Ga naar inhoud


Advies nieuwe schotel


Jelzin

Aanbevolen berichten

47 minuten geleden zei Sprietje:

Je kunt de signaalversterking van een Visiosat Bisat of Bigbisat natuurlijk niet helemaal vergelijken met een Gibertini OP 100. Deze laatste geeft duidelijk meer.

 

Echter benieuwd welke van de twee een betere signaal kwaliteit geeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik zat nog even te denken; stel ik koop nu een normale offset schotel en plaats daar 4 LNB's op (laten we zeggen Astra 1,2,3 en Hotbird) en ik kom er later achter dat ik eigenlijk nog een paar satellieten wil hebben die buiten die 20 graden zouden vallen(om wat voor reden dan ook), zou het dan een optie kunnen zijn om nog een schotel te plaatsen met daarop b.v. weer 4 LNB's op andere posities en die toch zo aan te sluiten dat alle 8 LNB's op 1 ontvanger terecht komen? Is dat technisch mogelijk?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat is geen enkel probleem. Het heeft zelfs voordelen omdat 2 satellieten die erg dicht bij elkaar staan en waarbij je die hooguit met 2 extra smalle lnb's kunt ontvangen, deze over twee schotels kunt verdelen waardoor je volop ruimte hebt voor gewone lnb's.

Een mooi voorbeeld hiervan de dat je op 1 schotel niet de Astra 28,2 en de Badr 26 oost kunt ontvangen omdat die zo dicht bij elkaar staan.

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf ook sinds vorig jaar de Cahors Visiosat Big BiSat aangeschaft.

Het is helaas geen goedkope schotel, maar het is wel een prachtige schotel

met een geweldige ontvangst. Ik heb bijv. op heel veel engelse zenders op

Astra 28,2E een ontvangst van 18,1 dB (100%)

Ik ben er erg tevreden mee.

Maar jouw idee met twee schotels boven elkaar is ook een geweldig idee om

dicht bij elkaar staande satellieten toch te kunnen ontvangen.

Bij mij kan ik bijv. Eutelsat 7.0E en 10.0E niet kwijt, maar die kan je wel mooi op 2 schotel verdelen.

Hopelijk heb je al een goede keuze gemaakt

CAHORS 06    Big-BiSat Aanpassing op 29-01-2018.JPG

CAHORS_13____Big-BiSat_Satelliet_posities.png

  • Bedankt 1

CAHORS Big BiSat met Twin LNB's 5xRELOOK RE-T1EC & 3xVENTON Rocket EXL-T 

op 8 Satellieten:  05.0˚W / 04.8˚E / 09.0˚E / 13.0˚E / 16.0˚E / 19.2˚E / 23.5˚E / 28.2˚E

PANASONIC OLED TX-65JZW984 4K UHD / VU+ SOLO-4K UHD / VANTAGE 8000-S HD

Latitude: 52.2933 / Longitude: 4.9827 / AVATAR: IntelSat bij Langendorf (D) Foto 01 Sept. 2010

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Dirk,

 

Ik heb nog geen keus gemaakt, ik ben me nog aan het inlezen en denk na over wat ik nu zou willen en wat de mogelijkheden zijn. Ik neem liever nu meer tijd om een goede keus te maken dan hals-over-kop een beslissing te nemen en iets aan te schaffen waar ik later misschien iets minder gelukkig mee ben.

Ik vind het wel mooi om al die verschillende inzichten te lezen en proef ook best wel voorkeuren bij diversen mensen en dat is ook wel weer leuk...

Ook de extra info die de diverse forum leden geven is interessant en bied stof tot nadenken.

Bedankt voor je bericht!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je later wilt uitbreiden kan je ook een draaibare schotel erbij nemen.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 11-4-2019 om 13:47 zei Jelzin:

@Ventuyra:

NEe die had ik nog niet bekeken, ik heb het draadje even doorgelezen en zal ook de test even bekijken maar een vlugge zoekactie met google leverde nog niet heel veel verkoop punten op (maar dat kan aan mijn zoekactie liggen natuurlijk).

