Ga naar inhoud


Advies nieuwe schotel


Jelzin

Aanbevolen berichten

Beste forum leden,

 

Ik ben op zoek naar een nieuwe schotel voor thuis gebruik en nu heb ik diverse artikelen op het forum gelezen maar ik ben er nog steeds niet uit wat nu een goede setup zou kunnen zijn in mijn situatie.

 

Ik heb ik het verleden twee schotels gehad (draaibaar) i.c.m. een dreambox dus ben niet geheel onbekend met satelliet TV.

 

Situatie:
Ik woon in een dorpje ten westen van Leeuwarden (Marsum), de achtergevel kijkt in de richting van 135 graden (dus 45 graden tegen de klok in vanuit het zuiden gerekend) en er is vrij zicht dus dat zal niet het grootste probleem zijn.

 

Wensen:
- Alleen FTA gebruik (misschien later een abonnement maar daar ben ik nog niet over uit).
- de volgende satellieten ontvangen: Hotbird, Astra 1,2 & 3 (meer mag mag maar is niet direct noodzakelijk).
- 1 ontvanger maar mogelijk in de toekomst een tweede.
- Bij voorkeur geen breek en zaagwerk dus zo uit de doos installeren en afstellen.
- Budget voor de schotel, LNB's en kabel: Max 300 euro.
- Een advies voor een ontvanger mag ook maar ik denk dat daar wel het nodige over te vinden en te vertellen is dus misschien is het handig om daar een appart draadje voor te maken.
 

Alvast bedankt voor jullie input!

 

Johan

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste Jelzin

 

Welkom op dit forum

 

Je schrijft dat je alleen FTA wilt gebruiken. Waarom wil je dat toch de Astra 23,5 er op? Daar zitten bijna alleen maar gecodeerde zenders op en die paar zenders die niet gecodeerd zijn, zijn totaal niet interessant.

Je zou voor een Gibertini OP 85 of OP 100 kunnen gaan. Daarop is prima een rail te plaatsen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Sprietje:

Welkom op dit forum

 

Dankje!

 

2 uur geleden zei Sprietje:

Je schrijft dat je alleen FTA wilt gebruiken. Waarom wil je dat toch de Astra 23,5 er op? Daar zitten bijna alleen maar gecodeerde zenders op en die paar zenders die niet gecodeerd zijn, zijn totaal niet interessant.

 

Dat de 23,5 hoofdzakelijk gecodeerde zenders bevat wist ik niet, dus dan kan die komen te vervallen.

 

2 uur geleden zei Sprietje:

Je zou voor een Gibertini OP 85 of OP 100 kunnen gaan. Daarop is prima een rail te plaatsen.

 

Ok, dus de Gibertini zou een goede optie kunnen zijn. Wat is/zijn de ++ en -- van de 85 t.o.v. de 100?

 

Door grondstof wordt een T90 als optie gegeven, zijn er goede (of minder goede) redenen om voor die schotel te gaan? Even afgezien van het gruwelijk hoog aantal LNB's wat de T90 kan bevatten gaat het mij dan om b.v. kwaliteit van de ontvangst en/of andere goede redenen om voor de ene of de andere te kiezen.

 

Ik heb wel het draadje 'Gibertini OP 100 SE vs Wavefrontier T90' gelezen maar dan gaat het draadje al snel richting de diseqc switches enz en  dan is het mij niet direct duidelijk waarom de ene een betere keuze zou zijn t.o.v. de andere...

 

Ik weet dat ik misschien heel wat vraag en dat het lastig is voor iemand anders om mij hierbij te helpen maar ik wil graag een zo goed mogelijke keuze kunnen maken op basis van goede argumenten (omdat het tenslotte toch weer jaren mee moet gaan)  🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een Wavefrontier T90 is een joekel van een schotel en ik denk dat vele echtgenoten zo'n ding niet aan het huis willen hebben. Bovendien is dat een schotel die heel geschikt is vele satellieten te ontvangen die ver uit elkaar staan. Wil je dus satellieten van 5 west tot 28,2 oost ontvangen, dan is dat zeker een optie  
Voor 13e t/m 28e is een normale offset schotel voldoende.
Met een Gibertini OP 100 heb je wat meer regenreserve van met een OP 85. Ook kun je met een OP 100 satellieten ontvangen die dichter bij elkaar staan zonder meteen naar smalle lnb's te moeten grijpen.
De Astra 1-2-3 op een OP 85 gaat niet naar behoren met normale lnb's, wel op een OP 100.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je in Marsum vol op de wind zit is een Visiosat big bisat een optie. Wel 2x zo duur als veel andere schotels maar zeer stormvast.

