Ga naar inhoud


Tracvision 4


Marc123456789

Aanbevolen berichten


  • Reacties 82
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Trust leest zeker mee , alleen wat laat .

Gister veel aanloop gehad (jarig) en vandaag 1200 km gereden naar Carces (Provance)

Eerst hier van 3 ontvangers de kaarten moeten heractiveren en de de wifi installeren .

Ik had al eerder geopperd een andere lnb te proberen zonder (door tijdgebrek) het hele topic gelezen te hebben .

Na Sprietjes opmerking toch maar eens alles gelezen en gezien dat het geen standaard lnb is .

Dat hoeft echter geen probleem te zijn , ik zie geen problemen om een geschikte lnb aan te passen .

Zou leuk zijn om zo'n installatie naar een hoger plan te tillen .

Het duurt echter tot 20 sept voor ik weer thuis ben en de draaibank aan kan slingeren .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Marc

 

Ik zat nog eens naar de hele situatie te kijken en vraag me het volgende af:
De schotel wordt door een gyro stabiel gehouden. Deze werkt samen met een motoraandrijving voor de elevatie en de draairichting.
Zou het zo kunnen zijn dat voor wat betreft de elevatie het gewicht van de lnb aan de voorzijde van de schotel en het gewicht van de gyro aan de achterzijde van de schotel, de zaak in balans moet zijn?
Als dat het geval is, dan moet op de hals van de nieuwe lnb een ring geplaatst worden die het gewicht compenseert wat de nieuwe lnb lichter weegt dan de oude lnb.

 

 

Verder heb ik aan de hand van de tekeningen en de foto's al het een en ander opgemeten. De gemeten maten kunnen dus iets afwijken maar het gaat even om een idee te hebben.
a - de diameter van de hals is 22mm, die van de Inverto is 20,5mm.
b - de lengte van de hals is 64mm als deze gelijk ligt met de voorzijde van de feedhorn, de lengte van de hals van de Inverto in minimaal 55mm
c - de diameter van de feedhorn is 60mm, die van een losse instelbare feedhorn zoals de Invacom is 70mm

 

Wat betreft punt a:
de hals van de Inverto is dus dunner dan de bestaande lnb. Ondat de buitenzijde van de Inverto niet zuiver rond is, het is namelijk gietaluminium, zou ik de eerst op de draaibank even schoon draaien. Dan zou ik messing folie nemen van ongeveer 0,15mm dik en deze met Loctite aan de hals lijmen. Eenmaal vast dan omwikkelen tot de juiste diameter. Wel tussen de lagen messing Loctite doen zodat na uitharding het één geheel wordt. Het mooiste is om als voldoende dikte bereikt is, het geheel nog een keer af te draaien zodat het precies in het gat van de feedhorn past.

 

Wat betreft punt b:
Als de bestaande golfpijp tot aan de voorzijde van de feedhorn loopt, dan zal de golfpijp van de Inverto waarschijnlijk iets te kort zijn. Dit is helemaal niet erg. Het huis van de lnb komt dan gewoon iets dichter bij de schotel te staan.
Als er een ring als contragewicht over de hals geplaatst moet worden, is daar zeker voldoende ruimte voor.

 

Wat betreft punt 😄
Ik kan me goed voorstellen dat de feedhorn iets kleiner genomen is dan een standaard feedhorn voor een primefocus schotel. Deze zijn meestal minimaal 125cm diameter. Voor deze slechts 45cm schotel zijn minder scalarringen nodig om een goede aftasting van de schotel te verkrijgen. Hier zit dus gewoon 1 scalarring minder op de feedhorn en dan kom je inderdaad aan 60mm. Ook wordt door deze kleinere diameter minder signaal tegen gehouden voor het o zo belangrijke centrum van de schotel.

 

Ik denk dat Trust het liefst de bestaande lnb maar ook de feedhorn wil hebben om alles zeker passen te kunnen maken. Het zou jammer zijn als de nieuwe lnb niet helemaal lekker in de feedhorn zou passen.
De feedhorn is eenvoudig met 4 schroeven los te maken van de 4 feedstangen.
Het terug plaatsen van de feedhorn verdient wel enige aandacht.
Er zal waarschijnlijk wel wat ruimte zitten tussen de 4 bouten en de gaten in de 4 feedstangen. Dit zou er toe kunnen leiden dat de feedhorn iets schuin of mogelijk op een iets andere afstand t.o.v. de schotel terug gemonteerd zou kunnen worden. Ik zou zelf het volgende doen:
Plaats voordat je de feedorn los gaat maken een strook multiplex over de schotel aan de voorzijde. Daarna kun je stukjes multiplex van minimaal 60x60mm plaatsen totdat de ruimte tot de feedhorn volledig is opgevuld. Desnoods gebruik je ook velletjes papier van zo'n papierkubus waarvan alle velletjes al mooi vierkant zijn. Zo weet te zeker dat de feedhorn weer op exact dezelfde plaats terug komt te staan.