 

@cheapwatcher:

Dus een goede schotel die lang mee gaat (meer dan 10 jaar vind ik netjes genoeg)... Heb jij dan de bisat of de big bisat?

De bisat.

16 uur geleden zei dirk044:

Ik heb zelf ook sinds vorig jaar de Cahors Visiosat Big BiSat aangeschaft.

Het is helaas geen goedkope schotel, maar het is wel een prachtige schotel

met een geweldige ontvangst. Ik heb bijv. op heel veel engelse zenders op

Astra 28,2E een ontvangst van 18,1 dB (100%)

Ik ben er erg tevreden mee.

Maar jouw idee met twee schotels boven elkaar is ook een geweldig idee om

dicht bij elkaar staande satellieten toch te kunnen ontvangen.

Bij mij kan ik bijv. Eutelsat 7.0E en 10.0E niet kwijt, maar die kan je wel mooi op 2 schotel verdelen.

Hopelijk heb je al een goede keuze gemaakt

CAHORS 06    Big-BiSat Aanpassing op 29-01-2018.JPG

CAHORS_13____Big-BiSat_Satelliet_posities.png

Welke doosjes heb je gebruikt om de switches in te plaatsen?

Visiosat Big Bisat (0.8W, 9, 13,19.2,23.5,28.2) 3 x Inverto quad, 2 x Alps quad, 1 x Venton rocket 2 x Disecq 1/8 1 x Diseqc 1/10

VU+ Ultimo 4k DVB-S FBC/DVB-C FBC,WD AV GP WD20EURS, 2TB @ Panasonic tx-50exw784 + Logitech Harmony 665
Qviart Lunix 4K @ Panasonic TX-L42E5 + Logitech Harmony 700

Ziggo start CI+

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mocht je nog switches moeten kopen: de Spaunswitches die ik hier gebruik hebben zelf al perfect werkende en subtiele doosjes.

 

De doosjes boven gebruikte ik vroeger voor koffie e.d.

Wie weet staan ze - of vergelijkbare - bij de kringloop.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alles lezende begin ik voorzichtig naar een Cahors Visiosat Big BiSat te kijken.

Ik ga eerst voor 1 (en besteed daar op dit moment het geld aan wat ik voor ogen heb zodat ik kwalitatief een goede start maak) en koop later er een tweede bij...

 

Ik heb ondertussen ook even beter naar de diverse satellieten gekeken die ik dan zou willen ontvangen en dan kom ik eigenlijk tot het volgende lijstje:

5w (Eutelsat 5 West A)

0.8w (Thor 5/6/7 & Intelsat 10-02)

7e (Eutelsat 7A/7B)

9e (Eutelsat 9B & Ka-Sat 9A)

13e (Hotbird 13B/13C/13E)

16e (Eutelsat 16A)

19.2e (Astra 1KR/1L/1M/1N)

23.5e (Astra 3B)

28.2e (Astra 2E/2F/2G)

 

Waarbij ik wil beginnen met de schuin+vet gedrukte satellieten. Maar ik denk dat de afstand tussen 16e en 19.2e wel eens een uitdaging kan worden met 40mm LNB's

 

De volgende vraag is dan ook welke LNB's en in welke uitvoering (single, twin, quad)... Een single LNB snap ik, waarom zou ik een twin of een quad willen of kunnen gebruiken. Mijn doel is om in ieder geval 1 maar mogelijk twee losse ontvangers te nemen die onafhankelijk van elkaar verschillende (meestal radio) zenders moeten kunnen opnemen op hetzelfde moment dan wel 1 opname en op de andere iets kijken of luisteren. Het zou zo kunnen zijn dat dat op de zelfde satelliet is maar b.v. verschillende transponders. Is dat technisch mogelijk met b.v. een twin of een quad LNB of heb je dan gewoon twee schotels nodig die beide een LNB op dezelfde satelliet hebben?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Jelzin

 

Of je smalle lnb's moet gebruiken of niet, wordt automatisch al aangegeven in de BigBisat calculator. Ook kun je het makkelijk zelf bekijken als je weet dat de afstand tussen 2 strepen bij een BigBisat 11,4mm is.
Bekijk de calculator afbeelding eens in de bijlage.
Je schrijft dat je in Friesland woont. Ik heb de calculator maar even op Leeuwarden gezet maar je moet wel de juiste plaats invullen voor een goede berekening.

