Ga naar inhoud


Tracvision 4


Marc123456789

Aanbevolen berichten

Whohohoho,

 

het werkt!!!! En nog belangrijker de lnb past 😄😄😄

 

met de oude lnb haalde ik 7,6db

met de nieuwe lnb haal ik 10.2 db

na plaatsing bol haal ik 9,3 db

op de filmnet transponder haal ik 8,2 db en alle kanalen op deze transponder storen niet meer.

 

Super super bij ben ik en wil ook iedereen hartelijk bedanken voor het mee denken.

Alles bleek met de inverto lnb wat simpeler te zijn dan we dachten.

 

Het enige wat nu onbeschermd is, is het einde van de golfbuis. Ik kan de dop erin steken maar die komt dan door de skalarringen heen of ook een stuk folie erop plakken. Enig idee wat het beste zal zijn?

3750F6C1-5742-47AC-BDA0-5BE459534DE7.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 82
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Wat een verbetering zeg. Zoveel db's had ik zelfs niet gedacht.

Tja, die inverto Multiconnect is een uitstekende lnb, ik durf haast te zeggen beter dan de Inverto Black Ultra. Hij is alleen niet zo geliefd omdat bij slechts een paar regendruppels op de kop het signaal achteruit holt. Ik geloof dat Trust die ook vaak gebruikt bij aanpassingen met andere feedhorns.

Maar ja, je hebt hem nog niet afgezaagd zodat het dezelfde lengte heeft dan de oorspronkelijke. Dat moet je nog gaan passen neem ik aan zodat die niet tegen de dome aan komt.

Tja en dan zie je dat als je de single-lnb hebt, je die langer kunt laten zonder dat die de dome raakt.

 

Ik zie op de foto dat ondanks die beschermende dome, het allemaal flink te lijden heeft. Ik weet niet wat dat voor een ding is daar onder die schotel maar dat aluminium is al helemaal aangetast door het zout. Ook de schotel heeft al wat plekjes.

 

Het je ook mijn vorige bericht nog helemaal gelezen?

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze berichten hadden elkaar net gekruist. Heb zonet geprobeerd om de dop erop te zetten maar dat lukt niet. Dop gaat niet door de feedhorn heen en dan steekt de lnb teveel uit voor de dome. Ik zal daar later van de week maar een stuk folie erop plakken. 

 

De lengte van de lnb is het probleem niet om de dome te raken. Eerder de lange lengte van de golfbuis. Maar geen van beide raakt de dome en helt ontvangst is goed dus ik verander er niks meer aan hahaha.

 

dat ding onder de schotel is een motor.

 

Maar wat een oplossing zeg. De tracvision 4 kost bij outlet zaak rond de 500 euro, ik zal voor grap eens vragen ofdat het nog nieuwe zijn. Nieuwe tracvision tv 6 rond de 13k. Bij laatst genoemde gaat tracken wel beter en kan je alle satellieten volgen zonder steeds te her programmeren. Maar ach heb thuis al sinds jaren een roterende schotel maar kijk alleen Astra 3.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, dan hoeft Trust ook niet meer in actie te komen of ga je het later toch nog netjes afwerken?
Je kunt in ieder geval Max verstappen a.s. weekeind weer volgen maar dat had toch wel gekund op RTL-Duitsland in SD.

 

Nee, die Tracvision 4 in die outletzaak van 499,- is een gebruikte maar er staat:  KVH TracVision 4 DVB Receiver
Gaat het nu om de receiver of om de schotel die is afgebeeld?
Als het om de schotel gaat, zou ik het volgende eens vragen:
Is de staat van de automatische schotel niet meer zo best vanwege die prijs van €499,- of komt het omdat je er Canal Digitaal niet goed mee kunt ontvangen?

In het geval van dit laatste, kun je er nog geld mee verdienen door er een Multiconnect-lnb op de zetten en hem voor veel meer geld te verkopen.

 

Het is toch treurig dat een fabrikant/importeur van de TracVision niet in staat is om het probleem van slechte ontvangst van Canal Digitaal zelf kan oplossen. Kun je na gaan hoeveel verstand die lui van schotels hebben. Het zou natuurlijk ook kunnen dat ze dit bewust niet doen omdat ze liever een TracVision 6 verkopen van €12.700,- maar ja, ze weten natuurlijk ook dat nogal wat mensen dat er niet voor over hebben of niet kunnen betalen.

