Ga naar inhoud


mapping netwerkdrives lukt niet echt


joker55

Aanbevolen berichten

Beste mensen.

Op mijn vorige PC, werkend onder WIN7 prof heb ik 4 netwerkdrives gemaakt (drive M, N, O en P , wijzend naar mijn NAS (synology)

Doordat ik gezegd heb met het aanmaken "opnieuw verbinden bij opstarten" werkt dat prima.

 

Nu op mijn nieuwe PC, draaiend onder WIN 10 gaat dat niet. Steevast komt de melding: kan niet verbinden met netwerk, en  er staan rode kruizen door de drives heen.

Echter, bij het aanklikken ervan, gaat het wel goed, en zijn ze benaderbaar.

 

Na wat leeswerk, bleek dat het met snelheids te maken heeft, dat het systeem nog niet de drives kan aanmaken, omdat het netwerk nog niet lekker loopt.

Onderstaand scriptje gemaakt, en in de taakplanner gezet.

 

SET nas_ip=192.168.1.95

SET nas_usr=admin

SET nas_pwd=paswoord

ECHO %display%

IF N%nas_usr%==N (SET userdata="") ELSE (SET userdata="/USER:%nas_usr% %nas_pwd% ")

NET USE M: \\%nas_ip%\algemeen %userdata:"=%/PERSISTENT:NO
NET USE N: \\%nas_ip%\photos %userdata:"=%/PERSISTENT:NO
NET USE O: \\%nas_ip%\music %userdata:"=%/PERSISTENT:NO
NET USE P: \\%nas_ip%\video %userdata:"=%/PERSISTENT:NO


ECHO Netwerkdrives voor %nas_ip% zijn aangemaakt.

Dit scriptje heb ik genoemd:  opstartnetwerk.cmd.

 

Als ik dit scriptje aanklik met verkenner, loopt het als een tierelier, en de 4 netwerkdrives zijn aangemaakt.

Nu wil ik dit automatisch doen, en heb iets zitten fröbelen met taakplanner, en dit laten opstarten 1 minuut na opstarten windows.

Ik zie nu op het scherm de tekst komn:" netwerkdrives voor 192.168.1.95 zijn aangemaakt."

Het lijkt te lopen, maar de drive letters zijn niet te zien. Als ik het scriptje handmatig opstart, zijn de drive letters er opeens wel.

 

Wat zou er mis kunnen zijn wat ik over het hoofd zie?

aangepast door joker55
typo

HUMAX iCord is vervangen door de VU+  4k SOLO,

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Kabeltje87 heeft dat probleem ook geprobeerd te tacklen in het verleden en volgens mij is hem dat ook niet gelukt

volgens mij gaat dat alleen als je de NAS als Domein/server inricht en je pC als domeinlid aanmeld.

ciao

 

p.s.

in het verleden heb ik dat zo op de Novell Server en daarna op de Linux server ook zo opgelost, dus ik denk dat dat de enige manier is om persistent netwerkmappings aan te maken

aangepast door Tonskidutch
aanvulling p.s.

Butterfly

Lloyd Cole

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar dan is er (wat dit betreft) iets serieus veranderd tov win7.  Daar loopt het goed.

maar bedankt voor je antwoord, ik ga me anders hier in verdiepen.

wel wil ik dat andere PC's (met win7) wel gewoon blijven werken ivm kinderen pc op slaapkamers. (twee andere desktops, laptop en af en toe een tweede laptop)

HUMAX iCord is vervangen door de VU+  4k SOLO,

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat is misschien het smb 1.0 protocol op die oudere windows 7 pC's dat je beslist niet moet gebruiken in je netwerk... ***

oplossen middels domeinnaam en aanmelden op het domein is de mooiere oplossing

 

die draad van kabeltje 87 kan ik ook niet zo snel vinden, maar die het het probleem reeds uitvoerig beschreven en getest

 

*** voetnoot

er zijn onveilige apparaten zoals bijvoorbeeld de smartTV met het Zine OS als daar iemand op komt via een slechte app, dan zit men wegens de smb 1.0 ook zo op je pC's

aangepast door Tonskidutch
aanvullende info over smb 1.0

Butterfly

Lloyd Cole

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Windows is nooit gemaakt voor netwerken... Zie hier het bewijs ervan.

 

De oorzaak ligt in het feit dat Windows de netwerkdrives al probeert de koppelen zonder dat het netwerk up en running is. Daarop controleren gebeurt blijkbaar niet en bovendien is de volgorde van opstarten van de diverse services telkens anders (en zie daar het volgende probleem).

 

Neem wat beters en stap over...