Tussen de 16e en 19,2e is 3,48 graden, dat is dus 3,48x11,4mm= 39,67mm.
Daar kunnen dus nooit lnb's geplaatst worden met koppen van 60mm, die mogen dus maximaal 40mm zijn.

Je kunt zonder meer al geen lnb-klemmen van 40mm nemen want die kunnen in dezelfde richting niet dichter bij elkaar dan 52mm. Je moet dus 23mm klemmen nemen.

 

Als je een twin-lnb neemt, kun je er 2 ontvangers op aansluiten of 1 ontvanger met 2 tuners.

 

Leeuwarden BBS.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Cheapwatcher.

De door mij gebruikte opbergdoosjes zijn van Modula.

Maar Sprietje was mij weer voor om dit te vermelden

Als je ook 1 dag hier niet kijkt!

De kleine beschermdoosjes die bij een switch worden geleverd vind ik

maar armoedige dingen. Bij de ergste hoosbuien blijven de switches hierin wel kurkdroog.

Je moet alleen wel een paar gaatjes erin boren voor de tierips en in het deksel

om de coaxkabels die vanaf de LNB's komen door te kunnen voeren.

Geen probleem als je een beetje handig bent.

Ze staan inderdaad bij Bl*kker in het vak in diversen maten en hoogten.

 

MODULA.jpg

CAHORS Big BiSat met Twin LNB's 5xRELOOK RE-T1EC & 3xVENTON Rocket EXL-T 

op 8 Satellieten:  05.0˚W / 04.8˚E / 09.0˚E / 13.0˚E / 16.0˚E / 19.2˚E / 23.5˚E / 28.2˚E

PANASONIC OLED TX-65JZW984 4K UHD / VU+ SOLO-4K UHD / VANTAGE 8000-S HD

Latitude: 52.2933 / Longitude: 4.9827 / AVATAR: IntelSat bij Langendorf (D) Foto 01 Sept. 2010

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uur geleden zei dirk044:

e vermelden

Als je ook 1 dag hier niet kijkt!

De kleine beschermdoosjes die bij een swi

Klinkt goed. Ik liet ze aan m'n vrouw zien en die vond het heel netjes eruit zien. Dus wie een keertje aanschaffen.

Visiosat Big Bisat (0.8W, 9, 13,19.2,23.5,28.2) 3 x Inverto quad, 2 x Alps quad, 1 x Venton rocket 2 x Disecq 1/8 1 x Diseqc 1/10

VU+ Ultimo 4k DVB-S FBC/DVB-C FBC,WD AV GP WD20EURS, 2TB @ Panasonic tx-50exw784 + Logitech Harmony 665
Qviart Lunix 4K @ Panasonic TX-L42E5 + Logitech Harmony 700

Ziggo start CI+

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Cheapwatcher,

Het is aan te raden om een switch mee te nemen als je deze

Modula doosjes gaat kopen. Dan weet je tenminste zeker, dat de switch

er goed in past.

CAHORS Big BiSat met Twin LNB's 5xRELOOK RE-T1EC & 3xVENTON Rocket EXL-T 

op 8 Satellieten:  05.0˚W / 04.8˚E / 09.0˚E / 13.0˚E / 16.0˚E / 19.2˚E / 23.5˚E / 28.2˚E

PANASONIC OLED TX-65JZW984 4K UHD / VU+ SOLO-4K UHD / VANTAGE 8000-S HD

Latitude: 52.2933 / Longitude: 4.9827 / AVATAR: IntelSat bij Langendorf (D) Foto 01 Sept. 2010

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...