Ga naar inhoud


Geen ontvangst van 23.5 en 28.2 meer. 19.2 hapert


leor888

Aanbevolen berichten

  • 2 weken later...

  • Reacties 33
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Sorry voor late terugkoppeling!!

Ik heb er de afgelopen weken niet naar kunnen kijken ivm ziekte en daarna overwerk in weekend.
Vandaag een eerste poging gedaan om de lnb naar binnen te halen (nadat het kattennet op het balkon was losgeknipt). 
De oude duo lnb erin maar helaas kan de lnb- houder de kop niet echt vastzetten dus de lnb kan niet meer op schuinte worden vastgezet. Wel even getest met de oude lnb maar helaas geen satelliet kunnen vinden en omdat de houder ook niet werkte ben ik er mee gestopt.

De kabel heb ik buiten niet kunnen bekijken voordat het weer donker werd.

Terwijl ik aan dit probleem werkte toch ook weer met de gedachte beginnen te spelen om een andere schotel aan te schaffen, bijv een T90 met 4 LNB's. 

Ik weet niet hoe groot de impact op het balkon wordt, misschien moet ik dan met muurbeugel of tegelvoet werken. Ben ook benieuwd of een kattennet (met metaaldraadjes versterkt) voor de parabool stoort op de ontvangst. Nu heb ik het net achter de parabool omdat de schotel buiten het balkon uitsteekt.

 

Dus wordt vervolgd maar ik weet nog niet in welke vorm. Misschien eerst toch een lnb houder aanschaffen, zoveel kost die niet. Weet niet of ze deze hebben in Zweden, maar ik verwacht het wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Update:
oude lnb erin, nieuwe sat-kabel. een könig satfinder er tussen. als ik nu de vu+ solo2 aan zet gaat de verlichting ergens tijdens het opstarten aan in de satfinder en begint ook te piepen. Als de solo2 gereed is en de kanalenlijst toont is de verlichting in de satfinder weer uit. En reageert nergens op.

Als ik de schotel grof uitricht op de 19/23 gebeurt er helemaal niets ongeacht of ik wel of niet de satfinder er tussen heb.

 

Al met al exact hetzelde resultaat als dat ik heb met de oude kabel.

 

Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn? Waar ik moet zoeken? Moet ik toch nog eens met de oude M7 receiver proberen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je daar niet de mogelijkheid om naast of onder de schotel een tv te zetten samen met de solo2

Daar zit een signaalmeter op, die pakken beter werkt dan die piepende krengen die ze satfinders noemen. 

aangepast door mebo870

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, mebo870 zei:

Heb je daar niet de mogelijkheid om naast of onder de schotel een tv te zetten samen met de solo2

Daar zit een signaalmeter op, die pakken beter werkt dan die piepende krengen die ze satfinders noemen. 

Het ging mij er om dat het lampje uitgaat als de solo2 opgestart is. 

Inmiddels geprobeerd met de M7 801 en dan blijft de verlichting wel aan.
Uiteindelijk nu weer de 19 terug gevonden op de 801. Daarna de satfinder er tussenuit. de 23 vind ik niet ook niet zonder de satfinder.

Nu de kabel weer op de solo2 aangesloten en ook daar heb ik nu de 19 weer terug. Vanavond een paar oude 'Zonnetje in huis' gekeken op RTL Lounge. De decoder en oscam butler werken dus goed.

Ik denk dat ik helemaal vanaf scratch ga proberen te installeren, heb afgelopen tijd teveel geprobeerd om nog zeker te zijn van alle instellingen van de schotel.
Misschien toch met een multisat85 of met een stab rotor op de bestaande 64 (of is dit te klein voor de meeste satellieten tussen 30O en 5W?)
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

64 lijkt mij voor jou locatie te klein.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, ceesv zei:

64 lijkt mij voor jou locatie te klein.

Geldt dat ook als ik slechts zo af en toe wil zappen maar eigenlijk altijd op 23.5 kijk en vooral luister?

Ik vond via google dit lijstje en als ik op lyngsat naar de EIRD waarden kijk is er toch heel wat te ontvangen met EIRD hoger dan 47 dBW?
Ik lees toch vaak dat de multisat niet zal werken zonder de smalle lnb's en dat lijkt ook zijn nadelen te hebben. Ik dacht OK met een rotor maken die wel of niet 4,3 graden niets uit.6359959991223856157523945.jpg

Maar jij (mag ik jij zeggen?) raadt me af om met de triax64 te gaan draaien?  Wat is de adviesgrootte voor Stockholm omgeving?

