Ga naar inhoud


Koelkast defect


Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten

Hallo mensen, ik hoop dat er hier leden zijn die verstand hebben van koelkasten.

Drs. IJzerbout zijn koelkast is stuk en ik ben daar zelf enigzins de oorzaak van.

 

De voorgeschiedenis:

Een paar dagen geleden was ik aan het klussen en heb wat bedrading in de meterkast veranderd en omgebouwd.

Zoals een goed electricien dat doet (en van mijn vader heb geleerd) deed ik dat als terwijl de stroom er nog opstond.

Dat is altijd goed gegaan maar God straft altijd en zo kwam het dat ik door een domme fout een gigantische kortsluiting maakte en wel tussen 2 fasen (400 volt).

Een enorme knal, vlam en zwarte vingers en toen was het kompleet donker.

Even wat woorden laten vallen die ik maar liever hier niet herhaal en ik wilde de hoofdzekering weer inschakelen. Dat ging, maar de zekering van één groep kon ik niet meer inschakelen. Deze vloog er telkens weer uit.

Dus op zoek naar de oorzaak kwam ik uit bij de koelkast. Stekker eruit en de zekering werkte weer normaal. Stekker van de koelkast erin en de zekering vloog er weer uit.

Dus mijn conclusie: de koelkast is naar de kl*ten.

Ik vermoed dat ie door de kortsluiting een spanningsimpuls heeft gehad en door deze korte overspanning (door inductie) het loodje heeft gelegd.

Hij heeft dus een keiharde kortsluiting. Maar..........als ik tussen de nul en fase aansluiting meet van de stekker van de koelkast, is er geen sluiting. Hoogohmig..een paar kilo-Ω. Vreemd denk ik. Hoe kan dan de zekering me om de oren vliegen?

Koelkast omgedraaid en verder gekeken wat er fout kan zijn en heb de compressor doorgemeten: het is er een met 3 fasen en een voorgeschakeld inverterboard.

De compressor meet goed: ca. 15 Ω over de wikkelingen en geen sluiting naar aarde.

Dus blijft er voor mij alleen nog het inverter board over. Dit heb ik eruit gehaald en nauwkeurig onderzocht en kan geen defect vinden. Optisch is alles OK, nergens wat verbrand of zo en met de universeelmeter alles ge-checked. alle dioden, transistoren meten OK. Alle C´s OK. Ik vind geen fout.

De boel weer terug aangesloten en...hup, de zekering in de meterkast vliegt er weer uit.

Dus ik ben er tamelijk zeker van dat het inverter board toch kapot is en pas onder spanning een sluiting over het net veroorzaakt.

De koelkast is een Bosch met 2 deuren: Koelkast en diepries.

Het modelnummer kan ik nergens vinden. Ca. 6 jaar oud.

Ik wil nu het inverterboard compleet vervangen. . Ik vind deze boards bij Alie en ze kosten niet veel. Mijn vraag is nu of dat zo zonder meer gaat of dat die boards software aan boord hebben die voor de verschilende koelkastmerken anders is.

Het gaat om het volgende board:_embraco QD  VCC3 2456 A1  Precies dit board krijg ik dus bij Alie. Hieronder een paar foto´s. Van de koelkast zelf en het waarschijnlijk defecte board. Of misschien heeft iemand nog een ander idee wat er stuk zou kunnen zijn?

 

 

 

Koelkast compleet.jpg

Inverter_behuizing.jpg

Inverter_print.jpg

Koelkast voorkant1.jpg

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hoi Svetik,

Wat een gedoe allemaal.

Je woont nu in Dubai & Ras al-Khaimah, dus je zult wel veel geld verdienen (aanname, ik kan uiteraard niet in je portemonaie kijken), koop gewoon een nieuwe ijskast.

 

In ieder geval wens ik je veel succes.

 

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Gewoon bordje bestellen en proberen.

 

Kijk nog even naar het onderdeel NTC 1

Soms zit er over de net ingang een VDR, die kan defect gegaan zijn.

Die zou laagohmig kunnen worden wanneer je er spanning op zet.

 

Na je modificaties staat er toch wel nog steeds 220 Volt op het stopcontact van de koelkast, of staat er ondertussen 400 Volt (2 fasen) op de WCD?

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb helemaal geen verstand van deze schakeling, maar ben wel erg verbaasd dat op de plek van C101 gewoon een brug gesoldeerd zit?

 

Verrassend.

