Ga naar inhoud


Tracvision 4


Marc123456789

Aanbevolen berichten

Gebruik voortaan de site: Dishpointer.com
Vul de plaats in waar je bent, de satelliet die je wilt ontvangen en onderaan vind je dan de skew van de lnb.
Je ziet dat die in de haven van Zierikzee -7,4 graden is. Dit wordt ook nog eens aangegeven met een pijl linksom die er onder staat.
Linksom is als je richting de satelliet kijkt en dit is rechtsom is als je tegen de achterzijde van de lnb kijkt.

 

Dishpointer.png

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 82
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Zo eindelijk alles compleet en aangesloten en we hebben beeld.

nadat tracvision gelockt was had ik hem uitgezet en ben handmatig de Lnb gaan stellen. Op de aangegeven schaal had ik toch het hoogste db op +7.

Helaas filmnet en ziggo sport was het beeld steeds haperig. Bij NPO en RTL 4 etc. Rond de 7-8 db maar bij filmnet en ziggo 6-7. Is dat nog op te lossen? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is vreemd Marc. Klopt de aanduiding min en plus dan niet? Ik heb duidelijk aangegeven wanneer het plus en wanneer het min moet zijn als je het bekijkt in de richting van de satelliet en achter tegen de lnb aangekeken.

Maar waarom heb je nu wel beeld? Hij stond toch al in deze stand en toen had je geen beeld. Ziggo en Filmnet hebben geen afwijkende transponderspecificatie dus die zouden het net zo goed moeten doen dan de rest. De enige overeenkomst met Ziggo en Filmnet is dat ze allemaal op transponder 12129V zitten maar daar zit Animal Planet, Eurosport 1, National Geographic en Insight TV ook op.

 

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt gelijk, ik had niet helemaal goed gelezen. Als ik naar de lnb kijk richting de schotel, staat op de schotel de schaal zoals bij dat eerste plaatje te zien was uit de handleiding van de tracvision. Om hem dan op -7 te zetten draaide ik (kijkend naar de schotel) naar links en zo zag ik streepje op lnb wijzend naar -7 op de schaal. Zoals je uitlegde was dat dus verkeerd. Daarom zei dat mannetje van KVH dus +7.

 

Dat ik nu wel beeld hebt komt omdat bij de decoder die erbij zat ik alleen maar automatisch kon zoeken naar kanalen en tijdens het zoeken maar een paar kanalen werden gevonden. Op de dreambox had ik al volledige kanalen lijst staan.

 

Alle kanalen van transponder 12129 stotteren en vallen steeds weg. Geen idee waarom. Db is op alle kanalen van die transponder lager. Wel balen want wil graag zondag race zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je niet een andere lnb om te proberen , ik heb het met een lnb gehad dat één freq. totaal niet te ontvangen was .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja nu ik het plaatje nog eens goed bekijk, staat de aanduiding min en plus verkeerd aangegeven. Nu is min wel linksom en plus rechtsom, dus zoals in de handleiding staat maar dat is als je in de schotel kijkt. De afspraak is dat je in de richting van de satelliet moet kijken en dan is min linksom en plus rechtsom. Wel enorm slordig van de fabrikant om dit verkeerd aan te geven.

 

Nou Max Verstappen kun je toch wel zien hoor want de race wordt zondag ook op CANVAS uitgezonden.

En hoe zou die moeten passen Trust?
Maar een kleine aanpassing op die 7 graden zou kunnen helpen want het is niet altijd gezegd dat de antenne in de lnb helemaal juist staat. Dus probeer ook een op 10 graden en 5 graden.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb op de dreambox openpli in het menu een signaalzoeker. Tijdens draaien van de lnb heb ik daar steeds naar gekeken en gestopt op de hoogste db waarde.

 

je zei eerder dat de tracvision een grote lnb had. Is daar geen kleinere voor te vinden om dan misschien een wat sterker signaal binnen te krijgen?