Hou er qua budget ook rekening mee dat het erg leuk is om een ontvanger met twin-tuner te hebben , dus 2 kabels, switch en iets duurdere LNB's met 2 of meer uitgangen.

Zeker als je aan een 2e ontvanger denkt.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

@minplus:

Wind valt wel een beetje mee denk ik, ik zit midden in het dorp (was in het verleden ook nooit een probleem) maar op zich wel een goede tip om in het achterhoofd te houden. Is stormvastheid het enige voordeel van de Visiosat big bisat op kun je nog meer plussen (of minnen) aangeven?

Voor wat betreft je opmerking over de ontvanger, dat is zeker iets om in het achterhoofd te houden (overigens heb ik de ontvanger niet in dit budget mee genomen, alleen de schotel, de LNB's, Diseqc switch en de kabel).

 

@Sprietje:

Bedankt voor de tip, ik had inderdaad nog niet in duitsland gekeken. Mocht je nog tips voor webshops hebben dan hoor ik dat graag (via prive bericht is dat volgens mij wel toegestaan).

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan de visiosat bisat ook aanraden. Heb hem zelf al 11 jaar in gebruik tot volle tevredenheid. Roest niet, en kan veel wind hebben.

Visiosat Big Bisat (0.8W, 9, 13,19.2,23.5,28.2) 3 x Inverto quad, 2 x Alps quad, 1 x Venton rocket 2 x Disecq 1/8 1 x Diseqc 1/10

VU+ Ultimo 4k DVB-S FBC/DVB-C FBC,WD AV GP WD20EURS, 2TB @ Panasonic tx-50exw784 + Logitech Harmony 665
Qviart Lunix 4K @ Panasonic TX-L42E5 + Logitech Harmony 700

Ziggo start CI+

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Ventuyra:

NEe die had ik nog niet bekeken, ik heb het draadje even doorgelezen en zal ook de test even bekijken maar een vlugge zoekactie met google leverde nog niet heel veel verkoop punten op (maar dat kan aan mijn zoekactie liggen natuurlijk).

 

@cheapwatcher:

Dus een goede schotel die lang mee gaat (meer dan 10 jaar vind ik netjes genoeg)... Heb jij dan de bisat of de big bisat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt de signaalversterking van een Visiosat Bisat of Bigbisat natuurlijk niet helemaal vergelijken met een Gibertini OP 100. Deze laatste geeft duidelijk meer. Wat windbelasting betreft hoef je voor de Gibertini niet bang te zijn.  Gibertini staat bekend om zijn degelijkheid.

In feite gaat het om een schotel voor 2 verschillende doeleinden.

- een Bigbisat is gemaakt om een heel breed deel van de Clarkebelt te ontvangen max. 48 graden

- met een normale offsetschotel met rail moet je niet verder gaan dan 20 graden

Link naar reactie
Delen op andere sites

@erwinnaar

Helaas levert de shop op de site van Technisat alleen binnen Duitsland en de andere landen die je op de site kunt kiezen hebben geen shop.

 

@Sprietje

Ik verwacht eerlijk gezegd ook niet direct een probleem met de wind aangezien ik midden in het dorp woon. Het kan natuurlijk altijd en overal wel hard waaien en mocht het echt zo hard waaien dat er schade aan de schotel ontstaat dan is dat zo en moet er op dat moment gekeken worden wat er aan de hand is en hoe het hersteld kan worden... Je kunt nu eenmaal niet met alle mogelijke extreme weersomstandigheden rekening gaan houden die mogelijk eens voor kunnen gaan komen....

Dus het criterium wind is voor mij niet direct een doorslag gevende factor.

Het andere punt wat je noemt is wel verhelderend en daar moet ik inderdaad over na gaan denken (met name of ik in de toekomst boven die 20 graden zou willen komen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...