Ga naar inhoud


Onweersbui helpt installatie naar de klote, kan dat?


waterpas

Aanbevolen berichten

Allemaal leuk een aardig, maar gisteravond is hier (Frankrijk) een geweldig noodweer losgebarsten. Even over 19:00 uur viel ook de stroom uit. Vanmorgen bleek dat een huis enkele km verderop door de bliksem is getroffen waardoor ook de stroom in een groot gebied was uitgevallen.  Het huis en een bijgebouw is door de inslag volledig verwoest.

 

Kun je nog zo leuke elektrische installatie hebben, tegen dergelijk geweld helpt niets.

Link naar reactie
Delen op andere sites


1 uur terug, Drs. IJzerbout zei:

Zoals de tekeningen van een installatie hierboven geeft mij in ieder geval een zeker gevoel.

Behalve die verdeler met stopcontacten. Die zal eventueel wel werken maar is doorgaans erg duur en de rest van de electrische spullen in je huis heeft geen enkele beveiliging.

Beter is het om in je huisinstallatie een Überspannungsschütz in te laten bouwen. Daar zou ik veel meer vertrouwen in hebben.

Voor materiaalkosten van ca. 75-100 € ben je dan klaar en is de kans op beschadiging door blikseminslag vele malen kleiner.

Je hebt dan gelijk op alle 3 fasen protectie.

Bijvoorbeeld van ABB:

 

 

index.jpg

 

Ja, die heeft mijn buurman er een aantal jaren geleden ook in gezet. Hier in het buitengebied in Spanje waar elk huis via bovengrondse leidingen van stroom wordt voorzien, schakelde die overspanningsbeveiligingen om de haverklap de spanning af terwijl er eigenlijk weinig aan de hand was want zaken die niet via deze overspanningsbeveiligingen waren aangesloten, werkte altijd nog. Van ellende heeft hij ze er weer uit gehaald.

 

En wat te denken als dit gebeurt als je maanden niet thuis bent. Dan staat bij een overspanning al die tijd je huis in donker, de inbraakbeveiliging werkt niet meer enz. Nee, dan maar liever geen overspanningsbeveiligingen in de meterkast. Als ik lange tijd niet thuis ben, of dat nu in Nederland of Spanje is, dat heb ik de stekkers van alle apparaten toch uit het stopcontact gehaald. Van de airco's, de koelkasten, wasmachine, vaatwasser, de tv's enz.

Om tijdens het verblijf toch geen last te hebben van overspanning, heb ik op elke groep een overspanningsbeveiliging in het stopcontact zitten, zie bijlage. Bij meer dan 280 volt kortstondig, gooit die de aardlekschakelaar er uit. Kijk en die trek ik er dan uit als we er lange tijd niet zijn en ik alle stekkers uit het stopcontact heb gehaald.

 

overspanningsbeveiliging.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is weer eens fascinerend om te lezen hoeveel animo en onverstand er is om je huisinstallatie op een betrouwbaar niveau te brengen.

Ik hoop dan ook dat iedereen die hier zo negatief over is vaak door de bliksem getroffen wordt en dan met de gebakken peren zit.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Sprietje zei:

En wat te denken als dit gebeurt als je maanden niet thuis bent. Dan staat bij een overspanning al die tijd je huis in donker, de inbraakbeveiliging werkt niet meer enz. Nee, dan maar liever geen overspanningsbeveiligingen in de meterkast. Als ik lange tijd niet thuis ben, of dat nu in Nederland of Spanje is, dat heb ik de stekkers van alle apparaten toch uit het stopcontact gehaald. Van de airco's, de koelkasten, wasmachine, vaatwasser, de tv's enz.

Om tijdens het verblijf toch geen last te hebben van overspanning, heb ik op elke groep een overspanningsbeveiliging in het stopcontact zitten, zie bijlage. Bij meer dan 280 volt kortstondig, gooit die de aardlekschakelaar er uit. Kijk en die trek ik er dan uit als we er lange tijd niet zijn en ik alle stekkers uit het stopcontact heb gehaald.

 

Sprietje, je bent inderdaad erg slim.

Die inbraakbeveiliging en weet ik veel  wat al niet meer, werkt ook niet meer na een fikse overspanning op je net, zonder overspanningsbeveiliging wel te verstaan.

aangepast door Drs. IJzerbout
  • Haha 1

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Een goedgekeurd inbraak alarm is autonoom, draait nog uren zonder netspanning,  en meldt de netvoeding spanning  uitval.

 

Geen reden om maar van overspanning beveiliging af te zien.

 

Mijn antenne mast is met een dikke kabel geaard op de huis aardrails.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een huis maandenlang onbewoond achter te laten is nooit een goed idee.

Potentiele inbrekers hebben dit snel in de gaten.

 

Mij maakt dit geen zorgen want ik woon in een afgeschermde woonomgeving wat door een security dienst 24 x 7 bewaakt wordt.

Om ons te bezoeken moet je dat van te voren laten weten anders laat de security dienst je niet door de poort.

Ze bellen ons dan ook altijd als er iemand is die op bezoek wil komen. De inbraakverzekering is daardoor extreem laag.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De 10e kan het zo maar gebeuren.😁

 

Maar ondanks dat,  zorg ik er wel voor dat de huisinstallatie aan de stand der techniek voldoet.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, ceesv zei:

 

Maar ondanks dat,  zorg ik er wel voor dat de huisinstallatie aan de stand der techniek voldoet.

 

Dat is ook mijn standpunt. Zorg dat je huisinstallatie in orde en veilig is. Laat dit door vakmensen doen. Dat geeft een bepaalde voldoening. 

Er zijn hier veel posters die onderschatten de potentiële gevaren van een elektrische storm en geloven eerder de buurman met zijn oplossingen. 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...