Ga naar inhoud


Geschikte LNB voor Spanje


vulcan

Aanbevolen berichten

k heb in Spanje boven Alicante een TVV installatie met een M7 sat 801 en een Inverto twin monoblock 23mm 4.3° en 80cm schotel.  En ik heb recent problemen gehad na terugkeer in Spanje met zowel de sat 801 receiver als een  foutmelding van de smartcard  en  kon niks meer ontvangen, TVV vlaanderen raadde mij aan om alles opnieuw in te stellen, en de schotel uit te richten, had ik niet moeten doen, maar ja, op internet sprak men van de voeding,  heb ook een nieuwe voeding laten meebrengen uit Belgie voor de sat-receiver, maar niks hielp, ben dan begonnen met weer de oude voeding erop, en opeens begon  alles opnieuw met  inladen. De schotel richten, skew instellen, en de elevatie, Ik heb na veel gewroet nu weer beeld op de TVV HD kanalen maar alleen op Astra3, en niet op de 19.2 .Die paar zenders op Astra1 heb ik eigenlijk niet nodig. Mijn vraag is nu ; Kan ik een Inverto Black Ultra gebruiken ? en is er een werkelijk verschil met de huidige LNB? Ik heb ook nog een grote schotel staan voor de  Engelse zenders  , ik weet niet of ik daar iets kan mee doen om TVV te ontvangen met een andere LNB of is dat niet geschikt, anders laat ik hem weghalen. Dank bij voorbaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste vulcan

 

Of dat monoblock goed past op die schotel, moet ik wat meer over die schotel weten. Je hebt het over een 80cm schotel. Is dat de breedte of de hoogte? Ik wil graag de breedte weten zonder de rand mee te rekenen. Liever heb ik nog de afstand van het midden van de lnb-klem tot de schotel op 40% van de hoogte (maat X), zie bijlage

 

maat X die ik wil weten.PNG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste vulcan

 

Een schotel dus van 90cm breed en dat is voor boven Alicante zeker groot genoeg. Daar kun je met een schotel van 70cm breed toe. Als de schotel goed is afgesteld, heb je voor de Astra 23,5 ruim voldoende signaal. Daar heb je die grote schotel voor de Astra 28,2 niet voor nodig. Maar wil je die dan niet gebruiken om de Engelse zenders te ontvangen? Als je dat niet wilt, dan kun je die schotel verkopen. Die levert best nog wel geld op want zulke grote schotels zijn flink aan de prijs. Wat is de diameter van die schotel?

 

Ik zie wel dat de duo-lnb met de kop van de Astra 19,2 in de klem staat. Dat geeft geen optimaal resultaat. Het is beter de kop van de Astra 23,5 in de klem te zetten en dan de schotel op de Astra 23,5 uit te richten. Je moet de schotel dan een heel klein beetje naar het oosten draaien en de elevatie ongeveer 1 graad laten zakken. Verder zie ik dat de schotel een f/D-verhouding heeft van 0,66. Dat is iets meer dan de standaard. Zou je de afstand "maat X" nog even op willen meten, dan kan ik nauwkeuriger berekenen of de duo-lnb goed past.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben voor het moment terug  in Belgie in quarantaine , dus dat kan nog even duren voor we weer terug kunnen Sprietje 

De schotel Gi die je op de foto ziet heeft altijd een heel goed beeld gegeven met die dubbele Inverto 4.3° kop, alleen na het her-uitrichten op advies van TVV ?? is er geen ontvangst meer op de 19.2 ,  ik heb deze eigenlijk niet nodig want er zitten niet veel zenders meer op die ons interesseren.

Mijn vraag was  ook of we niet beter  een enkele LNB Inverto Black Ultra op deze schotel te zetten die alleen op de 23.5 afgestemd moet worden voor de TVV HD kanalen.

Het enige nadeel van de kleinere Gi schotel is dat hij bij hevige wind, en dat hebben we in de winter nogal veel, de schotel nogal wat beweging heeft en het beeld ook soms wegvalt.

De  Engelse schotel staat goed vast en stevig in de bodem van het dakterras met bouten en heeft een stevige voet , die beweegt niet, vandaar mijn vraag kunnen we daar nog iets mee aanvangen of werkt da niet voor 23.5  Astra 3? anders doe ik hem maar weg.