11 uren geleden, Sprietje zei:

Als je de Astra 23,5 gaat zoeken, gebruik dan in ieder geval transponder 12168V, DVB-S, QPSK, SR 27.500, fec 3/4. Die is heel makkelijk te ontvangen en daar zitten o.a. de SD-zender in mpeg-2 "RTL" op en in mpeg-4 de zender Ócko die ongecodeerd zijn.

 

Dank je Sprietje! ik zal het nog een kans geven komend weekend.

aangepast door leor888
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Eigenlijk zijn die tabellen uit het analoge tijdperk.

Doordat er tegenwoordig steeds meer informatie per transponder wordt uitgezonden heeft de ontvanger een steeds hogere S/R nodig om nog beeld weer te geven.

 

Een DVB-S transponder met een Simbolrate van 22000 en een FEC van 2/3 heeft veel minder signaal nodig als een DVB-S2 Transponder met Simbolrate 30000 en FEC 5/6

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Sorry voor de late reactie, hoewel de schotel aan het balkon hangt kon ik er niet aan te komen om verder te onderzoeken.
Ik kijk laatste tijd NPO via NPOstart+ en luister radio 2 via ip. Maar uiteraard heb ik niet voor niets een schotel aan mijn balkon. Een allochtoon ook in Zweden ben je niet voor niets ;)


Inmiddels heb ik de duo lnb weer geinstalleerd en heb ik op de 19.2 goede ontvangst.
Op de 23.5 heb ik helaas alleen zenders zoals Ocko (heb verder niet getest, Drenthe zit op iptv in de zenderlijst...)
Omdat ik verder geen van de CD zenders ontvang vraag ik mij af of de 'skew' of een van de andere instellingen de waarschijnlijke reden zou kunnen zijn.


(Ik twijfel een beetje aan de Solo2 omdat ik bij zender zoeken niet de gekozen 19.2 zag maar een heel andere. Maar kan absoluut ook een foute instelling van mijn kant zijn, vergeet dat maar even)
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

45 minuten geleden, leor888 zei:

(Ik twijfel een beetje aan de Solo2 omdat ik bij zender zoeken niet de gekozen 19.2 zag maar een heel andere. Maar kan absoluut ook een foute instelling van mijn kant zijn, vergeet dat maar even)

 

Dat snap ik niet en je bent lang niet de enige, er zijn problemen met ontvangst, laten we maar eens gaan scannen op zenders.

Besef dat het probleem hierdoor mogelijk nog erger wordt, er zijn frequenties die op beide Astra satellieten (19.2 en 23.5) identiek zijn.

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste leor888

 

Je hebt een Triax 64 met een triple-lnb waarmee je de Astra 1 - 2 en 3 zou kunnen ontvangen.
In Stockholm is de ontvangst van de Astra 2 echter zeer beperkt.
De Astra 2 bestaat uit 3 satellieten, de Astra 2E, 2F en 2G.
Alle 3 de satellieten beschikken over een UK-Spotbeam en een Wide-beam.
De UK-Spotbeam is in Stockholm absoluut niet te ontvangen, dus geen BBC, ITV en Channel 4.

De Wide-beams geven op alle 3 de satellieten een andere dekking. Alleen de Wide-beam Astra 2G is in Stockholm te ontvangen, de Astra 2E en 2F niet.
De Astra 2G-Widebeam kun je daar met een schotel van 60cm ontvangen.


Het aantal vrij te ontvangen zenders op de Astra 2G-Widebeam is dus maar een behoorlijk klein deel van de vrij te ontvangen zenders die je in Nederland kunt ontvangen.
Welke zenders je in Stockholm kunt ontvangen, zie je hier: https://www.lyngsat.com/Astra-2G.html

In de eerste kolom mag dus geen UK staan maar moet dus Europe-Ku zijn.
Zenders zijn vrij te ontvangen als er in de vierde kolom een "F" staat van Free to air.

 

Voor de Astra 23,5 is een schotel van 60cm aan de krappe kant. Dat is ook te zien op de footprints want Stockholm ligt net op de grens van een schotel waar een maat groter begint. Ik zou dan ook geen schotel van 60cm nemen maar een schotel van 70cm, een Triax 80.
Een Triax 80 is de opvolger van de Triax 78 en heeft in tegenstelling tot een Triax 78 geen knik in de lnb-arm waardoor de arm stabieler is en dat is zeker aan te bevelen voor de redelijk zware triple-lnb.
Hoewel de triple-lnb gemaakt is voor een schotel van 60cm, kan hij ook prima gebruikt worden op een schotel van 70cm. Je krijgt daardoor beter signaal.

In Stockholm moet een triple-lnb 3 graden schuin staan, de kop van de Astra 19,2 het laagst.

hoek van 3 graden.png

astra-3b_europe_ku_band_wide_beam_H.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...