 

TracVision-4.png

feedhorn invacom adf120 maatvoering.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi, Srry voor late reactie maar was ff druk met werk. Ik heb de lnb besteld op die ene site. Ze hadden hem niet op voorraad en levertijd ong twee weken. Daar hadden we natuurlijk geen zin in. Stort maar terug dat geld. Gelukkig had ik een aardige snuiter aan de telefoon en die stelde voor om dan als vervanger de zelfde lnb te sturen maar dan een twin :)

Zonet binnengekomen en moet zeggen dat ik hem toch aardig groot vind.

Als van de week een dag komt met weinig regen en wind maak ik de kap los en haal de schotel uit elkaar om te kunnen zien wat de maten precies zijn en wat we kunnen fixen. Foto’s maak ik uiteraard.

tot die tijd alleen een foto van de binnengekomen lnb.

38715AC6-F934-44C9-ABC1-F0D19CBE760A.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede en duidelijke uitleg sprietje, dank voor dat. Mijn eerste plan is eigenlijk om zo weinig mogelijk te veranderen aan de originele tracvision en eerst te testen of het ontvangst beter wordt. De inverto aanpassen maakt me niet uit. 

 

De golfbuis van de inverto is dus te smal en de lengte klopt niet. 

Ik heb hier op de haven geen draaibank en daarom zat ik te denken om te ruimte op te vullen met rondom dunne pinnetjes (bijv spijkers zonder kop). Vraagje: de golfbuis hoeft geen geleidend contact te hebben met de feedhorn toch, anders zou er zelfs met een 3D printer een opvullend ‘buisje’ gemaakt kunnen worden of misschien is er er wel een standaard buisje die over de golfbuis geschoven kan worden. Eerst meten en dan weten.

 

Zoals ik me meen te herinneren is de huidige golfbuis juist heel kort. In dat geval zaag ik de inverto gewoon korter.

 

de dikte van de lnb zelf zal misschien wel een probleem gaan geven door de kap die er nog overheen komt maar misschien is er wel wat geluk dat het past.

 

Daarna testen, ontvangst beter: uitwerken tot een degelijke constructie. 😄

aangepast door Marc123456789
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Marc123456789:

Ik heb hier op de haven geen draaibank en daarom zat ik te denken om te ruimte op te vullen met rondom dunne pinnetjes (bijv spijkers zonder kop).

Je zou er ook alutape omheen kunnen draaien totdat je op de juiste dikte bent.

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Multiconnect twin is bijna 4cm langer dan de single uitvoering, zie bijlage.

Ook de hals is bij de single uitvoering langer.

Je moet dus de single uitvoering hebben.

 

Maar hoe werkt nu eigenlijk de aanslag van de lnb zodat je hem niet te dicht naar de schotel kunt plaatsen?

Met aluminiumfolie omwikkelen kan wel voor tijdelijk maar is geen goede oplossing. Je zet de lnb immers vast met 2 bouten en die drukken dan op die dunne folie. Ook moet je met die 2 bouten de skew van de lnb afstellen. Die dunne folie druk je helemaal in elkaar met die bouten. Voor tijdelijk dus heel voorzichtig vastzetten om het resultaat uit te proberen.

 

En nee, het hoeft geen geleidend contact te zijn, immers de meeste lnb-houders zijn van kunststof. Bovendien zorgt de F-connector aansluiting voor massa. Die ligt immers aan de mantel van de coax.

verschil multiconnect single-twin.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Das wel balen dat de twin zoveel groter is. Had geen zin om 2 weken te wachten erop. Ik vroeg de man nog of de maten hetzelfde waren :(

Morgen als uurtje droog blijft ga ik het toch proberen, koop die single dan eventueel  ook nog maar.

 

Als ik goed naar je eerder verstuurde tekening kijk zie ik dat de doorsnede van de golfbuis 22mm is. Ik heb gemerkt toen ik de skew verstelde dat er ook nog wat speling is.

De doorsnede hals inverto is 23 mm volgens jouw tekening en eigen meting maar geen 20,5 zoals je eerder vermelde. Of bedoelde je 20,5 zonder kunstof omhulsel?

