Ga naar inhoud


Wavefield afstellen lukt niet


Willy-V

Aanbevolen berichten


  • Reacties 62
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Beste Willy-V

 

Ik heb de indruk dat je de huidige lnb's met koppen van 60mm wilt blijven gebruiken. Daarom een advies als je de 9 oost er bij wilt plaatsen.
Eerder had ik al geschreven dat de afstand tussen de 9e en 13e lnb's 45,8mm moeten zijn terwijl je ze niet dichter bij elkaar kunt zetten dan 58mm. Dat is een afwijking van 12,2mm. Middel die waardes uit.
De afstand tussen de 13e en 19,2e had ik berekend op 72mm. Trek dus 6mm van die 72mm af, dat is 66mm tussen de 13e en 19,2e en zet dan de lnb van de 9e tegen de lnb van de 13e. Dan heb je op beide nog redelijk signaal.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sprietje,

 

Ik heb de schotel skew op -10,25° gezet en de lnb's op de afstanden zie bijlage.

 

Bij mijn eerste test met die waarden had ik de volgende resultaten:

9E = 0, 13E = 0, 19.2E = 332,  28,2E = 322 TV kanalen

 

De 9E en de 13E kreeg ik geen signaal op pas als ik de schotel skew op -12,5° gezet had kon ik al signaal van de 13E krijgen.

Tweede test:

9E = 0, 13E = 52, 19.2E = 159,  28,2E = 372 TV kanalen

 

Ik heb ook de afstand tussen Astra 1 en Hotbird moeten vergroten daar ik er geen signaal uitkreeg.

De 9E blijft onbelangrijk.

 

Door de hevige vindvlagen heb ik verdere testen moeten stoppen.

Volgende dagen ben ik niet thuis het is pas rond 20 augustus dat ik er terug kan aan werken.

 

Alvast bedankt voor de hulp.

 

PS: De analoge satfinder stond in serie met de digitale satfinder omdat er teveel licht was en ik het scherm van de digitale satfinder bijna niet kon aflezen.

Alle andere metingen en getallen komen steeds van de Satelliet receiver.

559435874_SchotelLNBsposities10-08-2019s.jpg.6de98526e61b761a9cdbb2dc724ea7dc.jpg

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Willy-V

 

Een vreemde situatie.
Ik had uitgerekend dat de schotelskew op -10,65° moet staan. Je schrijft dat je bij een schotelskew van -12,5° pas signaal op de 9e en 13e kreeg. Dan ga ik eerst twijfelen of ik een fout in de berekening heb gemaakt maar dat blijkt niet zo te zijn. De Satlexcalculator geeft voor deze satellietconfiguratie zelfs een schotelskew van 10,01° aan, nog minder dus. De schuinstand van de rail is geheel onafhankelijk van de schotelmaat. Ik kan het dan ook niet anders verklaren dat je de schotel in eerste instantie niet zuiver genoeg op de Astra 19,2 uitricht. Dit moet echt met uiterste precisie gebeuren want de elevatie van alle andere lnb's zijn hier afhankelijk van.
En hoe jij nu aan grotere afstanden komt begrijp ik ook niet. De enigste verklaring die ik kan bedenken is dat een Wavefield niet hetzelfde is als een Maximim E-85 want ik ben daar wel van uitgegaan.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sprietje,

Daar had ik een stuk papier opgeplakt met een hoek van x graden op die ik daarna met de waterpas juist moest zetten.

gemakkelijk gaat dat niet met die waterpas op de bolle kant van de schotel.

Die is er daarna afgewaaid .

aangepast door Willy-V
Link naar reactie
Delen op andere sites

als ik nogmaals de foto's bekijk, vind ik dat die schotel veel te laag staat tov het zadeldak en de dakkapel van de buren

28,2 Oost signaal geeft dat ook al aan die ligt vanuit de schotel gezien ergens aan de gevelpan (dus de zijgevel dakvlak beëindiging)

 

volgens mij zijn die mastbeugels aan de eigen onderliggende gevel te klein en de mast is niet hoog genoeg

(het steekt bijna in/tegen de zinken goot en zal ook overhoeks op dat punt naast de twee dakschilden en dakkapel veel spatwater en wind turbulentie vangen)

 

verder lijkt me de methodiek hiermee bepaald moet gaan worden

Op 10-8-2019 om 22:26 zei Sprietje:

Astra 19,2 uitricht. Dit moet echt met uiterste precisie gebeuren want de elevatie van alle andere lnb's zijn hier afhankelijk van.

 

maar als de mast niet loodrecht staat wordt het niks

 

Screenshot_7.png

aangepast door Tonskidutch

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden zei luisteraar:

mooie tekening en toelichting

moet volgorde op tekening 28-19-13-9 niet 9-13-19-28 zijn ?

 

De volgorde op tekening  is wel degelijk correct afgebeeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dank je patje7of9

je kunt in Autocad 2020 een 3D simulatie tekenen van de Clarke Belt met zijn satelliet posities

en een soort kegel (boog) construeren naar het punt van je schotel locatie

daarmee kun je een vertikaal vlak (die zijgevel en daklijn) dat die kegel snijdt ook duidelijk maken, maar dat is een beetje verregaand 3D CAD scripting voor een forum

 

daar zijn sprietjes berekeningen veel belangrijker om op te volgen

aangepast door Tonskidutch

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...