Ga naar inhoud


Onweersbui helpt installatie naar de klote, kan dat?


waterpas

Aanbevolen berichten

Ik heb zojuist nog even gereageerd op een vorig topic maar soms gebeurd er van alles waar ik gaan verstand van heb 😁

Vanochtend hebben we hier een korte maar heftige onweersbui gehad. Alle elektronica gaat hier dan van het net af. Nadat de boel tot bedaren was gekomen bleek de satelliet installatie niet meer te werken, d.w.z. de satelliet-tuner functioneerde nog, maar geen signaal. Na enig zoekwerk en vermoedens, achtereenvolgens de diseqc-switch, en enige lnb´s vervangen te hebben, werkt het weer met uitzondering van de Thor-parabool die elders staat. Ik moet het dak op en daar is het nog niet van gekomen. Derhalve een vraag voor de technisie onder ons; kan zoiets voorkomen tijdens een onweersbui? 

aangepast door waterpas
herstel
In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Jazeker, indirecte blikseminslag... Juist apparatuur op laagspanning die de kortstondige EMP niet overleeft.... LNB's, DiseqC switches en de tuners.. Vaak ook DSL/kabelrouters, telefoonmodem (ja, die bestaan nog)... Eén indirecte 'klap' en klaar....

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Mimisiku, dat moet dan maar eens gebeuren, de hele zooi buiten losmaken is ook geen optie als het zo tekeer gaat. Van alles twee, is dat nou nodig hoor ik iemand vragen, nu wel dus!!

In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jaren geleden meegemaakt na een flinke bliksem inslag op de kerktoren 500 meter verderop, de Tv van mijn ouders naar de vaantjes en in mijn hobby ruimte een antenneversterker en cassettedeck om zeep, die lagen gewoon op de werktafel.

 

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grootste probleem zijn schakelingen met MOSFETS.. En die vind je in veel RF electronica...

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben al blij dat mijn draaibare schotel niet meer op het grote dak staat !!

En ja , ook nu kan de bliksem er op in slaan , ook op mijn binnenschotel !!

Blikseminslag is iets heel smerig & gevaarlijk !!

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Breek me de bek niet los.

Hier via een telefoonkabel (vergeten er uit te halen) op 20 meter van de inslag en een elektriciteitskabel op 5 meter. Imposant, die inductie.

Op een km nog PC's en TV's kapot. Een kabel doorgebrand op 500 meter.

Erg mooi om te zien, bliksem. Ging er vroeger speciaal voor naar buiten of de stad uit, maar.......

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch nog even reageren, op de rail die ik gemonteerd heb zat ook ´n niet aangesloten LNB, daar wilde ik in eerste instantie een derde satlliet mee ontvangen, maar heb daar op advies van Sprietje vanaf gezien. Die lijkt ook naar god te zijn, dus nog eens, kan dat ook?

In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onweersbui helpt installatie naar de klote, kan dat?

Zeer fijngevoelig uitgedrukt!

 

Ja dat kan inderdaad.

En daar is wel degelijk het één en ander aan te doen. Zoals deugdelijke aarding volgens voorschriften, bliksemafleider(s) en overspanningsbeveiliging in de huisinstallatie/zekeringskast.

Maar als ik dit thema weer aanhaal dan stoot dat op dovemansoren en komen er iedere keer weer "experts" die het dan weer beter willen weten.

 

Op 10-8-2020 om 18:51, Mimisiku zei:

Grootste probleem zijn schakelingen met MOSFETS.. En die vind je in veel RF electronica...

 

Dat is al lang niet meer zo. Mosfets waren gevoelig voor statische (ont)ladingen maar daar is over de jaren veel tegen gedaan door de halfgeleiderfabrikanten.

Heb je een echte overspanning op door blikseminslag in je installatie dan gaat alles kapot.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit zijn de Duitse voorschriften voor schotels en antennes op- of aan een huis. In Nederland zijn er officieel geen voor schriften voor aarding van schotels en antennes dus is het niet verplicht.
Een goede overspanningsbeveiliging voorkomt schade aan je elektronische apparatuur.

 

blitzschutz-erdung-und-potenzialausgleich.jpg

stekkerdozen-brennenstuhl-premium-protect-line-60000a.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals de tekeningen van een installatie hierboven geeft mij in ieder geval een zeker gevoel.

Behalve die verdeler met stopcontacten. Die zal eventueel wel werken maar is doorgaans erg duur en de rest van de electrische spullen in je huis heeft geen enkele beveiliging.

Beter is het om in je huisinstallatie een Überspannungsschütz in te laten bouwen. Daar zou ik veel meer vertrouwen in hebben.

Voor materiaalkosten van ca. 75-100 € ben je dan klaar en is de kans op beschadiging door blikseminslag vele malen kleiner.

Je hebt dan gelijk op alle 3 fasen protectie.

Bijvoorbeeld van ABB:

 

 

index.jpg

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit kan inderdaad helpen.

Als er bij je buren of verder op in de straat een inslag op de elektrische installatie zou zijn.

 

Maar als de bliksem op je installatie slaat, dan helpt dat blokje ook niet veel.

 

Je LNB gaat die zowiezo al niet beschermen.

Dat is statische electriciteit en die is zeer plaatselijk en je LNB of andere elektronische toestellen zijn al helemaal niet verbonden met je elektriciteitsnet, want er zit een voeding met scheiding naar het net tussen.

 

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alles heeft zijn grenzen.

Die Überspannungsschütz van ABB of Siemens zijn zeer betrouwbaar.

Er zit een varistor in die bij nominale spanning extreem hoogohmig zijn en bij hoge spanning gaat de weerstand naar 0 ohm naar massa en vliegt de zekering eruit.

 

Door een deugdelijke aarde en bliksem afleiding snijdt het mes van 2 kanten.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...