 

Goed weekend nog. Erg stormig nu op het water maar we hebben nog steeds beeld :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat hier om een primefocus schotel. Daar is de feedhorn die bestaat uit concentrische ringen anders dan bij een offset schotel.
Zoals je op de eerder geplaatste afbeelding kunt zien, zit de feedhorn op 4 stangen midden voor de schotel geplaatst op een afstand die precies in het brandpunt van de schotel valt. Als je de 2 vleugelmoeren los draait, kun je de lnb uit de feedhorn trekken.
Het probleem is dat lnb's met enkel een stuk pijp die je in het gat van de feedhorn moet steken niet bestaan behalve jou exemplaar.
Of er zit al een feedhorn aan de golfpijp, of er zit een flens aan zodat je hem met 4 bouten aan de feedhorn vast kunt schroeven.

Je zult dus een bestaande lnb aan moeten passen zodat er alleen een stuk pijp aan zit van de juiste lengte. Daar heb je dus een draaibank voor nodig.


Dat komt de volgende vraag. Hoeveel ruimte is er voor de lnb zodat hij de dome niet raakt. Ik zie dat de originele heel ondiep is maar wel erg breed.
Is hij zo ondiep omdat er niet meer ruimte is?

Dan is het zo dat de originele lnb 2 aansluitingen heeft. Heb je die nodig of heb je aan 1 genoeg?
In de regel is het zo dat lnb's met 1 aansluiting wat kleiner zijn dan lnb's met meerdere aansluitingen.
Er zijn nogal wat factoren die bepalen of er een andere lnb gebruikt kan worden en zo ja welke.

 

Ik heb 1 lnb gevonden die je zou kunnen gebruiken, dat is de Inverto Black MultiConnect. Dat is een lnb met perfecte ontvangsteigenschappen, vaak overtroffen door de Inverto Black Ultra die algemeen wordt gezien als de beste lnb.
Deze Multiconnect-lnb heeft een erg lange hals en is super klein. De kop zal er vanaf gehaald moeten worden en er zal naar de juiste lengte gekeken moeten worden. Ook zal naar de diameter gekeken moeten worden. Die is van de Inverto 20,5mm zoals ik dat kan zien. Je zou bij je eigen lnb eens kunnen meten hoeveel daar de diameter is.
Als deze Inverto past, heb je een super lnb waarvan ik zonder meer al durf te beweren dat die kwalitatief beter is en bovendien heel veel minder signaal weg neemt wat nu belemmert wordt om op de schotel te vallen.

 

Zoals ik al eerder schreef, geeft het signaal wat in het midden op de schotel valt 10x meer signaal aan de lnb dan signaal wat van de buitenrand wordt ontvangen. Grote kans dat je toch kostbare installatie die duizenden Euro's kost de Nederlandse zenders goed gaat ontvangen.

We hebben op dit forum een kunstenaar in ons midden die vaak hele bijzondere dingen maakt en ook vaak lnb's aan past. Dat is onze grote vriend Trust. Hij is zeker in staat dit klusje te klaren dus moet je hem maar eens vriendelijk aankijken. Het zou wel een bak zijn als met de Inverto lnb je kostbare automatische schotel met gyroscoop nu als een grotere schotel laat presteren.

 

Hier onder zie je de Inverto Black Multiconnect open gemaakt. De behuizing is er af gehaald en er onder gelegd. Je kunt nu goed zien hoe lang de hals is en hoe klein het huis waar de elektronica in zit, een enorm verschil met je huidige lnb.

 

Inverto_Black_Multiconnect_IDLB-SINL23-MULTI-OPP_2.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Echt super dat je zo meedenkt met me💪💪💪. Ook het filmpje was even leuk om te zien en te horen dat de mijne hetzelfde geluid maakt (lees lawaai).

 

De dikte van de huidige lnb zou ik moeten meten om te zien of de dikte van de inverto overeen komen dan wel niet overschrijd. (Zie foto)

 

Met betrekking tot de hals lengte met kop: zit daar iets essentieels in of is die hals gewoon af te korten? Wat doet de plastic kop aan het einde van de buis?

