Ga naar inhoud


Sun-outage. Wanneer ook alweer?


MrDish

Aanbevolen berichten


  • 2 jaren later...

De sun outage staat weer voor de deur een gebeurtenis die twee maal per jaar voorkomt waarbij de zon precies achter de satellieten op de Clarkebelt door draait. Behalve het feit dat dit voor een tijdelijke verzwakking van het satellietsignaal zorgt door de extra zonneruis, geeft het ook de gelegenheid om heel precies te controleren of er geen objecten zijn die de ontvangst van bepaalde satellieten dreigen te verstoren zoals groeiende bomen. Tevens kun je bij een draaibare schotel zien tot welke oostelijke en westelijke satelliet je kunt ontvangen en mogelijk door verplaatsing van de schotel dit bereik kunt vergroten.

De zon komt in de herfst steeds lager aan de hemel. Het duurt voor een schotel van 60cm ongeveer 10 dagen dat we hier iets van kunnen merken waarbij het signaal steeds iets meer verstoord wordt tot het maximum en daarna weer steeds minder.
De dag waarop de zon het meest precies achter de Clarkebelt door draait verschilt of je je in het zuiden of noorden van Europa bevindt. In Zuid-Europa vindt de sun-outage een week eerder plaats dan in Noord-Europa.
In Zuid-Spanje en Zuid-Italië vindt de maximale sunoutage plaats op 7 okt., in Nederland op 12 okt en in Noord-Scandinavië op 14 okt.
De site waar U de dag en het preciese tijdstip voor een bepaalde satelliet kunt opzoeken is deze: https://www.satellite-calculations.com/Satellite/suninterference.php
Klik op de kaart Uw juiste locatie aan, kies de gewenste satelliet en U krijgt het moment dat de zon achter de satelliet staat. Als de zon schijnt en er valt geen schaduw op Uw schotel van een obstakel, dan heeft U ongestoorde ontvangst.
U kunt ook de schotelgrootte instellen waarbij U ziet dat een kleinere schotel door de grotere openingshoek meer dagen last kan hebben van gestoorde ontvangst dan een grotere schotel.
Omdat het altijd mogelijk is dat op de dag waarbij de zon het dichtst achter de Clarkebelt door draait er bewolking is, kunt U ook enkele dagen er vóór of er na de controle uitvoeren want de afwijking is dan slechts ongeveer een halve graad.

 

sun outage montagefoto.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

De sun outage was vandaag maximaal in Zuid-Spanje.
Als eerste merkte ik dat er schaduw aanwezig was op de onderste 10cm van mijn Triax 115 voor de ontvangst van de Astra 28,2. De palmbladeren die hiervoor verantwoordelijk waren afgeknipt.
Toen de signaalvermindering bekeken van de diverse satellieten op mijn Samsung UHD-tv in het menu "signaalinformatie".
Van de Astra 28,2 widebeam viel het beeld niet weg, wel werd de signaalkwaliteit minder op de meeste zenders.


Van de Astra 23,5 naar NPO1 gekeken.
eerste getal is het normaal signaal, tweede getal tijdens maximale sun outage
bitfouten                  103    2000
signaalsterkte            47       49
signaalkwaliteit          54         0
totaal 2 min. geen beeld

 

Voor de Astra 19,2 een zender met moeilijke transponderspecificaties genomen nl. SES UHD op freq. 10994H met een fec van 5/6 (CD zendernr. 682)
bitfouten                  51       103
signaalsterkte          56         56
signaalkwaliteit        74         40
beeld bleef behouden

 

Ook voor de Hotbird 13 een moeilijke transponder genomen
nl. FTV UHD 12539MHz, 30.000, fec 5/6 (CD nr. 686)
bitfouten                 315       2000
signaalsterkte          40            40
signaalkwaliteit          4              0
beeld viel totaal 19 minuten weg.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Sprietje zei:

Voor de Astra 19,2 een zender met moeilijke transponderspecificaties genomen nl. SES UHD op freq. 10994H met een fec van 5/6 (CD zendernr. 682)

 

Ja moeilijke parameters maar ook een transponder die een hoge CNR heeft, hier in kikkerland 15.5 dB en dus 6 dB linkmargin.

Beter kun je 10773H nemen met een CNR van 13 dB, want dan hou je nog maar 5 dB over.

Zet hem maar gerust in je database als "moeilijkste" transponder voor de Astra 1.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben benieuwd naar obstakels, met die boom van de buren is dat vast een drama.
Dus wil ik weten op welk tijdstip de zon exact achter welke satelliet staat.
Is er een simpele manier om op die website daar een tabel (per dag) te maken?

Of moet ik elke satelliet apart uitrekenen en dan letten op Sun transit Satellite Longitude at ?

Dat/of/hoeveel signaal ik minder heb geloof ik wel, ik wil zien of er schaduw op mijn schotel komt.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...