Ga naar inhoud


WaveFrontier Toroidal T90 ervaringen en aanbevolen LNB's


Vaako

Aanbevolen berichten

Mooi, bedankt voor de foto's
Op het eerste gezicht ziet het er goed uit.
Er zijn standaard zaken waar naar gekeken moet worden of de schotel en de lnb's goed gemonteerd zijn.
- de hulpreflector zit niet onderste boven gemonteerd
- ik zie op een lnb-klem dat er T90 op staat. Dat is goed. Ik ga er van uit dat je op andere plaatsen geen T55 klemmen hebt gebruikt
- het onderste deel van de lnb-houder is op de juiste manier op de rail gemonteerd, d.w.z. met de hoekaanduiding R20-R10-0-L10-L20 aan de zijde van de hoofdreflector
maar ik zie ook zaken die niet kloppen.
- je hebt bij de lnb's die oostelijk staan zoals bij de 28,2e goed te zien is op de derde foto, het bovendeel van de lnb-klem naar binnen gedraaid zoals het hoort maar bij de westelijke lnb's doe je dit niet. Ik heb van foto 2 nog even een detail gemaakt en daarop is te zien dat de buitenste lnb zelfs een beetje naar buiten gericht is i.p.v. naar binnen. Dit betekent dat de lnb helemaal niet goed op de hulpreflector gericht staat en daarom veel te weinig signaal krijgt. Als je goed kijkt is deze foute afstelling op alle 3 de foto's goed te zien.
- en dan nog de skew van de lnb's. De 28,2-lnb zie ik op foto 2 een beetje linksom gedraaid zoals het hoort bij satellieten die oostelijk van je staan maar de skew bij westelijke satellieten moet toch echt de andere richting zijn uitgedraaid en dat is niet zo. Die staan recht omlaag of ook net iets linksom gedraaid. Dat kan niet goed zijn.
Verder zie ik bij lnb 1 en 4 de kabels erg strak staan. Bij één aansluiting op lnb 1 lijkt het of de F-connector zelfs iets scheef getrokken is.
Misschien dat Cees nog meer zaken ziet

 

Op welke satelliet staat de meest westelijke lnb gericht?

 

t90-.jpg

houder op rail.jpg

aangepast door Sprietje
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Als eerste zou ik naar de lnb skew kijken.

Wat is de schotel skew?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 7-9-2020 om 22:06, Vaako zei:

 

Tja je kan hier om lachen of niet, dit is wat ze toen in de aanbieding hadden en ik heb daar 50 meter van gekocht.

 

Ik dacht bij mijn eigen ik vermeld dat maar even dat ik goede coax kabel gebruik daar er soms mensen zijn die het slecht signaal daar de oorzaak aan geven.

 

Zo zie je maar dat je met alles kunt uitgelachen worden, zelfs als je info geeft leuk.

 

Ik lach je niet uit hoor...maar zo is het nu eenmaal in de consumer wereld.

Mensen worden vaak opgehitst door marketing afdelingen die precies weten hoe potentiele kopers te bewegen zijn om o.a. hun kabel te kopen.

Dat was met de LNC´s ook al niet anders. De eerste die op de markt kwamen hadden een gevoeligheid van 3 dB en dat ging telkens wat naar onderen.

Op een gegeven moment had je LNC´s van 1,2 dB en dat was de eerste die ik kocht. Zo ging het verder naar beneden naar 0,9 toen 0,6 en plotsklaps was het 0,2 en zelfs 0,1 dB

En echt veel verschil heb ik nooit gemerkt tussen mijn 1,2 dB van destijds en nu de super gevoelige van 0,2 dB.

Die dB waarden zijn in feite niet echt meetbaar, behalve in de professionele wereld waar het om andere merkmalen gaat. Dus ik neem het allemaal met een korreltje zout en zie het heel nuchter.

Hetzzelfde geldt voor de afschermwaarden van coaxkabels. Daar schijnt ook geen grens naar boven meer te zijn. De demping is heel goed en makkelijk meetbaar maar de afschermingswaarden, daar wordt het heel wat moeilijker. Dus daar kijk ik ook nuchter tegenaan.

 

Ik heb het al eens vaker geschreven. Gebruikers kopen een (eigenlijk te kleine) schotel. Moet goedkoop zijn, maar dan de LNC en vooral de coaxkabel, en de connectoren, daar kan het niet goed genoeg zijn.  Maar wat ze allemaal vergeten is dat de uiteindelijke werkelijke ontvangstprestaties uit de schotelomvang moet komen. Aluminium is door niets te vervangen. Ook niet de allerbeste super coaxkabel.

