Ga naar inhoud


Welke lader voor smartphone?


Con

Aanbevolen berichten

Ik heb een smartphone met een app.

Die app geeft aan, wanneer deze wordt geladen dat

de laadspanning tussen de 3,9 en 4,1 Volt is.

 

En dat komt vreemd over, naar mijn bescheiden mening

moet dat iig 5 Volt zijn, om en nabij.

 

Is mijn (USB) adapter stuk of zorgt de smartphone voor een

toelaatbare spanning.

 

Nog ff een andere adapter uitgeprobeerd, precies het zelfde.

 

image.png.8103de8de5c781fde2c939a35304cb04.png

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Lithium-ion cellen hebben spanning vanaf 3,74 volt. Wil je meer spanning dan moet de cellen in serie (S) zetten en wil je meer lading dan zet je ze naast elkaar (P).

 

De notatie is dan bijvoorbeeld 2S2P en dat houdt in 7,4Volt en xxxxmAh

12 Volt is 3S (3 * 3,74 Volt) geladen is dat 12,6 Volt.

Op zo'n batterij pak zit een soort verdeler die het laden verzorgt en het ontladen onderbreek als de spanning te laag gaat worden en de cellen kan beschadigen.

 

5Volt wordt omgezet naar een lagere spanning om te laden.

 

Heb je een 3S pack dan kun je sneller met +12Volt laden en de verdeler zorgt dat iedere cel +12V / 3 aangeboden krijgt.

 

 

DM7080 - DM8000 met twee Multytenne 45 twin en een Triax 78cm draaibaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de betere laders wordt de spanning aangepast naar hoever de accu leeg is.

Is deze vrijwel leeg dan wordt er snel geladen met een hogere spanning, op deze manier kan een accu in een half uur al weer voor 50% worden opgeladen.

Is deze bijna vol dan zakt de spanning en gaat het laden minder snel om de accu te beschermen.

Vaak zit daar ook het verschil in tussen een lader van een paar euro of een lader die zomaar 20 euro of meer kost.

Heb je de tijd dan kun je rustig een lader kopen die de accu langzaam vol schept.

Heb je regelmatig een lege accu en haast om hem weer vol te krijgen dan is zo'n duurdere lader te adviseren die de accu volgens de gewenste laadcurve op gaat laden.

Heb  je te veel geld dan koop je een snellader die snel laadt, nergens rekening mee houdt maar uiteindelijk wel je accu in de vernieling helpt.

 

Nog even een opmerking, vaak is het beter om die App uit te zetten die de accu in de gaten houdt want die zorgt er voor dat de accu juist weer sneller leeg raakt.

aangepast door gerrit B

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een beetje batterij heeft zijn eigen battery management system (BMS)

https://en.wikipedia.org/wiki/Battery_management_system

 

 

De voeding wordt omgevormd naar wat de batterij kan gebruiken, c.q. wat het BMS regelt.

Mijn scheerapparaat, een gewone Philips, heeft een voeding van 16V, terwijl er maar 1 accucel (ik denk een Li-ion grootte AA) in zit.

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...