Ga naar inhoud


Toch maar een andere schotel


Jomanda001

Aanbevolen berichten

Wat betreft het uitrichten van de schotels zoals het instellen van de elevatie en de instelling van de richting (Azimuth), is er weinig verschil. De elevatie instelling bij de Triax met de schuifgroef zou je als iets lastiger kunnen ervaren.
Wat degelijkheid betreft, kun je een Triax natuurlijk niet vergelijken met een Visiosat of Gibertini.
Het instellen van de lnb's op de rail gaat met de calculator van de Visiosat natuurlijk heel makkelijk maar van de andere schotels kan ik het ook voor je uitrekenen en dan is er weinig verschil.
Bij de Visiosat big bisat moet je je wel bedenken dat de schotel ongeveer 10 graden schuin gezet moet worden. Dat geeft natuurlijk een heel ander beeld dan dat die gewoon recht staat. Zie bijlage waar de schotel 15 graden schuin staat.
Voor de Gibertini moet je de MFK4-49 rail nemen, zie: http://gibertini.it/index.php/en/accessories-uk

 

schotelskew Big Bisat.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 46
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

He Sprietje toch!

Ben ik er bijna uit dat mijn E85 de deur uit gaat (ivm dat eeuwige roesten hier). Na zo’n beetje alles gelezen te hebben (incl een optex normand, me suf naar gezocht maar maken ze niet meer) bijna de keuze voor een big bisat gemaakt.

Kom je aanzetten met de Gibertini op 100 se. Zucht! 

Ook niet roesten, meer versterking tov de big bisat en ruimte voor grootte lnb’s ipv rockets alleen geen extra sats.

Nu weet ik het weer niet meer. 

 

Welke schotel is steviger de OP 100 SE of de big bisat en ga je dat versterkings verschil (incl lnb’s) in de dagelijkse praktijk echt merken?

 

 

 

DM500HD, DM500S, Humax 5400,aston 1.05, Maximum Multi Focus E85, 28.2/5--23.5--19.2--13

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Wavefield T-90 misschien overwogen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei ceesv:

Wavefield T-90 misschien overwogen.

Zeker, uitstekende versterking, gewone lnb's, nog meer satellieten (16?), in het wit vind ik hem zelfs mooi (zie foto's popkejan), goedkoper dan een big bisat. Eigenlijk alles wat ik in een schotel zoek. Alleen die roesten hier aan zee ook. Ben nu met mijn 2 de E85 bezig. Na 5 jaar is die aan de ophanging, de lnb stang en de rand van de schotel verroest/door gerot. Dat ligt niet aan de schotel dat is echt de zee. Hier oxideert alles, zelfs het contact van je deurbel, auto, koperen schroeven. Als er behoefte is kan ik eens kijken of ik bij de foto's van 2013 de foto's van 2018 kan plaatsen.

DM500HD, DM500S, Humax 5400,aston 1.05, Maximum Multi Focus E85, 28.2/5--23.5--19.2--13

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Spuitbus tectyl, elk jaar opnieuw inspuiten!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei ceesv:

Spuitbus tectyl, elk jaar opnieuw inspuiten!

Had hem na het plaatsen ingespoten, daarna niet meer. (Is nogal een gehannes om op het dak te komen)

Maar weet nog steeds niet welke schotel is steviger de OP 100 SE of de big bisat en ga je dat versterkings verschil (incl lnb’s) in de dagelijkse praktijk echt merken? Wat denken jullie?

DM500HD, DM500S, Humax 5400,aston 1.05, Maximum Multi Focus E85, 28.2/5--23.5--19.2--13

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zal weinig of geen verschil zijn tussen de stevigheid van de BigBisat en de Gibertini OP xx SE. Beide schotels hebben geen stalen onderdelen behalve de bouten en de mastbevestiging.
Zit je vlak aan zee en heb je veel last van oxidatie, dan zou ik bij beide schotels als die binnen komen de bouten en moeren even controleren bijv. met een magneet. Blijven de aan de magneet plakken, vervang ze dan door rvs-bouten en moeren. Van beide schotels zal de 6mm-beugel die om de mast gaat wel van gegalvaniseerd staal zijn. Die kun je als je dat wil namaken van een rvs-draadeind, en als er dan nog een stalen onderdeel over blijft, deze goed inspuiten met blanke tectiel ook nogmaals nadat de schotel gemonteerd en uitgericht is.
De Gibertini OP 100 SE geeft flink wat meer signaal van de BigBisat en je hebt volop ruimte voor alle lnb's. Dat kun je bij een BigBisat niet altijd zeggen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden zei Sprietje:


De Gibertini OP 100 SE geeft flink wat meer signaal van de BigBisat en je hebt volop ruimte voor alle lnb's. Dat kun je bij een BigBisat niet altijd zeggen.

