Ga naar inhoud


Out of footprint ontvangst


Alex1970

Aanbevolen berichten

Citaat

Met 180 cm zijn deze kanalen geen enkel probleem

 

Klopt. Om "comfortabel" naar de MBC's te kunnen kijken heb je zeker een 180 cm nodig. Een 150 cm en zeker een 120 cm is voor deze zenders helaas niet haalbaar. Misschien eventjes een lock en wat beeld in blokjes maar het is ook alles.

Ik woon tegen de Franse grens en dit geeft misschien dat ene dB'tje verschil. 😄

1_0_1_6_3B_800_FFBA0000_0_0_0_20190512123015.jpg

1_0_1_2_9D08_77E_DCA0000_0_0_0_20190512123742.jpg

1_0_1_5_9D08_77E_DCA0000_0_0_0_20190512125336.jpg

aangepast door Crazy Sat

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Badr 6 c band medium power

Ontvangst op  4100 l 20000 2/3

c band 26 oost.png

Badr 6 c band medium power.png

Channel master 180 cm draaibaar 31,5 west tot 76,5 oost met lnb revolver met Circ ku band lnb, 1 keer Ku band lnb, Inverto Ka Ku en  lnb voor 26 oost amateur band

T90 schotel  sat posities 42, 39, 28, 23,5, 19,2 16, 13, 9, 4,8 en 0,8. Unimesh 3,10 m met 2 keer C band lnb

Ontvangers Octagon sf8008, Extrend 9500, Edision Mio 4k, Zgemma H9 twin TBS 5927 USB

Alles tijdelijk buiten gebruik.i.v.m verhuizing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi allemaal,

 

De ontvanger is momenteel de oude clarctech 5100 combo die ik al jaren heb en niet een van de gevoeligste ontvangers maar wel met blindscan en duidelijke signaal meter om te testen. Ik heb verder nog een Dreambox 920 met triple tuner die vanaf - 80 db gaat in de minimale waarde en iets meer pakt dan de silicon tuners die vanaf -65 db gaan, daaar heb ik de dreambox voor gekocht, en in elke ontvanger een koelven ingebouwd.

 

De fibo 120 heb ik een aantal jaren geleden overgenomen en ik was in het begin tevreden over de ontvangst, alleen viel mij op dat de lnb met feedhorn  in de r f stralingsbundel is bevestigd waardoor de ontvangst niet optimaal is. De subreflector en lnb zijn verwijderd en ik heb iets voor de plaats waar de subreflector heeft gezeten een inverto black ultra single gemonteerd. De ontvangst was toen al iets beter en heb erna 4 black ultra`s besteld omdat er soms een lnb tussen is die beter presteert en dat klopte met 15 % meer signaal.

 

Toen heb ik op Astra 4,5 oost een zwakke transponder gezocht en ge expirimenteerd met de offset kijkhoek en heb een optimaal punt gevonden voor betere ontvangst, als de antenne pal zuid staat kan ik mooi de hoek ervan bepalen en ook viel mij op dat het optimale signaal gedeelte qua oppervlakte groter was als de diameter van de black ultra zodat daar een grotere feedhorn opkomt van 15 - 20 cm met flens aansluiting zodat ik weer verder kan met expirimenteren met flens lnb`s (invacom norsat smw, etc).

 

 

aangepast door Phoenixx
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Phoenixx

 

Als ik dit zo lees heb ik de indruk dat je niet helemaal goed begrijpt hoe de signalen van de schotel via de hulpreflector naar de feedhorn komen. Bekijk de bijlage eens.
De lnbf zit helemaal niet in de signaalweg hoewel je dat in eerste instantie wel zou denken.
Ik begrijp wel wat je gedaan hebt. Je hebt de Inverto Black Ultra in het brandpunt van de schotel gezet maar dan gaat er toch iets mis.
Een offset-lnb is gemaakt voor een schotel met een f/D-verhouding van 0,6. De ontvangsthoek moet dan ongeveer 70 graden zijn en daar is de tapsheid van de feedhorns van de standaard lnb's op aangepast.
Als je naar de afbeelding kijkt zie je dat in het brandpunt (het rode cirkeltje) de ontvangsthoek ongeveer 77 graden is. Een standaard lnb met een ontvangsthoek van 70 graden ziet de buitenrand van de schotel dus niet en zal minder signaal geven.

