Ga naar inhoud


Wavefield afstellen lukt niet


Willy-V

Aanbevolen berichten

5 uur geleden zei Willy-V:

Tonskidutch:

Wat je ziet is een losliggende coax kabel van LNB 23,5 want aan die LNB had ik de satfinder hangen om de positie af te regelen.

 

De loshangende kabel lijkt echter die van 19E te zijn.

Zit daar de oorzaak van de verwarring/verwisseling?

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 62
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

  • Moderator

Vergis je je niet?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

O ja!

Is een andere F-connector die nu op de 23E-LNB zit, zie ik nu.

 

Dus dan is de losse F-connector wellicht toch de 23E-kabel.

Sorry!

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik meld het zonder dat ik weet of Willy-V eraan gedacht heeft;

 

bij bepaalde receivers wordt na afschroeven van de f-Connector geen correct diseqc signaal meer naar de switch en LNB gestuurd

de beelden duiden er al op gedeactiveerd

omdat te voorkomen moet altijd de receiver uit gezet worden en een volledige herstart krijgen als de kabel weer aan de receiver geschroefd wordt

 

het kan dan zelfs zo zijn dat je een scan uitvoert op een verkeerde satelliet positie terwijl je menu toont een scan uit te voeren op de juiste satelliet positie

maw

altijd de receiver uit schroeven en dan weer een herstart, dan schakelt het diseqc principe ook weer normaal

 

 

Als iemand zo iets over mij zegt sla ik hem op z'n bek

😁

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Signaal op de 4 LNB's.😀

Mijn grootste fouten die ik gemaakt heb zijn:

  • Dat ik de Satlex calculator gebruikt heb.
  • Dat ik ervan uitging dat een transponder metadata met het signaal meegeeft en dat de Receiver zo weet van welke zender het signaal komt niet dus.

Je kan rustig de receiver vragen satelliet Astra 1 op 19,2°E te scannen maar die pakt toch alles binnen wat in zijn lijst staat?

 

Met behulp van de satfinder heb ik telkens één enkele satelliet gescand en gekeken of de binnenkomende TV zenders bij de gekozen satelliet hoorden.

Eens ik de transponders in de lijst had heb ik de schotel naar best vermogen afgeregeld op Hotbird 13,0°E dit omdat ik SRF Info van Zwitserland goed wil ontvangen.

De andere lnb's heb ik volgens de afmetingen van Sprietje gemonteerd waarbij de Eutelsat 9A 9,0°E wel wat fout zal staan t.o.v. h.o.h. van Hotbird 13,0°

 

Alle vier de lnb's hebben TV zenders gevonden:

 

Hier enkele waardes:          
Satelliete Positie Zender Frequentie Pol. Symbol Rate Intensite Kwaliteit
Eutelsat 9,0E CGTN 11 996 V 27 500 90% 71%
Eutelsat 9,0E Servus 11 785 H 27 500 90% 30%
Hotbird 13,0E SRF Info 11 526 H 29 700 90% 53%
Hotbird 13,0E BVN 10 815 H 27 500 45% 7%
Astra 1 19,2E ZDF HD 11 362 H 22 000 90% 20%
Astra 1 19,2E phoenix 11 582 H 22 000 90% 35%
Astra 2D 28,2E BBC One HD 10 847 V 23 000 45% 10%
Astra 2D 28,2E BBC Four 10 773 H 22 000 45% 8%

 

Ik zou nog wat fijne aanpassingen willen doen volgende week als het niet meer regent.

Bedankt voor de support,

Willy

 

 

 

 

Schotel LNB's posities 8-08-2019 s1.jpg

Schotel ontvangst afstellen s.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja maar dat gaat zo maar niet, de 23,5 positie laten vallen en dan de 9 oost er bij zetten.
Dan verandert ook de schuinte van de rail en moet je de lnb's anders verdelen voor een goed resultaat.
Om te beginnen kom je helemaal in de knel te zitten met de afstand tussen de 9 oost en 13 oost. Tussen de 19,2 en 23,5 was de berekende afstand 50mm maar die staan op een afstand van 4,3 graden arc. Nu heb je nog minder, slechts 4 graden. De afstand tussen de 2 lnb's zou dan 45,8mm moeten zijn terwijl je ze niet dichter bij elkaar kunt zetten dan 58mm. Dat is een afwijking van 12,2mm. Dat is echt veel te veel. Daarom krijg je zulke slechte waardes.
Dat krijg je alleen maar opgelost met de speciale dubbele lnb-houder van 3 graden waar 2 smalle lnb's in geplaatst moeten worden met een hals van 23mm.

Je zult de lnb-houder van de Astra 19,2 aan de andere kant van de arm moeten plaatsen zodat de 9e en 13e veel dichter naar het midden komen. De schuinte van de rail, in dit geval de schotel-skew zal minder ingesteld moeten worden en is afhankelijk op welke denkbeeldige satelliet je de schotel wilt afstellen.

 

Maximum E85 lnb-houder 3-4,3 graden 23mm.PNG

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sprietje,

 

De opgegeven maten moesten in cm zijn.

Ik heb de graden over de rail met een rolmeter gemeten dus de boog van de rail volgend.

 

De Eutelsat 9A op 9,0E is bijkomstig en mag de optimale ontvangst van de andere 3 LNB's niet storen.

Als de Eutelsat 9A problemen veroorzaakt dat gaat die eraf.

 

Zelf ben ik niet goed thuis in hemelmechanica wil je zo vriendelijk zijn mij de aangepaste Skew en posities op de rail geven?

Mvg,

Willy

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Willy-V

 

Ik heb me gebaseerd op de metingen die gedaan zijn met een Maximum E-85.
Daaruit valt af te lezen dat deze schotel tot 8 graden links en rechts van het midden geen afval van de versterking heeft. Ik ben er in de berekening dan ook van uit gegaan dat de schotel gericht wordt op de denkbeeldige satelliet 17 oost.
De Eutelsat 9 oost valt dan  mooi binnen die 8 graden zodat die nog de maximale versterking krijgt.
De Astra 28,35 komt dan 11,35 graden uit het midden. De versterking daar is dan nog 37,5db. Dat is ruim voldoende voor de Astra 2 die in Gent binnen knalt.
Je hebt zelf al uitgerekend dat elke graad arc 12,8mm is. het verschil tussen 17e en 19,2e is 2,2 graden dus de afstand 2,2x12,8=28mm. Het hart van de Astra 19,2-lnb moet je dus 28mm van het midden af zetten.
Voor de rest blijven de afstanden van de lnb's dus zoals al eerder is uitgerekend.
De schuinte van de rail, de schotelskew dus, moet dan voor jou locatie op -10,65 graden staan.
Deze hoek meten met een gradenapp op je telefoon kan, veiliger is zoals ik het eerder aan gaf om afwijkingen van je telefoon uit te sluiten. Eerst de schotelskew instellen op nul-graden, dan de rail met een echte waterpas precies horizontaal zetten met de 2 bouten in het midden, dan de schotel op 79,35 graden zetten.

De schotel richt je optimaal uit op de Astra 19,2. Als je 98% of meer hebt op je ontvanger, dan een zwakkere zender kiezen of een vochtige zeem over je lnb hangen zodat het signaal zo'n 20-25% zakt.

 

Versterking Maximum E85.png

Gain Maximum E85.png

E85.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...