 

Sprietje wakkert het vuur telkens weer aan met al zijn coaxkabel waarden. Hij bedoelt het goed maar ziet vaak over het hoofd dat er ergens een grens ligt.

Dus mijn advies: neem gewoon een goede kabel van een gerenommeerde fabrikant en krijg geen nachtmerries als de demping en afschermwaarden wat minder lijken.

In de praktijk werkt het gewoon goed.

Heb je dan toch storing, dan kijk eerst eens of de schotel niet net wat te klein gekozen is.

 

Ik zit al vele jaren in dit vak en heb er dagelijks mee te maken.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Huh...., heb ik in dit draadje gezegd dat de gebruikte coaxkabel niet goed is? Ik heb alleen maar geschreven dat ik denk welke kabel hij heeft en dat die prima in orde is en dat is niet omdat die een afscherming van 120dB heeft want dat heeft die kabel helemaal niet. Die komt waarschijnlijk nog niet aan de 110dB en dat is al helemaal niet nodig.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Terug on topic.

De afstelling van sommige lnb houders kan beter, en ik denk dat met de skew van sommige lnb posities ook nog winst is te behalen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kon niet reageren daar Ik een paar dagen geen SAT4ALL toegang heb gehad en weet niet waarom.

Ik heb mijn schotel verplaatst maar heeft niet goed uitgepakt betreft de bevestiging die ik had voorzien.
Morgen ga ik een heel ander bevestiging maken zodat alles wat stabieler is.

De kabels van ontvangers tot aan de Diseqc switch is 100dB en twee maal afgeschermt en niet 12dB heb mij vergist.
Van de switch tot LNB is dan een goed (niet te dik) afgeschermd kabeltje.

 

Verder ga ik gebruik maken van een App op mijn telefoon om het africhten via de ontvanger te doen daar ik geen metertje heb.

De app betreft hier: SignalMeter 1.0.4

Deze app heeft het voordeel dat hij ook de betreffende satelliet aangeeft zodat je weet op welke sat bent aan het richten.

 

Nog iemand tips bij het uitrichten, dit gaat normaal gezien morgen in de late namiddag gebeuren. 

Groetjes, Vaako
Dreambox DM500HD OpenPLi 4.0 - EMP DISEqC 16/1 Switch - Wavefrontier T90

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is niet zo moeilijk waarom je een paar dagen geen toegang meer had tot Sat4all. Je hebt de reclameregels van dit forum overtreden. Je hebt op 5 sept. 11 links geplaatst naar satellietshops en dat mag niet.

 

Maar ik begrijp alleen niet waarom je schrijft: Deze app heeft het voordeel dat hij ook de betreffende satelliet aangeeft zodat je weet op welke sat bent aan het richten.
Als je de satlex-calculator gebruikt, dan kun je toch alle lnb's beneden op de grond al afstellen op de rail inclusief de kabels aan de diseqc-switch. Dan zet je de schotel op zijn plaats en hoef je hem alleen maar uit te richten op één satelliet, meestal de middelste. Alle andere satellieten ontvang je dan ook. Hooguit nog even wat fijntunen maar je hoeft je niet meer af te vragen of je de juiste satelliet wel ontvangt. Hierover vroeg ik in het 4e bericht al.
Welke satellieten wil je ontvangen en in welke plaats staat de schotel?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik er even van uitga dat je op die stalen dakplaten gemonteerd hebt met de bijbehorende driepoot van wavefrontier en tijdens het uitrichten er zelf nog eens naast staat of loopt lijkt me dat een wiebelige zaak, die zodra je een stap verzet hebt op dat dak een andere mast-stand oplevert. (dus skew dus

Hoe je dat aan de onderkonstruktie hebt bevestigd lijkt mij spannend qua stabiliteit.

M.a.w. op stalen dakplaten een T90 monteren is geen stabiele ondergrond.

 

 

Always The Sun

The Stranglers

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
9 uren geleden, Vaako zei:

k kon niet reageren daar Ik een paar dagen geen SAT4ALL toegang heb gehad en weet niet waarom.

 

3 uren geleden, Sprietje zei:

Dat is niet zo moeilijk waarom je een paar dagen geen toegang meer had tot Sat4all. Je hebt de reclameregels van dit forum overtreden. Je hebt op 5 sept. 11 links geplaatst naar satellietshops en dat mag niet.

 

Sprietje, dan weet je meer als de sat4all moderatoren.

Vaako is door ons niet geblokkeerd geweest!

 

Er is wel een probleem geweest met de sat4all server, die was ermee gestopt, waardoor inloggen niet mogelijk was.

Door het tijdelijke nieuwe ip adres kan het daarna tot een dag duren (TTL) voor je computer sat4all weer gevonden heeft.

  • Like 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De aanname is de moeder van al het falen.