 

ik kan daar misschien de kunstof omhulsel er aan laten en dan met beetje geluk past die zonder iets er aan te hoeven veranderen.

 

502DBE2B-76CC-4FA0-AACB-47C3A4910B9F.png

aangepast door Marc123456789
Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad is de golfbuis 20,5 zonder omhulsel. Na verwijdering van de omhulsel blijft er een klein apparaatje over.

ik zaag de omhulsel golfbuis ertussen uit en probeer ze samen om zo passend te maken. Als het past kan ik of het omhulsel verlijmen aan de golfbuis of er twee gaatjes in te boren waar de skewbouten doorheen gaan. Ik denk zelf verlijmen makkelijker

9BF6BCEA-FF87-4170-A073-962521C20BEE.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij moet er in theorie dus wel contact zijn tussen de scalar ringen en de lnb hals. Anders krijg je daar een impedantie sprong. (De scalar ringen passen de open lucht impedantie van ongeveer 300 ohm aan de impedantie van de LNB antenne / golfpijp) Dus ik zou er zeker voor zorgen dat er een goede elektrische verbinding is.

 

Over het stabiliseren; Schotels van dit formaat worden over het algemeen (in mijn ervaring) nauwelijks gebalanceerd, dit omdat de stappen motoren, met rem, meer dan voldoende koppel kunnen leveren om de schotel constructie op z'n plaats te houden. Ik heb zelf een inmarsat dome uit elkaar gehaald (Seatel aan de binnenkant), en geen balanceer mogelijkheid gezien. Echter de grote(re) schotels zijn altijd uitgerust met balanceer mogelijkheden, omdat anders de stappen motoren wel heel erg groot gaan worden. Voor een mooie procedure die altijd kan worden toegepast op dit soort schotels: https://www.satcomgcs.com/esupport/index.php?/Knowledgebase/Article/GetAttachment/45/7681

(Voor de duidelijkheid, de Seatel / Cobham nummers beginnen met de schotel diameter in inches, dus zo te zien is voor hun 40" = 100cm het min. formaat voor stabilisatie gewichten etc...)

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja beste marc, er zijn 2 maten voor de hals van een lnb. Standaard is 40mm, daarnaast heb je ook nog 23mm. Daar ben ik van uitgegaan op de foto van die lnb en zo heb ik bepaald dat de golfpijp buitenwerks 20,5mm is. Dat klopt dus precies wat jij opgemeten hebt. De golfpijp van de lnb die er nu in zit heb ik aan de hand van de tekening bepaald op 22mm. Er zal dus een vulling van 0,75mm rondom gebruikt moeten worden
Ik heb de single-lnb en de twin-lnb samen op één foto gezet.
De hals van beide is even lang alleen is het huis van de twin uitvoering bijna 4cm langer. Daarmee wordt dus meer signaal tegen gehouden wat op de schotel kan vallen. De single-uitvoering is dus aan te bevelen.

 

Pas je wel heel goed op dat er geen vuil in de golfpijp komt, dat kan dan in de lnb terecht komen mogelijk in de electronica. Vul de golfpijp op met bijv. papier van een keukenrol zodat je eventueel vuil zo mee naar buiten trekt.  Let wel heel goed op dat je niet te diep in de golfpijp gaat want daar zitten de antennes en die zou je kunnen verbuigen. Ik zie dat de voorzijde van de golfpijp iets dikker is dan de rest. Mogelijk is dat precies de diameter van je bestaande lnb van 22mm.

 

 

 

vergelijk single-twin.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je tijdens het zagen de golfpijp maar even opvult zodat er geen zaagsel in de lnb kan komen want dat kan funest zijn.
Op de eerst foto is mooi te zien hoeveel zelfs deze lnb al veel kleiner is dan de bestaande lnb. De schotel gaat flink wat meer signaal ontvangen.

Wel mooi dat de golfpijp van de Inverto-lnb meer dan lang genoeg is.

Zorg er wel voor dat uiteindelijk de voorzijde van de golfpijp voorzien wordt van een plastic dopje zodat er geen vocht in de lnb kan komen want vooral met die zoute lucht zal dat de lnb snel aantasten.

Zie de bijlage zoals dat bij primefocus-lnb's standaard is.

De afdekdop mag absoluut geen metalen bevatten want dat houdt de signalen tegen. Ook mag het absoluut geen teflon zijn.

Gekleurde doppen zijn dan ook uit den boze want vaak worden voor deze kleuren metalen gebruikt.

Engel AN7143 universal primefocus lnb quattro.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...