 

 

Ik neem je advies ter harte. 

Heb ik dat extra signaal van de gibertini nodig, wat schiet ik er mee op? Tig keer extra beeld uitval vanwege de regen is irritant, een paar keer per jaar daar kan ik mee leven. Feedhunten doe ik niet. Heb de db waardes tussen de big bisat, T90 en de e85 (heb ik nu) vergeleken. De E85 zit er tussen in. Heb de behaalde big bisat db waardes op het forum vergeleken met die van mijn E85. Sommige zijn hoger soms lager. Met de E85 waardes ben ik tevreden. Maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

 

DM500HD, DM500S, Humax 5400,aston 1.05, Maximum Multi Focus E85, 28.2/5--23.5--19.2--13

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb meer dan 10 jaar de big bisat op mijn dak staan. De schroefjes, moertjes, boutjes en etc zien er nog goed uit. Geen sporen van roest te zien. Mede dat de big bisat niet vlak bij zee is geplaatst is. Vergeet niet dat Cahors/Visiosat 10 jaar anti corrosie garantie geeft op hun SMC modellen lijn. Daar valt de big bisat ook onder. Het enige wat ik wel kan opmerken is, dat de kleur van mijn big bisat redelijk verkleurd is door zon/uv licht.

 

Het inspuiten van blanke/glashelder tectyl op de moertjes, boutjes, schroefjes en etc. Geeft helaas geen lange termijn oplossing tegen roest/corrosie. Tenzij men om de 6 maanden  herhaald. Een betere oplossing tegen roest/corrosie voor een lange termijn basis, is het gebruik maken van een "bodysafe wax" product. Dit product wordt gebruikt door garage bedrijven voor het conserveren van auto's. Maw een product die jaren bescherming heeft tegen roest/corrosie.  

  

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Ventura:

Ik heb meer dan 10 jaar de big bisat op mijn dak staan.

  

 

 

Fijn iemand met ervaring. Regen hebben we wat minder aan de kust maar als het regent dan is het gewoon wat meer dan ergens anders. Wind heb je aan de kust te over. Noemen ze 6 a 7 bft in het binnenland bijna storm hier hebben we dat 2x per week. 

 

Hoe is de regenreserve en de invloed van veel wind op de big bisat? Bij storm of slagregens heb je dan veel uitval?

 

mijn dank!

DM500HD, DM500S, Humax 5400,aston 1.05, Maximum Multi Focus E85, 28.2/5--23.5--19.2--13

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb een mast van 60mm met een extra mast van 60mm er tegen aan, sinds ik die extra mast er bij heb bevestigd heb ik geen last meer van windvlagen. 

Ik zit precies aan de verkeerde kant van een schoorsteen. Het enige wat ik nog kan verzinnen is dichter bij het dak.

Maw. Schotel laag op een tegelvoet, tegelvoet verzwaren met 4 tot 6 extra tegels en dan boven de schotel een stang naar mijn mast.

Alleen dan ben ik toch nog bang dat de schotel toch gaat wrikken en het bitumen beschadigd. (Ondanks de rubberplaatjes onder de tegelvoet)

Misschien lijkt het overdreven maar ik heb hier al wat dingen voorbij zien vliegen. Voor de liefhebbers: een schotel met tegelvoet, konijnenhok incl. Konijn (flappie heeft de storm voor kerst overleefd), wasmolen, terrastafel, zonnescherm met zwengel enz enz.

 

 

 

aangepast door humptydumpty

DM500HD, DM500S, Humax 5400,aston 1.05, Maximum Multi Focus E85, 28.2/5--23.5--19.2--13

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...