Maar jij bent in ieder geval voor een habbekrats klaar.
Nog veel plezier met je schotel.

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet dat de TracVision TV 4 al geruime tijd niet meer nieuw te koop is. De goedkoopste nu is de TracVision TV 3. Die heeft een schoteldiameter van 37cm en heeft de lnb achter de schotel zitten, zie bijlage. Daarmee is de grootte van de lnb niet meer van belang maar zit er natuurlijk wel een kleine reflector voor de schotel die signalen belemmert. Al met al zal dit toch wel een verbetering zijn want je bent dan ook de 4 feedstangen kwijt.
Maar met een schotel van 37cm wordt het wel erg moeilijk om de zenders van Canal Digitaal te ontvangen. Het zou me niet verbazen aan de vorm te zien dat ze hier ook een Inverto Black Multiconnect gebruiken.

 

Nog even een opmerking van je dat de plastic dop voor de scalarringen uit komt. Dat geeft helemaal niets, zie ook de foto die ik in een eerder bericht plaatste van een andere lnb.

Heb je de dome aan de binnenzijde als eens goed schoon gemaakt. Mogelijk zit er een zoutlaagje op wat vocht aan trekt en signaal belemmert want ik vind de demping van de dome nogal groot. Maak dan ook de buitenzijde even schoon. Misschien wordt de demping wel minder.

 

TracVision tv 3.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dome ga ik zeker schoonmaken, helaas regent het nu erg hard.

De dop kon er helaas niet op want het uiteinde paste niet door het gat van de skalarringen. De binnenkant van de dop zag er ook bewerkelijk uit. Als ik hem zaag dan komt de lnb toch weer wat meer naar buiten en dan komt hij tegen de dome aan. Plastic folie is hier wel de makkelijkste oplossing. 

Voor nu ben ik dik tevreden en mocht folie niet afdoende zijn en ik moet elk seizoen een nieuwe lnb kopen dan is dat ook niet zo ramp. 

Zelfs met de harde regen loopt het beeld nog redelijk door.

Mijn vrouw en ik zijn blij :)

nogmaals hartelijk dank voor het meedenken en mocht je ooit in de buurt van Marina Port Zelande zijn kom een biertje pakken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor het aanbod maar ja, ik zit toch en flinke tijd in Spanje en dan gaat het niet lukken natuurlijk maar ik zal het onthouden.


De regenreserve blijft met een schotel van 45cm natuurlijk beperkt maar een Multiconnect single kan daar nog wel iets aan verbeteren.
Verder snap ik nog steeds niet hoe het zit met de voorzijde van de nieuwe lnb.
Komt die nu helemaal tot aan de feedhorn gelijk met de voorzijde van de scalarringen? Wat is de aanslag dan? Zou je eens een tekeningetje kunnen maken hoe dat zit? Ik kan me niet voorstellen dat je de originele lnb ook zo maar op het gevoel een eind in de feedhorn moet drukken. Het luistert namelijk erg nauw. Bijgevoegd heb ik een tabel van een verstelbare feedhorn.
Bij nul ligt de golfpijp precies gelijk met de voorzijde van de scalarringen. De kijkhoek is dan 107°. Als de golfpijp er 6mm vooruit steekt, is de kijkhoek 138°.
Is de kijkhoek te klein, dan wordt maar een gedeelte van de schotel gebruikt en heb je erg weinig signaal. Is de kijkhoek te groot, dan kijkt de lnbf (is een lnb met feedhorn(f)) over de rand van de schotel en ga je heel veel ruis ontvangen waardoor de signaal-ruisverhouding achteruit holt en je ook een slecht signaal krijgt.

Ik begrijp dus nog niet waarom het plastic dopje er niet goed op past.


