Ga naar inhoud


AUDIO DISTRIBUTOR ADIS5 - zijn de uitgangen galvanisch gescheiden ?


iemand

Aanbevolen berichten

Of erin kijken, maar ik heb het hier helaas niet bij de hand. Anders was het kastje allang open 😎.

Het staat midden in een stapel apparatuur in een volle kast en er was nog een poort vrij.

 

Ik wil inderdaad aardlussen voorkomen als dit kastje wordt gebruikt om een audio-signaal verderop te gebruiken.

Want daar zal men op een andere groep zitten en begint meestal de ellende... lees brom.

Dus in principe kan ik beter adviseren om er een DI-box bij tussen te gooien. Tenzij er nog een schema van het kastje boven water komt en blijkt een uitgang een eigen trafo heeft.

gr. Erik

Link naar reactie
Delen op andere sites


Met een multimeter kom je ver. Meten tussen de signaal aansluitingen en de behuizing. Daar zou je geen verbinding moeten zien, alleen eventueel op de gnd aansluiting. 

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, iemand zei:

.....

Ik wil inderdaad aardlussen voorkomen als dit kastje wordt gebruikt om een audio-signaal verderop te gebruiken.

Want daar zal men op een andere groep zitten en begint meestal de ellende... lees brom.

Dus in principe kan ik beter adviseren om er een DI-box bij tussen te gooien. Tenzij er nog een schema van het kastje boven water komt en blijkt een uitgang een eigen trafo heeft.

 

Je kunt aardlussen voorkomen door op de XLR de aarde (mantel) niet aan te sluiten. De ingang van het aan te sluiten apparaat moet wel een gebalanceerde ingang hebben.

Probeer dat eerst eens voor je onnodige kosten maakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De enige prijs die ik kon vinden uit Deense kronen komt uit op zo'n 119 Euro - dan kan het bijna niet dat er aandacht is besteed aan een galvanische scheiding.

 

In mijn studio gebruik ik meerdere distributie dozen van o.a. Sonifex en Drawmer - beiden komen uit een ander prijssegment maar geen van allen zijn voorzien van trafo's

Bijv. een Lundahl trafo kom je eigenlijk alleen tegen op Mic broodjes in de meer "high-end" mengtafels - dit puur vanwege het kostenplaatje en alleen op bestelling leverbaar.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 15-6-2020 om 23:37, drz zei:

Galvanische scheiding is het natuurlijk niet, want het is één apparaat. Wel is het linker en rechter kanaal apart regelbaar, maar aangezien het in één behuizing gebouwd is, is er een galvanische verbinding.

 

 

Dr Z...sorry dat ik zo op de man speel maar je loopt weer mee te ouwe miepen zonder dat je er verstand van hebt.

Ben jij trouwens dezelfde persoon als "Luisteraar"..?  Die deed dat op precies dezelfde manier.

 

In de studiowereld is analoge audio altijd symmetrisch.

Galvanisch gescheiden uitgangen en/of ingangen zie je zo goed als niet als de apparatuur uit uit Amerika komt.

Is de klant te zoeken in de publieke sector dan zullen meestal de ARD/ZDF/EBU Pflichtenheften moeten gelden en zijn galvanisch gescheiden in en uitgangen voorgeschreven.

Wil je waarden als Fremdrauschen, Brum van meer als 110 dB dan kom je om galvanisch gescheiden in en uitgangen niet zonder trafo´s uit.

Ben je tevreden met minder goede waardes dan zijn symmetrische in en uitgangen zonder galvanische scheiding ook goed.

Verder worden in de proffesionele studiotechniek in apparatuur doorgaans analoge voedingen toegepast (met Längstregler) omdat digitale geschakelde voedingen te veel Fremdrauschen veroorzaken.

 

Natuurlijk is de specificatie 600 ohm en niet 600 kohm.

Beter is het nog om een nog lagere uitgangsimpedantie te hebben (bijvoorbeeld 30 ohm) omdat je dan met één bron veel "verbruikers" met modulatie kunt voeden zonder van DA´s (verdelers) gebruik te moeten maken.   DA = Distribution Amplifier)

Je kunt dan de uitgangen op een patchfield als "Utility" gewoon doorverbinden en meerdere verbruikers voeden zonder dat het level (geluidsniveau) zakt.

 

Wil je van symmetrisch naar a-symmetrisch dan heb je een symmetreer versterker nodig om op studio level te blijven.

Je kunt ook a of b aan aarde leggen en met de overige vrije lijn en aarde verder gaan. Dan ben je op eenvoudige wijze symmetrisch maar je verliest hierdoor 6 dB aan level.

 

Brom is lastig, komt veel voor maar is doorgaans te elimineren met symmetrische apparatuur en hoeft niet persé galvanisch gescheiden te zijn. De common mode rejection is doorgaans hoog genoeg om de brom verreweg te onderdrukken.

 

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uren geleden, Old Satterhand zei:

Je kunt aardlussen voorkomen door op de XLR de aarde (mantel) niet aan te sluiten. De ingang van het aan te sluiten apparaat moet wel een gebalanceerde ingang hebben.

Probeer dat eerst eens voor je onnodige kosten maakt.

 

De aarde wordt altijd op de uitgang gestoten...nooit op de ingang !

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Drs. IJzerbout zei:

Dr Z...sorry dat ik zo op de man speel maar je loopt weer mee te ouwe miepen zonder dat je er verstand van hebt.

Je mag op de man spelen, daar heb ik geen probleem mee.

Maar als je de discussie verder had gelezen dan had je deze posting niet te hoeven doen.

 

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Drs. IJzerbout zei:

 

De aarde wordt altijd op de uitgang gestoten...nooit op de ingang !