Bovendien heeft een schotel met dubbele reflector een zuiverder brandpunt, zie bijlage.

 

 

ontvangsthoek lnb 70 graden.JPG

 

Reflectie weg-brandpunt.png

dubbele reflector.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei gerrithoogeveen:

vandaag deze ontvangen op de arabsat 5A sudan tx, weet niet of het out off footprint is ?

 

Als je't niet weet, check dan eens op lyngsat of zo en bekijk eens de footprint, dan zie je het meteen.

http://www.lyngsat-maps.com/footprints/Arabsat-5A-MENA.html

Ook leuk om weten is welke apparatuur je daarvoor gebruikt.

screenshot-www.lyngsat.com-2019.05.14-23-13-58.png

screenshot-www.lyngsat.com-2019.05.14-23-20-12.png

aangepast door Zilverhippie
Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minuten geleden zei Zilverhippie:

 

Als je't niet weet, check dan eens op lyngsat of zo en bekijk eens de footprint, dan zie je het meteen.

http://www.lyngsat-maps.com/footprints/Arabsat-5A-MENA.html

Ook leuk om weten is welke apparatuur je daarvoor gebruikt.

screenshot-www.lyngsat.com-2019.05.14-23-13-58.png

screenshot-www.lyngsat.com-2019.05.14-23-20-12.png

REBOX RE-4000 HD  en een sab 120cm schotel met de Inverto Black Ultra single LNB (yep dus wel out of footprint, niet slecht vind ik met deze opstelling)

20190514_212605.jpg

555x417x000001527165_1.jpg.pagespeed.ic.FWGJSGlK5d.jpg

aangepast door gerrithoogeveen
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje, je tekeningen kloppen alleen viel mij op dat de lnb in de feedhorn van de fibo meer signaal gaf als ik de lnb pijp korter maakte en de antennetjes van de lnb dichter bij de feedhorn kwamen dat ik meer signaal kreeg, dus dat betekend dat ik tekort signaal had en dit niet goed kon verbeteren.

 

Tevens zag ik dat op een andere manier toch een betere signaal overdracht kon plaatsvinden, maar wat ik mij ook afvraag is hoe het komt dat er fibo`s in omloop zijn met de reflector die aan de onderkant van de antenne bevestigd zit waardoor er geen kruislings signaal conflict ontstaat en een vrije signaal overdracht  is waar door je wel meer vrij gereflecteerd signaal krijgt..  Tevens vind ik het brandpunt van de reflector erg dichtbij liggen, ik had liever een minder holle reflector waardoor de feedhorn verder op de antenne komt te liggen zodat het geheel wat beter is samengesteld en wat verder uit elkaar bevestigd is. 

 

Heel verhaal, klopt het dat de f/d van de fibo schotel 77 graden f/d 0.5 is of kan hier ook een feedhorn van f/d 0.6 voor gebruikt worden?

Ik heb namelijk een patriot feedhorn 51 graden besteld om daat is mee te expirimenteren. Momenteel heb ik een inverto black ultra rechtstreeks in het brandpunt van de fibo schotel bevestigd en deze presteerd zeer goed, 10719 quatar 68 % op de oude clartech 5100 c wat een signaal record is.

 

Omdat ik deze ontvanger al jaren heb kan ik zien of er er verbetering van signaal is, en als ik omplug op de dreambox 920 met tripple tuner is de ontvangst echt heel goed voor deze simple ingreep..

 

Nu is het bewolkt en Mbc 11559 kan ik gewoon ontvangen ..

 

 

Dreambox tripple -80 db gain Tuner.jpeg

Dreambox tripple tuner -80 db specs .jpeg

Mbc 4 Dreambox tripple tuner .jpeg

aangepast door Phoenixx
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...