 

(En de woorden die je liet vallen, moet je natuurlijk ook weer oprapen, zou ik zeggen. :)

Maar dat heb je wellicht al gedaan.)

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als NTC 1 een VDR is dan heeft die zijn werk gedaan zoals hoort, beschermen tegen overspanning.

Mogelijk dat die nu defect is, dat is uit te proberen , even een pootje ervan los maken op de print, print terug aansluiten en testen.

Die dingen hebben geen invloed op de werking van de schakeling.

aangepast door mebo870

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik heb dat vaker zien gebeuren na overspanning een VDR vervangen moet worden.

 

De ronde brug gelijkrichter helemaal rechtsboven is ook een verdachte.

 

Over de rest van het avontuur zal ik maar niets zeggen, maar dat geknutsel in de meterkast........

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, D-box zei:

Hoi Svetik,

Wat een gedoe allemaal.

Je woont nu in Dubai & Ras al-Khaimah, dus je zult wel veel geld verdienen (aanname, ik kan uiteraard niet in je portemonaie kijken), koop gewoon een nieuwe ijskast.

 

In ieder geval wens ik je veel succes.

 

Tja, een  nieuwe koelkast is natuurlijk de weg van de minste weerstand. En als ik een inverter voor zeg maar rond de $ 30 op de kop kan tikken dan is dat wel even wat goedkoper dan een dikke € 800 voor eenzelfde soort koelkast.

En het is geen extra belasting voor het miljeu..iets waar je tegenwoordig ook mee rekening moet houden. Ook de aardigheid en de eer om het weer aan de gang te krijgen.

Mijn vrouw is behoorlijk pissig want nu moet alles in de andere koelkast in de keuken. Dus het moet nu wel snel klaar wezen.

1 uur terug, ceesv zei:

Ik heb dat vaker zien gebeuren na overspanning een VDR vervangen moet worden.

 

1 uur terug, ceesv zei:

De ronde brug gelijkrichter helemaal rechtsboven is ook een verdachte.

 

Die VDR en de bruggelijkrichter zal ik nogmaals controleren en doormeten. Misschien heb ik wat over het hoofd gezien.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, a33 zei:

Ik heb helemaal geen verstand van deze schakeling, maar ben wel erg verbaasd dat op de plek van C101 gewoon een brug gesoldeerd zit.

 

Die draadbrug zat er al in en de koelkast deed het daarmee goed.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, ceesv zei:

Na je modificaties staat er toch wel nog steeds 220 Volt op het stopcontact van de koelkast, of staat er ondertussen 400 Volt (2 fasen) op de WCD?

 

Op het stopcontact staat normaal 230 volt. De randaarde heb ik ook al losgenomen.

Ik dacht nog even...IJzerbout, sluit even 3 fasen aan uit het net om te kijken of de compressor het nog doet, maar dat gaat niet want die draait op 3 fasen 230 volt. Niet 400 volt.

 

De sluiting die ik veroorzaakt  heb, was pure domheid. Niet zorgvuldig gewerkt. Zoiets gebeurt me eigenlijk nooit. Je let niet goed op en gaat risico´s nemen. Er waren ook nog enkele USB voedingen kapot en het koffiezet apparaat was gesneuveld. Een duur ding. Maar die heb ik gewoon teruggestuurd naar souq.com. Was pas enkele weken oud en een nieuwe kwam 2 dagen later.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
17 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei:

De sluiting die ik veroorzaakt  heb, was pure domheid. Niet zorgvuldig gewerkt. Zoiets gebeurt me eigenlijk nooit.

De fameuze laatste woorden, zoiets gebeurt me eigenlijk nooit.

 

Het zou mij ook kunnen gebeuren, Drs., we worden te oud voor dit soort fratsen.

 

Een VDR kan je niet controleren met een Ohm meter, die behoort pas door te slaan bij een hogere spanning als de nominale spanning.

 

Maar door de overspanning zou de drempelwaarde kunnen zijn verschoven.

 

Of hij zou in deze schakeling als een soort aanloop stroom begrenzing moeten functioneren?

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

30 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei:

dat gaat niet want die draait op 3 fasen 230 volt. Niet 400 volt.

 

Staat in driehoek...vandaar.

 

Er kwam ook nog een hoeveelheid oververmoeid bij. Dus..dan heb je een een prima cocktail voor zo´n miskleun. 😂

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
5 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei:

prima cocktail

Die ook!?!

 

Ik heb denk ik de oorzaak gevonden!😁

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...