 

Kwestie van afspraken. Het zal ongetwijfeld gelden voor Duitsland en de Emiraten, maar hier in Holland doen we het anders.

Maakt ook niet uit, als alle installateurs en toeleveranciers het maar op dezelfde manier doen.

Ik ben voor de Drs. even in mijn (papier) archief gedoken en vond het S-blad, bestemd voor de firma Sony over mods voor de Betacam SP.

 

2119725921_NOBS-bladBetacamSP.thumb.jpg.4fabe84a999690d84d6fc77d84b85205.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Brom in de studio wordt vrijwel altijd veroorzaakt door mantelstromen en niet door Common Mode instraling.

En ik heb in ieder geval al jaren geen trafo's meer toegepast in de audio distributie bij studio installaties.

Alles was electronisch gebalanceerd.

 

Galvanische scheiding (met trafo's) pasten we alleen toe bij evenementen. Ook voor de veiligheid van de artiesten.

De groundlift schakelaars op de Socapex sloffen werden hier vaak voor gebruikt.

De Duitsers hebben ook hier een andere (grondiger) aanpak.

Daar worden alle OB-Vans voorzien van schone aarde, zodat er geen vereffenings stromen kunnen optreden.

 

Groundlift werkt ook op a-symmetrische verbindingen.

De instumenten en effects apperatuur on stage werken daar nou eenmaal mee, alles 6,3 jack, mono.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, Old Satterhand zei:

 

Kwestie van afspraken. Het zal ongetwijfeld gelden voor Duitsland en de Emiraten, maar hier in Holland doen we het anders.

Maakt ook niet uit, als alle installateurs en toeleveranciers het maar op dezelfde manier doen.

Ik ben voor de Drs. even in mijn (papier) archief gedoken en vond het S-blad, bestemd voor de firma Sony over mods voor de Betacam SP.

 

2119725921_NOBS-bladBetacamSP.thumb.jpg.4fabe84a999690d84d6fc77d84b85205.jpg

 

De voorschriften die het NOB aanhoudt ken ik niet. Ik heb nooit in Nederland gewerkt.

Bij MBC Group houden we de ARD/ZDF Pflichtenheften aan. Daar ben ik mee opgegroeid.

Digi Beta SP gebruiken we nog steeds, alhoewel niet veel meer. Archivering etc. En als we voor nood tevreden zijn met SD. Dan zetten we het een ekele keer nog in. (Bij al Arabiya)

Het stoten van de aarde aan de uitgang doen we niet in het deck maar op de patch-fields.

Verder wordt het deck altijd op studio level +6 dBu afgeregeld.

Voor producties in America is dit +4dBu.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die audiolevels in dit document slaan op het Operating level. Gemeten op de uitgang 0dBu. Het piek level, zoals op de PPMeter is +6dBu.

Dat is een gebruikelijke methode, zodat de testsignalen op de reference tape niet in verzadiging zijn.

In Amerika (en de japanners hebben dit overgenomen) wordt altijd met Operating levels gewerkt.

Dat dateert nog uit de VU meter tijd. Operating level is 0 dB op de VU meter. Door de traagheid van de VU meter is het pieklevel zo'n 4-9 dB hoger.

In Europa wordt altijd uitgegaan van het pieklevel, omdat er met PPM wordt gewerkt. Het testlevel bij uitwisseling is -9 dB tov het pieklevel.

De Engelsen hebben weer hun eigen methode, die werken met cijfers. Het zijn ook piekmeters, maar met een veel kleiner dynamisch bereik.

 

Ik moet wel zeggen dat je voor een technisch manager goede kennis hebt van de materie. Dat heb ik wel anders meegemaakt.

Ik ben meer een praktijkman, een gesjeesde HTSer. Ik noem mijzelf meestal trouble shooter.

 

RTL hanteerde (in 1989) een andere methode, die ze van de Fransen hadden geadopteerd. Ik weet niet meer de details.

Ik ben er persoonlijk verantwoordelijk voor dat de audiolevels in de Nederlandse RTL studios de NOB normen werden gehanteerd.

Was wel even een discussie met de Luxemburgse project managerJean L. Maar hij ging accoord.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Old Satterhand zei:

k moet wel zeggen dat je voor een technisch manager goede kennis hebt van de materie. Dat heb ik wel anders meegemaakt.

Ik ben meer een praktijkman, een gesjeesde HTSer. Ik noem mijzelf meestal trouble shooter.

 

Dank je voor het compliment. 😀

Om brom lussen verder te elimineren gebruiken we bij MBC, 2 verschillende aardes.

Een normale randaarde, overal in het gebouw en andere studio´s en een "Technical Earth". Deze stopcontacten zijn rood en daar mogen de poetsvrouwen (is dit racistisch of mag ik dat nog zeggen?) hun stofzuigers, etc. niet instoppen.

Is het nu zo dat er een potentiele verbinding tussen beide aardes ontstaat dan gaat er een alarm af. Dat gebeurd regelmatig en heeft veel bromproblemen voorkomen.

E.e.a. is door BFE geinstalleerd en die firma zul jij zeker wel kennen. Die hebben RTL verhuist en omgebouwd naar het Media Park in Hilversum.

Indirect kwam die deal tot stand door mijn toedoen tijdens de IBC in het jaar ??? helaas het jaar vergeten. Maar dat is een ander verhaal.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 17-6-2020 om 15:10, Drs. IJzerbout zei:

Je kunt ook a of b aan aarde leggen en met de overige vrije lijn en aarde verder gaan. Dan ben je op eenvoudige wijze symmetrisch maar je verliest hierdoor 6 dB aan level.

 

Correctie: moet natuurlijk a-symmetrisch zijn.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...