Ga naar inhoud


De Mutant HD51 4K ontvanger - opname via 2 dvb-c tuners


T90user

Aanbevolen berichten

Voor een buurman heb ik van de week de vrije Ziggo kanalen in een Mutant  HD51 4K ontvanger met blindscan ingescand en vervolgens de pakweg 60 tv zenders in de door hen gewenste volgorde als favorietenlijst ingesteld. En voor de volledigheid ook nog een vrij ontvangbare radiolijst van Ziggo als tweede favrietenlijst ingevoerd. Zover geen probleem (alleen een waarschuwing: probeer de zenders NOOIT met E-Channelizer te bewerken want dan ben je al je werk kwijt en mag je opnieuw beginnen!)

 

Maar dat is mijn vraag niet. De ontvanger is met 2 dvb-c tuners uitgerust om zodoende twee programma's van verschillende zenders tegelijk op te kunnen nemen. Ik heb afgesproken dat ik dat ook voor hen zou proberen, maar ik heb zoiets nog nooit eerder gedaan. Ik neem aan dat wat ik voor de eerste tuner deed ook voor de tweede zal moeten doen {?} dus eerst een blindscan met die tuner en dan eenzelfde zenderlijst met dezelfde voorkeuzekanalen als tweede favorietenlijst maken?

 

Maar dan komt bij mij de vraag op hoe dat dan gaat bij het opnemen. Ik wil die mensen uiteraard met een zo gemakkelijk mogelijk te bedienen systeem helpen dus feitelijk zou ik het liefst willen dat ze alleen maar een programma kiezen zoals RTL4 en dat de ontvanger dan zelf kijkt welke tuner nog vrij is en die opname dan daarop programmeert. Kan dat of is dat teveel gevraagd en moeten ze zelf met de hand kiezen van welke favorietenlijst (dus van welk van de twee dvb-c tuners) ze het gewenste programma gaan opnemen?

Link naar reactie
Delen op andere sites


ik heb met een Ultimo en drie dvb-c tuners maanden lang opnames gemaakt die ook tegelijkertijd op de verschillende zenders van ziggo te zien waren

belangrijk is dat je bij dvb-c de tuners doorlust hardwarematig dan is het volle spectrum op elke tuner beschikbaar en met een kaartje ben je de man

 

of en wat voor abonnement de buurman heeft, dus of hij een irdeto kaartje heeft is hier wel belangrijk

 

indien hij een CI+ module heeft kan hij enkle met de VTI software op een VU+ vanaf duo2 gecodeerd opnemen en in standby decoderen

dat is niet beschikbaar voor een mutant

Running Up That Hill

Kate Bush

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je Tonskidutch. In de eerste regel had ik het al over "vrije Ziggo kanalen" dus nee, er is geen sprake van enigerlei kaart of module, het gaat gewoon om wat er FTA op de kabel zit, ze betalen daarvoor het laagste tarief van 18,50 per maand (willen geen internet of telefoon).

 

Het doorlussen van tuner 1 uit naar tuner 2 in zit uiteraard in de planning. Maar mijn vraag is hoe dat dan gaat als je bijvoorbeeld een programma op RTL 4 wilt opnemen. Daarbij denk ik niet aan de vraag hoe tuner 2 aan zijn signaal komt, dat is duidelijk. Maar wat krijgt die buurman straks te zien als hij op beide tuners zo'n zenderlijst heeft. Daarmee bedoel ik

 

1. Zoals ik nu voor tuner 1 heb gedaan ook voor tuner 2 doen (dus blindscan en dan een nieuwe favorietenlijst voor tuner 2 in de ontvanger fabriceren zodat er dus twee identieke favorietenlijsten ontstaan, een voor tuner 1 en een voor tuner 2? Of moet ik dat anders gaan doen? 

 

2. Zal de buurman (of beter gezegd de buurvrouw want die is degene die vooral gaat opnemen) bij het inprogrammeren van de timer dan daarbij op een of andere manier in moeten geven of dat programma via tuner 1 danwel via tuner 2 moet worden opgenomen?

 

Om het nog een beetje ingewikkelder te maken, ze zagen direct dat de beelden die de Mutant via hdmi aan de tv levert ongelofelijk veel mooier en scherper zijn  dan die van de in hun TV ingebouwde tuner zodat ze alleen op momenten dat twee verschillende programma's moeten worden opgenomen nog die TV tuner zouden willen gebruiken. Maar ook dat betekent dat je bij voorkeur één Mutant tuner zoveel mogelijk vrij wilt houden voor gewoon kijken en de andere dus bij grote voorkeur voor het opnemen gebruikt.

 

Is dat alles alleen handmatig instelbaar of is er iets van een automatisme denkbaar? Dus iets als "tuner 1 is voor opnemen dus als je opneemt door RTL4 te kiezen zal dat in principe altijd met tuner 1 gebeuren zonder dat je dat elke keer moet kiezen, en tuner 2 is standaard alleen voor kijken tenzij je nog een tweede programma gelijktijdig opneemt? Of is dat teveel gevraagd?

 

Of moet je elke zender 2x in dezelfde favorietenlijst zetten misschien zodat elke zender 2x achter elkaar genoemd wordt en ervoor zorgt je dat elke eerstgenoemde identieke zender in je zenderlijst automatisch naar tuner 1 verwijst? Sorry, ik heb geen enkele ervaring op dit gebied, neem sowieso zelden of nooit iets op en heb ook geen tuners aan mijn ontvangers hangen die elk los van elkaar hetzelfde programma van eenzelfde bron kunnen opnemen. De eerste vraag is dus al meteen of er voor elke tuner apart een favorietenlijst moet worden gemaakt of dat ik die juist samen in éénzelfde favorietenlijst steeds direct na elkaar moet zetten. Dat ik voor de tweede tuner een aparte blindscan moet uitvoeren lijkt me evident. De vraag is wat daarna?

Link naar reactie
Delen op andere sites

50 minuten geleden zei T90user:

1. Zoals ik nu voor tuner 1 heb gedaan ook voor tuner 2 doen (dus blindscan en dan een nieuwe favorietenlijst voor tuner 2 in de ontvanger fabriceren zodat er dus twee identieke favorietenlijsten ontstaan, een voor tuner 1 en een voor tuner 2? Of moet ik dat anders gaan doen? 

1 favorietenlijst is genoeg.

ZGemma H7S met VU+ turbo SE,Mutant HD2400,ZGemma H.2H,Clarketech HD5100c,1 meter draaibare schotel (53 oost-30 west) OpenHDF 6.5,OpenATV

 

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uur geleden zei Satneef:

1 favorietenlijst is genoeg.

 

Dank je - en dan neem ik aan dat ik elke zender in de fevorietenlijst tweemaal onder elkaar moet zetten (dus Ned 1 via tuner 1 en daaronder Ned 1 via tuner 2, enz. enz. ) zodat de gebruiker elke keer wel zelf bewust manueel moet kiezen via welke tuner wordt opgenomen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Nee, dat is niet nodig.

 

De ontvanger zoekt zelf een vrije tuner.

Je kan in de voorkeuren aangeven dat wanneer er geen vrije tuner beschikbaar is opnames voorgaan.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...