Delta-FM


Vu+ Duo 4k SE & Gigablue Quad+
(Kathrein UFS910si & Humax IR-CI5400)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een script draait in de taakplanner dan draait het in een eigen environment. Je netwerk drives bestaan dan zolang het script draait, daarna is het weer weg. Draai je het script interactief dan pas je wel de environment van jouw user proces aan.

Verder het advies om nooit met je Admin account op de NAS in te loggen. Maak voor jezelf een normaal user account aan voor dagelijks gebruik. Daarnaast maak je een nieuw administrator account aan en disable je het Admin account.

Jouw probleem heb ik trouwens ook.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het heeft te maken met de inloggevevens van je NAS, als de laatste windows 10 er niet "zelf" in kan komen heb je geen netwerk drive.
Hier even uitgeprobeerd omdat ik mijn netwerkdrive altijd zag had ik de gegevens even weggehaald en had ik ook geen netwerk verbinding meer met de externe drive, natuurlijk wel tussendoor telkens alles opnieuw opstarten om de gegevens bij te werken.
Maar ik zeg er wel bij dat dit niet wetenschappelijk is bewezen en natuurlijk ook niet in overleg met met de maker van dit uit blokken samengestelde programma.

netdrv.PNG

 

netdrv-0.PNG

netdrv-1.PNG

netdrv-2.PNGnetdrv-3.PNG

aangepast door catw
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb inmiddels ff contact gezocht met kabeltje87.

En wat blijkt...... hij gebruikt nagenoeg hetzelfde script, en het werkt bij hem wel via taakplanner.

ook hij zet het in de taakplanner en het script wordt 1 minuut na opstarten windows aangeroepen..

 

alleen de "echo" zit er bij hem niet in, maar heb ik toegevoegd, gewoon om te kijken of uberhaupt dat script wordt aangeroepen.

na opstarten zie ik na een minuut de melding komen:  "netwerkdrives voor 1902.168.1.95 zijn aangemaakt. " in een soort DOS boxje.

Maar, ze zijn er niet.

 

het script los aanklikken, zie ik ook komen:  "netwerkdrives voor 1902.168.1.95 zijn aangemaakt. "  ook in een DOS boxje, en de drives zijn er wel.

en ze blijven zolang ik de PC aan houd.  ik kan alle files benaderen, bewerken, schrijven, lezen op mijn NAS etc etc.

 

Dus, ik doe wat fout in taakplanner...........verder uitzoeken dus.

HUMAX iCord is vervangen door de VU+  4k SOLO,

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een script moet eindigen met exit. Dan wordt de batfile alsware klaar gemeld. Echo is in taakplannner job  not done.  De taakplanner kan zijn ei niet kwijt namelijk.

 

Logging kan op deze wijze wel, dus naar een bestandje,

 

echo Netwerkdrives voor %nas_ip% zijn aangemaakt  > C:\log\logfile.txt

Hier wat meer info,

 

https://stackoverflow.com/questions/8662024/how-do-i-capture-the-output-of-a-script-if-it-is-being-ran-by-the-task-scheduler

 

 

http://www.robvanderwoude.com/exit.php

 

aangepast door peper

Mutant HD51 4K 2 keer, Xtrend ET4000, Openpli 7, Schotel Trax 64, 2x 1e Tripleblock lnb, Astra 1,2,3  / 2e Duoblock lnb, Astra 2,3

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat doet niks anders dan mappen via de verkenner. Wat wel interessant is, is dat er in de mapping verwezen wordt naar een IP adres terwijl ik zelf altijd \\DiskStation\Data gebruik.

Mogelijk werkt het op IP adres wel sneller.

 

Moet je NAS natuurlijkt wel een vast IP adres hebben. En nooit mappen met je Admin account!

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

indien je een "hosts" bestand aanmaakt op elke client is de naam of het IP adres even snel

overigens wat peper schrijft klopt met betrekking tot een script afsluiten

maar telkens opnieuw scripten en taakplanner oproepen is eigenlijk een omweg, daar een Domain maken van de NAS de nettere oplossing voor beheer van het netwerk, de pC's en hun backup en voor de verschillende aangemelde client home data oplevert

 

vergeet ik nog te zeggen, dat je daarmee (eenmaal de client data bestaat op de domain) ook vliegensvlug een gecrashte pC kunt vervangen

aangepast door Tonskidutch
aanvulling blauw

Butterfly

Lloyd Cole

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de Hosts file aangepast maar dat heeft het probleem niet opgelost.

 

Ik heb het domein verhaal gelezen maar ik vraag me af wat ik me op de hals haal als ik een andere NAS koop. Ik heb uiteindelijk maar 1 PC en 1 laptop. Is het de moeite wel waard?

 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...