Ga naar inhoud


zwarte kit / lijm


tommiedepommie

Aanbevolen berichten

Goedendag, 

 

een hele tijd geleden heb ik via een bouwbedrijf wat toentertijd een klant van mij was, een tube kit gekregen om een minikluisje in de auto te bevestigen.

Het spul zat in een siliconenkit tube.

Ik had de houder van het minikluisje met dat spul ingekit, en op zijn plaats gedrukt. En de volgende dag kon je het met geen mogelijkheid meer loskrijgen. 

Aangezien het bedrijf niet meer bestaat, kan ik het daar niet meer navragen.

Daarom probeer ik via deze weg erachter te komen of iemand weet waarover ik het heb en hoe dat spul ook alweer heette.

Zover als ik me kan herinneren was het in elk geval geen Bison of Pattex merk.

Alvast hartelijk dank

 

groet tom

De wereld is verdeeld in 10 groepen mensen, zij die het binaire talstelsel kennen en de rest.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het zou van Innotec kunnen komen - dat is een professioneel merk

Wat niet beter wordt, blijft niet goed.

Rebox 8220 - 3.02.25, Rebox 9000 - 1.11.62 (loader 1.54), Rebox 4000 - 1.11.62 (loader 2.54), Philips/Pace 7141Visiosat Bisattelite G4Quadro (13E - 19,2E - 23,5E - 28,2E)

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, johnno zei:

Een andere producent van hoogwaardige lijmen en kitten voor de bouw is 'Edilon'.

 

Wat extra informatie kan geen kwaad, zoals bijvoorbeeld:

Was het een twee componenten kit?

Welke kleur had het spul?

Voor welke doeleinden is het hoofdzakelijk bedoeld?

Zwart?

DM7080 - DM8000 met twee Multytenne 45 twin en een Triax 78cm draaibaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, johnno zei:

Een andere producent van hoogwaardige lijmen en kitten voor de bouw is 'Edilon'.

 

Wat extra informatie kan geen kwaad, zoals bijvoorbeeld:

Was het een twee componenten kit?

Welke kleur had het spul?

Voor welke doeleinden is het hoofdzakelijk bedoeld?

 

Het was geen twee componenten kit.

Zoals al gezegd was de kleur was zwart 

En het is een multi purpose kit/lijm.

In mijn geval was het metaal op metaal lijmen.

De wereld is verdeeld in 10 groepen mensen, zij die het binaire talstelsel kennen en de rest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
6 uren geleden, Big fellow zei:

Sikaflex 🙂

Zoek daar maar eens op, en die hebben hele sterke (zwarte) lijmen.... Ze hebben ook lijm of kit die na uitharding gewoon zeer flexibel blijft.

Ook mijn idee.

 

Wordt bij ons gebruikt om Aluminium te verlijmen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste mensen, Aan zulke adviezen heb je weinig.
Innotec
Sikaflex
Den Braven
Loctite
Polymax
zijn allemaal merknamen die elk 10-tallen varianten kitten hebben.

Toevallig heb ik onlangs nieuwe ramengeplaatst. Den braven maakt 9 soorten voor beglazing. (Zoek het maar uit, en het merk verandert zomaar in Zwaluw)

 

Ik heb goede ervaring met siliconenkit. Plakt bijna aan alles en is heel erg weervast. Maar een van de glasleveranciers zei dat ik het niet mocht gebruiken om een alustripje (tegen UV-schade) op de open rubberrand van het glas te plakken.
Na wat studie blijkt dat bijna elke siliconenkit zuur bevat, en daarom zo goed hecht. Vermoedelijk waarschuwt de glasleverancier omdat de coating op het glas aangetast kan worden vanaf de zijkant door zuur uit de kit. Er zijn ook zuurvrije siliconenkitten, bv bij Den Braven, maar die zijn veel minder sterk en hechten slechter.  Dat is dus tamelijk 'waardeloze' siliconenkit die niet schaadt maar verder ook nauwelijks baat.
En zo heeft elke kit zijn voor-en nadelen. Bij elk merk.

Er zijn nogal wat 'merken' die geen of weinig details geven over samenstelling, sterkte, gebruik... daar blijf ik vandaan.


Om kort te gaan: als er oorspronkelijk 'een' zwarte siliconenkit werd gebruikt was het hoogstwaarschijnlijk een gangbare (=zuurhoudende) siliconenkit, waarvan je een goede hechting mag verwachten.
Als je de op een na goedkoopste neemt zit je vrijwel zeker goed.

 

Bedenk verder: de materalen A en B waartussen de lijm zit zijn minstens zo belangrijk als de lijm zelf.

Als A of B nat of vet is plakt het niet.
Als A de lak of de zinkcoating is op het kastje moet je dus aan kunststof-lak of zink lijmen, ook al is het kastje van staal.
Bij aluminium is soms een anodiseerlaag, die heeft een mineraal 'steenachtig' karakter. Die anodiseerlaag is totaal anders dan alumium: hij is superhard, heeft lage wrijving en hecht fantastisch goed aan de meeste lijmen.

Als je een wat vaste (minder flexibele) lijm dan siliconenkit zoekt: ik heb heel goede ervaringen in kaal aluminium met 2-componenten polyurethaanlijm vooral omdat die aan bijna alles plakt als de ziekte. Er zijn misschien sterkere lijmen, maar volgens mij is het de beste klever. Deze kwam van Bison, geen idee of zie die nog maken.

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een goed verhaal, Zunigkyk.

1 uur terug, Zunigkyk zei:

Om kort te gaan: als er oorspronkelijk 'een' zwarte siliconenkit werd gebruikt was het hoogstwaarschijnlijk een gangbare (=zuurhoudende) siliconenkit, waarvan je een goede hechting mag verwachten.

 

Ik heb ooit heel veel zwarte siliconenkit gebruikt, maar (net als wit) zou ik het als lijmmiddel nooit gebruiken.

De transparante versie is gewoon veel sterker.

 

Verder ondersteun ik je verhaal volledig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...