Ga naar inhoud


Positie LNB (Brandpunt) in LNB houder


stevenvc19

Aanbevolen berichten

Beste allen, 

 

Misschien een vraag die al eens gesteld is, maar ik vond er niet meteen een antwoord op. 

Wanneer je een LNB in een zijn houder steekt kan je deze LNB ten opzichte van de schotel nog wat naar voor en achter schuiven. Wat is nu eigenlijk de beste afstand voor zo'n LNB? 
Gevoelsmatig steek ik de LNB altijd zo ver mogelijk van de schotel. Maar klopt dit wel? En hoeveel impact heeft dit op de ontvangst? 

Is dit bij alle triax schotels (van verschillende formaten) hetzelfde? 

 

Alvast bedankt voor jullie verklaringen!
 

DSC_0907.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste stevenvc19

 

In de halslengte van een lnb kan erg veel verschil zitten.
Een Inverto Classic heeft maar een halslengte van 22mm. Neem je nu de Inverto Black Ultra Single, die heeft een halslengte van 68,5mm.
Bijna alle lnb-klemmen zijn 20mm breed. Dat wil dus zeggen dat je de Inverto Classic 2mm kunt verplaatsen en de Inverto Black Ultra Single 48,5mm. Dat is nogal een verschil. Het kan dus nooit zo zijn, dat het optimaal is de lnb zo dicht mogelijk naar de schotel te zetten.
Als het goed is, dan heeft de schotelfabrikant de lnb-arm zo gemaakt, dat als een lnb met een korte hals wordt geplaatst, het focuspunt van de lnb in het brandpunt van de schotel gezet kan worden.
Daarom geef ik ook altijd aan dat de kop van de lnb ongeveer 5-6mm vrij moet staan van de lnb-klem. Dit is een gemiddelde uitgangspositie.
Voor optimaal resultaat zul je de lnb voorzichtig naar voren en naar achteren moeten schuiven en op de signaalmeter moeten kijken wanneer de signaalkwaliteit het beste is.
Als beweert wordt dat dit weinig uit maakt, dan heeft die persoon waarschijnlijk nog nooit een lnb met een lange hals gehad want dat maakt een enorm verschil uit als de Inverto Black Ultra Single in zijn voorste stand wordt gezet. Het focuspunt van de lnb staat dan maar liefst 47mm vóór het brandpunt van de schotel.

 

 

Inverto Black Ultra Single tek.png

Inverto Classic twin.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Verder denk ik dat je in het constellatie diagram het effect van het focusseren het best kunt waarnemen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verder wordt er ook soms gerommeld met de armlengte van een schotel.

Was er niet een serie van de triax64 waarbij je de arm beter één of twee centimeter kon inkorten?

Maar ook bij meer gerenommeerde merken klopt het niet altijd.

 

Als je heel precies het brandpunt van een schotel wilt bepalen, is opmeten van de schotel toch het beste.

Met hoogte en breedte van (het effectieve ontvangst-oppervlak van) de schotel, en de diepte precies in het midden (liefst in tienden van millimeter), kan je dan alle specs berekenen.

Parabola6 is een goede calculator (ik heb een spreadsheet, die hetzelfde kan berekenen).

Parabola calculator 2.0 niet, en de satsig calculator ook niet. Die hebben helaas fouten.

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank aan allen voor deze feedback! 

 

Men kan dus berekenen waar het brandpunt van de schotel zich bevindt. 

 

Wanneer ik de reactie van @Sprietje lees, merk ik op dat als vuistregel de LNB dus eigenlijk steeds zo ver mogelijk van de schotel moet staan, dus de “LNB kop” op +/- 5 à 6mm van de klem geschoven. 

 

Het spelen met de LNB kan dus een betere (of slechtere) ontvangst opleveren. Maar in welke maten kan het spelen met deze afstand resulteren in minder (of juist meer) signaal-uitval bij slechte weersomstandigheden? 

 

@Ventura merkt weinig verschil bij het spelen met de LNB. maar we weten natuurlijk niet (zoals @Sprietje aanhaalde) hoe lang de hals van zijn LNB is. 

 

Laat ons zeggen dat we de LNB 1 cm dichter tegen de schotel schuiven, of de LNB helemaal tegen de klem schuiven. zou dit een grote impact hebben op de ontvangst?

 

Gezond boerenverstand zegt mij dat je inderdaad zeer weinig impact gaat meten wanneer je met een triax 88 op Astra 1 of Astra 3 uitgericht staat. Dit omdat het signaal hier in de Benelux zeer sterk is. 

 

Maar stel nu dat we met de LNB afstand experimenteren  bij Out Of Footprint ontvangst (Of zwakkere transponders). Zou de impact dan groter zijn?  

 

Gezien de % signaalmeter op de ontvanger geen echt meetinstrument is, kan ik zelf niet uittesten hoe groot de impact -en dus het belang- van een goed, in het brandpunt afgestelde LNB is. 

 

 

 

aangepast door stevenvc19
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is inderdaad zo dat de armlengte en zeker ook de richting waarin de lnb kijkt niet altijd klopt. Bij de Triax 64 is de arm inderdaad 15mm te lang. Canal Digitaal was daar ook al achter gekomen. Ze schreven bij de handleiding van het plaatsen van een Triax-schotel met een duo-lnb ook al dat je de duo-lnb zo ver mogelijk naar voren moest zetten. Metingen van de signaalkwaliteit met een enkele lnb met een lange hals wezen uit dat de duo-lnb nog beter zou presteren als die nog verder naar voren zou staan. Dat is echter alleen te bereiken door de arm 10mm in te korten.

Natuurlijk is het brandpunt van de schotel berekenen het aller beste. Kijk maar naar de resultaten van de B&R-schotel die mede daardoor uitstekende prestaties weg zet maar ja, alleen het zo heel nauwkeurig opmeten van de schotel en dan vooral de plaats van het diepste punt bepalen en tot op 0,1mm de diepte, kun je van de gemiddelde schotelaar niet verwachten.

Mijn ervaring is dat het wel degelijk meetbaar is als het focuspunt van de lnb 10mm verkeerd staat t.o.v. het brandpunt maar ik hanteer wel de stelregel, wie het kleine niet eert, is het grote niet weert (waard).
Bij een schotel optimaal afstellen hoort niet alleen de elevatie, de azimuth, de skew van de schotel of schuinte van de lnb-rail, de skew van de lnb's zelf maar ook de afstand van de lnb's tot de schotel. Als je dat op alle punten uiterst nauwkeurig doet, heb je 5x wist te pakken.

 

duo-lnb afstellen.png

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...