IMG_20200318_123431.thumb.jpg.90f271ce521e852149198076fbe93fca.jpg

 

 

IMG_20200318_123425.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op ‎27‎-‎3‎-‎2020 om 22:58, vulcan zei:

Ik heb ook nog een grote schotel staan voor de  Engelse zenders  , ik weet niet of ik daar iets kan mee doen om TVV te ontvangen met een andere LNB of is dat niet geschikt, anders laat ik hem weghalen. Dank bij voorbaat.

Eerlijk gezegd , je kan ook 2 losse twin LNB's in die grote monteren , 28,2°O laten staan

en met wat knutselwerk 23,5°O er naast monteren , dat lijkt mij de beste oplossing :)

Ik zou die grote sowieso niet verkopen , je weet maar nooit !! Is dat een 140 of 150cm ??

28,2°O Heeft toch wel wat leuke FTA zenders :)

aangepast door cookie monster

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Sprietje zei:

Zou je de afstand "maat X" nog even op willen meten,

 

 

7 uren geleden, vulcan zei:

Dit is wat ik kon vinden

 

Dan zal 'maat X' zo rond de 71 cm zijn, denk ik; als die gegevens kloppen.

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK, dus opmeten gaat niet. Niet erg, ik kom aan 77cm na omrekening.
De berekende afstand tussen de twee koppen is dan in Castalla 64,5mm.
Bij de duo-lnb die je hebt, staan de koppen 55,5mm van elkaar h.o.h., dat verschilt dus 9mm met wat het zou moeten zijn. Dat verklaart waarom jij beide satellieten met die lnb niet goed ontvangt.
Als je de schotel echt goed uit richt op de Astra 23,5, dan staat de kop van de Astra 19,2 er 9mm naast. Voorheen stond hij waarschijnlijk een beetje uitgemiddeld dus bij de Astra 23,5 er 4mm naast en de Astra 19,2 5mm naast. Dat verklaart ook de niet geweldige ontvangst van de Astra 23,5.
Op deze schotel past een 6 graden monoblock precies en die gebruik ik in Spanje dan ook altijd. Daarvan staan de koppen 65mm van elkaar.


Als je de Astra 19,2 toch niet gebruikt, dan kun je inderdaad het beste een Inverto black Ultra nemen. Dan heb je ruim voldoende signaal.
Maar ja, als je zegt dat de schotel nogal wiebelig bevestigd is?
Ik zou zeggen, koop een Inverto Black Ultra. Die koop je voor ronde de €10,- en zet die er op en richt de schotel goed uit op de Astra 23,5.
Blijkt dat tijdens wind de ontvangst toch niet geweldig is door het gewiebel, gebruik dan die grote primefocus schotel. Bedenk wel dat het goed uitrichten daarvan wel enige ervaring eist. Ook de skew van de lnb zal iets minder schuin gezet moeten worden dan dat hij nu staat, van -24° naar -20°.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, cookie monster zei:

Ik zou die grote sowieso niet verkopen , je weet maar nooit !! Is dat een 140 of 150cm ?

 

Als je nu weet dat die kleine schotel 95cm breed is, dan kun je aan de hand van de schaduwen op de tegels zien, dat de grote schotel een diameter heeft van 175cm. Dat is een keurige diameter om de BBC daar prima te ontvangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt in elk geval en idd Sprietje ziet alles! Arendsoog zou ook nog een passende naam zijn ! Ook bedankt voor de info  A33,  en Cookie,  ga dat proberen als we hopelijk weer naar Spanje kunnen op die kleine schotel met die Black Ultra. En misschien  op de Engelse een ander lnb erbij  plaatsen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In feite is het niet interessant wat de afmetingen zijn van de tegels.
Ik zie dat de kleine schotel een schaduw op de tegels geeft van precies 3 tegels. De grote schotel geeft een schaduw van 5,5 tegel. De grote schotel is dus 5,5 / 3 x de buitendiameter van de kleine schotel die 95cm is.
95 x 5,5 / 3 = 174cm.
Maar ben je geïnteresseerd in de tegelmaat, die is 95 / 3 = 31,7cm.
Natuurlijk is dit allemaal bij benadering. Het gaat immers om een indicatie van de maat van de grote schotel. De effectieve maat van de grote schotel zal ongeveer 170cm zijn.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...