Door je opmerking beschadig je ten onrechte de reputatie van het lid.

 

En wanneer een lid door de board software gewaarschuwd of tijdelijk rechten wordt ontnomen, krijgt het lid  daarover een bericht.

 

 

  • Like 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, ceesv zei:

 

 

Sprietje, dan weet je meer als de sat4all moderatoren.

Vaako is door ons niet geblokkeerd geweest!

 

Er is wel een probleem geweest met de sat4all server, die was ermee gestopt, waardoor inloggen niet mogelijk was.

Door het tijdelijke nieuwe ip adres kan het daarna tot een dag duren (TTL) voor je computer sat4all weer gevonden heeft.

 

Beste moderator,

Ik heb/had niet door dat ik links was aan het plaatsen !
Zo je ziet zijn het er enkelen maar het moest gewoon allemaal tekst zijn ipv links, dit is inderdaad een fout van mij maar niet met opzet.
Zou je zo vriendelijk willen zijn om de links te verwijderen en alleen de tekst te laten staan.
Sorry voor het ongemak !!

Groetjes, Vaako
Dreambox DM500HD OpenPLi 4.0 - EMP DISEqC 16/1 Switch - Wavefrontier T90

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Tonskidutch zei:

Als ik er even van uitga dat je op die stalen dakplaten gemonteerd hebt met de bijbehorende driepoot van wavefrontier en tijdens het uitrichten er zelf nog eens naast staat of loopt lijkt me dat een wiebelige zaak, die zodra je een stap verzet hebt op dat dak een andere mast-stand oplevert. (dus skew dus

Hoe je dat aan de onderkonstruktie hebt bevestigd lijkt mij spannend qua stabiliteit.

M.a.w. op stalen dakplaten een T90 monteren is geen stabiele ondergrond.

 

 

 

Betreft die buigende dakplaten, daar is rekening mee gehouden hoor 😉

Er is een stevige constructie onder deze platen en die schotel steun blijft stabiel ook al loop je er omheen, hij staat zo al sinds 2012 !!
Gisteren heb ik en mijn zoon alles afgebroken en spijtig dat ik je geen foto's meer kan laten zien hoe ik dit in 2012 heb opgelost.
De reden waarom de schotel nu daar weg moet is omdat er daar zonnepanelen komen?

Groetjes, Vaako
Dreambox DM500HD OpenPLi 4.0 - EMP DISEqC 16/1 Switch - Wavefrontier T90

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Daar ik mijn schotel heb moeten verplaatsen wou ik er snel van af zijn en heb deze bevestigd tegen een stuk overgebleven zelfdragende mast door middel van buis-klemmen.

Dit was zeer onstabiel daar de 60mm buis werd vastgehouden aan een 34mm buisje !! (zie foto)

 

Hier een foto van de twee bovenste klemmen:

20200930_141639.thumb.jpg.0f1d9843da001e2b3a13fd45035dbb20.jpg

 

Ik heb heb mij zelf een bevestiging bedacht voor deze zelfdragende mast en heb twee INOX platen laten zagen van 6mm dik.

En ik kan nu met zekerheid zeggen dat dit zeer stabiel is !!

Heb de onderste bevestiging wat moeten opvullen om de 60mm buis waterpas te krijgen daar de zelfdragende mast steeds breder word naar onder toe.

 

Hier het resultaat:

20201001_181412.thumb.jpg.5fcc346f3c65411c1ffcda63a53b6845.jpg

 

 

Heb mijn schotel nu al drie dagen met de nieuwe bevestiging en snel even uitgericht om terug wat TV te kunnen kijken.

 

Voorlopig enkel maar 7 LNB's aangesloten.

 

LNB / Sat positie

1 = 28.5°

2 = 23.2°

3 = 19.2°

4 = 16.0°

5 = 13.0°

6 =  9.0° meest midden

7 = 4.8°

8 = 0.8° W (nog niet beslist)

9 = nog niet beslist

10 = nog niet beslist

11 = nog niet beslist

 

Nu de LNB die op 9.0° staat is niet op de rail als positie 0.0 geplaatst maar op positie L -1.1 zoals Satlex aangeeft.

Zou het niet beter zijn om de meest midden LNB op 0.0 positie te plaatsen en vanaf daar verder gaan ?

In het laatste geval zou ik dan beter deze calculator gebruiken: home.caiway.nl/~fnijhuis/wf/calculator_maps.htm 

 

Het signaal is niet beter als anders en misschien toch andere LNB's bestellen.

 

Wat denken jullie ?

Groetjes, Vaako
Dreambox DM500HD OpenPLi 4.0 - EMP DISEqC 16/1 Switch - Wavefrontier T90

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...