkt je config niet.

 

De kracht van Home Assistant zit vooral in het automatiserings component en in de device tracking. Hiermee kan je vrijwel alles automatiseren, zonder dat er ook maar één handmatige handeling aan te pas komt.

 

De laatste versies van Home Assistant voorzien in editors waarmee je enkele componenten al via de webinterface kunt configureren. De trend is dat de developers steeds meer van dergelijke editors gaan maken zodat het handmatig wijzigen van YAML bestanden binnenkort wellicht verleden tijd is.

 

De toekomst van huisautomatisering ligt wat mij betreft volledig in stembesturing. Wie wil er nou duizenden euro's aan een huisautomatiseringssysteem uitgeven als iets simpels als het aan en uitschakelen van een lamp in diverse scenario's alsnog 2 a 3 handelingen vergt?

Een stemopdracht als 'Alexa, film kijken!' waarna je TV aan gaat, je lampen in precies de juiste stand en kleurtemperatuur dimmen, gordijnen dicht gaan en de stereo installatie op de juiste ingang inschakelt is aanzienlijk eenvoudiger.

Of als je naar bed gaat 'Alexa, bedtijd!' = Alle lichten, TV, stereo, kerstboom, uit, 2 minuten later de alarminstallatie in 'thuisstand'.

Of als jij de laatste bent die het huis verlaat, (indien nodig) de portiekverlichting automatisch inschakelt en je een push-notificatie ontvangt die je verteld dat je de alarminstallatie niet moet vergeten?

Of als je van je werk naar huis rijd, Home Assistant de actuele reistijd voor je uitrekent en 15 minuten voor aankomst een notificatie naar je vrouw stuurt?

 

Met Home Assistant is dit (en nog veel meer) allemaal mogelijk! Er is maar één gevaar en dat is dat je in het automatiseren een beetje doorslaat :D. Dat kan ook in de papieren gaan lopen. Je kunt echter met een simpele raspberry PI, een (oude) PC of je NAS al aan de slag met home assistant. Voor een paar tientjes koop je een doos vol Wifi-schakelaars waarmee je supergoedkoop lampen, ventilators, pompen, tuinverlichting etc. kunt schakelen.

 

Hieronder een voorbeeld van ons eigen systeem:

 

De onderstaande afbeeldingen geven een indruk, maar wat bij home assisant vooral van belang is, zijn de onzichtbare automatiseringen.  Daarmee worden zo veel mogelijk handmatige handelingen volledig geautomatiseerd zodat ze het leven pas écht eenvoudiger maken.

In mijn huis ligt de focus op stembesturing, dat momenteel nog geheel geschied via Amazon Alexa, die dan weer home assistent aanstuurt. Helaas momenteel alleen nog Engelstalig, maar dat is een kwestie van tijd. Vandaar dat er onderstaand ook enkele items in de Engelse taal geprogrammeerd zijn, anders kunnen we ze niet met stem besturen.

 

IMG_0736.JPG

 

2017-12-31 16_38_39-.png

 

IMG_0738.JPG

 

IMG_0740.JPG

 

Image.png

 

IMG_0741.JPG

 

Hier enkele van een hele waslijst aan automatiseringen:

IMG_0742.JPG

 

 

 

IMG_0739.JPG

 

 

Mochten we vragen zijn, beantwoord ik die uiteraard graag :)

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dat ziet er indrukwekkend uit.

Netjes gedaan, petje af hoor!

 

En je bent er ook al behoorlijk ver mee.

Sommige onderdelen zijn voor mij wat 'over de top', maar dat is voor iedereen verschillend. En daarom zeker niet minder leuk.

Zelf ben ik thuis wel bezig met een vorm van domotica, maar dat komt omdat ik als werk dagelijks bezig ben met de besturing/regeling van gebouwgebonden installaties (klimaat beheer).

De Titanic was gebouwd door professionals.

De Ark door amateurs!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Interessant. Mijn airco's staan op de nominatie om gekoppeld te worden. Omdat dit een (al wat oudere) daikin installatie is met alleen IR remotes, ben ik nog op zoek naar de discrete IR codes voor aan/uit, mode en temperatuur zodat ik de airco waarbij op de afstandsbediening alleen een stand-by toggle zit echt AAN of UIT kan schakelen, in de koelstand kan zetten op de juiste temperatuur.

