Ga naar inhoud


Toch maar een andere schotel


Jomanda001

Aanbevolen berichten

Vandaag maar eens bij mijn schotel geklommen.

Hij is toch aan vervanging toe, ja is lekker gammel.

Zit nu te dubben wat de juiste keuze is om weer een aantal jaar mee vooruit te komen.

Zit te dubben tussen een Triax 88cm, heb ik nu ja ook. Kan ik mijn huidige lnb's gewoon overzetten.

Of toch maar eens een andere.

Zit hierbij te denken aan de visio big bi sat.

Maar omdat ik nu inverto's heb en als ik het goed begrijp, kan ik in deze er maar drie van gebruiken. Zou ik voor de astra 1 er een smalle feedhorn erbij moeten kopen. Of heb ik dit mis.

Wat is jullie visie hierop?

 

Ps Kijk nu naar astra 1 2 3 en hotbird.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 46
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

De BigBisat calculator geeft een afstand aan voor Doetinchem van 4,68° tussen de Astra 19,2 en 23,5.
Dat wil zeggen dat de hart op hart afstand tussen de lnb van de Astra 23,5 en 19,2 oost 53mm moet zijn. Twee Inverto's met de koppen tegen elkaar kunnen op 59mm h.o.h. Je krijgt dan een afwijking van 6mm. Dat kan nog wel.
Ik zou dan de lnb van de Astra 23,5 oost 1mm laten afwijken en de lnb van de Astra 19,2 oost 5mm laten afwijken. De Astra 19,2 is sterk genoeg om die 5mm verkeerd te hebben staan.

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor duurzaamheid zal ik adviseren voor de Visio Big Bisat. De Triax voor de meer prijs bewuster keuze. Beide schotel zijn geschikt voor de astra 1, 2, 3 en hotbird. Misschien een aantekening op de Triax. Het is mogelijk dat u KBS World HD op de hotbird niet optimaal kan ontvangen op de Triax. U kunt deze discussie vinden op het forum. Uit mijn eigen praktijk ervaring heb ik dit echter niet kunnen constateren. Zowel de Triax als de Visiosat Big Bisat kunt u voorzien van de normale Inverto lnb. De keuze is aan u. 

 

 

aangepast door Ventura
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uur geleden zei Jomanda001:

Vandaag maar eens bij mijn schotel geklommen.

Hij is toch aan vervanging toe, ja is lekker gammel.

 

Of gewoon wat boutjes aandraaien, of verstevigingen aanbrengen?

De schotel zelf ziet er zo op de foto nog niet slecht uit: https://www.sat4all.com/forums/topic/364144-heb-ik-weer/?do=findComment&comment=2508378

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de Astra 19,2 gebruik(te) je de Micro Electronic Single Gold Edition lnb. Dat vind ik nog steeds een schitterende smalle lnb en lijkt wat betreft de kop veel op de ALPS. Hoe is je ervaring met deze lnb als er regendruppels op zitten? Jammer dat alleen de single-uitvoering deze vorm heeft, bij twin en quad-uitvoering is die anders.

 

Micro Electronic Single Gold Edition.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja he a33, inderdaad zo slecht ziet de schotel er nog niet uit. Maar als die op de wind staat zit die lekker te zwabberen.

Misschien de pop nagels vervangen voor een bout en moer verbinding, en dan het steuntje van Sprietje eraan fabriceren zou die ook weer moeten werken.

Ik weet het nog niet zal er eerst een rustig een nachtje over slapen.

 

@ Sprietje Eigenlijk had ik geen klagen over de lnb maar omdat die in Astra 1 zat en ik meestal Astra 3 kijk heb ik er verder nooit aandacht aan besteed gehad.

Dus die keren dat die me door regen uit zou zijn gevallen zijn op een hand te tellen.

 

Tegenwoordig zit er een Inverto in en eigenlijk vindt ik hem niet veel onderdoen.

Maar goed dat is visueel.

De gold ligt nu op de schap als universeel reserve.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je niet meer satellieten wilt ontvangen dan de Astra 1 2 3 en Hotbird, kun je ook overwegen om een Gibertini OP 85 SE of een OP 100 SE te nemen.
Die zijn heel degelijk en geven zeer veel versterking. De OP 100 is gemaakt van 1,5mm dik aluminium. Alle Gibertini schotels hebben een f/D-verhouding van 0,66 of 0,67. Hierdoor krijg je 10% meer ruimte voor de lnb's en hoef je bij de grote modellen helemaal niet te smokkelen met de afstanden.

 

Gibertini SE.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei, dat is slordig Duikertje, zie ik daar 4-5 coaxkabels zo van boven een open stootvoeg in gaan. Nu loopt al het regenwater dat langs de coaxkabels omlaag loopt in de spouw van je muur.:o Je had daar even een lusje in de coax moeten maken zodat de kabels van onderen de open stootvoegen in lopen.
Ook zie ik de F-connectors onder de behuizing van de diseqc-switches uit steken.:( Heb je de switches er niet ver genoeg in gedrukt? De switch schuin gemonteerd tegen het boeiboord.
Om over de slordigheid waarmee de coaxkabels kris kras lopen maar niet te praten. Dit verdient geen schoonheidsprijs.
Bovendien staat de Astra 23,5 niet in het midden zoals je schrijft maar de Astra 19,2.:rolleyes:
Voor de zwakke Astra 23,5 heb je een smalle lnb genomen. Dat zou ik nooit gedaan hebben.

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben ik zeer zeker met je eens, Sprietje. Dat wordt inderdaad geheid vochtigheid binnenhalen. Het was het eerste wat ik geleerd heb van maestro Francesc: altijd van beneden naar boven boren en dan de kabel met een flauwe bocht erin. En het beste is om daarna het gat met siliconenkit te dichten.

aangepast door beeheap
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo die Gibertini ziet er inderdaad geweldig uit, vereist enig onderzoek om te kijken wat je nodig hebt. zeker de multierail zal enig onderzoek nodig hebben.

De visiosat, als je hem zo ziet hangen close up. is die echt een breed monster.

 

Vraag me nu wel af, om de Triax uit te richten ben ik toendertijd wel een poosje bezig geweest... En heel veel haren armer.

Welke schotel is nu eigenlijk het meest vriendelijk in uitrichten?

De Triax 88 , de visiosat big bisat of toch een Gilbertini op 85, of is hier een op 100 de beste oplossing?

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uur geleden zei Sprietje:

Oei, dat is slordig Duikertje, zie ik daar 4-5 coaxkabels zo van boven een open stootvoeg in gaan. Nu loopt al het regenwater dat langs de coaxkabels omlaag loopt in de spouw van je muur.:o Je had daar even een lusje in de coax moeten maken zodat de kabels van onderen de open stootvoegen in lopen.
Ook zie ik de F-connectors onder de behuizing van de diseqc-switches uit steken.:( Heb je de switches er niet ver genoeg in gedrukt? De switch schuin gemonteerd tegen het boeiboord.
Om over de slordigheid waarmee de coaxkabels kris kras lopen maar niet te praten. Dit verdient geen schoonheidsprijs.
Bovendien staat de Astra 23,5 niet in het midden zoals je schrijft maar de Astra 19,2.:rolleyes:
Voor de zwakke Astra 23,5 heb je een smalle lnb genomen. Dat zou ik nooit gedaan hebben.

 

Oei verkeerde foto inderdaad.

Situatie is anders inderdaad inmiddels maar heb de foto niet meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...