De diameter is niet het probleem omdat daar wel iets omheen geplaatst kan worden (draaibank) tot aan de juiste diameter. 

 

Op de tracvision zitten twee uitgangen Rf1 en Rf2, ik neem aan dat de huidige een duo lnb is?  Ik gebruik er maar 1 dus de inverto zou dan te gebruiken zijn.

 

Mocht een andere lnb werken en het signaal beter worden zodat we filmnet etc goed kunnen ontvangen dan zou dat geweldig zijn. 

 

Misschien leest Trust mee. Trust heb jij misschien een idee voor aanpassing lnb.

Als ik van de week op de boot ben en het weer laat het toe zal ik alles opmeten. 

Probleem om bij de tracvision te komen is dat ik hele kap moet losmaken dus het moet ff droog zijn en niet teveel waaien.

 

 

D0555A86-57A1-4378-8364-48B7B74121A5.jpeg

9905E8DB-F8BF-4755-9088-E7ED3D5BCB8A.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

De dikte van de golfpijp kan aangepast worden in de draaibank. Als deze iets te dik is kan die afgedraaid worden, als die iets te dun is, kan er een passende folie tussen geplaatst worden. De lengte van de golfpijp zelf is niet kritisch. Over het algemeen wordt gezegd dat een langere golfpijp beter is dan een korte golfpijp. Volgens mij is het dan ook niet nodig de golfpijp te verlengen als de kop er wordt afgezaagd en blijkt dat het geheel iets korter is dan de originele. Als het huis van de Inverto dikker zou zijn dan van de originele lnb, dan kan die gewoon iets naar voren gezet worden. Wel zal de golfpijp aan de voorzijde in lijn moeten liggen met de skalarringen van de feedhorn zoals dat nu ook zal zijn.


Ik begrijp dat er op de golfpijp van de huidige lnb een kraag zit die tegen de feedhorn aan ligt. Dat moet bij de nieuwe lnb ook zo gemaakt worden. De plastic afsluitdop die op de huidige lnb zit moet je overzetten op de nieuwe lnb. Deze moet vuil en vooral vocht tegen houden zodat dat niet in de lnb terecht kan komen.

Misschien kun je zelfs nog wel een Multiconnect twin-uitvoering plaatsen als je die liever hebt.

 

Het eventueel afdraaien van de golfpijp gaat als volgt:
Er wordt een stuk rond in de drieklauw van de draaibank gezet. Deze wordt heel precies afgedraaid zodat hij precies in de golfpijp past. Het laatste stukje dat bij de drieklauw zit maak je 0,05mm dikker zodat het net niet in de golfpijp past. Dan druk je de lnb op de gemaakte doorn zodat hij goed geklemd zit. Dan kun je heel voorzichtig de buitenzijde van de golfpijp wat afdraaien. Dat moet wel op een langzaam toerental gebeuren want de hele lnb slingert natuurlijk mee rond.

Ach, en voor de kosten van een Inverto Black Multiconnect hoef je het avontuur niet uit de weg te gaan. Die lnb in single-uitvoering koop je al voor €9,99, een twin uitvoering zie ik voor €12,49 staan.

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is voldoende de lnb er uit te halen en die als voorbeeld te geven. Dan kan precies de diameter opgemeten worden, de plaats waar de kraag moet zitten die als aanslag dient en de totale lengte op te meten want het mag niet langer zijn om te voorkomen dat hij tegen de dome aan loopt, korter mag wel.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga van de week eerst even huidige lnb losmaken en gat van feedhorn opmeten en kijken hoeveel ruimte er is voor de dikte van het lnb huis.

 

de single uitvoering van 9,95 kom ik alleen tegen in een ander model met zon dikkere kop. Maar ook al zou die het dubbele kosten dan is het nog steeds de moeite waard om te proberen.

 

wordt in de komende week vervolgt.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...