 

Voor IR gebruik ik een Harmony Hub.

 

Mocht jij of iemand anders iets weten :)

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Dat ding zelf volgens mij niet. Wat heb je thuis aan KaKu? De oude serie, of de nieuwe zigbee compatible switches en stekkers??

 

Indien je die laatste hebt, kan je met een zigbee USB stick al het KaKu spul koppelen en heb je die ICS-2000 niet meer nodig.

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede intro! 

Ik ben al een tijdje aan het rondkijken en Domoticz lijkt mij het eenvoudigste want makkelijk op mijn DS214 te zetten. 

Maar al kijkende vielen mij een paar dingen op:

  • Het is allemaal best wel duur, 60 euro voor een Fibaro schakelaar. Als je bedenkt dat je voor de helft een complete computer (Pi) kunt kopen. Ik zocht een z-wave raam opener. Niet te betalen;
  • Zit je thuis toch met een hoop niet compatibele apparaten zoals Kaku schakelaars, alarminstallatie en thermostaat;
  • Wil je goedkoper of meer mogelijkheden dan moet je met een soldeerbout aan de gang. Andere firmware in die Wifi schakelaar zetten. Ik heb de kennis wel maar ik heb er geen tijd voor en geen zin in. 

Belangrijkste is dat mijn fantasie me een beetje in de steek liet. Wat wil ik nou echt geautomatiseerd hebben? Wat is nou echt heel handig of nuttig? 

 

Ik laat me hier graag inspireren. 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Wat ik al schreef, Home Assistant is wezenlijk flexibeler wat het automatiseren dan ook weer goedkoper maakt omdat de mogelijkheden om zaken te koppelen een stuk breder zijn en je door de structuur van Home Assistant softwarematig veel meer kanten op kunt.

 

Als je zoals je schrijft al geen zin hebt om ergens andere firmware op te zetten (10 minuten werk, hooguit) dan moet je er al helemaal niet aan beginnen. Ook niet aan domoticz. Gewoon lekker dat raam handmatig openen en sluiten ;)

 

Domotica is alleen geschikt voor hobbyisten en voor rijkelui. De laatste categorie laat alles gewoon door een pro inrichten en dat kost uiteraard veel geld, de hobbyist steekt er tijd (en wat geld) in.

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas kan ik je niet verder helpen met de discrete IR codes van Daikin die je zoekt.

Wij communiceren wel met 'vreemdfabrikaten', maar dat gaat dan bedraad en via standaard protocollen zoals BacNet, ModBus, Dali, KNX of Mbus. 

De Titanic was gebouwd door professionals.

De Ark door amateurs!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later...

Weet jij hoe ik een device_tracker attribuut kan vertalen naar een sensor?

 

device_tracker.mosquitto_iphone		home	friendly_name: mosquitto
											battery: 62
											course: 163
											velocity: 0
											source_type: gps
											latitude: xx.xxxxxxx
											tid: ip
											longitude: x.xxxxxxx
											gps_accuracy: 32

 

aangepast door bloembak112
Layout code
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat had ik inderdaad al gevonden, maar ik kom er niet echt uit hoe ik deze template verwoord.

 

Ik had zelf iets in gedachte als:

<!-- sensor.yaml -->
  - platform: mqtt
    state_topic: 'mosquitto/iphone'
    name: 'Battery iPhone'
    unit_of_measurement: '%'
    value_template: '{{ value_json.batt }}'

Of denk ik nu verkeerd?

aangepast door bloembak112
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik probeer is om het batterijpercentage op mijn lovelace tab weer te geven maar ook met die laatste krijg ik enkel een “-“ en geen waarde terwijl er wel een waarde binnen komt op mijn MQTT. Ik zou denken dat ik deze values wel onafhankelijk van elkaar moet kunnen weergeven toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Je moet een template sensor maken waar je de waarde van de battery in zet zoals je boven zelf al aangaf.

 

Vervolgens geef je in HA de template sensor weer (die dus code waarde van battery bevat).

 

Iets als:

- platform: template
  sensors:
    some_battery:
      friendly_name: 'Some Battery'
      unit_of_measurement: '%'
      value_template: '{{ states.sensor.some_sensor.attributes.battery }}'

 

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...