Dan nog even over de Inverto Black Multiconnect. Dit type wordt al sinds begin 2016 niet meer gemaakt omdat dit model erg gevoelig is voor regendruppels op de spitse kop waar jij natuurlijk geen last van in die dome. Hij is vervangen door de Inverto Dielectric. De lnb zelf is hetzelfde maar de spitse kap is vervangen door een stomp model. Wat maatvoering betreft zijn ze precies hetzelfde, zie bijlage. Heb je over enkele jaren nog een keer een nieuwe lnb nodig, dan kun je dus gewoon ook de Inverto Dielectric nemen.

Weet je trouwens waarom die Inverto Dielectric heet?
Dat plastic ding aan de voorzijde wat jij er bij de nieuwe lnb er af hebt gehaald is namelijk het diëlectricum. Dat doet hetzelfde als een metalen feedhorn maar is veel kleiner. Het is gemaakt van teflon, een andere kunststof soort zou niet werken.

 

kijkhoek verstelbare feedhorn.png

Inverto multiconnect oud-nieuw.PNG

Inverto Multiconnect  open.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het bestaande plastic dopje niet geplaatst kan worden, dan moet je wat anders verzinnen. Magnetronfolie is erg dun en zul je niet makkelijk aan de voorzijde van de golfpijp kunnen vastmaken.
Het is tegenwoordig verplicht om maaltijden die in de magnetron geplaatst kunnen worden, te maken van magnetron bestendig kunststof dat ook geen giftige dampen geeft. Je kunt dus ook een rondje knippen uit zo'n plastic magnetronbakje en dat met 10sec. lijm op de voorzijde van de golfpijp vastplakken.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De golfbuis van de oude lnb gaat er maar voor de helft in. Hij komt dan tegen de skalarringen die maar een kleine opening heeft waar de dop onmogelijk doorheen gaat. Ik heb de dome en kap nu weer helemaal terug gemonteerd vandaar geen foto van binnenste.

 

ik zal van de week ff magnetronmaaltijd gaan halen en rondje uitsnijden en erop plakken. Dan maak ik gelijk de dome schoon.

10A38595-EC92-4CE5-AA7A-C05EC799F033.jpeg

2B4AB934-24AE-4BF0-96FC-CB82EC0D6FB8.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan begrijp ik dat er feitelijk al een stukje golfpijp in de feedhorn zit waar de lnb tegenaan gezet moet worden.
Als ik zo de foto van de oude lnb bekijk, dan lijkt het er op dat die niet mooi recht is aan het uiteinde. Het lijkt wel of ze die golfpijp met een handzaag een beetje scheef hebben afgezaagd. Is dat gezichtsbedrog?

Dat de buitendiameter van de nieuwe lnb kleiner is dan van de bestaande lnb weten we inmiddels maar hoe is het gesteld met de binnendiameter? Zijn die wel gelijk?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De golfpijp is niet schuin afgezaagd bij de oude lnb. De binnendiameter is ongeveer 2,5mm kleiner dan de inverto. De dop van de inverto past er niet in.

 

inderdaad lijkt het erop dat er stukje golfpijp in de feedhorn zit maar daar weet ik nu de diameter niet van.

 

Overigens vind ik de kunstof dop best dik, er zit wel een gevormd binnenwerk in maar toch en dan komt er nog een plastic kapje overheen. Houdt dat niet veel signaal tegen? 

Of is dat de Dielectric zoals je eerder beschreef?

86CD5644-1A92-4217-BB2C-46296F76162E.jpeg

94B9DA20-CFF0-4EC8-AFBA-EB6162C1752E.jpeg

aangepast door Marc123456789
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat gevormde binnenwerk van het diëlectricum zorgt voor de juiste kijkhoek en die vorm is heel moeilijk te berekenen. Zonder dat ding zou het echt niet werken. Kunststof houdt in principe geen signaal tegen. Dat het diëlectricum (teflon) geen extra verlies geeft blijkt wel uit de prestaties van de lnb. Als je het diëlectricum verwijderd en je zet er een normale feedhorn op, dan blijven de prestaties van de lnb ongeveer gelijk.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Goedeavond,ik ben ook bezig om mijn tracvision 4 weer beter aan de praat te krijgen met deze nieuwe lnb, met name om BVN te ontvangen. Maar tijdens deze werkzaamheden heb een van de 2 RF aansluitingen bij de lnb  kapot gemaakt.Zijn die nog te repareren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...